Annons:
Etikettomplacering
Läst 3077 ggr
Starstriker
2011-10-10 21:12

Leo & Ramses söker nytt hem.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag söker ett nytt hem till mina två siamesbröder Leo & Ramses. De har hängt ihop sedan födseln för 8 år sedan och är ett riktigt radarpar. De är en del av familjen, men eftersom vi fått två barn på kort tid hinner vi tyvärr inte ge katterna den kärlek och uppmärksamhet de förtjänar. Känns urtrist att behöva ge bort sina kära, men de skulle säkert bli glada om någon kunde ge dom lite mer tid.

De ligger gärna tillsammans och sover eller sitter på en hög punkt någonstans och spanar in omgivningarna om de inte busar med varandra.  I nuvarande bostad har de en stor terras där de trivs mycket med att sitta och sola sig.

Båda katterna är mycket rara och sociala. Leo är chakladtabby och den lite busigare av dom och han upplevs som “lillebror” trots att de är lika gamla. Han apporterar gärna! Ramses, den brunmaskade, har lite mer integritet och det tar lite längre tid att vinna hans förtroende. När det är gjort har man en sann vän. Ramses är en riktig knäkatt och lägger sig gärna i knät så fort man sätter sig ner. Då trivs han som allra bäst. Båda katterna pratar gärna.

Det har alltid gått mycket bra att lämna bort katterna när man skall resa bort etc. De finner sig snabbt i sitt nya hem. De har aldrig klöst på möbler etc och det har heller aldrig någonsin rivit eller bitit någon. De fungerar bra ihop med både barn och hundar.

Katterna är innekatter och trivs bra inomhus. Idag har de ganska bra ytor att röra sig på så det vore bra om de kunde få ha det även framöver. Helst vill de nog bo i hus. Finns det möjlighet att få gå ut någon gång emellanåt så skulle det säkert uppskattas.

Båda katterna är kastrerade, vaccinerade och reggade i SVERAK

De finns i Stockholm.

Pris: Symboliska 1000.-

Maila tunare@gmail.com eller ring Kristian på 0707-643131

Annons:
Nilla
2011-10-10 21:45
#1

Synd att såpass gamla katter inte får stanna kvar i sitt hem. Två katter klarar sig ju ganska så bra själva. Dessutom är det fastställt att barn som får växa upp med djur mår bättre och löper mindre risk för allergier. Barnet lär sig också att ta hänsyn till och uppskatta andra varelser.

Du får ursäkta, men det är så många katter som omplaceras pg a barn och det tycker jag är jättetråkigt. Jag önskar dig lycka till och hoppas att dina katter hittar ett bra hem. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Starstriker
2011-10-10 22:05
#2

Jag har funderat på omplacering i mer än ett halvår. Vi har verkligen försökt, men det funkar inte, ås nu till sist fick jag ta mig i kragen och lägga upp den här annonsen.

Blir säkert katter i framtiden igen när barnen är äldre och vi bor i hus.

tuska
2011-10-11 09:01
#3

  Jag är ledsen ser inte för mitt liv hur jag än försöker, problemet med 2 barn och 2 goa katter.  

Är barnen för hårdhänta och ovarsamma mot katterna ?

 Katterna är till åren och behöver kanske då en familj utan barn ?

På din hemort finns det säkert någon pensionär inom PRO

 Hör med dem. Där kan du hitta någon som kan överta dina gammelkatter.

siamlove
2011-10-12 20:29
#4

Enig.jeg er alenemamma til to barn.En gutt på 6 og en jente på snart 3.Vi kjøpte 2 siamesere for 9 mnd siden.Barna elsker kattene og de er så hyggelige dyr og leve sammen med.Husk at selv om det er litt hektisk hvis barna er veldig små, så er det over på ett til to år.Det går fort…Dyr bør ikke bare erstattes med nye som du gir utrykk for.Stå på og hold ut.Disse trofaste vennene kan kanskje gi dere og barna dine 8 år med kjærlighet til…….Glad

Nilla
2011-10-12 20:46
#5

När barnen är små och busiga, ordnar man höga liggplatser där katterna får vara ifred. Om du frågar katterna - så bor de nog hellre kvar, fast matte kanske inte har tid och ork med dem just nu - än att flytta till någon annan.

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ullisen
2011-10-12 21:22
#6

Jag tror oxå att katterna har det väldigt bra nu tillsammans o vill bo kvar även om ägarnas tid är begränsad men samtidigt tycker jag att man måste respektera folks agerande när det som i det här fallet känns rätt seriöst. Hon har vänt sig hit för att få hjälp när andra dumpar katterna på blocket eller avlivar dem. Nu hoppas jag förstås att hon ändrar sig men visst är vi väl här för att stödja o hjälpa varandra?

Annons:
Nilla
2011-10-12 21:34
#7

#6 Ja, naturligtvis. Jag blir lite "carried away", som vanligt. Sorry. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Starstriker
2011-10-12 22:33
#8

Vi har två småkillar 8 månader och nästan 2 år. Katterna som alltid tidigare fått springa fritt på natten blev vi tvungna att stänga in för att få någon nattsömn överhuvudtaget. Detta resulterade i två inte så glada katter. Ni som har haft småbarn vet att det är dåligt med sömn även UTAN katter som väcker barnen.

Dessutom tar barnen mycket tid och katterna får inte alls det kel och mys som de förtjänar.

Jag har fattat det här beslutet lika mycket för katternas skull som för vår egen och det var inte lätt.

kalindas
2011-10-12 22:55
#9

#8
Tror att ett lugnt livslångt hem kanske kan vara nåt att leta efter. Någon som vill ta hans om katterna på deras ålders höst.

Jag tipsar som vanligt att man istället för att sälja skriver ett fodervärdskontrakt och äger katterna i 1-2år efter flytten. 
Detta för att förhoppningsvis undvika att katterna hamnar fel och far illa.

Skickar gärna ett kontrakt till dej om du sänder mej ett PM med din mejladress här på SiF. Glad

Eftersom dina katter inte har börjat protestkissa eller liknade. Så tror jag inte det är så akut att flytta dem. De är såpass gamla att de inte leker jättevåldsamt och är säkert ganska nöjda med att vara instängda på natten. Får de sen bara vara med familjen på dagarna och får en liten klapp då och då. Så tror jag de är ganska nöjda med livet. Glad
Äldre katter kräver inte så mycket av livet än att få vara med sina ägare.

/Elisa

batcat
2011-10-13 11:16
#10

#8 Känner igen mig i din situation. Min yngsta är nu 8 månader, och mina två katters jamande kan väcka henne, samt att deras race på natten kan väcka henne (och framförallt väcker de mig). Men jag känner samtidigt att nu när dottern har blivit så stor så har jag mycket mer tid för katterna igen, och de börjar trivas (igen) hos oss.När de trivs bättre får de inte heller samma tokspel på nätterna tror jag.

Ditt äldre barn är snart så stor att katterna och han kommer att ha mycket utbyte av varandra.

Jag förstår att du känner att du vill omplacera dem, och du kanske har fler skäl än enbart barnen. Jag vill bara påminna att barnen blir större rätt fort, så om det är barnen det hänger på så kanske du kan bita ihop några månader till? Det vänder! Samtidigt är det bara du som vet hur ditt liv ser ut, och vad som är det bästa för katterna (och er).

kikkiet
2011-10-13 14:22
#11

Hei!!! Jeg har ingenting med hva du bestemmer deg for å gjøre eller hvordan ting fungerer i din familie, men vil gjerne fortelle hvordan vi gjør det. Vi er et foreldrepar med tre barn på 1år,2,5 år og 7,5 år. Vi har en katt på snart 12 år og to kattunger på 7 mnd. Vi bor i stort hus med hage. Den eldste katten går ute så mye han vil gjennom katteluke, mens kattungene er sammen med oss i hele huset. Vi har innredet et rom i underetasjen til dem med varmekabler i gulvet, klatrestativ, leker,sofa og stoler og hvileplass i vinduet. I dette rommet er de på nettene- her har de også maten sin og kattekassen. Dette rommet kan ikke barna komme til heller på dagtid, da det er sperret med trappegrind. Slik blir vi ikke forstyrret på natterstid, og de har et sted å trekke seg tilbake til. De har også soveplasser i høyden i resten av huset. Ellers må vi hele tiden ha de små barna under oppsyn når de leker med kattungene for de kan jo bli hardhente, men føler at det er verdt den ekstra innsatsen for å gi dem viktig læring om behandling av dyr. Synes også vi har mer tid til kattene nå enn tidligere da vi uansett er mye hjemme med småbarna, vi reiser så og si aldri bort og en av oss er alltid hjemme ettermiddag og kveld. På kveldene etter kl 19 leker vi og koser med kattene og har jo da flere timer med dem før vi legger oss selv. Kunne ikke tenkt meg et liv uten kattene og barna elsker dem også. Lykke til uansett hva du vil gjøre!!!

Starstriker
2011-10-20 22:27
#12

Hej. Engagemanget har varit väldigt stort härifrån. Kul att så många vill hjälpa till och komma med råd/tips. Kanske hade det blivit bättre om några månader, men hur länge till skall man vänta inna man gör slag i saken? Har redan försökt i mer än ett halvår. Ett år kanske.

Jag har precis kommit hem efter att ha lämnat av grabbarna hos sin nya familj där de skall provbo i en månad. Det kommer säkert bli jättebra. Katterna fann sig hemma snabbt.

Nu kommer det kännas riktigt tomt härhemma innan vi vant oss, men förhopppningsvis får vi alla lite mer sömn nu! Tror dock att vi kommer sakna katterna mer än de saknar oss :(

berthagenn
2011-10-21 09:26
#13

En mamma med 2 siameser och bebis. Dessa ser ut artt verkligen trivas när man tittar i hennes blogg.

http://mammaochmatte.wordpress.com/

Annons:
Upp till toppen
Annons: