Annons:
Etikettfoder
Läst 4237 ggr
Liljekatten
2011-10-24 18:45

Matproblem

Det är banne mig inte lätt att veta vad man ska ge sina små pälsklingar för mat. För några månader sedan gjordes en utredning på Sigge eftersom han ofta satt och klöktes och verkade ha sura uppstötningar. Kräktes lite magsyra nån gång ibland. Veterinären konstaterade efter kontraströntgen att han har en inflammation i magen och övre delen av tunntarmen. Dietfoder (RC gastro intestinal) blev ordinationen till att börja med. Vetr sa att jag kunde söka lite på IBD (inflammatory bowel disease) för att få lite mer kött på benen. Jag gjorde detta och ju mer jag läste ju mer övertygad blev jag att torrfodret var stor bov i dramat när det gäller Sigges och andra katters magproblem. Här är en länk som jag snubblade på. Där står bland annat att ”det billigaste våtfodret är bättre än vilket torrfoder som helst”. Problemet med torrfoder är att det innehåller alldeles för mycket spannmål/vegetabilier och alldeles för lite vatten.

Jag har alltid givit mina katter Royal canin torrfoder som bas och ibland har de fått nån annan sort också och lite blötmat nån gång om dagen. Nu bestämde jag mig för att försöka dra ner betydligt på torrfoder här hemma och ge dem mycket mer våtfoder, dels i form av burkmat och dels i form av kokt och rått kött av olika slag.

Eftersom jag vill ge mina katter mat som bara innehåller kött och köttbiprodukter började jag ge dem Mjau och ICAs påsmat (den i burk ratades av katterna). De fick även kokt kyckling, kycklinghjärtan, rå fläskfärs mm. Detta funkade ett par månader sedan tröttnade de på Mjau. Jag hade samtidigt en kull med kattungar och att ge bara ICAs påsmat blev lite jobbig eftersom varje påse bara innehåller 100g och jag hade 6 vuxna och 5 ungar. Bozita vägrade de att äta. Jag provade några andra märken och Pussi blev godkänt så då började jag med det. Den maten innehåller spannmål, men jag tänkte att den är bättre än torrfoder iaf. Funkade några veckor och sen var de trötta på den med. Nu är det bara ICAs mat som duger. Och vad händer då? Jo, ICA byter recept! Och passar givetvis på att försämra maten! Grrr…Skrikandes Tidigare innehöll den bara kött och köttbiprodukter och nu står det även med vegetabiliska biprodukter i innehållsförteckningen. Mina katter vägrar att äta den. Ringde ICA-butiken idag och bad dem lägga undan alla förpackningar av den gamla sorten som de hade kvar.

Jag vill verkligen inte ge dem bara torrfoder, men vad fan ska jag göra när de vägrar äta nån sorts burkmat? Jo, jag fattar ju att jag helt enkelt får ha is i magen och låta bli att servera nåt annat än tex Mjau. Finns inget torrt så äter de väl till slut.

Det bästa hade ju varit att börja barfa dem, men det känner jag att jag inte har riktigt ork med. Ja, jag erkänner att jag är lite bekväm. Nån slags halvbarf kan vara ett alternativ känner jag.

Vad har ni för tankar kring detta? Ger ni era katter mest torrfoder eller mest våtfoder? Ni som har bytt från torrt till vått märker ni nån förändring på katternas hälsa, mage mm? Berätta om era erfarenheter, snälla!

Annons:
kalindas
2011-10-24 19:07
#1

Lite OT. 
Men det skadar kanske inte att skicka in någon typ av skrivelse till ICA och fråga varför det förstört ett bra foder…Obestämd

/Elisa

Nilla
2011-10-24 19:09
#2

Jag känner samma som du. Har lagt av med torrfoder. Jag anser inte att det är naturlig föda och katterna blir sjuka.

Jag blöter upp torrfodret ( som man gör till hund) och blandar i blötmat för att göra den mer attraktiv. Genom att blöta upp torrfodret, är jag säker på att de får i sig den vätska de behöver OCH fodret lägger sig inte som en kaksmet på tänderna.

De får rått kött vid sidan av - lite "enklare saker" som kycklingvingar, hjärtan, färs och nötbitar. Uppblött mat passar dessutom flera av mina TANDLÖSA katter!  Skrattande Jag har en teori om att torrfodret är boven till Forl…

Uppblött mat är bra till kattungar också. Man kan blanda i massor av olika godsaker.

Får mina välja, så vill de ha husmanskost enbart - pannbiff med gräddsås, spagetti och köttfärssås, rostbiff, kyckling…you name it. Tungan ute

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SpattFia
2011-10-24 19:41
#3

Vill bara flika in att BARF inte alls är så jobbigt som man kan tro samt tipsa om Ziwi Peaks våtfoder om du inte testat det redan.

kalindas
2011-10-24 19:58
#4

#2
Tror också att torrfoder kan vara en av orsakerna till FORL…

Sorry Lotta är OT igen..Skäms

/Elisa

Supinesophie
2011-10-24 21:33
#5

Mina äter tyvärr mest torrfoder just nu. Min kattunge vägrar våtfoder, både billiga och dyra sorter så därför står torrfoder alltid framme. Vuxna huskatten äter gärna mjau och den sista katten 1-årig siames äter både torr och våtmat.

Torrfodret är spannmålsfritt (orijen cat & kitten) men jag önskar att lillen ville äta våtfoder. Människomat är han däremot väääldigt intresserad av haha. Kycklingvingar äter han också.

När jag fick hem kattungen åt han bara RC babycat men när alla katterna började bli dåliga i magen så bytte  jag till spannmålsfritt och vips så blev det bra igen!

Liljekatten
2011-10-24 21:58
#6

#2 Nilla, vilket torrfoder ger du dina (i uppblött form)?

#3 Tack för tipset. Det verkar vara ett bra foder, men med sex vuxna katter skulle jag bli ruinerad eftersom det kostar 19 kr för 170g. Hittar jag det i min zoobutik ska jag testa det för man kan ju ge det som "söndagsstek". Glad

#4 Inte OT alls. Detta inlägg handlar om mat och hälsa/ohälsa så forl är också relevant i sammanhanget.  

Jag funderar också på att testa Orijen igen, men just nu är det fortfarande RC gastro intestinal som gäller. Jag ger dem alla det eftersom jag inte vill hålla på att ge dem olika foder. Jag ska rådfråga min vetr om orijen kan funka på Sigges mage. Försöka få dem att äta det uppblött.

Annons:
SpattFia
2011-10-24 23:19
#7

#6 Jag har ju "bara" 3 katter och den ena äter inte våtfoder hur gärna jag än vill. De andra två BARF'ar jag och så ger jag lite Ziwi Peak när jag har råkat glömma att ta fram en BARFpåse ur frysen så den fått tina eller när jag helt enkelt känner mig lite lat så det går åt max 1 burk/dag av det här hemma, men jag förstår absolut vad du menar med priset… Obestämd

Men som sagt BARF är inte så svårt som det först låter när man väl vågar prova. Jag tyckte också det lät skitsvårt i början! Varannan helg så gör jag en ganska stor laddning och sedan fryser jag in det uppdelat i tvåportionersförpackningar så det tar inte en förbenat massa tid heller!

kalindas
2011-10-24 23:26
#8

Funderar att fortsätta med Lynx till mina katter, när Iams maten tagit slut.
Med tanke på hur hårda kulorna är så kanske de fungerar fint att blöta upp. Obestämd
Iams blir det bara kladd av och katterna ratar det uppblötta.

/Elisa

Nilla
2011-10-25 06:33
#9

Mina får RC Exigent -inte världens bästa mat kanske. Men jag har 6 katter inne och 2 huskatter (Maja och Lurven) som jag matar på utsidan, så det blir dyrt. (Igårkväll kom en ny ungkatt från gården bredvid. Han var "pappa Lurven" upp i dagen och såå hungrig. Vad gör man? Ja, jag kan inte stå emot en hungrande katt.)

Säcken räcker också längre, när man blöter upp fodret.  Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-10-25 08:19
#10

#9
Köp Iams, det blir mycket billigare. Speciellt med alla katter du matar.

/Elisa

Missannas
2011-10-25 10:25
#11

Jag känner igen mig så mycket i det ni skriver, tror fler och fler börjar inse att torrfoder inte är bra kattmat, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om mina erfarenheter kring detta. Oskyldig

Mina katter åt mycket torrfoder och fick blötmat en gång om dagen eller fick smaka på vår mat. Brukade ge dem RC Siamese för jag trodde helt enkelt att det var det bästa men där hade jag fel…

Alla katter spydde då och då. Molly fick uppstötningar av vatten eller magsaft så gott som varje dag.

Molly brukade tugga sönder saker hemma, allt i från leksaker till liggpuffar och snören på kläder. Vi fick gömma allt som hon ville tugga. Till saken hör att hon alltid har fått mycket stimulans och uppmärksamhet, är en glad och pigg katt, så det berodde inte på att hon mådde dåligt. Hon har helt enkelt bara ett behov av att tugga!

Både Molly och Uma fick tandsten. Uma hade kraftig gingivit och tappade de små tänderna längst fram. Detta trots att de åt mestadels torrfoder, vilket alla veterinärer som jag var i kontakt med rekommenderade för en god munhälsa.

Hörde av andra och läste här på forumet att andras katter också spydde av RC och därför bytte vi till slut till JWB som funkade mycket bättre. Började läsa på om foder och BARF, och om olika teorier om varför torrfoder inte var bra. Egentligen räcker det ju att fundera över hur naturligt det är med att en katt äter torrfoder, ffa ett som är fullproppat med spannmål. Nej, det började kännas fel att ge torrfoder, trots alla dessa rekomendationer från veterinärer om att torrfoder är det bästa. När Molly blev förstoppad och fick uvi fick vi rådet av vår nuvarande vet. att inte ge torrfoder, alls. Det var första gången en vet. avrådde från torrfoder. Han sa att det helt enkelt inte är naturligt och ger därför problem.

Först gick vi över till att ge blötmat (Mjau och Bozita) som bas, men de åt fortfarande torrfoder, som vi sedan bytte mot BARF. De får även Ziwi Peak emellanåt.

Helst av allt hade jag helbarfat dem men de vägrar äta lever, och visst är det smidigt att ta fram en tetra blötmat i stället för att fixa med BARF.

Hur som helst, sedan vi gick över till BARF och blötmat mår mina katter MYCKET bättre! Mollys uppstötningar slutade helt och hon får numera tugga sin mat i stället för andra saker. De har även mycket bättre munhygien och har ingen gingivit. Molly som tuggar ben och torkade grisöron som godis har finast tänder. De är även mycket piggare och har finare päls. Jag har alltså märkt tydliga förbättringar och fördelar med att ge BARF och mjukmat i stället.

Har dock förståelse för att man ger torrfoder, det är smidigt och lätt men man kanske i alla fall kan kombinera med mjukmat och BARF. Sedan Engel blev dräktig har vi haft framme JWB kitten för att hon ska kunna äta när hon vill, men ingen av dem vill ha det. I stället står de alla tre och väntar på "riktig" mat Flört såsom råa kycklinghjärtan eller Jipotimas kattkorv.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[lisme]
2011-10-25 11:40
#12

Vi ga kattene rå mat en periode, de fikk da mat fra Vom & Hundemat. Tilvenningen gikk relativt greit men jeg var usikker på om det var riktig at de fikk dekket behovet sitt for vitaminer, mineraler og sporstoffer siden maten er utviklet til hunder. Jeg fikk forskjellig svar hver eneste gang jeg spurte om sammensetningen var riktig for katter også, og vi fikk to kull der kattungene ble veldig syke. Da valgte vi å kutte ut den rå maten og gikk tilbake på tørrfór igjen. Vi gikk tilbake til RC men har nettopp byttet til Pro Plan.

SacredSouls
2011-10-25 12:12
#13

Vi har alltid tørrfor stående fremme (RC sensible) men gir kokt kylling + sheba våtfor hver dag.

Ene hos oss er ganske kresen og den kokte kylling fileén må være blandet med kokekraften + grønn eller lilla Sheba.Pussi gelé fungerer også å blande inn. Men er det bare den kokte kyllingen så står hun der,mjauer og ser dumt på meg Skrattande

Har du prøvd denne RC convalescence support som smakstilsetter. Jeg bruker den til både drektige og kattunger. Bløter opp tørrfor og blander inn i den.(jeg blander den mye tjukkere enn det står på pakken,som en tjukk suppe)

Hvis de liker den så kanskje det hadde vært noe å blande inn i våtfor/oppbløtt tørrfor for smakens skyld.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Maxima06
2011-10-25 12:39
#14

Finns det ngn som har beställt från jipotimas? Får upp två olika websidor.

kalindas
2011-10-25 13:49
#15

#12

Hundmaten är inte bra för katterna. Helt fel vitamin innehåll. Ska man köpa från hundföretagen så måste man köpa köttet utan extra vitaminer och blanda själv.
Vad jag vet finns det inget färdigt braf-foder till katt.

/Elisa

Liljekatten
2011-10-25 13:51
#16

#11 Äter dina katter torkade grisöron? FörvånadSkrattande Kanske man skulle testa. Måste ju ge bra med motion för tänderna, men de verkar så hårda. Kan de verkligen äta upp dem eller tuggar de bara på dem?

#13 Jag tror inte jag testat RC convalesence. Är det så smakligt kan det ju vara bra att blanda med. Glad

Tonfisk tycker ju mina katter om så det kan ju också agera som smakförstärkare till uppblött torrfoder. Tror inte det är bra att ge för mycket tonfisk, men 1-2 burkar i veckan till sex katter kan väl inte vara nån fara.

kalindas
2011-10-25 13:53
#17

#16
Om du ger tonfisk (vilket precis som du säger inte är speciellt bra) så ska du nog ge den i vatten. Är skeptisk till om oljan är bra…Obestämd

/Elisa

Liljekatten
2011-10-25 14:01
#18

#17 Givetvis ger jag den som är ämnad för katter. För mycket salt i den för människor. En kompis till mig brukade ge sina katter "människo-tonfisk" och tog fel en dag och gav dem den i olja i stället. Hon fick nästan hela sitt hem sprutlackerat med diarré… Tungan ute Bra att veta om man har en katt med för hård mage. Ge nån matsked tonfisk i olja så löser det sig nog. Flört

kalindas
2011-10-25 14:07
#19

#18
Visste väl att du trots allt är smart och tar rätt sort.Flört Men lite besservisser måste jag ju få leka… FlörtTungan ute

/Elisa

Liljekatten
2011-10-25 14:37
#20

#19 Haha! Skrattande

Annons:
Missannas
2011-10-25 14:41
#21

#12 Precis som kalindas är inne på, så kan man inte utfordra en katt med hundbarf av samma anledning som man inte ger en katt hundmat. De har helt enkelt olika näringsbehov då en katt är en carnivor vilket en hund inte är. Katter behöver bl.a. mer protein. Glad

BARF är det bästa man kan ge sin katt MEN detta förutsatt att man vet vad man gör. Risk finns annars att katten får näringsbrist, t.ex. brist på A-vitamin som finns i lever eller brist på taurin som finns i hjärta. Eller kalciumbrist. Av denna anledning helbarfar jag inte mina katter.

(Sorry för OT men tyckte det var viktigt att ta upp detta) Glad

#14 Man brukade kunna beställa från deras egna hemsida men många som har gjort det säger att det tar väldigt lång tid och är krångligt. Om du bor i Göteborgsområdet kan jag tipsa om hundmatbilen.se annars kanske din zoo-butik har en frysdisk med Jipotimas, annars kan man ju be dem beställa hem.

#16 Bara en av dem, men vi delar det i tre eller fyra delar, sedan äter hon det. Skrattande Men det tar ju lite tid, vilket bara är positivt eftersom det ger stimulans och hon får utlopp för sitt tugg-sug Glad De andra sitter bara och tittar på.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Liljekatten
2011-10-26 23:42
#22

#21 Haha, första katten jag hört som äter grisöron. Skrattande

Precis som du skriver, Missannas, är jag rädd för att missa nån viktig vitamin, mineral el liknande ifall jag skulle barfa mina katter. Lite halvbarf i kombination med mycket bra burkmat och lite bra torrfoder är vad jag ska försöka mig på här hemma. Idag var jag och köpte en liten påse Orijen för att testa vad katterna tyckte om det. De fick bara lite smakprov idag, men alla verkade tycka att det var gott. Nu är det bara att hoppas att det funkar på Sigge också.

Upp till toppen
Annons: