Annons:
Etikettavelshane
Läst 3420 ggr
Mockfjardingen
10/13/11, 10:06 AM

Snygg SYS-variant hane söker hem..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min vän Bianca i Tyskland har en jättefin SYS-variant hane som hon vill hitta ett nytt hem till. Han är fortfarande okastrerad (men ska kastreras snart om inte rätt hem dyker upp..)

Hon är villig att sälja honom fertil till någon ansvarsfull uppfödare som vill föda upp långhår med vitt.. Då det inte finns en uppsjö av hanar att välja mellan tycker hon att hon gärna kan dela med sig :)

Det hon önskar är att han kommer till ett litet katteri där han sedan ska få stanna och bli kastrerad kelgris efter det han parat färdigt.

Jag tänkte därför lägga ut en liten hint här eftersom jag vet att det kanske kan finnas intresse för detta. Han är en jäkla fin katt om jag får säga det själv, har sett honom i verkligheten. Och mycket trevlig! Hade han inte varit variant hade jag slagit till själv…

Här finns det mer information:http://siamesis.cms4people.de/45.html
(lite längre ner på sidan)

Ni kan höra av er till mig om ni vill ha fler kontaktuppgifter än de som finns på hennes hemsida.
Om ni har facebook kan ni hitta honom här: https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=1534129090300&set=a.1486020607618.43106.1747014234&type=1&theater

Lycka till! /Anna

Annons:
kalindas
10/13/11, 10:52 AM
#1

Jättesnygg katt! Kyss
Att du inte köper honom. Du får ju para variant med korthår nu. Du kan ju alltid DNA testa ungarna efter honom, så du vet vilka som är långhårsbärare.

/Elisa

Attacks
10/13/11, 10:53 AM
#2

Han er nydelig. Bianca finner nok et godt og varig hjem til han til slutt.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

GunillaSverkersson
10/13/11, 10:56 AM
#3

Kyss Fin fin kille  just vad vi behöver i framtidenKyss

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Spotless
10/13/11, 12:39 PM
#4

Vilken tjusig grabb! Han hade absolut varit något för mamma, men tyvärr är tidpunkten fel nu och han är dessutom lite äldre så det skulle kunna bli svårt att introducera honom i gruppen hemma.

[nollottan]
10/13/11, 5:17 PM
#5

Någon måste ju kunna ta honom han är ju bara så snygg! :-)

hoffens
10/16/11, 12:06 AM
#6

#3 Köp honom.

Annons:
[lisme]
10/16/11, 12:08 AM
#7

Har forsøkt å få kjøpe han, men foreløpig er det en annen balineseroppdretter som er favoritten til TNTs oppdretter. Hun skal bestemme seg etter helgen

[Drama]
10/16/11, 12:01 PM
#8

TNT är en jätte fin katt, dock vill jag även på peka att det ligger en del defekter bakom dessa linjer har själv använt mig av dem men beslutade mig för att inte använda dem mera just pga defekterna.

Något som Anna inte nämner ät att pappan fortfarande används i avle och har fått ett antal kullar där avkommorna har sålts till avel över nästan hela europa, detta anser jag är en viktig info om man nu vill köpa in sig något nytt, det är kanske inte så unikt som man tror.

[lisme]
10/16/11, 12:32 PM
#9

#8 Hvilke defekter er det snakk om? Når det gjelder å finne unike linjer kan man få lov til å lete ganske mye Flört

[Drama]
10/16/11, 1:06 PM
#10

Dessa linjer är inte unika pappa katten har fått ett ANTAL kullar där många avkommor har gått till avel och även denna katt har fått avkomor som kommer gå vidare i avel, defekter som sternumkrok , knick och kattungar som föds med öppenbuk och avsaknad av innre bukvägg är väl inte så unikt tycker jag men detta är ju min personliga åsikt det kanske finns dem som anser att detta är unikt och vill fortsätta avla på det.

[lisme]
10/16/11, 2:41 PM
#11

#10 Men sternumkrok, haleknekk osv kan vel egentlig ikke knyttes opp til bare en av foreldrene? Dessuten er det vel ganske mange linjer som har de samme problemene. Jeg har heller ikke påstått at linjene er unike Flört det jeg sa var at det er vanskelig å finne unike linjer

[Drama]
10/16/11, 3:49 PM
#12

Tror inte det är många linjer som har alla dessa defekter, nu är det inte så att dessa har kommit med en och samma hona / hane utan det är varierande katter men samma linjer på ena sidan.

Jag har fått några av dessa defekter, sedna har vi andra uppfödare som har fått samma defekter i sina kompinatoner med sina honor och hanar så det är inte en avkomma som har get defekter utan ett par olika men alla har samma pappa. Desutom så har vi reglern i sverige gällande PRA och mig veteligen så testar inte denna uppfödaren sian katter för PRA, vet att 4 avkommor ( halvsyskon till hanen ovan) är bärare detta är även en sak att ha i åtanken oavsätt vart man köper katt ifrån, då många uppfödare utomlands inte testar sina avelsdjur vissa testar gäran om man ber om och vissa vet inte ens vad PRA är för något.

Alla gör som de vill, vill man aval på katter där det ligger en rad av defekter bakom är detta upp till denna dock gör inte jag det då det både kan bli kostsamt samt och jobbigt i sig och för mig så är inte ens "unika" linjer värda detta jobb men det är ju min egen åsikt.

Attacks
10/16/11, 5:05 PM
#13

Men kjæreste Drama, jeg syns jeg har hørt alt dette her før om en viss katt du absolutt ville ha,men den var reservert. Da var der også plutselig masse problemer med farslinjene etter du fikk svaret nei. Tungan ute Aner jeg en viss sjalusi? Så alt det du skriver her ( som jeg ikke syns er pent gjort av det mot oppdretter/eier - alt trenger ikke nevnes åpent på et forum, HVISS det skulle være sant)

Man kan aldri skylde på bare en linje når der oppstår problemer,det er stort sett alltid kombinasjoner som da som regel ikke passer så godt sammen. Problemer kan alle få,men de aller fleste skylder ikke på hverandres linjer til en hver tid….

Det finnes mange linjer som andvendes i hele Europa,men det er jo kombinasjonen man gjør i eget avlsprogram som burde telle? Ikke det alle andre gjør?

Ingen katter er perfekte,og skal man prøve å grave opp problemer,så må vi rett og slett bare slutte å avle alle sammen,uansett rase man velger seg.Glad

Ang PRA så må vær og en selv undersøke dens status. Det er kun i Sverige man har denne regelen,så ingen andre oppdrettere gjør noe galt,dersom dem ikke følger SVERAK sine regler. Og jeg tror alle i Sverige som leter etter ny katt uansett undersøker dette på forrhånd,tar det som en selvfølge.

Jeg er jo ikke SVERAK oppsluttet,men jeg PRA tester for min egen del. Og en bærer er jo verdifull som bare det i riktig avlsprogram.

Trist at denne tråden skulle bli så ødelagt som dette.

Jeg håper han finner et godt og permanent hjem,hvor der er lite katter, aller helst som kastrat jeg. For da er sjansen større for at det skal bli et varig hjem.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
[nollottan]
10/16/11, 5:46 PM
#14

12# nu har jag inte med detta att göra, men jag tycker att det är väldigt respektlöst det du gör mot denna uppfödare och TS. Man kan tydligt läsa mellan raderna att du har något otalt med den uppfödaren vilket jag är helt ointresserad av.

MalinL
10/16/11, 5:57 PM
#15

Håller med #13. Glad

[Drama]
10/16/11, 6:14 PM
#16

#13 Nu är du helt ute och turnerar ska du veta att jag ville ha en katt där du påstår det ifrån är rena skitsnacket jag allt jag sa var att jag själv önskade mig att få en katt med detta mönster och att jag såg fram emot att få se avkommorna i framtiden för jag förväntade mig att de var sålda till utställning sedan hur man tolkar detta är upp till var och en.

Sedan skyller jag INTE på att det är en linje har både haft en hona och en hane med samma linjer och defekterna uppstod i alla kombinationer som gjodes även utomlands, själv informerade jag om ev. defekter när jag lånad ut min hane för jag tycker det är något man gör om man vet om att ens katt ger detta för hur roligt är det att få en kattunge som lever men saknar inrebukvägg eller att kattunge rentav går i sönder efter födslen

Sedan ska jag även säga att jag har absolut inget otalt med denna uppfödaren överhuvudtaget.

Detta vet uppfödaren om och har sagt detta till henne så jag anser inte att det är respektlöst alls att informera andra uppfödrare om detta men ni kanske hellre vill att man skall mörklägga eventuella defekter  det verkar ju så. Tycker det är bättre att veta om vilka ev defekter som finns i linjerna man använder eller tänkter köpa på detta sätt kan man planera sina parningar på ett bättre sätt för att kanske undvika dessa defekter i framtiden.

Slutligen vill jag även säga att alla katter har något att tillföra i våran avel på ett eller annat sätt och jag säger inte att man skall sluta avla på dessa utan kanske se lite på vad som ligger bakom katterna och kanske undvika parningar där likartade defekter förekommer.

Som sag jag har min åsikt och ni har er och det resperkterar jag er för och anser att då ska ni resperkera min åsikt.

Missannas
10/16/11, 6:14 PM
#17

#13 Tog bort namnet i ditt inlägg, vet själv att det är lätt hänt men kom ihåg att inte röja eller antyda andra användares identitet Glad

Detsamma gäller förstås dig #16Glad

Information om linjer och sjukdomar/defekter i all ära men det finns ju olika sätt att upplysa om detta och nu tycker jag att vi håller oss till vad tråden egentligen handlar om.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Attacks
10/16/11, 6:27 PM
#18

#17 Helt i orden Glad Jeg har åpen profil,og er ikke "redd" for å bli avslørt.

#16 Tja,jeg tolker det ikke slik etter hva du skrev på chatten,og det tror ikke ikke oppdretter heller tolket det som. Men men :-)

Dette er en tråd om vakre TNT, som søker et godt og varig hjem, ikke om masse skitsnack og usannheter Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

SE*Wishetens
10/16/11, 6:29 PM
#19

Klart det är bra att vara öppen med defekter, på det sättet kan ju fler lära sig och i framtiden undvika att få fram fler defekta kattungar.

Samtidigt är det viktigt att det är kattägaren själv som är öppen om sina katter och ev defekter den nedärvt - sitter andra och pratar om vilka defekter en katt bär på så liknar det lätt skitsnack, och det är inget som rasen tjänar på.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[Drama]
10/16/11, 6:51 PM
#20

# 19 Tycker absolut att det är viktigt om att vara öppen när det gäller defekter men tyvärr så vill/ verkar det som att många uppfödare helst undviker att prata om dem.

Alla våra katter bär på någon defket och vi vet inte om alla de verkligen har anlag för men om man försöker undvika att avla på de defekter som vi vet om så kanske vi kan minska dem och där av att jag upplyser de som köper katt av mig eller lånar någon hane vilka defekter jag känner till att mina katter bär på och detta är även något av det första jag frågar en uppfödare om när jag ska köpa en katt om de vet några defekter som förekommer i linjerna om jag inte själv har tagit reda på vilka som är kända sedan är det upp till mig och besluta om jag vill köpa denna katt när jag vet vad jag kan förvänta mig.

Det är inte så roligt att få kattungar som lever och ser ut som en uppsväld ballong för att alla organ ligger ute i den yttre bukväggen eller att man är tvungen att åka och snitta sin hona för att de ligger som en prop och förlora flera kattungar pga dessa komplikationer och hade jag vetat om detta tidigare så hade man kanske avstått att göra just de kombinationer som man gjorde men det är ju inte lätt att veta när man inte får någon information om ev. defekter och hade vekligen uppkskattat om någon informerat mig om de visste om dessa defekter så hade det kanske inte blivit som en överaskning. Personligen så vill jag gärna veta vad kan kan förvänta mig när jag gör ev. parningar då blir man inte heller så beskviken om det skulle uppstå defketer om man visste att detta fanns i linjerna.

Som sagt det är min personliga åsikt och vet att alla inte har den samma

Annons:
kalindas
10/16/11, 7:57 PM
#21

Sternumkrok och knickar kan dyka upp i de flesta linjer och jag är skeptiskt om det finns "speciella" linjer som ger just de defekterna.

Sen tror jag fortfarande att en del av sternumkrokarna uppkommer då kattungar har varit dåliga i magen omkring 3-7veckors ålder och de fått i sig för lite kalk. Men det är som sagt ett egen gissning.Glad

Ang öppen buk, så kanske det finns viss ärftlighet, men chansen är väl ganska stor att den är recessiv? Alltså går det inte att skylla på en katt.

Håller tummarna att den vackre killen hittar en livslångt hem. Vilket jag fattade på annonsen var det viktigaste? Glad

/Elisa

MalinL
10/16/11, 8:08 PM
#22

#21 Tror att öppen buk kan vara polygenetiskt och är en variant av navelbråck eller gomspalt (alltså att mittlinjen inte vuxit ihop som den ska). Givetvis är det inte dominant så den drabbade föräldern själv skulle haft det i så fall. Glad

Har haft ett antal pyttiga navelbråck, och tror att de är ärftligt.  Givetvis avlas inte på de katter med navelbråck. Däremot så skulle jag inte drömma om att kassera en hel linje pga några pyttiga navelbråck på några få kattungar.

Sedan så kan det ju också bero på att honan varit sjuk eller i obalans på något sätt runt dag 28 då allt "växer ihop" och behöver inte vara ärftligt.

kalindas
10/16/11, 8:15 PM
#23

#22
Jag att det är ärftligt vet jag om. Har tack o lov sluppit detta på de få kullar jag haft. Men det är lite intressant att veta hur det nedärvs.
men precis som dej tror jag inte det är dominant. Glad

Man ser ju en del navelbrock på kalvar. Dessa går inte avel och ofta så dör de i unga år.

/Elisa

[Drama]
10/16/11, 8:20 PM
#24

# 22 så kan det säkert vara men att 6 honor skulle vara sjuka eller i obalans är väl lite långsökt.

Tycker absolu inte att man ska kasera en hel linje för defekter som ligger bakom utan ha de i åtanken när man avlar på dem och kanske inte kombinera dem med linjer där man vet att det även finns.

Tycker att TNT är en väldigt vacker kille och har sett honom i vekligheten både som 3 veckors bäbis och när han var större och det är en fin kisse och han har gett fina bäbisar och hoppas att någon ansvars full uppfödare får njuta av denna gosse och har i åtanken vad som har uppkommit i andra kullar när man använder man avlar men det är ju upp till var och en.

Ps. Vill tillägga att knick tydligen inte hade förekommit utan det var en missuppfatning vill inte skriva något som inte stämmer utan rätta till detta misstag.

Nilla
10/16/11, 9:54 PM
#25

Jag får påminna er om att följa Missannas råd här. Det här har spårat ut fulltständigt och är inte rätt mot TS. Hon har författat en seriös annons och jag hoppas att katten hittar ett varaktigt hem.

Personlig åsikt: precis som Veena säger, är chansen till ett gott hem störst om han blir kastrerad. Det håller jag tummarna för. Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[Drama]
10/16/11, 10:08 PM
#26

# 25 Veena säger inte ALLS att det bästa vore om han blev kastrat?

Och vill även påpeka hennes inlägg om att det jag skriver är skitsnak och osant`??? Då undrar jag vad vet du om detta?? Du har väl inte haft dessa linjer eller någon avkomma från dessa?  Det har jag och har därmed denna information.

Sorry Nilla ska inte skriva mer om detta då jag själv tycker att det spårar ur och det verkar som att man helst vill dölja de defekter som uppstår i vissa kombinationer och linjer man avlar på och vill man inte ha information om detta så är det upp till var och en hur de vill avla och när de själv sitter där med olika defekter och undrar hur det kunde bli så kommer de kanske tänka på vad jag skrev om att INFORMERA andra i all väl mening för att man skall ha en möjlighet att undvika detta.

Attacks
10/17/11, 12:21 AM
#27

#26

Hvis du syns linjene er så fæle hadde du vel ikke prøvd å få en ny katt hvor TNT var pappa vel for kort tid tilbake,men som nå får godt hjem hos en annen oppdretter? Ønsker du ikke at noen i Sverige kanskje kan få ha katten,da du ikke fikk linjene selv?

Alt dette påminner meg om nesten som en kopi av hva jeg har i min chat. Bare at den gang gjaldt det en annen katt som du som sagt ikke fikk kjøpe. Der er ikke mer galt i de linjene enn i andre sine. Derfor tror ihverfall ikke jeg så mye på hva som er skrevet her - tar det med en klype salt,og ville jeg undres, ville jeg spurt oppdretter direkte. Men jeg skal ikke ha denne vakre katten,så da er det utenfor min interesse.

Man kan heller ikke skylde kun på linjer,der finnes viruser og basselusker som også skal forårsake en masse leit.

Jeg avslutter dette som endelig svar i denne tråden. Tenker muligens denne tråden skulle vært delt,for det er jo helt ok å diskutere det andre på generellt grunnlag.

Jeg skrev dette i mitt første 2. innlegg i denne tråden :

Jeg håper han finner et godt og permanent hjem,hvor der er lite katter, aller helst som kastrat jeg. For da er sjansen større for at det skal bli et varig hjem.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Nilla
10/17/11, 7:36 AM
#28

#26 Det är fullt tillåtet att diskutera, men inte i den här tråden. Starta gärna en ny tråd. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Mockfjardingen
10/17/11, 11:53 AM
#29

Ja, jag förstog att det skulle bli en diskussion och många kommenter om denna tråden. Speciellt ifrån Drama eftersom jag känner till hennes åsikter om både linjerna och uppfödaren. Och jag anar också att det ligger mer bakom allt än vad som skrivs här på forumet (tack och lov). Allt ska inte diskuteras i offentlighet.

Det finns många orsaker till att man får missbildade och sjuka katter, och jag tror inte att det är så enkelt att bara säga att det hör till en speciell linje. Kanske det beror på virus, vissa kombinationer, stress, infektioner, ärftlighet från båda föräldrarna mm. Det är ju också så att många tycker att "det alltid är hanens fel"… Något som alla som har hanar i avel vet alltför väl… ;)
Det föds många människbarn med missbildningar med, och människor följer samma tidiga utveckling i moderlivet som kattungar. Och där är det iallafall inte prat om "vissa släkten".. Skit happens ibland..

Jag har informerat Bianca om det som skrivits så hon vet, tycker det inte hade varit kul om något liknande hade hänt mig på något forum där hon inte ens kan bemöta kritiken eller påhoppen. Hon ber om att denna tråden ska tas bort. Kan detta göras??? Åtmindståne låsas och göras osynlig…

TNT har nu hittat ett nytt hem där han kommer att få det toppen. Och jag kan tillägga att han är PRA-, FIV- och FeLV testad till belåtenhet…

kalindas
10/17/11, 12:04 PM
#30

#29
Härligt att snyggingen hittat sitt hem! Glad

/Elisa

SacredSouls
10/17/11, 12:17 PM
#31

Så fint han har fått et nytt hjem.

Jeg låser tråden nå og da havner den raskt bakover på innleggs listen

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: