Annons:
Etikettkattprat
Läst 5356 ggr
annie-ess
10/16/11, 12:51 PM

Hemmalagad kattmat TIPS O RECEPT

Jag brukar ge mina bebbar kycklinghjärta, kycklinglever, rå köttfärs, blötmat, kycklingfärs som något smarrigt vid sidan om torrfodret.
Men nu vill jag gärna ha tips på något mer, som man kan tillaga.

Går det att koka kycklingfile med kanske ris och ge?
Vad brukar ni ge för smarrigt till era mesar/kissar? Skrattande

Annons:
GunillaSverkersson
10/16/11, 1:01 PM
#1

Gris hjärta är Snakes favorit matGladhos oss finns det i frysdisken.

Jag har även kommit på att det blir billigare att köpa hel kycklinng som jag kör i ugnen på 125 grader eller kokar. Jag tar bara bort benen i låren och vingarna och önskebenet (nyckelbenet) allt annat serverar jag.

Vi brukar ge våra kattungar lite fisk att smaka på rå strömming eller kokt fisk ett par gånger.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Liljekatten
10/16/11, 1:46 PM
#2

#1 Jisses! Vågar du ge ben från kokt kyckling? Förvånad Jag tror inte alls att det är bra. Benen från skrovet måste väl också bli väldigt hårda när kycklingen är tillagad. Eller?

Jag ger mina katter kokt grishjärta, kokta och råa kycklinghjärtan, kokt kycklinglår, rå fläskfärs, kokt fisk och ICAs blötmat i påse. Ser fram emot fler tips här.

När jag kokar kyckling gör jag så här. Jag köper oftast frysta kycklinglår (ca 23-24 kr/kg). Lägger dem i kastrull och slår på vatten så att det täcker. Kokar i trekvart ungefär. Tar upp låren och låter dem svalna lite innan jag rensar bort alla benen. Sen skär jag kycklingköttet med skinn i bitar och lägger i en burk och häller på kokvattnet så att det täcker köttet. När det kallnat har det stelnat till gelé och katterna älskar det. Bra sätt att få i katterna lite extra vätska.Glad

prodigy
10/16/11, 2:57 PM
#3

Vågar inte heller ge kokta ben, men ger dem gärna råa kycklingvingar som lite extra godis och rå köttfärs emmellanåt, rå kycklingmage köper jag till dem när jag ser det! Fisk ratar mina kissar helt!

#4 Vilken bra idé, jättebra med lite gelé till små kinkiga typer, eller om magen krånglar för den delen!

Missannas
10/16/11, 3:48 PM
#4

Kokta/tillagade ben ska man undvika att ge. Råa ben är en annan sak, de är inte spröda och splittras inte i små sylvassa delar så som ett tillagat ben gör.

#3 Var får du tag i kycklingmage? Frysdisken? Hört att detta är bra att ge till kattungar men aldrig hittat det.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Maxima06
10/16/11, 3:56 PM
#5

#4 det med gelen ska jag testa till kissan som vägrar allt vad kött heter! Gelé äter hon gladeligen :)

Annars sticker vi till dem rått när vi lagar mat och kycklingvingar en gång i veckan, men det är bara ungkatten som äter det. Jättebra tråd för inspiration. Äggulor ger vi också då och då.

prodigy
10/17/11, 10:06 AM
#6

#4, Willys brukar ha ibland bland färskdelarna, på samma ställe som kycklingfärs o filér och så.

Jag brukar styckfrysa dem, helt perfekt att ta fram eftersom de tinar snabbt o är lagom stora portionsbitar för en liten katt! De stora kan behöva två eller fler.

Men de är lite äckliga att ha färska för de blir dåliga super snabbt och då luktar det bläää!

Annons:
hannele44
10/17/11, 1:17 PM
#7

Jag har hittat en blötmat som påminner om BARF -enligt min zoo butik. Den heter  Ziwi Peak och i den mals allt ner-hjärta, lungor,mage osv.Har just köpt några burkar och det verkar som om det går hem hos alla,även de kinkiga Skrattande

Missannas
10/17/11, 7:51 PM
#8

#6 Då blir det Willys i veckan Glad

#7 Gör Ziwi Peak även blötmat? Köper deras torrfoder men visste inte att de gör blötmat. Är det en Barfröra (rå) ?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

hannele44
10/17/11, 10:09 PM
#9

Japp-de gör även blötmat Skrattande Och ja-det är BARF röra ..

Lejdet
10/18/11, 10:07 AM
#10

Jag brukar blöt upp Ziwi Peak torrfoder i lite vatten, de älskar det!

annie-ess
10/19/11, 10:50 PM
#11

Åh tack för tipsen!
Liljekatten, blir det gelé av vattnet bara av att det får stå och svalna eller skall det vara i kylskåp över natt eller så?

Liljekatten
10/20/11, 12:03 PM
#12

#11 Det blir gelé när det blivit kallt/svalt. I rumstemperatur blir det mer trögflytande bara.

GunillaSverkersson
10/20/11, 1:15 PM
#13

ICA har extrapris hos oss nu på kyckling lår och klubbor  19:-/kg även om en tredjedel försvinner i benen så hamnar man på ett kg pris på 28 kr / kg  om jag räknar rätt, det blir väldigt billig kattmat per kg. Specialföder hos vet kostade ju 220:-/kg blötmaten

Så nu kokar jag i kastrull 5 kg delar i vatten. Bra tips. Katter gillar ju omväxling.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
Maxima06
10/20/11, 3:56 PM
#14

Jag försökte mig på gelén och kycklingen, ett kycklinglår i en kastrull men det blev inge bra. Kan det ha varit för lite ben? kokade i vatten så det precis täckte i 45 min.

Liljekatten
10/20/11, 4:09 PM
#15

#14 Kanske blev för mycket vatten i förhållande till kyckling. Jag kokar alltid ett kilo och har i vatten så att det precis täcker och det blir alltid gelé av det.

Missannas
10/20/11, 4:55 PM
#16

Jag har också kokat kyckling för att testa ditt tips Liljekatten och det blev kanonbra! Mina katter tackar för tipset Glad

#9 Har inte lyckats hitta deras BARF röra, var köper du den? Glad

#14 För lite kyckling eller för mycket vatten kanske? Eller så kanske det behöver stå i kylen längre?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Maxima06
10/20/11, 5:52 PM
#17

Haft den i kylen ett dygn men får nog prova med mer kyckling/mindre vatten precis som ni säger :)

#16 Jag tror det är ziwi peak i burk som det syftas på. http://foderbilen.se/catalogsearch/result/index/?konsistens=213&livsstadium=266&q=ziwi+peak

hannele44
10/20/11, 8:07 PM
#18

Yes.. På länken ovan finns det blöt mat-jag fick tipset av min zoo ägare ! Mina katter älskar det,MEN torrfodret funkar inte,jag försöker blanda det med andra torr fodret men dom har utvecklat en teknik att spotta ut det torr fodret bredvid mat skålen Skrattande

FridaSkov
10/20/11, 8:25 PM
#19

Fast Ziwi Peaks blötmat är verkligen inte BARF. Den verkar visserligen vara rätt ok jämfört med mycket annan blötmat, men inte är den BARF för det Glad

#14 Om man bara kokar ett eller 2 lår så kan man låta buljongen koka ner (gärna med skinn och ben i) tills den är riktigt koncentrerad. Då brukar det bli fin gelé av den när den kallnat Glad

Beige
10/20/11, 10:38 PM
#20

#16 Jag har köpt Ziwi Peaks från Foderbilen.

Annons:
Missannas
10/21/11, 1:01 AM
#21

Tack för tipset, men det är ju ingen BARF röra utan spannmålsfri mjukmat. Men det verkar vara ett bra foder med tanke på innehållet Glad

#18 Då får dom ju i alla fall jobba för maten Skrattande

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

hannele44
10/21/11, 7:59 AM
#22

# 19

Näe…riktig BARF är det ju inte -men det är mer likt BARF än ngting annat på marknaden. Dvs att det är inget skit tillsatt utan allt är nermalt-hjärta ,lungor ,magsäck osv  Flört

Upp till toppen
Annons: