Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 13035 ggr
[nollottan]
10/21/11, 7:00 PM

mina katter har giardia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit lite tveksam till om jag skulle gå ut med detta offentligt eller inte, men känner att jag är en öppen människa så då känns det bättre att dela med sig av sina erfarenheter. Beskedet kom som en liten chock då min katter mår prima. Träckprovet gjorde jag av bara för sakens skull när en av mina katter blev akut lös i magen borta på parning (parningen hann aldrig bli av tack och lov!) Jag har absolut ingen aning om hur det har kommit in i mitt katteri, när eller varför och det är inget jag kommer att lägga någon energi på att undersöka heller. De som är/varit inblandade har iallafall fått beskedet. Först blev jag såklart ledsen, men jag är otroligt positiv människa med inställningen "att ALLT löser sig"!!! så även detta ska jag klara av. Visst kommer det bli lite jobbigt eftersom jag har såpass små kattungar hemma, men jag har fullt stöd av uppfödare och veterinärer och fått en massa tips och råd (inte minst härifrån siames i fokus!) Jag har läst på allt jag kan hitta om denna lilla parasit och då jag jobbat med kor och hästar hela livet vet jag vad det innebär, i noggranhet, att bli av med tex ringorm och kvarka.

Jag kommer att ta det säkra före det osäkra och kommer ge denna parasit 1 chans att åka ur mitt hem med buller och bång!!!!!! Det är mycket att tänka på, men jag har valt den enkla vägen och kommer att slänga ut alla möbler och mattor, och allt av textil som går in i maskinen kommer gå på 90 grader, resten blir slängt.(sedan får de ligga i förrådet och vänta tills de testat negativt) Jag har stengolv i huset med golvvärme så det kommer vara lätt att hålla rent och torrt. S*Elegant Angels är supergulliga och lånar mig deras ångtvättmaskin. Kattungarna kommer snart att få flytta ut i köket, där det är lättast att hålla rent och jag har inte bestämt ännu om jag kommer låta de andra två åka bort under behandlingen eller vara kvar hemma, det bestämmer jag sen. Ny soffa och mattor är införskaffat, men de får komma hem när katterna är negativa :-) På tisdag blir Axilur införskaffat och på fredag kommer jag att börja behandlingen. Sedan är det bara att städa städa städa och hålla tummarna!!!! Inköp av billig kattsand, provisoriska kattlådor, diskhandskar, plastskålar (till mat och vatten) är några av de andra sakerna som ligger på inköpslistan. SÅ önska mig lycka till!!! Jag räknar iskallt med att vara av med detta innan året är slut eller snarare jag är jäkligt bestämd att så ska det bli.

och ett STORT tack till LISME som med sin "gåpå anda" och styrka bevisat att man kan behålla modet och hoppet uppe i de svåra tiderna!

ps Passade även på att testa för TF när jag fick veta att det var giardia och det var som tur negativt!

En bild på mitt numera väldigt tomma vardagsrum. I den provosoriska lilla soffan kan ni se Lilo, Ziggy och hunden EllieSkrattande

Annons:
GunillaSverkersson
10/21/11, 7:23 PM
#1

Beklagar , men detta är nog mycket vanligare än vi tror. Glad

Sist köpte jag klumpbildande kattsand 20kg för 99 kr på Arken  zoo som var skapligt bra den heter Simba, bästa till ett billigt pris hittills.

Plast engångsskålar på Jula

Vi andvänder såpa när vi skurar golvet inga andra starka medel.

Klorin som vi skurar lådorna med sedan häller vi  kokande vatten (från två vattenkokare) över lådorna. Vi håller till utomhus och då lägger vi lådorna i skottkärran när vi häller vatten över dem det blir varmt om man ska håll i dem.

SVA och veterinärerna tycker inte att vi skulle bada katterna om de inte har bajs i pälsen (diare) det stressar dem bara. Vi ska testa nästa vecka.

Engångs leksaker udda strumpor med tidningspapper i som man knyter i ändan. Bollar och hårda saker lägger vi i kokande vatten . det räcker att du kör tvätten på 60 grader.

Lycka till Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[nollottan]
10/21/11, 7:47 PM
#2

1# tack Gunilla för tipsen! du är ju som OS mästarinnan på detta Flört

kalindas
10/21/11, 7:52 PM
#3

Tråkigt att höra. Speciellt som du har kattungar hemma.

Tror precis som #1 att det är många katterier som har detta utan att veta om det. 
Hoppas det fixar sig och de blir av med parasiten snabbt och att bebisarna slipper magproblem.

Ett tips är att du ber din veterinär att skriva ut Axilur granulat till de vuxna katterna. Lättare att få i dem det än det äckliga flytande.

/Elisa

cillaroten
10/21/11, 7:59 PM
#4

Beklagar också!! Men älskar din inställning,med den i bagaget så reder du ut dettaGlad

Jag tycker att det är härligt att man kan var så öppen med sina problem, någongång kommer vi väl alla att drabbas av någon form av tråkigheter.

Ett stort lycka till!!

[lisme]
10/21/11, 8:06 PM
#5

Dette kommer til å gå helt fint! Du vil klare jobben uten problem. Jeg forstår at du tenkte endel på om du skulle gå ut offentlig med dette, men jeg synes at du har gjort det riktige valget! Og forhåpentligvis vil flere gjøre det samme.

Vi badet våre katter (Finn-Ove gjorde det) 6 ganger i løpet av hele perioden, og ingen stresset i det hele tatt etter første bad. De sto helt stille i kummen og lot seg massere Flört Og det gikk helt fint å spyle vekk sjampoen når vi tok vekk selve dusjhåndtaket. Det falt av etter at Finn-Ove hadde badet to katter, og han fikk det ikke på med det samme. Så det var en tilfeldighet som gjorde at han fant ut at dusjen gjorde dem usikre, ikke vannet.

Vi brukte dampvaskeren til å desinfisere kattetoalettene også, det fungerer veldig greit og er en kjapp måte å rengjøre dem på. Line hadde helt rett i at Finn-Ove ville like dampvaskeren Tungan ute

Tusen takk for de koselige ordene dine, jeg er veldig glad for å få lov til å være en inspirasjonskilde for andre.

[nollottan]
10/21/11, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I badrummet väntar högar med tvätt av platser, handdukar, fleeceplädar, mattor mm. Tvättmaskinen går varm, jag fasar för nästa månads elräkning Tyst Och Ziggy såklart som alltid kommer fram när man har kameran i handen ha ha ha

Annons:
Lillatassen
10/21/11, 8:49 PM
#7

Beklagar att ni fått detta. Men håller alla våra tummar & tassar för att ni snart ska slippa denna hemska parasit! Ps. Söt han är lilla, Ziggy, vill också hjälpa matte med tvätten ;)

GunillaSverkersson
10/21/11, 8:57 PM
#8

Det skadar ju så klart inte att bada katterna om de är tillfreds med detGlad i vårt fall hadde ju katterna nyss flyttat hit och kände inte oss våra hundar eller rummen de bor i så det skulle bli stress för dem. Vi minskade ju också smittrisken för våra katter  genom att inte ta in dem i huset.

Snake tog ett bad efter mig i badkaret i dag jag fick hålla honom på plats, men han spann under tiden .

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
10/21/11, 9:10 PM
#9

#8 Ja deres situasjon er jo helt annerledes enn vår så jeg har full forståelse for at dere ikke har badet dem. Våre vil nok bli badet en gang i blant selv uten Giardia, de blir jo så fine når de er nybadet!

[nollottan]
10/21/11, 9:10 PM
#10

hmmmm sist jag badade Lilo så slutade det inte så himla bra Obestämd De andra två är ok, men jag kommer dra mig in i det längsta för att slippa bada Lilo…… Lilo är faktiskt värre än min första katt som jag endast försökte bada 1 gång i hennes 16 åriga liv….

SE*Wishetens
10/21/11, 10:33 PM
#11

Jättetråkigt att höra… men starkt av dig att gå ut och berätta - varken giardia eller tritrichomonas är något att skämmas för! Heja dig, det här kommer ni fixa!!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

SacredSouls
10/21/11, 11:08 PM
#12

Så trist for dere Rynkar på näsan

Men jeg sier som de andre. Dette klarer dere helt fint og med den supre instillingen du har så tror jeg dette vil gå som en lek jegGlad

Nei disse parasitter er virkelig ingen ting å skjemmes for.Så veldig flott at du går ut med det synes jeg.Høres ut som du har tenkt på alt også i forhold til behandling og innkjøp.

Masse!! lykke til.

#5 Ja den dampvaskeren er vårt beste innkjøp noensinne tror jeg Skrattande

Jeg bruker den nesten hver dag.Super til vasking av fliser,gulvet etc

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Spotless
10/22/11, 12:20 AM
#13

Härligt att du har modet uppe trots tråkigt giardia-besked, du kommer att fixa detta bra!

Annons:
Nilla
10/22/11, 7:46 AM
#14

Neeej, tänkte jag när jag såg din tråd i inläggslistan, men med facit i hand nu (med Gunillas och Lismes behandlingar) OCH din positiva inställning - vet vi att du kommer att fixa detta galant!!!

Vi finns här som stöd och du har experter att rådfråga. Vilken himla tur att du tog testet! Annars hade kanske dina små blivit jättedåliga. Nu kan du faktiskt behandla och bli av med det. Glad

Kram!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SmirreIce
10/22/11, 9:48 AM
#15

Usch, vad tråkigt för dig Också..!! Men det är bara att vara stark och så klarar ni av det!!

[nollottan]
10/22/11, 11:12 AM
#16

14# ja det var verkligen av en slump att jag testade och det är jag väldigt glad för idag :-)

amandahurtigh
10/22/11, 3:01 PM
#17

Vad otroligt stark du är, och så underbart att höra att du går in med denna attityd!GladGlad

Det kommer gå galant!Skrattande
#6 Vilken sötnos som vill hjälpa till!!Kyss

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Helenaf76
10/22/11, 5:28 PM
#18

Så oerhört tråkigt att höra att ni fått in Gardia.  Men som flera ovanstående skriver så kommer du klara det här galant med den inställningen du har.

[nollottan]
11/18/11, 9:22 AM
#19

Idag är det 2 veckor sedan jag avslutade axilur kuren. Alla mår fin fint och Lilo har blivit helt ok i magen. Jag har faktiskt fortsatt att städa och hålla rent med lilla ång maskinen, byte av filtar varanann dag mm ifall de nu skulle fortfarande vara positiva. Idag ska jag åka till distriktsveterinärerna och hämta giardia snap testen och på söndag/måndag tänkte jag testa dem (beror ju lite på hur de går på toa :-) Positivt är ju nu att det är minusgrader så man bara kan ställa ut allt i garaget :-) Deras klätterträd har de precis fått in igen och gissa om de är glada???!!!!

Så nu håller vi tummarna så återkommer jag när jag gjort testen Skrattande

Helenaf76
11/18/11, 1:02 PM
#20

Håller tummar och tassar!

Annons:
Missannas
11/18/11, 1:22 PM
#21

Håller också tummar och tassar för neg. tester! Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

alltidsiames
11/19/11, 9:40 AM
#22

Du är superduktig som kämpar på så bra! Hoppas allt årrrdnar sajj   som Timbaktu sjunger.

[nollottan]
11/21/11, 7:25 AM
#23

LYCKAN ÄR TOTAL!!!!!!!! Har testat Lilo och hon är NEGATIV JIPPI TJOHOOOOO SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nilla
11/21/11, 7:30 AM
#24

#23 Halleluja!!! Så skönt! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
11/21/11, 8:45 AM
#25

#23
Grattis! Glad

/Elisa

Broddans
11/21/11, 9:40 AM
#26

Grattis!!!!!! :D:D:D

Liljekatten
11/21/11, 9:51 AM
#27

#23 Vad härligt, Malin!!! Hurra!!! Skrattande

Annons:
MalinL
11/21/11, 11:44 AM
#28

Härligt! Skrattande

[lisme]
11/21/11, 12:15 PM
#29

Hurra! Kjempebra!

alltidsiames
11/21/11, 5:36 PM
#30

Fasen va gött! Kyss

GunillaSverkersson
11/21/11, 8:35 PM
#31

Grattis vad sköntGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SE*Wishetens
11/21/11, 8:35 PM
#32

GRATTIS!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

hoffens
11/21/11, 10:09 PM
#33

Grattis

Lejonhjarta
11/21/11, 11:48 PM
#34

Underbart Malin!!!Skrattande

Annons:
aska11
12/5/11, 4:11 PM
#35

Hej, ny här och har också Giardia hos katterna en SVA, min fråga; vad är giardia snap testen? Hur fick du tag på det och är det säkrare är PCR test hos SVA?

Har även läst att man kan ha både Tritic och Giardia samtidigt.

Tacksam för hjälp!

[nollottan]
12/5/11, 5:50 PM
#36

Det finns massa trådar om giardia här på fokust att läsa bara att söka med sökfunktionen. Giardia snaptest kommer från KRUUSE och kan endast beställas av veterinär och är säkrare än SVA. Smartast är att testa mot TF oxå.

Om du har frågor eller så är det bara att skicka ett PM så får du mitt telnr :-)

hoffens
12/5/11, 10:26 PM
#37

Ta kontakt med Gunilla Sverkersson, finns här.

.

ask
6/15/14, 10:44 AM
#38

hur fick ni bort det hemma?

min vän har kört med axilur i 17 dagar och tog dom i från karantän, men tydligen verkar det som att det inte är borta då efter några dagar så är bajset inte riktigt så hårt som man vill att det ska vara.

hur sanerade ni bort det från möblerna?

hon har en kärcher ångtvätt sc3.000

men tycker inte den blir tillräckligt varm när hon kör den på vanliga munstycket som man kan använga på tex väggar mm.

Då är den inte alls så varm som man skulle vilja att den var.

kan köra den på tex kläder utan att man bränner sig. det blir varmt men inte så varmt.

Käörde även golv med medlet från ecolab, men tydligen så kan jag inte ha kört tillräckligt med det, tog även det medlet på klösträdet.

iHur ska hon få bort dom där himla envisa äggen?

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: