Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 9538 ggr
[lisme]
2011-09-19 13:00

Giardia og våre katter

Vi har behandlet alle 8 kattene og hunden i 2 uker med Axilur, hatt behandlingspause der de ikke fikk medisin eller ormekur. Fredag startet vi på ny behandling med Flagyl og Panacur men det er ikke mulig å gjennomføre. Vi har fått flytende Flagyl og det er faktisk helt umulig å få kattene til å svelge medisinen. Vi prøvde flere ganger, men fikk det samme resultatet. De spyttet ut alt de fikk i munnen og siklet så det rant fra dem. Har kontaktet veterinæren for å få piller men det er visst ikke helt enkelt. Så da sitter vi her nå og aner ikke hva vi skal gjøre.

Jeg spurte veterinæren om det var helt sikkert at kattene hadde Giardia og ikke TF, og svaret jeg fikk var at det ikke er mulig å ta feil av disse to…… Vurderer å ta noen prøver av dem nå og få testet dem for TF også siden det er mulig å ha begge deler.

Utover det er det full sanering av hele huset, dvs at alt av klatrestativ og større leker er kjørt til søppelanlegget. 15 store og små klatre/klorestativ og stokker. Vi har noen av teppene igjen som f.eks wetbeds som tåler 90 grader. Alle småleker er kastet, vi har bare aktivitetslekene i plast igjen. Møblene er for det meste kastet eller vil bli kastet. Så vi begynner med nesten blanke ark Cool Kattedoene skal kastes etter at behandlingen er ferdig (om nå den blir ferdig noen gang) og alle kattene har testet negativt for Giardia, om det vil skje.

Men hva gjør jeg i forhold til medisin?

Annons:
kalindas
2011-09-19 13:08
#1

Varför var det svårt att få Flagylen i tablettform?

/Elisa

MalinL
2011-09-19 13:23
#2

Alla katter behöver inte Flagyl. Vet många som behandlat med bara Axilur, vilken har visat sig vara mer verksam i många fall.

Förstår att ni inte får i dem flytande flagyl. Varför skriver inte veterinären ut tabletter istället? Har själv behandlat med flagyl någon gång och då med tabletter. Det är ju samma som till människor så det borde inte vara några problem att få tag i det.

kalindas
2011-09-19 13:31
#3

Liten fråga.

Vilka maskmedel är det som tar Giardia
Axilur ser jag här ovan. Men hur fungerar det med Milbemax och Drontal? Tar även de parasiten?
Är ju betydligt lättare att ge är Axilur.

/Elisa

MalinL
2011-09-19 13:39
#4

#3 Vaför skulle Drontal eller Milbemax vara lättare att ge än Axilur?

Ang behandling så står det såhär i uppsatsen jag länkat till tidigare.

Tidigare användes främst metronidazol för att behandla giardiainfektioner även hos djur, trots flera potentiella bieffekter som kräkningar, letargi, anorexi och neurologiska störningar samt risk för teratogena effekter när substansen ges till dräktiga tikar (Payne et al., 2002). Flera studier har dessutom visat att behandling med metronidazol har sämre effekt mot giardiasis än vissa bensimidazoler varför man numera i första hand använder dessa istället. Ytterligare ett skäl att inte behandla parasiten med metronidazol, förutom att bidra till ökad bakteriell resistensutveckling, är att man i flera humanfall har sett att Giardia  utvecklat resistens mot substansen ifråga (Greene, 2006).

Metronidazol är alltså Flagyl.

Bensimidazoler verkar genom att hämma bildningen av mikrotubuli hos parasiterna. Fenbendazol är en bensimidazol som har visat sig ha god effekt in vitro mot Giardia och anses vara säker att använda, även till unga valpar och dräktiga tikar (Morgan et al., 1993; Katiyar et al., 1994). Kliniskt har substansen visat sig vara effektiv mot Giardia vid en dosering av 50 mg/kg en gång per dag under tre dagar per os när behandlingen kombineras med bad av hundarna och desinfektion av miljön (Zajac et al., 1998). Det enda registrerade läkemedlet i Sverige idag innehållande fenbendazol är Axilur® vet. Ovanstående dosering är densamma som den som rekommenderas för behandling mot andra endoparasiter av tillverkaren. Axilur® vet är dock ej registrerat för behandling mot Giardia (FASS vet, 2007)

En annan behandling som visat sig effektiv är kombinationsbehandling med febantel (25-35mg/kg), prazikvantel (5-7mg/kg) och pyrantel (5-7mg/kg) som ges en gång per dag under 3-5 dagar (Barr et al., 1998). Drontal® comp vet. och Drontal® comp Forte vet. är exempel på preparat som innehåller samtliga dessa substanser men då som avmaskningsmedel för hund. Indikation mot Giardia saknas alltså. I kombinationen är det framförallt febantel som anses ha effekt mot Giardia men dubbla den av tillverkaren angivna dosen för kombinationspreparatet krävs för att nå den dos av febantel som rekommenderas för effekt mot Giardia (FASS vet., 2007).

Prazikvantel är ju alltså det som finns i bla Milbemax.

[lisme]
2011-09-19 13:48
#5

Jeg går ut fra at problemet med å skrive ut Flagyl i tablettform kan være at det er vanskelig å få gitt korrekt mengde i forhold til vekt. Grunnen til at vi ønsker å behandle alle (bortsett fra drektige Puma) er at etter 2 uker på Axilur er det flere som har diarè. Før Axilurkuren var det ingen diaré hos noen av dyrene våre. Så dette går ikke akkurat rett vei…….Obestämd Derfor vurderer vi også å teste gjengen for TF

MalinL
2011-09-19 13:52
#6

De kan få diarre av själva behandlingen (Axilur) också (inte ovanligt). Att testa för TF direkt efter avslutad behandling är inte så säkert eftersom man då kan få falskt positiva svar (axilur kan påverka tillfälligt). Börja med att göra ett snabbtest för att se om det fortfarande är positiva för Giardia. Om inte så avakta i några veckor och ta ett test till. Ge dem skonkost under tiden så att magarna kan återhämta sig.

Annons:
kalindas
2011-09-19 13:54
#7

Enklare att ge Drontal o Milbemax då det är små lätta tabletter att stoppa i munnen. :-)

/Elisa

MalinL
2011-09-19 14:16
#8

#7 Axilur är väl inte direkt så svårt att mortla ner till pulver och blanda i något gott.  Dessutom är det väl rätt mkt billigare än Milbemax.

SmirreIce
2011-09-19 14:27
#9

Axilur i 10 dagar inklusive sanering med allt vad där ingår..

[hakkapelitta]
2011-09-19 14:35
#10

Jag har behandlat mot Giardia med Axilur i 7 dagar inklusive sanering och inte var det så jobbigt som man kan tro. 

Varje dag gjorde jag rent lådorna helt och skurade dem med sjukhussprit (ytdecifinfektion +)
Köpte därför en säck Toalätt så att jag kunde slänga all sand och hade bara en låda till 3 katter för enkelhetens skull.
Varje dag skurade jag golvet med samma sak. Tror att ångtvätt fungerar bättre.

Tog undan alla lösa textilier, giardian dör vid 60+ eller 0-gradigt så det jag inte kunde tvätta stoppade jag faktiskt i frysen.

På dag 4 ska alla katter badas för att bli av med äggen i pälsen. Axiluren ges efter kroppsvikt inte efter ordineringen på asken.

Efter 7 dagar testade jag alla katter negativt.
Min mamma gjorde samma behandling på sina två katter.
Tyckte det var relativt enkelt att bli av med..

Det här var redan 2008 när ingen visste ett jota om Giardia. Nu vet jättemånga om det och har behandlat med goda resultat.

Attacks
2011-09-19 14:50
#11

TAKK!!! Jenny for du dukket opp her med litt positiv energi, positive erfaringer og ikke minst positivt resultat i den grad at det går fint an å bli av med det. Dette trenger andre også å få lese,så dem ikke blir helt skremt Glad

Lykke til Lisbeth. Jeg vet du klarer dette helt fint,for du tenker fremover og er optimistisk og gir ikke opp. Oppdrett er medvind og motgang,selv om du har har mer enn nok. Men dette klarer du også,det er jeg sikker på.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

MalinL
2011-09-19 14:54
#12

Håller med #11. Glad

[hakkapelitta]
2011-09-19 14:56
#13

Lisbeth är superwoman, det vet jag sen innan, hon klarar detta också. Krysser fingrar och poter här hemma för er Kyss

Annons:
kalindas
2011-09-19 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#8
Det finns ett bättre alternativ än att mosa Axilurtabletten, detta med tanke på att man väl behandlar mer än tre dagar?
Det är att köpa Axilur granulat, finns att beställa via veterinär. Fördelen är att det är helt smak och luktfritt. Glad

Flytande Axilur och jag gissar, även mosad tablett är ju inte så smakligt. Detta kan man lätt dölja i deras mat.

Blir även billigare om man har många katter att behandla.

FASS

/Elisa

[lisme]
2011-09-19 15:26
#15

Tusen takk for tilliten, Veena, Malin og Jenny Glad Nå er det mannen min som gjør jobben, jeg bare forteller han hva han skal gjøre Flört

Axilur er ingen sak å få i kattene, heller ikke Panacur. Vi har klart å få det meste av medisin i kattene våre selv om noe har vært tilsatt jordbærsmak, noe er så bittert at man ikke skulle tro det var mulig å få ned. Vibranord f.eks var en prøvelse for gjengen vår, men ned gikk den selvlysende gule medisinen Tungan ute Vi har jo etterhvert ervervet god erfaring i å medisinere katter Tungan ute

Vi har valgt å kvitte oss med det aller meste av ting vi har hatt i huset, men det er selvfølgelig ikke bare på grunn av Giardia. Vi skulle uansett bytte ut mye i huset, og da er det like greit å ta det nå før neste medisineringsrunde starter. Det blir jo mindre å dampe da, når vi stort sett har tomme rom Skrattande

Men jeg håper inderlig for kattenes del at dette blir siste gang med medisinering mot Giardia. De har fått begrenset området sitt til stua nede som er 20 kvadrat, og det føles ikke ok. Det er ikke en ideell situasjon for dem eller oss, og vi ønsker selvfølgelig å gjøre den kortest mulig. Dessverre må vi vente i minst 2 uker etter at medisineringen er ferdig før vi tester dem, og da vi kun de kattene som tester negativt på Giardia få slippe ut i resten av huset.

Vi forsøker å fokusere på det positive, som f.eks at jeg kan gå amok på nettet og shoppe kattestuff til den store gullmedalje når vi er kommet over elendigheten. Finn-Ove er veldig glad for at jeg har funnet 3 kvinner fra Latvia som vasker huset. For å være så sikker som vi kan på at det ikke finnes en eneste Giardiacyste igjen her i huset, vasker de alt overalt selv om vi har hatt rengjøringsbyrå som har tatt alt for noen uker siden.

Jeg er veldig spent på om Puma fortsatt har Giardia, det er jo bare noen dager igjen til fødselen

MalinL
2011-09-19 15:37
#16

#15 Tror detta kommer gå bra. Glad

Beställ hem snabbtest mot giardia är som sagt mitt råd. De säljs i 5 pack och kan förvaras hemma i kylen.

[lisme]
2011-09-19 16:00
#17

Noen som vet hvor man får kjøpt hurtigtester?

Spotless
2011-09-19 18:10
#18

TS - jag håller tummarna för er, det kommer säkert att gå bra! Älskar din positiva inställning i #15. Skrattande

[lisme]
2011-09-19 18:21
#19

Tusen takk! Vi må jo fokusere på det positive, ellers er det jo bare å legge seg ned og gi opp både som katteeier og oppdretter. Og det vil vi jo ikke! Vi tror at vi kan tilføre langhårsrasene i kat.IV positive ting, så som utseende og pelskvalitet, om vi fortsetter vårt avelsarbeide. Og så lenge vi tror det, er det bare å stå på! Vi lærer mye av alle de "merkelige" sykdommene vi dumper borti som en av våre veterinærer sa. I tillegg utvikler veterinærene våre seg i positiv retning. Ervervet kunnskap er lett å bære Glad

Blatabby
2011-09-19 19:20
#20

Vi behandlade också giardia framgångsrikt endast med Axilur. Ungefär samma program som #10, fast i 21 dagar (+sanering mycket längre). Vi hade antagligen kunnat behandla giardian mycket kortare tid eftersom vi från början inte förstod att även TF var inblandat.

Trots att vi hade både TF och giardia var symptomen mycket vaga. Ena katten visade precis ingenting och där visade heller inte ett enda test på någon av parasiterna. Andra katten hade bara lite mjuka korvar och luktade värre än det borde… Ingen diarré. Lurigt. Vi var från början övertygade om att det endast rörde sig om foderallergi, vilket var det vi sökte veterinär för.

Men kontentan - både TF och giardia skall naturligtvis tas på allvar, men det slår nog olika hårt. I mitt fall blev det förhållandevis lindrigt, men jag läser ju hur kämpigt det blivit för flera av er andra. Jag håller tummarna för att det löser sig på ett bra sätt även för er!

Det är bra att vi vågar prata om både TF och Giardia. Genom att dela med sig av erfarenheterna kan vi lära oss att hantera situationen. Det vore ju en mardröm om en efter en la ner sin uppfödning. Livet vore bra trist utan våra raser.

Annons:
SacredSouls
2011-09-19 20:12
#21

Jeg blir glad jeg når jeg leser om hvor positiv du er Lisbeth.Glad

Dette kommer til å gå bra og du kommer til å kunne shoppe så mye morsomt senere Skrattande

Vi kjøpte hurtigtester av veterinæren vår,men jeg vet ikke hvor man kan kjøpe det på nett desverre.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-09-19 22:14
#22

#21 Så bra! Jeg er for det meste positiv, men noen ganger blir jeg litt oppgitt og lar meg overkjøre for noen timer. Det gjorde jeg da vi fikk konstatert at Tigergutt hadde Giardia. Men henta meg fint inn etterhvert Flört

Det som er ekstra gøy er jo at det ikke er bare katterelaterte ting jeg skal shoppe, det blir både møbler og nytt kjøkken Skrattande Gjett om jeg gleder meg til Giardian er historie og resultatene av shoppingen min begynner å ankomme Åkerveien!!

Jeg har snakket med Malin og hun kjøpte også hurtigtester via sin veterinær så da skal jeg be dem om å kjøpe inn noen for meg

Nilla
2011-09-20 06:40
#23

En sak måste jag lägga till - när man nu ger så mycket antibiotika som rensar systemet - glöm inte probiotika till de små magarna. Pulver eller fil. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-09-20 21:40
#24

#23 Jeg vet men har ikke funnet noe godt produkt å bruke til dem. Hvis noen har tips er jeg veldig takknemmelig.

Jeg hadde rett ang. Flagyl, det er doseringen som er problemet med å bruke tabletter. Hver tablett er på minst 250 mg, og kattene skal ha max 10 mg pr kg. Flagyl har veldig høy toksitet, dvs at det skal veldig lite til før kattene blir alvorlig forgftet. Vi tør rett og slett ikke å ta sjansen på å eksperimentere med det og vi ville heller ikke fått resept på Flagyl tabletter. Så nå er det bare en ting å gjøre - gi flytende Flagyl Obestämd

Spurte om å få kjøpe hurtigtester, men veterinæren så ingen hensikt å teste kattene nå før de har fullført Flagyl-kuren. Men om jeg insisterte kunne jeg ta kattene med på klinikken for testing Rynkar på näsan

Attacks
2011-09-20 21:44
#25

Du kan rett og slett gi dem litt vanlig biola eller youghurt naturell,som regel syns dem det er supergodt i tillegg. Kanskje det kan  gies etter den ekle flagyl dosen?

Eller så kan man drysse idoform (apotek) over litt boksemat.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[lisme]
2011-09-20 21:53
#26

Har prøvd Biola og youghurt, men det er ingen hit. Boksemat er helt uaktuelt nå, magene er mer enn løse nok Flört Men skal spørre på apotek nr 2 om de har probiotika, siden de eter tørrfór som om de fikk bonus for hvert kg som forsvant ned i magene kan det jo hende at de vil spise selv om maten er krydret

Attacks
2011-09-20 22:31
#27

Så merkelige katter du har som ikke liker youghurt Tungan ute

Men dersom du kjøpte boksemat fra vetrinær som er for katter som trenger mer fiber, lurer på om dem heter Hills WD (usikker), da kan du blande inn idoform pulver. Dem ligger i kaplser,så dem må åpnes og tømmes i. Hvis ikke kan du blande ut pulveret i litt vann og gi dem en liten dose i sprøyte. Det smaker nok bedre enn flagylen uansett Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Attacks
2011-09-20 23:21
#28

Liker dem Zoolack da? Det kan også og er godt for magen i tillegg det og.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2011-09-21 07:49
#29

Har i alla år jag gett Flagyl gett den 1st 200mg Flagyl per dag. Spidde fick det och Elliot fick en hel idag.
Ingen har dött av förgiftning eller blivit dåliga.

En halv Flagyl per dag till en vuxen katt borde knappast vara någon fara…

/Elisa

MalinL
2011-09-21 09:49
#30

#24 Jag har gett 1/4 flagyl per dag i 14 dagar till kattunge på 2,3 kg i 14 dgr, inga problem.

Som sagt säg till din vet att du vill ha egna snabbtester hemma och beordra denne att beställa det till dig. Finns ingen som helst anledning för din vet att neka dig det. Maila mig annars så kan jag tipsa om ett annat ställe där de säljer snabbtester.

Flört

[lisme]
2011-09-21 12:37
#31

Zoolac går glatt ned, men har ennå tilgode å se noen positiv virkning av den. Har prøvd utallige ganger siden veterinærene har god tro på at det hjelper.

#29 Jeg orker rett og slett ikke å fortsette diskusjonen med veterinærene ang Flagyl, vi får heller fortsette å trylle den flytende utgaven i dem. Veterinærene våre har vært i kontakt med Veterinærhøyskolen og SVA ang Flagyl og dosering og fått beskjed om at Flagyl er veldig toksisk og at forskjellen mellom behandlingsdose og forgiftning er veldig veldig liten.  De har fått hjelp av apoteket til å lete på verdensbasis om det finnes Flagyl tabletter med mindre styrke, eller alternativ til Flagyl men de har ikke vært i stand til å finne noe

Takk for det Malin! Jeg prøver igjen og får jeg ikke tak i, mailer jeg deg

Jeg dro innom veterinærsenteret i dag og klarte å argumentere meg til en resept på Panacur som de skal få i noen dager framover. Og har vi ikke tatt knekken på Giardian da, blir det en stor flokk med kosekatter hjemme hos oss Flört

Attacks
2011-09-21 17:25
#32

Jeg har MYE panacur hjemme,av den enkle grunn at jeg kjøpte meg meg siste rest på jobb,før det ble pålagt reseptpliktig. Si i fra om du trenger,så kan du kjøpe av meg. Jeg har nå så snille dyrleger at dem skriver ut om jeg skulle behøve en gang i fremtiden. Ormekur fikk kattene her sist for langt over 1 år siden. Jeg tror jeg har de største som er beregnet på hund, usikker gitt.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Attacks
2011-09-21 17:45
#33

Men altså, noen er superheldige og blir kvitt det på få uker,andre kan det ta flere mnd på. Kommer du på chatten på FB senere,så skal du få en skikkelig oppbackings historie :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[lisme]
2011-09-27 12:44
#34

I dag er siste dagen med behandling om vi skal følge det som veterinærene våre mener. Kattene er da behandlet i 8 dager, men vi har mer medisin og Panacur igjen så vi har bestemt oss for å fortsette noen dager til. Søndag blir da siste dag av denne behandlingen, og i forbindelse med det dukker det opp et spørsmål. Hva gjør vi med kattene etter at de er ferdig behandlet? Skal vi fortsatt ha dem innestengte eller skal vi slippe dem ut av "fengselet"? Skal vi vente med å slippe dem ut til de har blitt testet for Giardia og svaret på alle testene er negativt? Dvs minst to uker til? Vi savner å ha gjengen vår rundt oss, det er så stille og trist uten dem løpende gjennom huset. Samtidig vil det bli mer jobb om det nå skulle vise seg at de ikke er kvitt Giardian, og må ha en kur til.

Et annet spørsmål som også dukker opp er om vi skulle teste dem for TF. Synes det er fornuftig å gjøre det om ikke alle tester negativt for Giardia. Men har det noen hensikt å teste dem for TF om de ikke har symptomer? Og om magene er løse, kan det jo være Panacuren som er synderen?

Puma er på dag 65 i dag. Skal vi da stoppe behandlingen av henne i dag, vente til kattungene er født eller fortsette med hennes behandling til og med søndag som vi gjør med de andre? Hun får selvfølgelig kun Panacur siden Flagyl ikke skal gis til drektige hunnkatter

What to do…….Obestämd

Annons:
MalinL
2011-09-27 13:14
#35

Jag ser ingen vits att testa dem för TF om de inte har symptom. För att göra det så måste du först vänta några veckor efter giaridabehandlingen, sedan framkalla diarre hos katterna för att kunna få ett säkert test. Ser ingen vits med att framkalla diarre på katterna om de mår bra, och leta problem om man inte upplever problem. Glad

[lisme]
2011-10-01 21:53
#36

Jeg vil bare være så sikker som vi kan når det gjelder disse parasittene og kattene våre. Synes det er ille å tenke på at om vi nå skulle selge noen og den/de skulle påføre sine nye kattevenner enten Giardia eller TF. Det vil jo bli en kostbar affære for oss  Gråter

Kattene er ferdig behandlet for denne runden, og i dag fikk de sitt 5. bad på kort tid. Nå er de vant til å bade og står helt stille under prosessen. Så noe godt kommer det ut av vaskehysteriet Flört Tror ikke huset har vært så rent noen gang (det er bygget i 1983)Tungan ute

Har snakket med veterinærene ang. tester - igjen - og de mener helt klart at det eneste brukbare og sikre er å sende prøver til et velrennomert laboratorium Rynkar på näsan Jeg kan jo selvfølgelig få tak i hurtigtester og gjøre prosedyren selv, men hvordan dokumenterer jeg da resultatet?

Attacks
2011-10-01 22:39
#37

Er TF og giardia meldepliktig til NRR? For dersom det ikke er,så hadde jeg valgt snap testene. Hærligheten er dyr nok,og kan man korte ned litt på utgiftene så gjør man det man kan.

Krysser fingrene for full friskmeldelse på alle sammen. Bare husk å ikke teste for tidlig,så medisinene får tid til å gå ut av kroppen Glad

(altså snap testene på giardia, TF må nok sendes inn)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[lisme]
2011-10-02 00:21
#38

#37 Nei de er ikke inkludert i karantenereglene. Jeg ønsker likevel å ha en dokumentasjon på at de er kvitt Giardian, og i følge veterinæren er det nesten ingen prisforskjell på hurtigtestene og de som blir sendt inn. Det er selvfølgelig viktig for kattene å bli kvitt Giardia, men det er også viktig å kunne dokumentere det overfor eventuelle kattekjøpere. Jeg forholder meg til det Malin sier ang. TF og lar være å teste for det om de nå ikke skulle få diaré igjen da…….. Obestämd

Attacks
2011-10-02 00:35
#39

Jeg blander viss om flere tråder om samme enme jeg. Det er klart du ikke skal teste for TF pr dags dato dersom du blir friskemeldt og som du sier ingen diare vender tilbake som kan virke mistenksom. Glad

Mener alle dyrlegene i området det samme ang snap testene? Finnes der noen i nabo kommune som kan gå god for testene,hvis du ønsker det svart på hvitt? For som både Line og Malin har skrevet ,så er snap testene mye sikrere,og det har flere også erfart.Hvis en går flere test runder med falsk positive,så er man kanskje faktisk friskmeldte egentlig,det er frustrerende det også altså om testene sendes til lab og viser feil. Min dyrlege stoler også mest på snap testene etter jeg har diskutert livlig med han også om akkurat testing for dette.

Hvis ikke dyrlegene dine eller andre i området er til å rokke på akkurat det området med testene, går det an å få noen fra klubben din som er årleite mennesker til å komme som vitner når du utfører testene? Jeg vet ikke om hvor mange ganger man bør teste for å være sikker for sin egen del at man er kvitt det heller. Men feks om du testet først en gang med snap testene alene og da at alle er friske, og hvis du tester dem en gang til,så kan du ha vitner og lage et dokument da med feks klubbens stempel? Det må da være godt nok,dersom dyrlegene er så vanskelige til å skifte mening.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

SacredSouls
2011-10-02 11:55
#40

For sikkerheten på test resultater så hadde jeg valgt hurtigtestene Lisme.For din skyld også så du slipper å sitte der og være usikker på resultatet.Er snap testen negativ så ER den negativ. (Eneste grunn til at den kan vise positivt ved en senere anledning er om katten har blitt infisert på ny)

Det hjelper lite å få det dokumtert om de kun sjekker ved mikroskop i tyskland. Men såklart du kan jo sende dit også ta noen stikk prøver selv hjemme med hurtig tester.Det er jo også et alternativ.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-10-02 16:47
#41

#39 Du har en god idé om at noen fra klubben kunne være her og sjekke at alt går rett for seg når jeg tester, problemet er bare at jeg ikke er med i den lokale klubben så det blir litt for langt å kjøre hit.

Jeg vil at veterinærene skal bruke snap-testen fordi da kan de dokumentere at resultatet er riktig. Det har ingen verdi om jeg tester dem hjemme, dvs verdi for oss vil det jo ha siden vi vet at elendet er over. Men det holder lite overfor eventuelle kattekjøpere. Vi får se om jeg klarer å lirke det til sånn at jeg får det sånn som jeg vil Tungan ute

Annons:
Attacks
2011-10-02 17:20
#42

Det ordner seg nok Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

MalinL
2011-10-02 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#41 Testa katten, lägg det negativa testet på ett papper där du skriver kattens namn och datum testet är taget och fotografera, spara bilderna, så kan du visa upp dem om någon frågar.

Efter senaste utställningen var Carpathia lite lös i magen en dag. För säkerhetes skulle så tog jag ett test. Bifogar en bild på testen här, tyvärr suddigt men det går att ses. Testet var negativt (vilket varit konstigt annars eftersom jag har testat några gånger sen ett år tillbaks).

[lisme]
2011-10-02 17:34
#44

#43 For å sette det litt på spissen er det ikke noe bevis for at resultatet du viser på bildet her gjelder en avføringsprøve som er tatt av Carpathia Flört Jeg stoler jo på at det er riktig, fordi jeg vet hvor seriøs du er. Men siden det er folk som driver og roter rundt og leter etter ting å ta oss på, vil jeg at det som kan dokumenteres ut over enhver form for tvil, skal dokumenteres. Så da blir det å ta alle kattene med til veterinæren for testing

MalinL
2011-10-02 19:11
#45

#44 Nej självklart. Glad På samma sätt som man inte kan bevisa från vilken katt man tagit avföringen från om man själv skickat in avföringsprov för att testa, man kan ju teoretiskt sett ha köpt avföring från en garanterat giardiafri katt. Flört Precis som man kan ha köpt /fått bilder på ett negativt snabbtest som någon annan tagit, eller på samma sätt som man teoretisk kan fuska med PRA-testen.

Personligen så gör jag test om /för att jag vill veta mina katters status, vad andra tror/tycker är för mig av underordnad betydelse. Sedan så går det ju nästan alltid att fuska om man vill oavsett vilket test det gäller, men då binder man ju bara ris åt egen rygg.

Med tanke på hur öppna ni har varit med allt som hänt hos er så har jag svårt att tro att någon skulle tro att ni skulle fuska med giardiatester, nu efter veckor av städande och medicinerande. Vill någon gömma saker "under mattan" så brukar ju inte denna först gå ut och berätta öppet om saker som drabbat en.

Jag tycker att du ska lägga pengar på de test som är säkrast, för er egen skull. Vill någon sedan tro att ni fuskat osv så låt då denna tro det, det viktigaste är att ni vet att era katter är friska.Glad

[lisme]
2011-10-02 19:52
#46

Ja det finnes alltid muligheter for å jukse Flört Jeg tenkte at om vi tok med alle kattene med stamtavlene deres til veterinæren, kunne h*n ta avføringsprøver av hver enkelt katt, sjekke chip nummeret og reg nr og så skrive en attest på resultatet av Snap-testen. På den måten skulle det være så sikkert som det er mulig å gjøre det. Men det er klart, man kan jo bestikke veterinæren Tungan ute Men du har sikkert rett i at det ikke vil være så mange som vil tro at vi har jukset med prøvene Flört Jeg blir litt paranoid av at noen stadig vekk forsøker å sparke beina vekk under oss. Jeg har ikke hørt mer fra Mattilsynet, så da blir det plan B som er å invitere noen av veterinærene å Veterinærsenteret hjem til oss.

I kveld fikk jeg nok av innestengte katter, så nå har de fått komme ut av stua nede og de kan endelig løpe gjennom huset i full fart Skrattande Gjett om det er deilig!

MalinL
2011-10-02 20:03
#47

#46 Ja det låter som en säker testmetod. Dock så vet jag inte om det går att ta avförongsprovet direkt ur analöppningen, har för mig att det stod något om det men jag är osäker.

Om folk vill tro det värsta så kan de alltid göra det oavsett hur öppen man är, om man så skulle lägga upp hela sitt liv på webcam dygnet runt. Tungan ute Men jag tycker inte att man ska behöva göra det, eller in absurdum behöva bevisa sin oskuld för människor som vill tro det värsta.

Tänk såhär, den lilla klick människor som tror så illa om er, dem behöver ni inte. De finns gott om människor som tror på er också, och de är garanterat fler än de som anmäler/misstror.Glad

[lisme]
2011-10-03 16:23
#48

Du har sikkert rett Malin, men jeg vet nesten ikke hvem jeg kan stole på lenger bortsett fra deg. Men jeg skal roe ned panikken litt og den nye planen er som følger:

- fortsette å være åpen og ærlig selv om det biter oss i baken gang etter gang

- invitere to av veterinærene våre hjem til oss, og be dem skrive en rapport om hva de observerer og hvilke endringer som vil være nødvendig for at kattene skal ha det optimalt

- vi gir kattene er måltid med god mat og lar dem spise til dem ikke orker mer, før vi plasserer dem i forskjellige rom og noen i bur. Hver katt har sitt toalett og så er det å vakte på dem til de har hatt avføring.

- vi tar prøver av avføringen, legger dem i kjøleskapet og leverer dem på Veterinærsenteret mandag morgen. Prøvene blir sendt til Veterinærinstituttet som gjør testene. Veterinærinstituttet bruker faktisk Giardia Snap-test så resultatet som kommer bør være rimelig sikkert uansett om det er positivt eller negativt.

- sitte og holde pusten mens jeg venter på resultatene Tungan uteObestämd

Annons:
MalinL
2011-10-03 16:31
#49

#48 Håller alla mina tummar och tår för att det blir negativa testsvar! Glad

Attacks
2011-10-03 18:38
#50

Forstår godt at du ser skeptisk etter den grusomme omgangen med nærmest "heksejakt" av hvem det nå må være som har glede i å gjøre noe sånt. Men husk det,det er gjerne slike som roper høyest og kanskje blir lagt merke til i første øyekast,men det holder ikke i lengden. Og du må glemme slike mennesker. Dem utgjør bare en bitteliten prosent mot alle hyggelige og ærlige mennesker.

Jeg krysser også fingrer for at all giardia er bortevekk, og det er vi mange som gjør. Sånne ting unner man jo ingen å ha.Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Spotless
2011-10-03 19:50
#51

#48 Jag önskar av hela mitt hjärta att ni får negativa testresultat då det blir dags att testa katterna igen!

[lisme]
2011-10-16 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

I dag er endelig dagen kommet for å ta avføringsprøver av kattene. Magene er fylt godt opp på våtfor og de er plassert rundt omrking i huset - noen må dessverre sitte i bur da vi ikke har nok rom som kan brukes. Men forhåpentligvis er de flinke puser og får gjort unna det nødvendige i full fart.

Finn-Ove er helt sikker på at vi ikke har klart å ta knekken på Giardian, og jeg frykter at han har rett. Tiden kommer til å snegle seg avsted mens vi venter på resultatene av testene…….

Prøveglassene er klare!

SacredSouls
2011-10-16 16:55
#53

Så godt som dere har sanert og medisinert etc så burde dere være kvitt det lisbeth.

Om dere mistenker at dere ikke er det så ville jeg sjekket for TF også.

Lykke til!

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-10-16 17:09
#54

Tusen takk!

Ja det neste blir vel å teste for TF - kanskje bare delvis…. Vi er nødt til å ta en grundig  gjennomgang på katteholdet vårt, nå har det vært så mye at jeg vet ikke om det er mulig for oss å fortsette. Om vi bestemmer oss for å slutte med oppdrett kommer vi til å omplassere endel av kattene, men de skal selvfølgelig være friske og kvitt parasittene før de flytter ut. Om vi har 3 - 4 katter her hjemme som ikke er helt kvitt diaréen satser vi på at tiden vil hjelpe dem. Ingen av kattene er merket av sin løse avføring pr i dag, alle er i godt hold

Attacks
2011-10-16 17:20
#55

Krysser fingrene!!!

Noen ganger trenger ikke løs avføring bety at dem forsatt har parasitten(e),men at tarmfloran er så slitt at den trenger å bygge seg opp igjen for å normalisere seg Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
[lisme]
2011-10-16 21:45
#56

Javisst, den løse avføringen kan selvfølgelig skyldes at de er stappfulle av Bozita Skrattande

Nå har 3 av 8 levert sine beviser, og de er sluppet ut av fengsel Tungan ute

[lisme]
2011-10-18 15:37
#57

I går ble testene av 7 katter sendt til Veterinærinstituttet, og i dag ble resultatet meddelt på telefon til Veterinærsenteret og……

ALLE 7 KATTENE HAR TESTET NEGATIVT FOR GIARDIA!!!!

Det var et positivt sjokk, men sånne sjokk liker vi! Nå er det bare Puma igjen, men om hun er positiv er det jo en enkel sak å behandle bare henne. Så - vi vinner mot den j……. parasitten!

Attacks
2011-10-18 16:13
#58

Jippi!!!Skrattande

Endeliig noe bra som skjer hos dere. Nå skal det fortsette.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2011-10-18 16:28
#59

Skönt att de är fria!  Glad

/Elisa

oscarsine
2011-10-18 17:01
#60

SupertSkrattande Det var gode nyheter!!!!

GunillaSverkersson
2011-10-18 17:29
#61

Grattis  vi testar nästa veckaGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

prodigy
2011-10-18 18:17
#62

Helt underbart! Så skönt!

Annons:
alltidsiames
2011-10-18 19:35
#63

Äntligen goda nyheter!

amandahurtigh
2011-10-18 20:00
#64

Vad kul för er, grattis!!Skrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

MalinL
2011-10-18 20:10
#65

Jippiii! Skrattande 

Stort Grattis!!

SacredSouls
2011-10-18 21:09
#66

Supert! Så skjønt Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
2011-10-18 21:34
#67

GRATTIIS!!!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[nollottan]
2011-10-18 22:44
#68

Skrattande

Myzakatt
2011-10-18 22:51
Annons:
[lisme]
2011-10-18 22:53
#70

Tusen takk! Vi trengte den beskjeden i dag Flört Det er bare så deilig, og vi er kvitt en stor, tung bør

#69 Vi krysser fingre og poter alle sammen for negative testresultat!

Spotless
2011-10-19 00:17
#71

Oj, vad bra! Glad Med de här positiva beskeden har ni fått ny energi.

hoffens
2011-10-19 00:17
#72

Härligt. GRATTIS

Zeona
2011-10-21 11:45
#73

vilka goda nyheter Glad

[lisme]
2011-11-01 12:39
#74

Nå måtte jeg bare innse at vi er nødt til å teste kattene for TF også. Noen av dem har skikkelig sprutdiaré og jeg tviler på at det er på grunn av behandlingen mot Giardia. Yey, this is fun! *NOT* Gråter

Sitter og venter på telefon fra veterinæren sånn at vi kan starte diskusjonen ang prøvetaking og behandling Rynkar på näsan

kalindas
2011-11-01 13:48
#75

Rynkar på näsan

/Elisa

Spotless
2011-11-01 14:08
#76

Nej! Rynkar på näsan Ni som jobbat så och äntligen fått lite medgång.

Annons:
tuska
2011-11-01 14:39
#77

 Attans åxåSkrikandes

GunillaSverkersson
2011-11-01 14:52
#78

Vissa har ju skickat efter medicinen på internet, då ska det kosta ca 200: /katt  istället för 1000:- och då finns det små tabletter

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
2011-11-01 14:52
#79

#76 Ting skal ikke være enkle….. Man sliter seg fram, millimeter for millimeter Flört

Heldigvis har Veterinærsenteret erfaring med TF, og det var ikke så mye å diskutere egentlig. Så i morgen tar jeg med meg noen av kattene til veterinæren og der vil de få beroligende og veterinæren henter direkte ut fra tarmen. Han hadde ikke noen tro på at det ble bra nok prøver om vi samlet i plastpose og kom med den med en gang. Akkurat det orket jeg ikke å legge vekt på, når jeg får det nesten helt som jeg vil er det greit å gi seg på et område Flört

Og igjen - vi har GOD erfaring og MYE erfaring med medisinering av katter, så det skal nok gå dette også. Men jeg kjenner at jeg blir iskald på ryggen med tanke på eventuelle kronikere og friske smittebærere. Har jeg ikke vært paranoid før kommer jeg vel til å bli det nå Tungan ute

Wikrita
2011-11-01 14:58
#80

DEt så jo så bra ut da dere fant ut at nå var dere giardia-frie, synd hvis dere må bakse med TF.

Tenkte på noe som sto lenger opp i tråden her, om seriøsiteten ved testing. Selvsagt kan man jukse med hjemmetest, men det virker da ikke mye vanskeligere å jukse med disse prøveglassene. Det er jo heller ingen som overvåker at avføring fra eksagt den ene katten går i glasset?!.

Hvis man er redd for å få rykte på seg en slik sak, kunne man vel låne en chipleser, skrive opplysningene på papiret , sammen med resultatet og lese av kattens chipnr med avleseren, samtidig som en tar bilde.

Jeg tror uansett, om man prøver å jukse, vil det før eller senere komme for en dag.

Dere får forhåpentligvis møblert huset igjen før jul, og når det kjøpes og settes inn nytt, får dere glede dere over hvwer minste ting!!

Masse lykke til.

[lisme]
2011-11-01 15:57
#81

Du har helt rett i at det ikke er det minste vanskelig å jukse med avføringsprøvene sånn som vi tok dem. Men jeg var bare nødt til å legge paranoian vekk selv om den til tider har vært på besøk Flört Og vil folk snakke dritt kan man ikke gjøre noe med det. Jeg blir litt lei og litt oppgitt av znikk-znakk men det er ikke det som skal være årsaken til at vi gir oss, når vi gir oss.

Vi får faktisk de nye møblene i slutten av november/begynnelsen av desember, så julemiddagen kan inntas sittende ved et nytt spisebord, og ikke i utemøblene Skrattande

Og snart, forhåpentligvis i neste uke kan jeg shoppe klatrestativ på internett! Jeg tror kattene blir kjempeglade for å få noe å klatre i, det begynner å bli en stund siden sist de kunne det

Wikrita
2011-11-02 02:47
#82

KAn det være en tanke å kjøpe nye klatretrær med utskiftbare deler, som kattens no1, kan??

Stativene er ganske dyre i innkjøp, men jeg erfarer her, at de har så god slitasjestyrke og lang levetid, at man skipper å mptte bytte annenhvert år.

Det finnes vel en og annen oppdretter som har gått helt opp i sangen til Henning Kvitnes, hvor han i refrenget synger: "Evig eies kun et dårlig rykte…. Husker ikke mer av teksten akkrat nå, men sannsynligheten for at noen snører opp under hva som har hendt hos dere med tanke på dyra, kan det være at noen vil bare snakke stygt om alt dere involverer dere i. Dessverre.

Men hev dere over det, ikke bruk tid på å senke dere ned på samme nivå!!

[lisme]
2011-11-02 09:22
#83

Kattens no. 1 er av bra kvalitet, det er det ingen tvil om. Vi har hatt et slikt i noen år, men også det forsvant ut døra Glad Vi har hatt flere Trixie-stativ og vi synes kvaliteten er ok på dem også, og noen av disse har vi hatt i over 4 år. Det største vi hadde, har vi hatt i nesten 4 år og det var nesten ikke mulig å se at det var brukt selv om kattene elsket dette og brukte det mye. Det er mulig å bytte ut deler av Trixie-stativene og prisen er snill i forhold til de andre. Vi har bestemt oss for å kjøpe noen Katzen-Deko stativ. Hvor mange vi skal kjøpe vet vi ikke pr i dag, men vi har mange steder det ville være supert med klatrestativ. Grunnen til at vi velger Katzen-Deko er rett og slett den at her går det an å vaske tekstilene på 60 grader og vi vet at kvaliteten på tekstilene er veldig bra. Og når (om) vi på et senere tidspunkt får Giardia igjen, er det lett å desinfisere disse. Jeg synes at det er vanskelig å velge hvilke modeller vi skal satse på, utvalget er godt og man kan også bygge sitt eget stativ. Tigga Towers i England og Pet Fun også i Tyskland har lignende produkter. Banana Leaf stativer skal også være av god kvalitet, og også disse har tekstiler man kan vaske, men kun på 30 grader.

shop.petfun.de

tiggatowers.com

www.katzen-deko.de

www.supercat.se/klostrad/bananaleaf/

Vi er jo forsåvidt blitt vant til at enkelte snakker dritt siden det har vært en trofast følgesvenn siden vi startet. Til tider er det vondt å være i en sånn situasjon, men man herdes etterhvert Flört Det vi ikke er blitt bedre på, er å takle å miste kattunger. Det blir faktisk bare tøffere og tøffere Gråter

Annons:
SacredSouls
2011-11-04 15:22
#84

Rynkar på näsan Nei så trist Lisme. Det skal virkelig ikke være enkelt altså. Nå som dere var så glade for å være kvitt giardian.

Har dere fått tatt prøver enda?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-11-04 16:27
#85

Ja vi var hos veterinæren i går så nå er det bare å vente på resultatet

Nilla
2011-11-06 07:34
#86

Åh, Lisme, häng i. Ni kommer att fixa det här också. Skickar en styrkekram!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-11-06 13:58
#87

Tusen takk Nilla! Ja vi klarer TF også vi, men er usikker på de små. De blir 6 uker på onsdag, men er ikke det litt ungt for å medisinere om vi har TF?

Zeona
2011-11-06 20:38
#88

Ronidazole skall inte ges till katter under 12 veckor.

Inte heller till digivande honor.

[lisme]
2011-11-06 22:48
#89

Akkurat…. ja det skal jo ikke være enkelt Obestämd

Zeona
2011-11-08 23:10
#90

Hur har det gått för er?

Annons:
[lisme]
2011-11-09 00:29
#91

Vi har ikke fått noe resultat ennå dessverre. Ringte Veterinærsenteret i går for å høre om de hadde fått beskjed fra Veterinærinstituttet, men det hadde de ikke. En time senere ringte de fra Veterinærsenteret og kunne fortelle at de hadde blitt kontaktet av Veterinærinstituttet - ikke for å gi resultat av testene - nei for å spørre om vi ville gjennomføre dem fordi prisene hadde økt fra 400 pr test til 700….. Obestämd De har visst oppdaget en måte å øke inntjeningen på Flört Assistenten som ringte meg for å spørre om testene skulle gjennomføres tok en lang regle med argumenter for å fullføre testene, hun hadde diskutert det med både den ene og den andre veterinæren. Som om jeg trengte argumentasjon for testing?! Her tropper jeg opp på Veterinærsenteret med 3 katter som blir dopet ned og det blir jobbet intenst for å finne noen få dråper med avføring, og så skulle jeg nekte å gjennomføre testene? Halloooooo!

GunillaSverkersson
2011-11-09 07:18
#92

Kämpa på Flört Är det bra med de små. Våra prover kostade 625:-/ st hos SVA det är bara de som kan ta pcr  DNA  prov i Sverige. Tror du att du kan skicka direkt till Sverige själv

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

hoffens
2011-11-09 07:23
#93

Hoppas det går bra med alla katterna. Man skulle varit veterinär, för då hade man alltid haft gott med pengar.

[lisme]
2011-11-09 12:53
#94

De to små, Bart & Honnybump, ser ut til å ha det helt utmerket! De spiser både våtmat, kokt kjøtt og tørrfòr og drikker vann Glad De går på do som om de ikke har gjort noe annet i hele sitt liv, og mamma Puma er et yndet mål når de to små skal leke.

Takk for tipset Gunilla! Skal sjekke det ut om noen uker…….

#93 Det går bra med alle kattene men noen av dem har løs mage og innimellom har vi noen med diaré. Det hadde vært flott å være veterinær og holde på med katteoppdrett. Vi må vel snart ansette egen veterinær Flört

Dessverre hadde jeg rett igjen, kattene har TF….. Så om noen uker starter behandlingen. Det tar noen uker før medisinen er ferdig laget og alle papirer er i orden, og først da vil vi få den på apoteket. Skjønt "få" var vel neppe rett beskrivelse, den er jo ikke akkurat gratis Obestämd Når medisinen er klar til henting er den ferdig oppmålt og i kapsler med nøye beregnet dose for hver enkelt katt.

Zeona
2011-11-09 13:33
#95

Vad tråkigt att det visade sig vara TF Rynkar på näsan

Men skönt att få färdiga kapslar till varje katt, smidigt!

SacredSouls
2011-11-09 20:53
#96

Rynkar på näsan Så trist at det var TF også Lisme.

Men tross alt sikkert litt godt å få det påvist også så alle pusene kan bli friske igjen.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-11-09 21:44
#97

Ja det var bare en bekreftelse på mistanken min så jeg har vært forberedt. Men jeg blir både kvalm og nedfor når veterinærene snakker om friske smittebærere….. Finn-Ove sa i dag at nå syntes han at det begynte å bli nok negative hendelser blant kattene, og at når behandlingen av TF var avsluttet og alle hadde testet negativt burde det bli en lang periode uten flere utfordringer. Han orket ikke å fortsette om det ikke ble en endring Obestämd

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: