Annons:
Etiketthälsa
Läst 1679 ggr
butterfly82
2011-09-21 19:38

Förtvivlad! Sängar nerkissade x flera!!

Har två siameser som är 3 resp 5 år och en av var kön. Haft dem sedan de var 1 resp 2 år och de har väl kissat inne någon gång ibland men nu när vi har möblerat om lite hemma så kissar de i vårt nya gästrum i sängen varje natt om dörren inte är stängd och nu även i barnens sängar och då kissas det verkligen rejält och sedan skvätts det här och var på diskbänk, gardiner, i badrum på textilier ex kläder som glömts på golvet.

Båda är kastrerade och gosas med varje kväll. Har provat Feliway med noll resultat. Har nu fått låsa in dem i tvättstugan/groventren (rätt stora ytor) på natten för det är på natten det händer för det mesta och ha alla dörrar stängda på dagarna.

Jag älskar mina kissar men jag orkar snart inte mer nu. Min man vill inte behålla kisarna…

Har nu provat sätta ut en låda till och det har inte heller gett resultat…

Ska jag behöva adoptera bort dem?? Vi jobbar heltid både jag och maken och de kanske känner att vi inte har tid med dem så mycket som jag skulle vilja men de är alltid med på kvällarna och gosar i biorummet förutom sista kvällarna då maken förbjudit dem att vara där för det går inte få rent heltäckningsmattan som ligger där inne om det blir kiss på.

Vet inte vilken av katterna det är som kissar. Har sett dem kissa båda två tidigare…

Snälla ge mig lite mer tips!! Vet inte hur länge till jag orkar… Mitt hem känns så smutsigt som om det är kattkiss överallt…

Mvh Hanna

Annons:
pehu
2011-09-21 19:42
#1

Det kan vara social stress, att de inte trivs tillsammans. Verkar de gilla varandras sällskap?

4barnsmor
2011-09-21 19:52
#2

Kolla så att det inte är något fysiskt. Om de har ont någonstans kan detta vara ett sätt för de att visa det för dig. Jag skulle ta de till veterinär och göra en genomgång. Min hona kissade på olika ställen - hon hade kristaller i urinen…

kalindas
2011-09-21 20:01
#3

Vad jag hört så är den vanligaste orsaken till avlivning av i övrig friska katter, just att de kissar inne.

Troligtvis har det börjat med att det var något de inte gillade. Kanske blev de stressade av ommöbleringen. Sen har det helt enkelt blivit en ful ovana…

Det finns ett preparat som heter Androcur som en del veterinärer skriver ut till katter som kissar. Har väl en del biverkningar, men det är kanske värt ett försök.
Du kan även pröva att ge p-piller, det hjälpte lite på min kissade kastrathane.
Ta om möjligt ett urinprov och njustatus för att utesluta sjukdom.

När du tar bort kisset eller tvättar. Använd inga preparat som innehåller ammoniak eller klorin.
Tvätta med grönsåpa och köp sedan något rengöringsmedel som "äter" urin.

Själv har jag ett som finns att köpa på http://ecodor.se

Håller tummarna att det löser sig och de lugnar ner sig!

Om du väljer att testa Androcur så skriv gärna här hur det fungerar på dem.

/Elisa

butterfly82
2011-09-21 20:14
#4

#1De leker bra tillsammans men ibland på kvällarna blir honan trött på hanen och fräser ifrån när hon inte vill leka… Sover alltid tillsammans…

Har varit i kontakt med flera vetrinärmottagningar men de tror bara att katterna är stressade oroliga pga ommöblering mm. Men de tror ej att det beror på urinvägsproblem för de mår väldigt bra i övrigt. Äter som de ska och är pigga…

Jag skulle ju aldrig avliva dem i så fall adoptera bort dem till ett hem där man verkligen har tid för dem men det skulle göra så ont i mig att det ska behöva gå så långt så jag kämpar på och tvättar flera maskiner kisstvätt per dag… Blir mycket när det är kissigt i säng, överkast, täcke, kuddar….

4barnsmor
2011-09-21 20:22
#5

#4 Min hona mådde också jättebra, åt som en häst, var pigg och glad men lite stingsligare… Så det kan ju ändå vara bra att göra ett urinprov och även en fysiskt genomgång.

Kan tipsa om Urine-off som du sprayar på nerkissade möbler - det är super och "äter" upp kissdoften. Finns att köpa på nätet och i välsorterade djuraffärer. Kan även användas att göra rent i ditt eget badrum!!!   Tungan ute

Lycka till!  Glad

butterfly82
2011-09-21 20:36
#6

Ska kolla det där Urine off för det är inte så roligt att känna att allt luktar kiss… trots att de är kastrerade så luktar det ju en del. Tack det var ett bra tips.

Har även varit i kontakt med en djurkommunikatör och står på dennes väntelista så det kanske kan hjälpa??

Fick tips om Zylkene från vetrinären… Går ju snart till vetrinären med dem men jag är ju inte ens säker på vilken katt det är som kissar för det är ju aldrig så att de kissar när man är i närheten inte på sista tiden i vart fall… Vill först testa lite andra grejer… Har idag bytt tillbaka till klumpbildande sand ifrån pellets som jag egentligen föredrar dels pga kostnaden men framför allt pga att det är mycket snällare mot naturen….

Mycket tacksam för alla tips ni kan bidra med!!

Ska man begränsa katternas utrymme för att minska deras revir och på så vis göra dem tryggare? Läste att man skulle göra det någonstans och undan för undan öka utrymmet. Nu stänger vi in dem på nätterna men det är inte poppis hos katterna direkt… Känns grymt och elakt… :-(

Annons:
SacredSouls
2011-09-21 20:43
#7

Jeg tror det kan være en god idé å begrense plassen dems nå mens dette står på. Ikke la de få tilgang til soverom heller. Et annet tips er også å ha flere do kasser enn vanlig.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

cillaroten
2011-09-21 20:52
#8

Såg att du skrev att du bytt tillbaka till klumpbildande sand. Var det efter du bytt sand förra gången som dom började kissa? Det är inte helt ovanligt när man byter.

butterfly82
2011-09-21 20:56
#9

#7 Jag har två lådor till dem. En per våning och jag har försökt att ha stängt till alla sovrum men det är inte så lätt när man har barn som är små… Men ska man låta dem vara dygnet runt i samma utrymme?? På natten är de i en del av huset 2 rum stor tvättstuga samt hall men det skulle kännas grymt att ha dem där när vi är hemma i de andra rummen?? Men när  vi är på jobbet så kan det vara en god ide att begränsa dem för idag har de kissat på flera hårda ytor när vi varit på jobb… Som igår kväll fick de inte vara med i vårt biorum där det är massa kissvänliga ytor (dock har de vad jag vet aldrig kissat där) men då satt de o ylade utanför och hoppar upp och försöker komma in… Man känner sig så elak…

Läste även att man kan använda kattens egna feromoner genom att stryka med en mjuk tygtrasa vid kattens salivkörtlar/mungipor och sedan stryka med denna trasa på de ställen där katten gillar att kissa för de kissar inte på det ställe där de själva har strukit sig emot… Jag har inte kunnat utvärdera detta ännu…

MissMaven
2011-09-21 21:06
#10

Har du testat att spreja ett halsband med Feliway, låt det torka och sätta på katterna? Det lugnar dem mycket mer än Feliway doftavgivare.

Testa att ha blöjor på dem när ni är hemma och vill ha dem där ni befinner er. Men inte hela tiden, de måste ju gå på lådan. Det fanns på Siames i fokus ett inlägg med foton hur man gör blöjor för en katt. Det är vanliga babyblöjor som man gör ett hål i, för svansen.

Zylkene är bra, katter kan bli mer harmoniska av det. Det kan hjälpa till att bryta deras beteendemönster som bidrar till det att de pinkar (om de är friska i övrigt och veterinären har exkluderat eventuella fysiska orsaker för pinkandet).

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

butterfly82
2011-09-21 21:06
#11

Haft pellets i minst 1.5 år och det tycker jag har fungerat rätt så bra. Jag tror definitivt de föredrar kattsand men jag har mest tänkt på miljön och ekonomin innan och det har funkat rätt bra i perioder. Men hoppas nu på att det kanske hjälper till att få dem att kissa bara i lådorna och ingen annan stans.

butterfly82
2011-09-21 21:09
#12

#10 Ska testa feliway på deras halsband!!  De kissar inte när vi är i närheten utan passar på  när vi inte är hemma eller sover… så att ha blöja känns inte som att det behövs men tack för tipset i alla fall… Ska fundera på det för rädslan finns ju så klart där när man har dem i ett rum där man absolut inte vill att de ska kissa…

kalindas
2011-09-21 21:21
#13

Om du vill vara rädd om miljön så testa ÖkoPlus. Den är komposteringsbar och katterna gillar den.
Finns även en finkorning majssand Worlds best som är väldigt finkorning.

Kan faktiskt vara pelletsen som är boven, att de inte gillade den och så har de kissat utanför istället. 
Är det pölar de kissar eller kissar de på väggar (skvätter)?
Om det är pölar så kissar de för att de känner sig nödiga.

Min Odin fick jag välja att placera om då han är en pedant. Han ville ha finkorning sand och satt helst så långt upp på lådans katt om det var annan sand.
Var det bara något bajs eller för mycket kiss, så kissade han på golvet, bokhyllor eller i sängen. Det var pölar.

När han flyttade fick han bara en kompis och sand han gillade. Då skötte han sig. Men så fort nya matte slarvade med lådan, satte han sig i en säng.

Nu hade jag 7 katter och därför fick jag välja att placera om honom, för lådan kunde aldrig vara så ren som om han bara hade en kompis.
Dina två kanske sköter sig så fort de får sin sand eller liknade finkorningt tillbaka. Glad

/Elisa

Annons:
butterfly82
2011-09-21 21:24
#14

#13 De är båda skvätt här och där på skåpsluckor, gardiner mm men det som är mest besvärligt är när det kommer sjöar (massvis) i sängar x flera….

Ska kolla upp de där Ökoplus och Worlds best!!Tack för dina tips kalindas

butterfly82
2011-09-21 21:37
#15

Tack alla söta ni som vill hjälpa mig, min familj o mina kissekatter!!! Fortsättning följer…

Verkar som kissarna gillar att gå i "sandlådan" nu och det glädjer mig för det kanske gör att förändringen med ommöbleringen blir lite lättare och sedan så har jag nu sprayat deras halsband med feliway!

Som sagt är jag mycket tacksam för alla fina tips!

SacredSouls
2011-09-21 21:41
#16

Ja det kan jo være at det er så enkelt at de ønsket annen sand. Håper det fungerer. Hvis ikke så kan dere jo minske plassen dems ved at de er der dere er på dagtid også prøve å holde soveroms dører lukket over en liten periode. Om de da sover på badet etc. om natten så blir de sikkert fort vant med det.

Masse lykke til Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

origirl
2011-09-22 01:00
#17

Kan ju vara ok att kolla at dom inte har urinvägsinfektion ochsåGlad?

butterfly82
2011-09-22 11:58
#18

Har nu provat igår kväll att spraya Feliway på deras halsband som de sen fick ha på sig på natten och då begränsade jag deras yta till 2 rum. De var lugna på morgonen och låg och sov. I vanliga fall brukar de jama och bara vilja ut men det verkar verkligen som Feliway funkar på halsbanden och säkert i kombination med att de fick ny sand!

Ska köpa hem o testa den miljövänliga sanden med!

Gladare idag!! Tack igen söta kattvänner!!

kalindas
2011-09-22 12:49
#19

Skönt att det verkar hjälpa..:-)

Börja med Worlds Best sanden. Även om den är dyrare och man senare kan bli trött på allt majsmjöl i huset. Så är det den sanden som är mest finkornig och liknar vanlig sand.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: