Annons:
Etiketthälsa
Läst 6276 ggr
GunillaSverkersson
9/24/11, 7:26 AM

Vitfläcksfamiljen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ska snart åka till Ninni och hämta hela familjen vitfläck. Hjärnan går på högvarv, och jag känner en stor oro över om vi kommer att klara av detta. Här kommer vi att rapportera vad vi gör och hur det går. Jag blir rörd över hur många som köper lotter…

Igår köpte jag 6 kg kycklingfile (det var halva priset)som ligger kokt i frysen och väntar tillsammans med grishjärtan. Tanken är att katterna ska få landa och stressa ner sig efter flytten minst ett par veckor. ( minskta killen väger bara 1,2 kg ) den starka medicinen skrämmer mig.

-Desinfektion Virkon och en liten tryckspruta på granngården för väggar mm.

-Handdesinfektion, våtservettter plasthandskar på apoteket.

-Ytdesinfektion och  beställde storpack av Axilur granilut på apokteket.

-Ångtvätt på Jula (den gick sönder vid provkörningen) sko tossor, engångs papptallrikar till mat och vatten (det fanns skålar)

-Två fleecebadrockar (29;- ) som ska funka som skyddsklädsel på Rusta + lite städsaker.

Jag har ringt SVA som vill attt jag paporterar in vad jag gör och hur det går, men jag talade om vad vi tänkte göra och hpn tyckte det verkade bra ( bara vi lät allt torka ordentligt de små liven trivs i fukt). Hon sa vidare att många hör av sig och frågar om parasiter.Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
kalindas
9/24/11, 8:37 AM
#1

Ni kommer ha fullt upp och jag är imponerad på hur mycket ni offrar! Hade gärna hjälpt er om jag bott närmare.
Ni har inget extra boende för en människa fem katter och en hund? Flört

Ett tips är att testa om ni kan få katterna att gå på sågspån. Skvätter en del, men billigt och lätt att städa bort.
Hade det hemma ett tag, men fick dammsuga spån i hela huset. Kutterspån kan fungera också.

Håller tummarna att ni får ordning på dem.

Vänta med den starka medicinen tills alla är starka och väger bra. Hade inte vågat ge den till de små….

Ännu en gång måste jag säga hur imponerad jag är av erat val att ta hand om dem!
Hade jag pengar så hade jag köpt en packe lotter direkt!
Letar just nu omkring här om jag har nåt jag kan skänka till ett andra lotteri.

Undra om någon vill ha mobiltelefon som lotterivinst tro…Obestämd

/Elisa

Zakira
9/24/11, 8:39 AM
#2

oj vad mycket jobb ni har framför er! Jag hoppas och tror att ni klarar det! Vad fantastiskt att det finns människor som ni som ställer upp för dessa katter som verkligen behöver det. Vilka eldsjälar! Stort lycka till! Jag lämnar gärna ett bidrag eller köper något som du behöver till dem och skickar. Har inte världens största ekonomi men många bäckar små!

Var hemma hos Ninni och hälsade på de små liven för ett tag sen och hoppas innerligt att det här blir bra. Lycka till!

Lillatassen
9/24/11, 9:33 AM
#3

Blir så varm när jag läser om hur stort uppdrag ni tar med att hjälpa dessa katter - Tack för att det finns människor som Ni!! Så länge det finns liv, så finns det hopp (!!) så nu håller vi våra tummar och tassar för er!

cillaroten
9/24/11, 11:00 AM
#4

Ett stort lycka till och en stor eloge till er som tar på er detta!!

prodigy
9/24/11, 11:31 AM
#5

Helt underbart att du gör detta! Stort lycka till!

[figgelina64]
9/24/11, 11:45 AM
#6

Torvmull kanske går bättre, liknar jord mer och suger upp effektivt

Fantastiskt jobb ni gör och mycket fint gjortSkrattande

Annons:
kalindas
9/24/11, 12:14 PM
#7

#6
Kommer bli svart i hela huset med torv, dammar så jäkligt också.
Sen ska det ju slängas och rengöras varje dag, då är det enklare med spå eller träpellets.

/Elisa

Lejdet
9/24/11, 12:26 PM
#8

Toalätt finns ju i stora säckar, bla på granngården, lätt och bekvämt

[lisme]
9/24/11, 1:09 PM
#9

Dette klarer dere helt fint Gunilla! Jeg synes også at det er mest fornuftig å gi kattene tid til å roe seg ned etter flyttingen før dere begynner å behandle dem. Og om dere får dem til å spise godt og kanskje legge på seg før behandling, vi de få det beste utgangspunktet. Planleggingen deres virker veldig bra, og kjempebra at dere kan rapportere til SVA om framgangsmåten. Da vil dere ikke bare hjelpe Ninnis katter, men også andre i samme situasjon.

Synd at dampvaskeren sa takk for seg under prøvekjøringen men dere får vel en erstatning for den? Line sa till oss at Finn-Ove kom til å elske og bruke vår til rengjøringen, og hun har helt rett! Den er så lett at selv jeg kan bruke den.

Vi har kjøpt noen bokser som tar opp fuktigheten i et rom, og vi har to av disse i stua nede. Når stua er ferdig vasket og dampet, setter vi varmeovnen på fullt og da tar det ikke lang tid for stua er tørr etter rengjøringen. Siden vi har 4 kattegrupper (Muffin og Prillemann i en, Faffa og Lion-O i en, Freja og Lina i en og Puma alene) må vi bruke bur i etpar timer etter bading mens vi venter på at rommene skal bli tørre etter dampvasking. Sånn må det bare være en stund for dem, liker det ikke men liker Giardia enda mindre Flört

Stå på, friskt mot og lykke til! Belønningen for jobben ligger like foran derec - friske katter som er kvitt parasittene sine!

SmirreIce
9/24/11, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ni är världens goaste!!

Gråter Usch, vad jobbigt det var, mycket värre att lämna bort de, än vad jag trodde det skulle vara, mår skit just nu..  Även fast jag vet att de kommer få det jätte bra med allt. Gråter

JÄTTE KRAM till Gunilla, Emelie och Elvira

kalindas
9/24/11, 3:20 PM
#11

#10

Fina gänget! Kyss

/Elisa

Lejdet
9/24/11, 4:16 PM
#12

Jag & mina Torparkatter skänker 100:-/katt. Är det 6 st?

Jag hade nämligen själv blivit överlycklig om någon hjälper mig den dagen jag behöver hjälp!

Mailar Nilla för kontonummer

hoffens
9/24/11, 4:17 PM
#13

Ni är underbara, och ni kommer att klara detta galant. Alla katterna är jättesnygga.Gunilla glöm nu inte din man, du måste väl serva honom lite.Skrattande

Annons:
origirl
9/24/11, 4:21 PM
#14

Finingarna Kyss Lykke til Gunnilla og co. Jätte bra och vuxent beslut Ninni! Det står det respekt av Glad

[figgelina64]
9/24/11, 4:33 PM
#15

#7# ja det har du rättGlad

Nilla
9/24/11, 7:15 PM
#16

Ja, Gunilla och hennes flickor går inte av för hackor! Wow! Glad Och alla fantastiska människor som skänker en slant eller köper lotter - tänk vad vi kan åstadkomma tillsammans!

Line och jag jobbar för högtryck med alla mail och på måndag börjar mitt arbete med att kolla av alla insättningar - spännande! Jag kommer rapportera direkt vad som finns på kontot.

Ninni, jag förstår att du haft en svår och sorglig dag, men du har fattat ett väldigt bra beslut för dina katter. Nu får vi hålla tummarna och hoppas att de blir friska. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
9/24/11, 7:27 PM
#17

Storfamiljen är nu installerade, alla utom lilla Kazmir har ätit och alla gått på lådan. Stor Yoshi sitter i fönstret och tittar med stora ögon på hundarna. Vi är alla lite trötta. Tack för idag.

Tack Ninni för visat förtroende , vi ska göra vårat bästa. Dessa katter var ju ännu vackrare i verkligheten och gosiga, supertrevliga. Kyss

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

barkens
9/24/11, 10:02 PM
#18

Jag har inte varit in här på länge och hänger inte alls med, men fattat så mkt som att ni (Gunilla med familj) tagit er an ett gäng vitfläckar med någon parasit för att behandla dem (?). Helt otroligt gjort, hur skänker man en peng till detta?

Var har ni gjort av era egna katter under tiden?

Lycka till och hoppas de blir friska, de är såååå vackra Kyss

Spotless
9/24/11, 11:42 PM
#19

Lycka till! Ni är guld värda!

[lisme]
9/25/11, 12:11 AM
#20

#18 Les tråden "Hjälp" så vill du skjønne hva dette gjelder

Annons:
Nilla
9/25/11, 8:15 AM
#21

#20 Den ligger på den slutna forumdelen.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Zakira
9/25/11, 8:26 AM
#22

#21 Varför gör den det?

kalindas
9/25/11, 9:13 AM
#23

Det står om katterna under Lotteri också.

/Elisa

BubblingSpirit
9/25/11, 9:50 AM
#24

Håller tummarna att allt går bra! Man blir så glad när man läser om din/er fantastiska insats. Stort Lycka tillGladGladGlad

SacredSouls
9/25/11, 10:14 AM
#25

#18 Det står om kattene under lotteri tråden vår også og om du ønsker å kjøpe lodd eller støtte opp om kattene på andre måter så står det om det der Glad

Lykke til Gunilla med familie. Helt fantastisk dette KyssDet er nok veldig smart å vente litt med medisiner ja.Dampvaskeren bør dere vel få ny når den gikk i stykker med en gang.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
9/25/11, 12:28 PM
#26

Hela familjen ligger i en stor hög, skönt att de har varandra. De kommer att bo i min varmbonade arbetsbod i mitt stall under behandlingen och provtagning . Vi räknar med att det kommer att ta minst två månader. Vi har ombyteskläder, skor och mössa som vi sätter på oss innan vi går in i stallet, handdesinfektion.  När de ska få medicinen kommer vi att städa varje dag. Emelies kompis som har Bill från vår första kull kommer att adoptera Hoffens KazmirGlad(Kelsos bror), hon var med igår och hämtade hem dem så hon kommer också att vara med under tiden och hjälpa till han är redan hennes i tanken.

Katterna äter bantningsmat på inrådan av vet. de ska få fortsätta med det ett tag för att inte störa magen mer vid flytten men de får kokt kyckling tillsammans med maten. Jag vill ju att de små liven går upp i vikt.

Ångtvätten ska jag byta i veckan , vi ska ju ha den under medicineringen.

Fantastiskt fint med alla som köper lotterGråter Och allt stöd här inne det är guld värtGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Garmabias
9/25/11, 12:53 PM
#27

Det glädjer mig mycket att familjen vitfläck får hjälp att bli friska. Vilken fantastisk insats!

Efter att ha följt det hela och inte kunnat hjälpa till, blir man riktigt glad och lättad.

Önskar er lycka till med arbetet och hoppas att katterna kan gå igenom behandlingen med allt vad det innebär med gott humör..

Annons:
GunillaSverkersson
9/25/11, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Ett par  bilder hur det ser ut hos oss . Det kommer förhoppningsvis fler och bättre bilder. Alla som har vägarna förbi är hjärtligt välkommna och titta till dem (det går att titta in genom fönstret för att undvika smitta.

Första bilden tog jag imorse när de låg alla sex tillsamans (tillsamans är vi starka)

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

GunillaSverkersson
9/25/11, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Här är en bild på stallet och min hustomte Gert. Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Nilla
9/25/11, 7:15 PM
#30

Så fina de är! Och så skönt att de har varandra. Kyss

Men varför i all världen har de ordinerats bantningsmat - de är ju kattungar! Bra med kött vid sidan av, Gunilla. Heja dig! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
9/25/11, 8:06 PM
#31

#28 Såå gode Kyss De så veldig fornøyde ut der de lå. Dette kommer til å gå bra.

Også så flott at Kazmir allerede har fått seg et nytt hjem som venter på han når han er frisk.Kyss

Jeg blir så rørt og synes dette er så fantastisk. Dere er helt utrolige!! Jeg har ikke ord rett og slett.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

carinbrack
9/25/11, 8:12 PM
#32

Kan ingen uppdatera oss som inte har tillgång till de låsta sidorna (läst under lotteri men där stod inte så mycket)? Ska alla katterna omplaceras efter att de är friska?

Siameshona
9/25/11, 8:54 PM
#33

Det är så underbart!! Vilken insats du gör!! Säger som Nilla: så skönt de har varandra!

Nilla
9/25/11, 9:06 PM
#34

#32

Jag har puttat upp Ninnis gamla tråd - den som ligger i den öppna forumdelen. Den är låst för vidare kommentarer och kommer alltså att försvinna rätt fort.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
9/25/11, 9:32 PM
#35

Skulle tro att de får bantningsmat pga den lite högre fiberhalten. Det ska vara en fördel att ge foder med högre fibrer till katter med diarré som kommer från tjocktarmen.

Därför jag alltid har rekomederat hills w/d istället för i/d då katterna har diarre.

Dock tycker jag det låter lite väl magert att ge det till redan magra katter. Fast de flesta katter som får t.ex. light mat i fri tillgång brukar ju bli fetare, så det kanske är ett smart drag? Obestämd

/Elisa

MalinL
9/26/11, 10:33 AM
#36

#30 Jag tror det kan vara en fördel med fettsnålare matt till katter med TF eftersom man "svälter ut" parasiten då. Jag vet en annan tjej på ett annat forum (som bodde i England) och hon hade TF och behandlade mot det och veterinärer ordinerade kokt kyckling under behandlingstiden för det var fettsnålt.

Katter med diarre testar ju positivt på TF i väldigt mkt högre utsträckning än katter utan diarre och därför tror jag att det är så att katter som inte har diarre inte heller smittar andra i den utsträckningen. Därför kan det nog vara bra att ge så skonsam mat som möjligt för att förhindra återsmittningen mellan katterna tänker jag.

Nilla
9/26/11, 11:10 AM
#37

#36 Aha! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
9/26/11, 11:31 AM
#38

#36 Da skal vi gi kattene våre kylling en tid framover tenker jeg…….

Zandrinos
9/26/11, 12:59 PM
#39

Att bara ge kyckling till kattungar är inte så bra, dom får för lite kalk. För några år sen hade jag en kattunge, som bara ville ha kyckling. Han blev halt p.g.a. kalkbrist. Det gick över efter att vi "tvingade" honom att äta kattmat. Enl. veterinär, så är det svårt att tillsätta kalk, man får inte ge för mycket heller, då blir det lika skadligt.

kalindas
9/26/11, 1:06 PM
#40

#39
Tror man kan ge benmjöl utan det ska vara någon större fara för att överdosera. Dvs. om man inte ger rå kycklingvinge för då får de ju i sig ben. Obestämd

Frågade på ett BARF forum för ett tag sedan om man kunde ge rå kanin, då inklusive hjärta och mage mm. 
Men enligt dem var det ändå för magert och för lite näring.
Borde vara liknade med kyckling…

Vet att människor kan dö av "kaninsvält", dvs. äta sig mätta på kanin varje dag och ändå dö av svält.

/Elisa

Broddans
9/26/11, 1:47 PM
#41

De äter både blöt och torr diet kattmat och kokt kyckling, och då får de ju i sig kalk genom kattmaten. Sedan efter bahandlingen, då minstingen förhoppningsvis är bättre i magen, så ska de få kött och fet mat i massvis :)

Minstingen vägen endast 1,3 kg och är snart 6 mån, han är jättesmal, så för hans överlevnads skull ska vi påbörja behandlingen så snart som möjligt. Mamma (Gunilla) har pratat med den vetrinär som har behandlat honnom och hon menade att hon inte trodde han skulle gå upp i vikt så länge han har parasiterna.

Annons:
Nilla
9/26/11, 1:53 PM
#42

Oj oj oj, stackars liten… :´(

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MalinL
9/26/11, 2:02 PM
#43

#39 Att ge kokt kyckling en kortare tid är ingen fara, man kan tillsätta benmjöl eller kalcipos (finns på apotektet).

#41 Håller tummarna för minstingen! 1,3 kg för en 6 månaders låter verkligen litet! Min lilla nätta 14 veckors Isabella är en väldigt slank kattunge och hon väger minst 1,3 kg. Om ni inte redan provat det så kan jag tipsa om RC Intestinal, gör underverk för lösa magar och brukar göra att de lägger på sig en del också, finns både som blöt och torrmat.

MissMaven
9/26/11, 2:36 PM
#44

Kaninmage är bra för hundar med lös avföring och känsliga magar. Kan man ge det till katter också? (Inte enbart det, så klart…)

Får de Prokolin?

Får de äta lite a-fil som innehåller probiotika?

Stackars liten och hela fina kattfamiljen, men vad bra att ni tar hand om dem så väl! Jag blir tårögd varje gång jag tänker på det.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Missannas
9/26/11, 2:59 PM
#45

Kaninmage ska funka även för katter med dålig mage. Tycker även ni ska testa RC Intestinal som Malin skriver om, det är riktigt bra. Hoppas verkligen minstingen lyckas lägga på sig, håller tummen extra hårt för honom.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[nollottan]
9/26/11, 3:16 PM
#46

Numera finns det även RC intestinal (blötmat) utan fett för extra känsliga magar. Mina fick de när de hade en snabbsväng av maginfluensa och fortiflora pulver på maten sedan bytte jag över till den vanliga intestinal. Fortiflora maskerar endast symtomen, men kan ju vara bra att testa om det är någon som är akut dålig. Veterinären sa att det funkade även om det var parasiter det handlade om. Om du inte har några fortiflora hemma kan du skicka mig ett PM med din adress så kan jag skicka mina till dig Skrattande

Garmabias
9/26/11, 8:24 PM
#47

Jag skulle tro att majsvälling för baby( sempers) skulle kunna vara bra för åtminstone minstingen. Serveras ljummen och får lös mage hårdare. Skickar alla goda tankar till er!

GunillaSverkersson
9/26/11, 9:23 PM
#48

Tack vad alla är gulligaGlad, i dag har vi städat det andra rummet och lyft ut alla hästsaker och hyllor så det är lättstädat. Vi kör Canicur och fortiflora. Vi har även kalsipos och L-lysin pulver som vi strör på.

Jag ska prata mer med vet . Ska fråga om verkligen båda parasiterna dör i frysen och vid 60 grader eller är det någon här som vet ? Blev lungnare när jag pratat med vet. om den läskiga medicinen vi har ju inget val utan ska behandla när den kommer.

Helt fantastisk vad bra insamlingen går vi är så tacksamma för allt stödGlad

Stefan( den största kattugen) får antibiotika båda de stora killarna har haft infektion i sina kastreringssår, vilken tur att lill killen (Alaric) slapp det.

Vi tog kort idag, men min ena dotter råkade konstigt nog få med min datorsladd hem igår.

Var får ni tag i kaninmage?

Jag ska köpa RC intestinal nästa gång köpte två kartonger av bantningsmaten idag.

Jag kan även rapportera att katterna är sociala , de kommer fram till oss och gosar, det är bara Kazmir och lilla Alaric som är lite avvaktande, vi har ju bara haft dem här i två dygn.Kyss

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
MissMaven
9/26/11, 9:54 PM
#49

#48 Här kan man köpa kaninmage. Det finns en lista av återfösäljare till vänster eller så kan man beställa direkt från dem och få maten hemlevererad.

Det finns också korv till katter som är bra som man kan köpa där.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MissMaven
9/26/11, 10:03 PM
#50

Kan veterinären inte ge dropp med extra vitaminer till lillkillen? Han skulle säkert få mer energi och bli starkare av vitaminer.

Jag förstår att han inte mår bra i lillmagen, men katter kan absorbera vätska så fint när de får det under huden, kanske kan man utnyttja det?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
9/26/11, 10:31 PM
#51

Kanskje en sprøyte med B-vitamin hadde vært fint for den lille? En av bivirkningene med B-vitamin er at matlysten øker Flört

Broddans
9/26/11, 10:46 PM
#52

Alarics aptit är det inget fel på, äter som en häst, och eftersom det är mycket fiber i maten så dricker de mycket. Skulle det inte vara mer stressande för honnom att åka in till vet? Man märker mer och mer på familjen att de blir tryggare i det nya tillfälliga hemmet. Det känns skönt :)

[figgelina64]
9/27/11, 7:03 AM
#53

Man kan oxå ge lite extra energi med uns dextrosol i vattnet, inte mycke bara lite

Jag gjorde vätskeersätning när Maxen var sjuk som liten och det är kanske bra till dem alla då får dem i sig salter och lite socker och det lugnar magen mer än vanligt vatten…

Ja du Gunilla det kan inte vara lätt med alla våra goda råd och jag tror att du som är med dem bedömmer och gör det bäst

Fantastiskt fint av erGlad

SmirreIce
9/27/11, 7:33 AM
#54

Alaric har ju varit hur pigg och glad som helst, Lekfull, matglad (speciellt när man tagit fram blötmaten weight reduction, han är som en häst som sagt, dricker mycket, sover mycket (en kattunge helst enkelt) Han går upp i vikt men det är låångsamt.

Hoppas Kazmir landar snart, annars hämtar jag hem honom Flört hehe (han är våran bäbis, beter sig precis som en och har varit det sedan vi hämtade honom från uppfödaren)

Vi kommer o hälsa på många gånger! Skrattande

Kram

GunillaSverkersson
9/27/11, 11:05 AM
#55

HjälpFörvånad Medicinen hjar kommit. Tomas min man hämtar den på Nacka djurklinik i morgon eftermiddag (6750:-) Han ska få med sig journaler mm.

Vi planerar att påbörja behandlingen på torsdagen efter samtal med vet. vi skulle ha väntat annars men lillkillen hade ganska mycket parasiter som han behöver bli av med så fort som möjligt.

jag måste bara fråga vet om båda parasiterna dör vid 60 + grader och i frysen, det är väl Giardia det gäller.

Malins tips om kokande vatten + klorin att göra rent lådorna med var bra, vi tar ut vatten kokaren i stallet (annars har vi kallvatten och ångrengöraren).

Engångs matskålar

Virikon s och ytdesinfektion till golv och väggar

Två moppar så vi kan tvätta moppen varje dag

Handsprit

Skyddskläder och skor

Två uppsättningar av filtar för att tvättas på 90 grader

Våtservetter till kattrumpor och våra händer

#54 Jag förstår att du känner dig orolig Alaric ser mycket piggare ut nu, han var nog lite skygg han var med och lekte i går kväll. Även Kazmir komm fram och gosade med Emelie när hon låg där ute på filten och höll sig lugn. det blir svårt för oss att avgöra hur katterna mår eftersom vi inte känner dem så väl och eftersom vi inte bor i stallet. Men tre är pigga och glada och tre är pigga och halvglada.

Stefan ska vi inte prata om han spinner så fort vi kommer och lilla Damon har en röst som en fågelKyss Ett problem är att jag inte kan låta bli att pussa på dem , men jag kör handsprit  i ansiktet Flört Och Snake får vara utan pussar , han sitter i rastgården på dagarna och i badrummet på natten det känns skönt att även han är  isolerad.

Om någon kommer på nåot mer tips så säg till.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
GunillaSverkersson
9/27/11, 11:32 AM
#56

Bra länk på SVA  Statens Veterinär medicinska Anstallt  om Giardia uppdaterad 18/9 2011  http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25117

En länk om Tritrichomonas  , mindre positiv  http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25122

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SacredSouls
9/27/11, 12:00 PM
#57

Alt du skriver høre veldig riktig ut i forhold til behandling.Glad Helt supert rett og slett.

Cystene fra Giardia dør etter ti minutter i 60 grader. (og umiddelbart ved damp/ångtvätt)

For å være 100% sikker så kan du jo ha ting i frysen i to døgn istedet for ett døgn.

TF parasitten dør veldig raskt utenfor tarmen. Etter en liten time (kan leve i opptil tre dager i våt avføring)

Har du fått TF medisinen dosert opp i kapsler?

Den er så bitter på smak så den må doseres i kapsler for at du skal få den i kattene.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
9/27/11, 12:30 PM
#58

#57 Ja medicinen är i kapslar sa vet

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Nilla
9/27/11, 7:10 PM
#59

Gunilla, vi har nu fått ihop precis den summan du nämner. Om du skickar mig ditt kontonummer via mail, så kan jag föra över direkt. Då har du dem imorgon.

Det kommer troligtvis att komma in mer pluring under veckan… Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
9/27/11, 7:54 PM
#60

#59 Jeg vil tro at vårt bidrag ikke kommer inn på kontoen før i neste uke Flört

Nilla
9/27/11, 7:57 PM
#61

#60 Det går kjempebra det, Lisme. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
9/27/11, 10:09 PM
#62

Ska ni börja med att behandla TF?

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Nilla
9/27/11, 10:16 PM
#63

Gunilla har nu fått pengar till antibiotikan. Jag har precis gjort överföringen och kvittens kan ses i "Kassaklirr-tråden". Hurra Hurra, vad vi är bra!

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
9/27/11, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

#62 Den här medicinen tar båda parasiterna , enligt vet har alla blivit av med TF och om det blir någon parasit kvar så blir det Giardia som kan behandlas med maskmedlet Axilur, så vi hoppas att hon har rätt.

Tusen Tack alla som bidragit till vår medicin Glad , det är helt otroligt att det kommit in så mycket pengar så fort,vi kan väl skänka resten till någon annan behövande katt eller hittekatter.

Tack även till Ninni för förtroendet att ta hand om dessa fantastiska katter. Glad

På bilden pappa Yoshi och sönerna Steffi och lille Alaric

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
9/27/11, 11:03 PM
#65

#64 Jeg synes at dere skal ta i mot pengene som kommer inn, kattene trenger både mat og kattesand. I tillegg er det andre ting som koster penger, og kan vi medlemmer hjelpe med det økonomiske i denne situasjonen føles det bedre for meg i allefall å gi penger siden jeg ikke kan bidra aktivt med praktisk hjelp. Skulle det nå komme inn mer penger enn det koster i den perioden dere har kattene der, kan vi jo ta opp til diskusjon om pengene skal gis til et kattehjem eller stå på konto i tilfelle det dukker opp andre spesielle tilfeller

MissMaven
9/27/11, 11:13 PM
#66

Hoppas att behandlingen med Ronidazol hjälper till och att katterna tar det väl!

Det är jätteviktigt med rätt dos, den ska vara mycket lägre per kg för kattungar.

"Initial studies suggested that a dose of 30-50mg/kg once daily for two weeks is capable of both resolving clinical signs and potentially eradicating the T. foetus.

However, keeping to the lower end of the dose is advisable (30mg/kg), as is reducing it even further for young kittens, or cats with hepatopathy; (10mg/kg once daily for two weeks).

The bitterness of the powder means that it must be placed in capsules prior to administration."

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
9/28/11, 2:32 AM
#67

Vad skönt att ronidazol tar bägge parasiterna, men mig veterligen försämras verkningen av ronidazol vid samsjuklighet med giardia. Jag hoppas det biter på en behandling, med tanke på att ronidazolet är så galet dyrt! Håller tummarna :)

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Zandrinos
9/28/11, 10:40 AM
#68

Tänkte på den dyra medicinen…är inte katterna försäkrade? På mina katters försäkring, gäller även medicin.

GunillaSverkersson
9/28/11, 10:41 AM
#69

http://www.cvm.ncsu.edu/docs/documents/ownersguide_tfoetus_revised_122009_final.pdf

Här är en bra länk om TF tester  och behandling  med medicinen  Ronidazole.

#67 Lillkillen har blodiga diareer och det var han som blev testad och hade fullt med TF parasiter för 14 dagar sedan . Ninni har även gett dem axilur.

#66 Tack  Nu ska jag bara kolla doseringenObestämd

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
SacredSouls
9/28/11, 11:09 AM
#70

Har dere fått vite om forsikringen dekker noe av medisinen ?

På Agria medisin så står det : Du kan få ersättning för dina kostnader för receptbelagdaläkemedel med upp till 800 kronor per självriskperiod.

Om det kun gjelder "vanlige" medisiner vet jeg ikke. Men kanskje dere kunne fått dekket axilur eventuellt andre medisiner om det ikke går med Rondizonale.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
9/28/11, 12:52 PM
#71

Jeg har sagt det før også, at forsikringsmuligheter bør undersøkes.Er  dem forsikret så bør absolutt forsikrigen brukes alt det den kan. Så kan noen av pengene brukes til noe annet for kattene i stedetGlad

Lykke til i den fantastiske jobben dere har stilt opp i.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

GunillaSverkersson
9/28/11, 1:26 PM
#72

Om man tar ut den på försäkringen täcker det 800kr / katt men eftersom jag tagit över dem måste jag då betala en ny självrisk /katt på ca 1100:- / katt + 15%.

Jag pratade med Agria igår Ninni hadde tillägsförsäkring för medicin som jag tog över annars gäller inget. Men veterinären ska skriva vad det kostar per katt på kvitton som jag spar ifall jag behöver åka in med någon av dem,  de vuxna djurens medicin borde ju bli mycket dyrare eftersom det går per kg kroppsvikt.

Är extra orlig för lillkillen och pappa Yoshi . Yoshi fick ligga inne två dagar då han inte tålde levande vaxcin. jag ska få deras journaler och medicinen i dag, hoppas att vet kommer ihåg allt.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SacredSouls
9/28/11, 1:44 PM
#73

Så synd. Da hjelper jo ikke det noe nei  Rynkar på näsan

Håper det går bra med de alle. Lykke til i dag!

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Zandrinos
9/28/11, 2:30 PM
#74

#72

Låter ju konstigt. Om katten har en försäkring, så spelar det väl ingen roll vem som sköter katten. Alltså ska du inte behöva ta över försäkringen från Ninni och betala en ny självrisk. Hoppas du förstår vad jag menar.

MissMaven
9/28/11, 3:33 PM
#75

#72 Man kan ev testa blod- och levervärden på Yoshi innan man bestämer dosen. Om något är avvikande, skulle jag gå med 10-15mg/kg för honom, inte högre dos.

(Och 10mg/kg för kattungar, de behöver man inte ens testa för att gå med den lägsta dosen).

Det är bra att följa dem nära efter att man sätter in behandlingen. Kanske börja medicinera dem på lördag morgon (jag vet inte hur ni jobbar och har för rutiner, men jag skulle välja en tid som man kan vara nära dem och kolla hur det går och om de mår bra).

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
9/28/11, 4:15 PM
#76

Så dårlig dekningen av medisin er i Sverige Obestämd Våre katter har også egen forsikring for medisin, og den er på 3000 kr pr og ingen egenandel. Egenandelen vi betaler går på veterinærforsikringen og der har vi et tak på 45000, 10 % egenandel

Annons:
barkens
9/28/11, 6:02 PM
#77

#76 Agria är hemska. De går in för att hitta kryphål för att slippa betala ut några pengar. Jag har en fullt försäkrad huskatt med en allergi som kostar mig 3500 kr var 6e månad i vaccin. Jag fick ut på försäkringen första gången men då med självrisk på 1500 kr. Så efter ett halvår när jag skickade in nästa kvitto, fick jag ett långt brev till svar, där de skrev att kattens försäkring inte gäller mediciner längre, därför att han inte är frisk (har en allergi). Deras medicinförsäkring gäller bara fullt friska katter. Och det GÅR självklart inte att få rätt mot dem heller.. jag har försökt.. =(

(Sorry för OT.)

Nilla
9/28/11, 6:56 PM
#78

#77 Så Agria Medicin går alltså att utnyttja en gång, sedan är den förverkad? Om det rör sig om samma sjukfall, antar jag? Så uselt.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
9/28/11, 7:25 PM
#79

Härligt Tomas kom hem med medicinen . Den är inte i kapslar (jag ringde och frågade speciellt om detta innan, ringde och pratade med vet två gånger och med medicinansvarig en gång , förklarade att jag fick katterna i lördags och att jag inte vet något om dessa parasiter och behandlingen)Rynkar på näsanbad vet skriva en behandlingsanvisning till mig och att dela upp kvittot på de olika katterna inget av detta blev gjort.

Doseringen är mycket idiotisk.  Alla kattungarna ska ha 60 mg den minsta är inskriven hos vet på 1,2 ( han vägde 1,4 i kväll) kg mellan killen 1,5 och största 2,0 ( Det betyder ju att en dos är förmycket till alla tre om man går på 10 gr / kg)

De vuxna ska också ha samma dos 135 mg dospulver  Luna 3,4 Yoshi 4,2 och Kazmir 4,6.

Medicinpulveret ligger i ihopvikta pappers kuvert.

Hur ska jag som lekman veta hur jag ska få i katterna detta illasmakand pulver J….a veterinär.  Jag har hört av andra kattägare att de blandat till någon pasta och gett med spruta (det blir roligt med 6 katter).Skrikandes

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

AngelsCo
9/28/11, 7:40 PM
#80

Kan ni lösa upp medicinen i yttepyttemed vatten och lite a/d och ge till katterna? Helt idiotiskt med pulver, egentligen, men tja…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[lisme]
9/28/11, 7:41 PM
#81

Ja dette hørtes jo virkelig bra ut *ironisk* Hvorfor i all verden kan ikke veterinærer høre etter på det man sier?!? Kanskje du har et apotek som kan hjelpe deg? Doserin, doseringen virker jo også å være helt på bærtur?! Har du kontakt med noen vettige mennesker på SVA?

SacredSouls
9/28/11, 8:07 PM
#82

#79  Såå typisk Skrikandes Jeg forstår godt hvor sint du er nå.

Dere får ringe tilbake til veterinæren. De må kunne få til å få disse i kapsler i riktig dose. Det er så viktig for behandlingen at kattene får nøyaktig dose.Og med tanke på at det smaker så bittert så hadde ikke jeg turt sjanse på å blande det ut i noe for å teste.

Et apotek i nærheten må da kunne hjelpe til.Doseringen hørtes også feil ut ja.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
9/28/11, 8:09 PM
#83

Oj, väger de andra inte mer än så?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
GunillaSverkersson
9/28/11, 8:41 PM
#84

Vi har nu beställt tomma kapslar och maskin att fylla kapslarna med via internet. Dessa skulle skickas inom 24 h. Så nu skall det förhoppningsvis gå lite lättare att få i dem medecinen.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
9/28/11, 9:04 PM
#85

Du verden! Du lærer mye nytt & nyttig Tungan ute Flott at du har en informasjonstråd!

kalindas
9/28/11, 10:29 PM
#86

#84
Skulle precis skriva om de tomma kapslarna som finns att beställa. Men ni hade redan fått tag i sådana såg jag. Glad

Vad det de med kycklingsmak ni beställde?

http://www.veterinarbutiken.se/

Hoppas ni får i gänget medicinen och att den är värd allt ert arbete.

/Elisa

Nilla
9/29/11, 7:03 AM
#87

#54 Jag tror att du i nuläget ska avstå från att hälsa på katterna. Deras flytt är traumatisk för dem och de ska acklimatisera sig i den nya miljön med de nya människorna och påbörja behandling. De behöver lugn och ro, så också Gunilla. 

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
9/29/11, 9:20 AM
#88

#85 Nei så flott at dere fant det på nettet. Jeg visst ikke at det fantes slik maskin engang jeg Glad

Når det gjelder penger som kommer inn Gunilla så skal såklart alt gå til deg og kattene. Det er jo ikke bare TF medisinene som koster men testene senere også (og såklart mat etc)

Jeg kommer til å gi litt neste mnd også når vi har fått lønn. Det du og din familie gjør er helt fantastisk,å redde en kattefamilie slik Kyss Og når vi ikke kan hjelpe til med det praktiske slik som lisme også nevner over her,så føles det godt å kunne hjelpe littegrann økonomisk iallefall.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
9/29/11, 7:43 PM
#89

Allt är bra med katterna i dag med. De äter så det knakar dietmaten 50% och 50% kokt kyckling, lillkillen väger 1,44 kg Kyss

Pratade med vet , att de kom i pulverform berodde på en felbeställning av veterinären. Hon säger att de har ändrat smaken på pulvret så man ska kunna strö det över maten ( känns lite krångligt med 6 katter och ett rum).

Alternativet tyckte hon var att blada ut det så det blev kletigt och kleta på tassen (katter är ju så renliga sa hon ) ( hon har inte träffat Snake när han fick Canicur på benet gick han fint runt med det och smetade av det i soffan) Och hur ska vi kunna hålla koll på vem som äter medicinen då ( katter tvättar ju även varandra).

Vi satsar på att fylla det i kapslar, det verkar vara det säkraste sättet att dosera rätt.

Hon sa att hon beställt samma doser till alla katter för att det skulle bli billigare, men tyckte att jag skulle dra ner på dosen till 30 mg /kg katt när jag tjatade.

Ringde även SVA där kan jag själv lämna in avföringsprov efter behandlingen av katterna. 1 msk i dubbla plastpåsar, inte hela världen om det är lite kattsand med.

Dubbel test för båda parasiterna pcr tror jag att det heter, ett dna test som ser även döda parasiter, man måste ta det efterson TF dör efter 1 timme i luft och 3 timmar i blöt avföring. Det kostar 750 kr / katt och gång.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Nilla
9/29/11, 7:48 PM
#90

#89 Just det. Därför behöver du varenda liten krona vi kan skrapa ihop och hör sen. Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
SacredSouls
9/29/11, 8:54 PM
#91

#89 For en jobb dere gjør. Ja det høres absolutt mest sikkert ut å gi i kapsler. Glad

Etterhvert kan du jo også høre med veterinær om de kan bestille inn snap giardia hurtigtester. Siden det er seks katter så kan det jo være at det blir billigere om dere gjør det slik, istedet for å sende inn til sva for giardia prøvene.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
9/30/11, 10:42 AM
#92

Vad kostar Giardia egentesterna som man kan göra själv hemma Glad

Ser  egentesterna döda parasiter - det gör ju pcr (DNA) testen??

det är så mycket att tänka på att jag blir snurrigGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
9/30/11, 10:51 AM
#93

Kolla på http://www.swevet.se/ tror de har testerna där.

/Elisa

MalinL
9/30/11, 11:49 AM
#94

#93 Det är inte de testerna jag tänker på. De tester som jag menade köper man hos Kruuse och kan bara beställas av veterinär.

casaelgatos1
9/30/11, 4:29 PM
#95

Hejsan,

jag har kollat mina kvitton på Giardiatesten som jag gjorde själv och skickade till SVA och där står det 244 kr per test och katt

casaelgatos1
9/30/11, 4:41 PM
#96

Jag fick gratis teströr hos veterinären till Giardiatesten och sedan bara att posta till SVA som meddelade resultatet med inbetalningskort. Jag skrev följebrev till testen med alla tänkbara uppgifter

kalindas
9/30/11, 5:14 PM
#97

För Giardia och TF test via veterinär skulle jag få betala 790inkl/frakt. Detta för en katt.
Så snabbtesten i fem pack bör ju bli betydligt billigare med tanke på mängden katter.

#94
Såg att swevets giardiatester inte såldes i webbshopen. Men sökte man på giardia blev man länkad till annan sida med snabbtester.
Det kan ju vara värt att kolla upp priset på de olika sorterna?

/Elisa

Annons:
MalinL
9/30/11, 9:44 PM
#98

#97 Ja framförallt så skulle jag inte lita så mkt på testerna som man skickar in till SVA eller Kolla MAsken, eftersom de kan visa negativt tillfälligt, och positivt två veckor senare (har exempel på det).

Snabbtesten (Elisatest) Giardia Snap säljs hos Kruuse och dessa detekterar dna som utsöndras när cystor skapas och är mycket säkrare.

Jag vet inte om testerna på Swe-vet fungerar på samma sätt, men de ser ut mer som vanliga graviditetsteststickor, och när man läser beskrivningen så låter det inte som de fungerar på samma sätt som Elisa-testen från Kruuse.

SacredSouls
9/30/11, 10:35 PM
#99

Det er testene Malin nevner jeg mener også. Ikke de man sender inn.

Vi sendte inn (til lab i tyskland) og fikk negativt på Giardia to ganger mens da Snap giardia testen viste positivt.Som Malin har nevnt før også så er disse hurtig testene mye mer pålitelige.

Om du får veterinæren din til å bestille de fra Kruuse Gunilla så blir det sikkert mye billigere enn å sende inn til SVA. Da får du også svar på ti minutter.

Desuten så tror jeg det noen ganger lønner seg å teste kun for en ting om gangen når man sender inn sånn. Vi testet for både TF og Giardia og da klarte de å rote fælt i Tyskland og gjorde helt feil med TF testen første gang.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
10/1/11, 8:53 AM
#100

# 98 Jag kollade igen  PCR Giardia kostar 1200

PCR Tritrichomonas  495  hos SVA   jag måste ringa dit igen på måndag .

och det måste ju vara en PCR test som ser döda parasiter, eftersom TF dör så snabbt.

Deras dubelltest är kanske bara mikroskop som ser levande  parasiter.

Nu ska jag ut och skura och mata lite ,jag ska pröva att ge dem pulvret på maten (vet sa att det inte smakar illa längre, så jag lovade henne att testa och rapportera tillbaka)

sedan ska jag försöka att fylla kapslarna med medicin apparaten har kommitGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Zeona
10/1/11, 11:21 AM
#101

Jag har gjort SVAs dubbeltest för tritrichomonas/giardia.
På provsvaret står det vilken analysmetod de använt,

Tritrichomonas Realtids-PCR/TaqMan

Giardia Immunofluorenscens (IF)

Så PCR analys på tritrichomonas och mikroskop analys på giardian. Glad

MalinL
10/1/11, 11:29 AM
#102

#101 Ja precis, och Giardia Snap är 160 % säkrare än Immunoflourenscenstestet.

GunillaSverkersson
10/1/11, 4:51 PM
#103

Vårt huvudsakliga och viktigaste mål är att bli kvitt tritrichomonas , det är ju därför vi har medicinen Ronidazol och om giardian också försvinner är det bonus. annars får vi ge oss på den med Axelir avmaskningsmedlet.Obestämd

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SacredSouls
10/2/11, 11:43 AM
#104

#101 Aha! Takk for info. Da vet man hvordan dobbelt testen fungerer Glad

#103 Da er det sikkert smart at dere sender inn pcr tester for TF også kan dere jo da ta disse snap testene senere.

Hvordan gikk det med å strø pulveret på maten?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: