Annons:
Etikettofftopic
Läst 2512 ggr
MalinL
10/3/11, 12:57 PM

Lotto kattreklam

Har sett den här lotto kattreklamen ett par gånger nu, och jag undrar om det är någon mer än jag som tycker den är lite…osmaklig? Obestämd

Annons:
Sehvrin
10/3/11, 1:01 PM
#1

Jag tycker den nervärderar alla de som faktiskt lägger alla sina pengar på hemlösa katter, för att hjälpa dem. De katterna är ju faktiskt bland de "mest behövande".

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MalinL
10/3/11, 1:07 PM
#2

#1 Precis, den känns raljerande. Katten är ju på många sätt det mest utsatta av våra tamdjur då det finns tusentals hemlösa bara i Sverige och många av dessa fryser/svälter ihjäl varje år. Istället har de gjort detta till någon freakshow, med en crazy-catlady, som ger katterna manikyr och sätter på dem hattar. Knappast är det perser och shynxar som är de mest behövande bland sveriges katter heller.

berthagenn
10/3/11, 1:16 PM
#3

Typiskt nidbild vill jag säga. Botten tycker jag.

Missannas
10/3/11, 1:26 PM
#4

Håller med er. De som gjort reklamen har nog ingen som helst koll på problematiken kring hemlösa och utsatta katter.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Maria29
10/3/11, 2:20 PM
#5

Jag gillar den inte (även om jag älskar att se katter på tv)!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

embla2
10/3/11, 2:42 PM
#6

Gör som jag stäng av tvnFlört

Annons:
SE*Wishetens
10/3/11, 2:55 PM
#7

Är det alltså bara jag som tycker den är rolig? Den är så uppenbart humoristisk tycker jag, jag skrattar när jag ser den. Självklart gör den inget för hemlösa katter - men det är inte syftet med den heller. Jag gillar den :)

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

MalinL
10/3/11, 3:00 PM
#8

#7 Nej inte bara du, många på SKS verkar tycka det ocskå. Flört

Jag tycker att de cementerar bilden av "kattälskaren" en halvgammal småfnoskig kvinna utan verklighetsförankring, samtidigt som den inte tar hänsyn till hur många katter som far illa i Sverige och faktiskt är behövande på riktigt.

Jag ser faktist inte det roliga i den även om jag bortser från dessa sakerna, men jag har väl en annan typ av humor (eller avsaknad av) helt enkelt. Glad

Missannas
10/3/11, 5:35 PM
#9

#7 Jag kan förstå att många tycker den är underhållande, och visst syftar den inte till att göra något åt situationen med hemlösa katter. Allt som har med katter att göra behöver naturligtvis inte syfta till att förbättra situationen för katten som ett utsatt djur.

Jag tycker det är kul att se katter på tv, men samtidigt är det lite synd om det som visas bidrar till de fördomar folk har när det kommer till hemlösa katter eller de som arbetar med dessa. Nämligen att katter egentligen inte är utsatta och att katträddarna är precis som Malin skriver ovan, kvinnor utan verklighetsförankring, en knasboll som vill rädda någon som inte behöver bli räddad.

Annars brukar jag vara den som tycker att man kan skämta om allt, och antagligen hade jag tyckt annorlunda när det kommer till denna reklamen om det faktiskt inte var så att det finns så många hemlösa katter och ännu fler människor som förringar detta. (Och då syftar jag inte på er som tycker att reklamen är rolig) Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

MalinL
10/3/11, 7:24 PM
#10

#9 Precis vad jag också menar, men du uttryckte det mycket bättre. Glad

Upp till toppen
Annons: