Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 6390 ggr
GunillaSverkersson
2011-10-02 13:30

Vitfläcksfamiljen del 2 Behandling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Meningen är att jag ska skriva hur vi behandlar alla sex katterna tre vuxna och tre ungar (födda 8 april) som snart blir 6 månader i denna tråd. Meningen är att även alla andra som har erfarenhet bidrar men sina erfarenheter och kunskap. Vi önskar att SVERAK tar fram riktlinjer om hur vi ska behandla och vilka mediciner och doser som är bäst.

Katterna har parasiterna Giardia och Tritrichomona. Vi har tagit över dessa katter från Ninni som kände att det blev för jobbigt att behandla mot båda parasiterna i en lägenhet när de
samtidigt jobbade heltid. Kattungarnas mamma fick svåra diareernär ungarna var små när de var 1 månad kontaktades veterinär detta var i maj , 3 syskon dog och de
andra tre fick stödmatas den första tiden.

Ninni har behandlat mot Giardia som blev konstaterat först, med Flagyl och AxiIur. När lilla Alaric foritsatte att ha blodiga diareer togs prov och Tritrechomonas konstaterades för tre veckor sedan.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
GunillaSverkersson
2011-10-02 13:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tritrichomonas foetus hos katt

Tritrichomonas foetus är en är en
relativt "ny" encellig parasit hos katt. Den upptäcktes i USA 1996, när den isolerades från katter med långvarig diarré.Förekomst och spridningStudier visar att T.foetus förekommer hos alla typer av katt. Parasiten har påvisats i USA (studie 31 procent av katterna på en utställning), Schweiz (20 procent av friskt tvärsnitt) och Sverige, även om ingen studie har utförts ännu. Många katter per ytenhet gynnar risken för infektion. Organismen smittar inte till människa.

Katter infekteras genom kontakt med smittad avföring.

Överlevnadstiden utanför katten är en timme i luft, men parasiten kan

överleva flera dagar i blöt avföring. Detta står på SVAs hemsida-

Detta måste innebära att detta är något vi måste vänja oss med och lära

oss mer om.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-02 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Giardia intestinalis (före detta G. lamblia,

G. duodenalis)

Förekomst och smittvägar Giardia är en
vanligt förekommande encellig parasit som lever på tarmslemhinnan och hindrar
tarmens normala funktion. Cystor av Giardia avges med avföringen. Dessa cystor
är mycket tåliga, är resistenta mot desinfektionsmedel och sprids lätt i till
exempel vatten. Smitta sprids med infekterat vatten eller föda.  SVA påvisar Giardia hos ca 25 procent av
de hundar och katter som undersöks.

Symtom

Giardia kan påvisas hos både friska och sjuka
djur. Symtom visar sig framför allt i form av intermittent diarré och
viktminskning. Parasiten uppträder ofta som en opportunist, det vill säga
symtom kan uppträda i samband med stress, plötsliga foderbyten eller tarmstörningar
av andra orsaker.

Diagnos och behandling

Med en träckprovsundersökning kan cystor
av Giardia påvisas.

Vid SVA diagnostiseras Giardia
med hjälp av en immunofluorescens-teknik som ger en säker och snabb diagnos.
För en genotypning används en PCR-teknik.

Terapeutika som används vid
Giardia är Flagyl eller Axilur.   Enligt SVAs hemsida

På bilden  mamma Luna

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-02 14:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I går prövade vi att strö medicinen
Ronidazole på maten på morgonen. Tre hungriga kattungar fick testa. De ville
äta prövade men tog aldrig in det i munnen. Vi fick slänga det.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-02 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag fyllde på
pulvret i kapslar, ändrade veterinärens dosering till 30 gr /kg  ( Hon ville ge minsta killen dubbla mängden / kg mot den största och de vuxna)

På bilden är kapselmaskinen som jag gärna lånar ut, men kapslarna var lite för stora för kattungehalsar. Så det var inte lyckat. Men nu har vi allas pulver uppmätt i rätt dos.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-02 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Senare på dagen kom Ninni och hennes sambo och hälsade på med förenade krafter fick vi i Kazmir en kapsel hel de andra vuxna tuggade sönder sina och fick fradga i munnen . Vi blandade ut pulvret med lite raspolja och gav det med spruta till slut.  Ingen spydde och i morse var de pigga. Man tycker ju så otroligt synd om katterna när man måste brottas vid medicinering, men nu är det bara 13 dagar kvar Glad Bilden är på söt-Stefan som brukar komma och spinna och helst ligger i knät.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

MissMaven
2011-10-02 14:25
#6

Kommer ni att göra som veterinären sade, ge kattungarna så hög dos?

Ronidazole är väldigt stark. Kan ni inte börja med lägre dos/kg för dem små och se hur de reagerar? Jag skulle inte ge kattungarna 30mg/kg, oavsett vad hon sade, utan 10-15mg/kg.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
GunillaSverkersson
2011-10-02 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Jag har diskuterat detta med vet väldigt mycket, hon ville att han skulle  ha hög dos i några dagar och eventuellt minska på slutet av behandlingstiden, annars kunde inte hon garanrtera att det skulle ta. jag vågar helt enkelt inte gå emot vad hon säger, jag vill ju även att han ska bli av med parasiten, det var ju på honom som det kostaterades TF och i stor mängd . Obestämd

Om detta varit mina katter och alla skulle bo kvar här så skulle jag kanske göra anorlunda.

Nu har vi gett dem andra dosen , det var bättre att blanda pulvret med vatten. Man får inte vara stressad , det tog oss ganska exakt en timme att få i dem det och vi var två (jag är assistent).

Har kokat 7 kg kyckling, det gick åt ca 1 kg per dag. Nu smakar de även på köttfärs i dag, alla killarna har gått upp över 2 hg på en vecka Glad

Kycklingfile   69,90:-/kg

Bitar i gele påsar  37;-/kg

Vet blöt mat FRW        241:-/kg (deras bantningsmat)

Grishjärta   25:-/kg

Kycklingvingar  26:-/kg

Blandfärs    79:-/kg

På bilden mellan brodern Damond

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-02 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Rummet ser ju ganska tråkit ut , men det är mer lättstädat.

Vi har dubbla uppsättningar med lådor och filtar. och i morgon ska de byta till det andra rummet. Detta rum ska städas ur och sedan torka de kommer att byta rum varannan eller var tredje dag. Lådorna byter vi varje och skurar golvet.

Lillkillen Alaric väger nu 1,66 kg  uppgång 0,3 kg på dryga veckan, kyckling är nog bra Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SacredSouls
2011-10-02 17:06
#9

#8 Så smart dere har gjort det med både plast og slike trådkurver.Det gjør jo vasking mye enklere også.

Så synd at kapslene var så store.Forhåpentlig går det på de voksne om du dypper de i olje først.De glir jo veldig lett ned da.

Supert at han lille har gått opp litt Kyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
2011-10-02 17:13
#10

Spennende å se fremgangsmåten også med bilder i tillegg. Denne elendigheten må jo være til stor nytte for hvem som helst andre om dem kommer opp i en lignende situasjon,så kan dem lære.Glad

Siden medisinen kan blandes i mat,går det an å blande den inn i en slags smøreost før den gies til de minste? Leverpostei,makrell i tomat eller annet, og så må man jo gi det rett i munnen på dem så man ser det svelges.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2011-10-02 17:30
#11

Jag har kapslar (som jag tror är mindre) med kycklingsmak här. Ni kan få dem av mej. Glad
Vill ni ha dem så skicka er adress via PM, så lägger jag dem på posten så snabbt jag hinner.
Storlek 3 står det att de är på påsen, är till katt. Borde fungera på småttisarna också.

/Elisa

GunillaSverkersson
2011-10-03 13:29
#12

#11 Tack snälla, men vi fortsätter med att blanda pulvret i vatten och ge med spruta på alla utom Luna som vi petar in det i munnen med fingret på.

Har pratat med SVA idag båda parasiterna dör vid 60 grader i tio min eller kokande direkt. Ångtvätten är bra. De dör även i frysen undert ett par dygn.Jag sitter med massa torrfoder som jag inte vet vad jag ska göra med.

Hon anser att vi ska lägga allt krut på att göra rent lådor,  golv och liggbäddar.

Det är onödigt att bada katterna om de inte är långhåriga eller har avföring i pälsen. Schampo dödar inte heller parasiter. Vi kommer att bada dem ändå men inte så många gånger för att inte stressa dem i onödan.

Viricon S och ytdesifiktion biter inte på parasiterna så kokande vatten är bättre i lådorna. Starka medel kan ge en falsk bild av att de hjälper.Flört Viricon S är desutom giftigt för katterna.

Hon höll med om att medicinen är otäck och i vissa fall självläker en frisk katt på ett halvår. Detta är ju inte aktuellt för oss eftersom kattungen behöver bli frisk snabbt. Men eftersom dessa parasiter är något vi måste vänja oss vid behöver vi fundera på detta i framtiden.

Vår plan är också att dela upp katterna i två rum i slutet av behandlingen fram till provtagningen. För att minska risken att de återsmittar varandraGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Elegantangel
2011-10-04 06:19
#13

Jag beundar er för det jobb ni lagger ner och att ni så geneöst oppnar ert hem för beövande.

Annons:
carinbrack
2011-10-04 09:09
#14

Jag är också stum av beundran. Godhet finns! Heja er!

casaelgatos1
2011-10-04 16:34
#15

Ja ni har även min fulla beundran, jag vet vad det innebär det ni gör har ju själv gått igenom det för snart tre år sedan. Ingenting man vill göra om det är en pers för både katter och ägare.

SmirreIce
2011-10-05 06:25
#16

Jag vill bara flika in att kattungarna blev inte dåliga förrens de fyllda 6 veckor. Då vid 6 veckor började de vägra äta, gå ner i vikt.. inte innan. Innan vara det bara ögoninfektioner.. (som är hur vanligt som helst)

GunillaSverkersson
2011-10-05 17:32
#17

Uppdatering från dagen:

Vi har precis varit ute hos de små liven. Skurat golvet, rengjort lådor med kokande vatten+klorin och bytt alla matskålar och bytt bäddarna. De har även fått medicin. Nu fungerar det bra. Luna och Yoshi saliverade lite när de fick medecinen, men det var ren saliv så de fick nog i sig hela dosen. De bytte rum i förrgår, imorgon byter de rum igen.

Nu väger lilla Alaric 1,85 kg. Det är en viktuppgång på 0,5 kg på 1½ vecka. Detta innebär att vi behöver justera hans medicindos då denna är beräknad på 1,5kg. Förhoppningsvis kommer han gå upp mer i vikt under den tiden av medicineringen som är kvar. Damon väger 1,93 kg (1,5 kg när han kom), även han behöver öka i vikt. Stefan ser ut att ha gått upp ungefär lika mkt som damon. Vi behöver skaffa en våg så vi kan väga Stefan också.

Stordosen av axilur var inte receptfritt.

De är så underbara katter allihop! Alla är framåt och sociala! Bara de blir friska så kommer de att bli fantastiska katter i sina nya hem!

Bilder kommer troligtvis ikväll :)

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2011-10-05 17:46
#18

#17
Härligt att de går upp i vikt? Glad

Var det Axilur granulat ni beställde? Vet att den inte var receptfri innan heller. Men den är väldigt praktisk då den inte smakar nåt.

/Elisa

Nilla
2011-10-05 19:22
#19

Blir glad å höra att de har lagt på sig. Ni gör ett jättebra jobb! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Helenaf76
2011-10-05 19:31
#20

Vilket jobb ni gör. Får tårar i ögonen. Ni är enorma!!! <3 <3 <3

Annons:
GunillaSverkersson
2011-10-05 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu har vi varit ute och nattat de små liven, här kommer lite bilder.

Först ut är fina Damon som tycker om att sitta i knät.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-05 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Och sen har vi en bild på gosfarbror Kazmir med Stefan och Damon.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-05 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Kazmir och Alaric myser.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Helenaf76
2011-10-05 20:06
#24

Underbara underbara kissarna!! <3 <3

GunillaSverkersson
2011-10-05 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Mamma Luna, Pappa Yoshi och Damon

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-05 20:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Glad djurägare med skyddskläder på

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-05 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Alaric, Yoshi & Damon

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
Elegantangel
2011-10-05 20:15
#28

Söta fina katter skönt att de går upp så bra i vikt! och åter igen ni gör ett toppen jobb med katterna! beundrar er stort för det ni gör!

Linda

GunillaSverkersson
2011-10-05 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Och så här ser rum nummer 2 ut. Lite torftigt, men lättstädat. Vi försöker tänka att det bara är under en kort period, och att de snart får flytta till riktiga hem.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

MalinL
2011-10-05 20:43
#30

Så härligt att de lägger på sig och att det går bra att medicinera dem! Ni  är så duktiga! Skrattande

SacredSouls
2011-10-05 21:01
#31

Helt fantastisk alt sammen. Så flott at de har lagt på seg såpass og at det går å få i medisinen.

Ja jeg sier som alle andre her. Dere gjør en helt utrolig jobbKyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-10-05 21:39
#32

Dere gjør en super jobb, og om ikke kattene hadde trivdes hos dere ville de ikke ha lagt så mye på seg. Så ikke tenk på hvordan det ideelt sett burde vært, ta til dere den rosen dere får og tenk litt på hvor utrolig snille dere er. For det er dere! Og flinke! Dere er eksempler på hvordan det burde være - at man hjelper hverandre uten å tenke på egen vinning

MissMaven
2011-10-05 21:41
#33

Så bra att de går upp i vikt! Ni är underbara! Kyss

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[nollottan]
2011-10-05 21:55
#34

Katterna är superfina! och du Gunilla är ju så himla söt i din "overol" Jag är verkligen impad av era stora hjärtan som orkade ta på er denna uppgift! men inget jag är förvånad över då jag träffat er och vet vilka oroligt snälla och underbara människor ni är!!!!!

Annons:
berthagenn
2011-10-06 11:47
#35

Godheten finns! Kyss

Gunilla - du har ett stort hjärta. Jag är stum av beundran, vilken medmänniska du är.

Du har många vänner och nu ännu flera! Cool

Kram Bella i Malmö

PS) Jättebra att du fotar och förklarar, jag lär mig så himla mycket här!

flis
2011-10-06 14:35
#36

Det är verkligen vackra katter, isynnerhet den röd/vita. Jag som tycker det kan vara jobbigt att få i en katt medicin en gång/dag och ni har så många att ta hand om.

Stooor eloge till er!

Fielie
2011-10-06 14:52
#37

Vilket kanonjobb verkligen

Missannas
2011-10-06 16:10
#38

Kan bara instämma med alla andra, vilket bra jobb ni gör för dessa fina katter. Vilken tur att de hamnade hos er Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

casaelgatos1
2011-10-06 16:24
#39

Ja ni gör verkligen ett enormt jobb, så bra att dom små börjar gå upp i vikt då går det ju åt rätt håll i alla fall. Farfar Peppe hälsar och håller tummarna för att alla ska bli friska snart.

GunillaSverkersson
2011-10-07 08:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Tack alla snällaGlad

Igår böt katterna rum och Emelie körde ångtvätten och jag rengjorde lådor och ligglådor  med kokande vatten. Det går mycket fortare nu när vi vet vad vi ska göra och hur.

På bilden blandar Elvira till medicin.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-07 08:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Vi blandar pulvret med bara lite vatten

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
GunillaSverkersson
2011-10-07 08:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Sedan kommer absolut den värsta delen , medicinen är inte godRynkar på näsanlilla Alaric

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-07 08:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Äckligt de brukar salivera och enstaka gånger spy upp lite  lilla Damond Rynkar på näsan

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-07 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Vi måste ta det lungt och inte stressa katterna

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-07 08:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Men det äckliga går över och sedan är det bra igen   Alaric och StefanKyss

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-07 08:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Lilla Damon sötnos

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2011-10-07 09:00
#47

Kyss

/Elisa

cillaroten
2011-10-07 09:37
#48

Vilket jobb ni gör!!! Härligt att läsa att dom verkar må bättreKyss

Annons:
[lisme]
2011-10-07 16:05
#49

Det er helt klart en utfordring i å klare å få gitt kattene medisin som smaker pyton, vi har gjort det noen ganger etterhvert. Både Vibranord (mot mykoplasma) og Flagyl smaker helt for jæ…. og det er en kamp de første dagene å få kattene til å svelge. Etterhvert finner man en metode som fungerer noenlunde både for oss som gir medisinen og de som skal ha den. Og det er viktig det du sier om å ikke stresse kattene når man medisinerer. Blir kattene stresset, protesterer de mer og det ender oftere med at de kaster opp.

alltidsiames
2011-10-07 16:30
#50

Åh de är så vackra! Ni är fantastiska!

Nilla
2011-10-07 19:54
#51

Så fina bilder. Jag är väldigt förtjust i lille Damon. Så söt. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2011-10-08 13:07
#52

Der er rett og slett fabelaktige Glad

Når dette er en gang forrtid og kattene er friskmeldte ( ja for det mener jeg 100% bestemt dem blir) så bør der skrives en artikkel om dette uten kommentarer,så dem kan hjelpe mange mange fler i fremtiden - innen alle raser - på den riktigte måten.

Jeg blir så glad når jeg ser noen tar tak i elendigheten på en seriøs måte.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

SmirreIce
2011-10-08 18:38
#53

Guuud vilka stora killar det har blivit av de små benranglen.. PUSSSSSS PÅ ALLA ÄLSKLINGAR!! Vi saknar de så, men vet att de har det bra med behandling o allt.

Vi tycker också det skulle vara riktigt suuuper bra om det skrevs en ordentlig artikel om Giardia och Tritricomonas, hur man ska gå till väga och allt. Eftersom detta inte kommer det försvinna, utan det kommer att finns kvar och bli mer vanligt framöver.. Vi kommer behöva handskas med dessa dumma parasiter i framtiden.. Eller om det kommer upp ett vaccin eller liknande mot detta.

GunillaSverkersson
2011-10-08 19:58
#54

Jag vet att siameslinjen håller på att fixa en föreläsning och jag tror att diskussioner förs i  sverak detta drabbar ju alla raser.

Idag är vi lite ledsna i familjen vår mellan Schnauzer Medolissas ben slutade fungera så vi tog farväl idag. Hon blev 15 år och 7 månader.Gråter

Men alla andra mår bra. Glad Lite diareer men det får de kanske av denna starka medicinen.  I dag är vi på åttonde dagen och nedräkningen börjar.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Nilla
2011-10-08 20:01
#55

Beklagar sorgen över er hund.  Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
2011-10-08 22:16
#56

#54
Tråkigt att höra om er Schnauzer..Gråter

Har en kompis som föder upp rasen, hon har tre stycken. Hennes älsta blir snart 15år. Väldigt pigg ännu, men saker kan gå fort.
Det är en trevlig ras som jag blir mer och mer förtjust i.
Så jag förstår er stora sorg. Femton år är en lång tid att ha en vacker vän och sen mista…

/Elisa

Helenaf76
2011-10-09 10:24
#57

Så tråkigt  med er lilla vovve. Gråter

[lisme]
2011-10-09 14:25
#58

Så trist med hunden deres  Gråter Schnauzere er spesielle, har selv hatt 3

SacredSouls
2011-10-09 22:58
#59

Så fyktelig trist Gråter Det er tungt å si farvel etter så lang tid.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Missannas
2011-10-10 00:51
#60

Beklagar sorgen och förlusten av eran hund, så ledsamt. Vilka hjältar ni är som ändå orkar fokusera på att få katterna friska, det visar vilka djurvänner ni är.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

GunillaSverkersson
2011-10-10 07:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

I går böt de rum. Idag är vi på dag 10 tänk vad tiden går fortGlad I dag eller i morgon ska vi dela på ungar och vuxna, känns lite elakt, men det är nog bra att böja separera dem samt först och främst minska riskaen för återsmitta.

När ska jag testa dem  tycker ni att det är lämpligt efter 1,5 vecka eller ska vi vänta 3 veckor.

På bilden lilla Alaric som igår vägde 1,9 kg  ganska otroligt med en viktuppgång på 6 hg på två veckorKyss

Två glada nyheter Snake ska bli pappa x2 Kyss Det kan hända att det kan bli en liten hona till oss.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2011-10-10 08:57
#62

Grattis till Snakes blivande barn! Kyss

Alaric ser härligt sund och frisk ut! Håller alla tummar på att de är friska från parasieterna efter behandling!

Har du märkt några biverkningar av medicinen på dem?

/Elisa

Annons:
GunillaSverkersson
2011-10-10 10:16
#63

#62 Yoshi är dålig i magen , sämre än när han kom. Jag kan inte säga att vi märker några biverkningar. Men vi känner ju inte dessa katter, detta gör det ju mycket svårare att se förändringar hos dem.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2011-10-10 12:03
#64

#63
Det kan ju vara att Yoshi är lite mer känslig i magen än de övriga. Han kan ju även ha någon allergi.
Hoppas hans mage rättar till sig när behandlingen är över!

/Elisa

SmirreIce
2011-10-10 16:37
#65

#61 #62 Hehe.. det där är inte Alaric, det är Stefan Skrattande

GunillaSverkersson
2011-10-10 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#65 Helt riktigt här kommer Alaric i bakgrunden. Jag tog fel bild  Emelie tog bilderna  Ha ha så stor är han inte än , men han har en fin mage han också

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SmirreIce
2011-10-10 16:48
#67

Alaric är en riktig kille nu.. inget benrangel där inte

kalindas
2011-10-10 16:55
#68

#65
Det var den fina Tamlin kopian! Kyss

/Elisa

SmirreIce
2011-10-11 17:17
#69

#68 Precis :P

Annons:
GunillaSverkersson
2011-10-11 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Dag 11

Idag har jag pratat med behandlande vet Marita på  Nacka och  med Sala Smådjurspraktik. Vi ska försöka att göra ett utstrykningsprov nästa vecka. Då åker man med katten till veterinären som tar ett avföringsprov med en krok. Detta kollas direkt i mikroskop vet kan se skilnad på parsiterna eftersom de har olika simstil.

På bild gårdagens matlagning  7 kg kyckling + 12 st grishjärtan portionsförpackade i våra engångsskålar. Detta kommer att räcka minst 14 dagar.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-11 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Idag har vi delat upp katterna beroende på hur de är i magen . De tre som har varit bra hela tiden , bor tillsammans. Kazmir, Stefan och Damond

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-11 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Resten av gänget bor i det andra rummet. Lilla Alaric med mamma och pappa

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-11 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Till sist  för idag. Tack för det fina paketet som kom ända från Norge från Veena & Katterna. Spritpennor (antiseptiska), en stor slant och en Chokladkaka som vi ska festa på när katterna har fått den sista dosen medicin.Glad Och Tack än en gång till alla er som bryr sig om dessa fina katter och stöttar oss.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2011-10-11 18:48
#74

#70
Vilken lyxmat katterna får! Glad

#73
Snälla alla är som hjälper till! Glad
Själv kunde jag bara ge en 50-lapp. Men jag hoppas det gjorde någon nytta!  Glad

/Elisa

Nilla
2011-10-11 19:54
#75

#74 Det gjorde stor nytta. Det börjar bli dags att redovisa och föra över den sista slanten - nästan 2000 kr till kissarna. Wow! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

berthagenn
2011-10-12 09:39
#76

SÅ härligt att följa denna historia! Skönt att höra det går bra. Glad

Annons:
[lisme]
2011-10-12 10:21
#77

#74 Om man vil gi penger, så gir man det man kan. Det er vel det viktigste, ikke at noen gir 50 kr og andre endel mer. Jeg tror at Gunilla, jentene hennes og Ninni kjenner omtanken fra oss alle og at det varmer minst like mye som penger. Penger en en praktisk sak som selvfølgelig er både nyttig og bra, men omtanke og medfølelse synes jeg er mer verdifullt Flört

Nå krysser vi fingre for at behandlingen er vellykket!!!

Attacks
2011-10-12 14:31
#78

#73 Nå passet jo denne bra " Den som venter på noe godt (godis i denne betydning )Skrattande

Jeg tror alvorlig talt pakken min har haiket over til Sverige,or jomme tok den seg god tid.:-) Godt den kom trygt frem ihvertfall.

Lykke til videre med superjobben.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Nilla
2011-10-12 20:48
#79

Jag har redovisat i kassatråden och fört över 4925 kr. Sammanlagt har katterna fått 11 720 kr. Vi hoppas att det räcker en bit påväg. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
2011-10-13 07:24
#80

Tack tack alla kära djurvänner , jag vet inte vad jag ska sägaGladKyssSkäms

Två dagar kvar på medicinering. Är det någon som har gjort direktutstryk tester. Lilla Alaric är inbokad till nästa fredag. Då ska han sövas vet tar prov på avföringen på uppvärmt glas och kollar i mikroskop . Parasiterna simmar på olika sätt.  Våran Sala veterinär Kerstin känner katternas  behandlandade vet i Nacka Marita. Så de har pratat i telefon och hjälps åt, det känns jätteskönt för oss.Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SmirreIce
2011-10-13 14:25
#81

#80

jag gjorde ju ett sånt test på alaric, då det visade sig vara tritricomonas..

det verkar väldigt bra sätt att göra på.. för att se om det är borta också, men tror inte på att testa så nära inpå, kan visa falskt svar..

MalinL
2011-10-13 15:57
#82

#81 Den sortens test visar ju bara på om katten utsöndrat levande TF i provet. TF dör ju fort utanför kroppen och det är därför PCR testet är så mycket säkrare. Direktutstryksmetoden visar ca 14 % av de positiva aktterna har jag läst.

Det kan stå om det här: http://www.nitewindes.com/gookin_file5.pdf

GunillaSverkersson
2011-10-13 16:43
#83

#82. Ok. Tack! jag skriver ut detta och disskuterar med min vet. :)

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
GunillaSverkersson
2011-10-16 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Alla katterna mår bra Glad Jag har inte märkt något speciellt av medicinen, möjligen att de var lite trötta.  Idag var det fotografering ute i det gröna först ut var sötnosen Luna

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-16 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Farbror Gert kom och kollade in nykomlingarna och undrar om alla ska bo hos oss

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
2011-10-16 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Lilla Alaric var också ut en sväng för fotografering. Jag mailade rapporten som Malin länkade ovanför till båda mina veterinärer ska ringa och disskutera provtagning i veckan.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[Drama]
2011-10-16 21:21
#87

Tycke du gör att fantastikt jobb med dessa katter, lycka till med dem och hoppas de blir bra snart.

kalindas
2011-10-16 21:21
#88

Fina! Kyss

/Elisa

alltidsiames
2011-10-17 19:12
#89

Så gött att de får komma ut lite i solen! Glad

Maria29
2011-10-18 11:03
#90

Så fina de är!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
SacredSouls
2011-10-27 12:42
#91

Hvordan går det hos dere Gunilla? Er det tid for testing snart?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: