Annons:
Etikettomröstning
Läst 5446 ggr
Nilla
2011-09-18 20:48

Insamlingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle du kunna tänka dig att bidra med en slant för att hjälpa en kollega/kattägare i nöd?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
2011-09-18 21:10
#1

Har inte råd.
Men hade jag råd, så självklart om jag vet att det hamnar där det behövs.
Det är bara lite svårt att veta vem som ska administrera det.

Kanske skulle man försöka göra Siames i Fokus till en oberoende förening, precis som SO-gruppen.

/Elisa

tuska
2011-09-18 21:12
#2

 Absolut skulle jag hjälpa med det jag kunde.

SacredSouls
2011-09-18 21:13
#3

Jeg tror nok at det er flere som gjerne vil hjelpe. Jeg kunne absolutt tenkt meg det.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
2011-09-18 21:18
#4

Hur gör de på Hittekatter, Tuska? Man skickar väl in till ett konto och vederbörande redovisar vad som kommer in -  i en tråd. Man klistrar sedan in en kopia av överföringen till den behövande.

Den behövande får redovisa vad hon använt pengarna till. Alternativt så säger man att det finns "den här summan" till dig och dina katter. Vad behöver du hjälp med nu?

Även om man har dåligt ställt, kan man alltid bidra med något. Om åtta medlemmar ger 25 kr/st - gör det 200 kr. Vi är många.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
2011-09-18 21:32
#5

 Jepp Nilla så brukar det gå till, eller ibland sätts pengar in på ett veterinärkonto till de katter de gäller som behöver veterinärvård.  Viktigt blir att man redovisar kostnaderna.

Skulle det komma in mycket "slantar" bör man göra upp vart man skänker den summan som ev. skulle bli över.Flört

Supinesophie
2011-09-18 21:37
#6

Lite kan man väl alltid ge? Allt räknas :)

Annons:
Nilla
2011-09-18 21:49
#7

# 5 Aha! Man kanske skulle starta ett "veterinärkonto" för behövande Siameser och Orientaler? Eller starta en fond, man kan söka ur?

Det här är jag dessvärre inte kunnig på, men min vilja är god. För djuren - alltid! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ramithi
2011-09-18 22:05
#8

Sorry at jeg ikke kan hjelpe til med en slant, men vi skal begynne å ordne på huset vårte så derfor går alt vi har til det. Så her er det ikke mye å hente nå. Skulle mere enn gjerne hjelpet.

Denna kommentar har tagits bort.
kalindas
2011-09-18 22:22
#10

Kan ev. bidra längre fram. Men just nu får jag prioritera mina egna katters behandlingar och möjligheten att betala hyra.

/Elisa

Nilla
2011-09-18 22:27
#11

Man kan ha lotteri också - där man har en vinst och säljer lotter för 25 kr/st. Då kan många vara med. Pengarna går till den behövande. Det kanske är en bättre ide?

Jag har ett par "kissekatter" jag kan tänka mig att lotta ut…Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
2011-09-18 22:40
#12

 Lotter som går bäst har varit klösträden man handlar billigt från Tyskland, De klösträden är bra.

100 lotter får man då in 1500 kr i vinst

Zeona
2011-09-18 22:42
#13

Jag kan tänka mig att lämna ett bidrag Glad

Annons:
flis
2011-09-18 23:09
#14

Jag kan också tänka mej att ge ett bidrag.

prodigy
2011-09-19 09:43
#15

Jag har en ganska skral ekonomi, det mesta går till de egna kissarna, men hjälper ofta till på hittekatter med en liten slant här o där!

Tex har jag köpt underbara virkade råttor med kattmynta på deras auktioner via tradera, -ett lätt sätt att ge ett bidrag samtidigt som du skaffar något dina kissar behövde!

Många bäckar små….:)

[lisme]
2011-09-19 11:01
#16

Vi stiller selvsagt opp! Vi vet så altfor godt hvordan det er å ha stram økonomi som blir ekstra belastet pga sykdom blant kattene. De store behandlingsrundene vi har hatt til nå har IKKE vært gratis Tungan ute

I tillegg til penger går det kanskje an å prøve en dugnad? Kanskje er det noen snille katteeiere som kan stille opp?

kalindas
2011-09-19 11:06
#17

#16
Har ingen plats, annars hade jag gärna varit volontär och tagit hand om ett par av katterna.
Mina föräldrar har uppvärmnda rum i sitt uthus, men jag bor tre mil bort, annars kunde vi tagit några katter där.

/Elisa

[lisme]
2011-09-19 12:31
#18

#17 Jeg tenkte vel egentlig mest på dugnad til vask av hus og bading av katter.

kalindas
2011-09-19 12:44
#19

#18
Ok, lite långt att köra till sthlm för det tyvärr. Annars hade jag gärna hjälpt till.

/Elisa

Attacks
2011-09-19 12:44
#20

Alle som ønsker å støtte har da råd til skarve 25 kr. Dem kan man sløse bort like raskt på godis på butikken Tungan ute Så det blir litt feil å si man ikke har råd. Noe annet om man ikke ønsker å støtte oppom akkurat det ene eller det andre,men da kan man jo la være å skrive noe som helst……syns jeg.

Lotteri er en super ide,da kan man få med seg fler.

Om noen kan hjelpe til med sanering så er det like hjelpsomt som pengestøtte. Angåene ta hjem katter for å hjelpe ut,så tror jeg det beste er å spørre venner og familie utenfor oppdretter/ustiller miljøet pga smittefare.

Jeg personlig hadde behandlet alle selv,testet og siden om dem  var friskmeldte solgt de små, og så klart  beholdt de voksne. Giardia eller TF er jo ikke verdens undergang,og jeg hadde ikke klart meg uten en eneste katt i hus. Man er ikke i fremtiden tvunget til å verken oppdrette eller gå på utstillinger Glad (Og er dem friskmeldte så kan man fortsette oppdrett om man føler det riktig for seg og sine)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Missannas
2011-09-19 13:17
#21

Bra initiativ, jag kan hjälpa till med ett bidrag.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Eine
2011-09-19 15:14
#22

Om det är ngn kag känner kan jag gärna hjälpa till.Men inte till folk som är helt obekanta.Skulle heller aldrig be om hjälp från främlingar om jag hade det dåligt själv.Man har ett eget ansvar tycker jag.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

hoffens
2011-09-21 16:22
#23

Jag tycker nog att alla har råd med en liten slant. 25 :- ,  köp en hamburgare, en påse godis mindre. 25:- är ju inga pengar. En ask cig 50:-, snus 40;- det hyar man råd med.

hoffens
2011-09-21 16:26
#24

Det är ju katterna man hjälper. Jag är själv sjuk och bet.1119 kr. för lite hemhjälp. Den lilla pensionen ska räcka till mycket men där blir även en slant till sjuka katter-

kalindas
2011-09-21 16:32
#25

Inte för att det egentligen har med saken att göra med om man som mig i oktober får ut max 2000kr och på det ska betala bl.a. betala en hyra på 4000kr. Så finns där inte ens 25kr.

Självklart kan jag ev. köpa några lotter för 25kr eller mer om några månader, om det görs ett lotteri.
Men då vill jag veta exakt var pengarna hamnar

/Elisa

acas
2011-09-21 20:27
#26

Jag bidrar gärna med några hundra för SmirreIce och katternas skull i dett läget!

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

 

Attacks
2011-09-21 20:50
#27

Agria har dekket både giardia og TF i Norge den senere tid. Er kattene forsikret,så trenger dem ikke betale hele behandlingen,bare til en opplysning.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Nilla
2011-09-21 21:44
#28

Vi avvaktar med insamling tills vi fått klartecken för att behandling ska sättas in. Toppen att så många vill hjälpa till. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SmirreIce
2011-09-22 06:00
#29

NI ÄR VERKLIGEN UNDERBARA ALLA GOA som finns här!! Som ni säkert nu vet som kommer då troligtvis (stor sannolikhet) snälla, goa broddans ta våra kära älsklingar för behandling och omvårdnad!

[lisme]
2011-09-22 08:46
#30

#29 Det er en fantastisk bra løsning for kattene deres og sikkert for dere også som får slappe av litt og samtidig være trygge for kattene. Kanskje dere vil få litt overskudd og lyst till å beholde noen av dem som kosekatter etter at behandingen er ferdig og alle tester er negative? Uansett hva dere velger å gjøre har dere fått ekstra tid på å finne den beste løsningen for alle

prodigy
2011-09-22 09:56
#31

#29 Det låter ju underbart!

Nilla
2011-09-22 10:05
#32

Jag väntar på klartecken från Ninni och Gunilla att starta lotteri och insamling. Vi är många godhjärtade själar här - Gunilla störst av dem alla.

En eloge till dig, Ninni, som har mod och styrka att be om hjälp - och tar emot den. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-09-23 12:17
#33

Jeg har i dag tatt meg friheten å ringe til fòrleverandører og bedt om sponsing av mat till kattene. Jeg har i tillegg sendt mail til samtlige, og krysser nå fingrene for at noen av dem vil stille opp med mat.

De jeg har kontaktet er:

Foderbilen
Lantmannen (Mjau)
Hill`s (Kruuse)
Royal Canin
Eukanuba
James wellbeloved

Kanskje noen andre kunne ringe rundt og spørre om sponsing av kattesand?

Nilla
2011-09-23 21:35
#34

#33 Wow, Lisme! Supert! Du skulle behöva lite sponsring du också! Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Attacks
2011-09-23 22:22
#35

Men er ikke disse kattene fremdeles forsikret? Det er fint å samle inn,for all del,men kanskje forsikringen også kunne ta sin del? Så vidt jeg vet,så dekker Agria begge disse sykdommene både i Norge og Sverige…

Hvis alle kattene er forsikret så blir dem jo dekket opp til den maks summen dette er minus egenandelen.

Hos meg er alle forsikret max beløp opp til 43tusen kr. Hadde kattungene vært mye mye yngre, under 15 uker,så hadde Agria dekket (ihvertfall i Norge) opp til 6000kr pr kattunge.

Dette bør dere jo tenke på,om det lar se gjøre,at ikke en ev forsikring allerede er sagt opp,for det ville lette det økonomiske en hel del.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Nilla
2011-09-23 22:25
#36

#35 Det får Ninni och Gunilla svara på.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2011-09-23 22:36
#37

Det var bare et råd fra min side, i tilfelle det ble glemt midt opp i alt Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[lisme]
2011-09-23 23:44
#38

#34 Ja jeg tenkte at det er ikke bare penger de trenger til kattene, så dermed måtte jeg prøve. Jeg har fått svar fra Foderbilen

"Hej Lisbeth!

Tack för ditt mail. Jag beklagar at katterna drabbats av sjukdom, det er aldrig kul. Tyvärr måste jag be om att få tacka nei til detta. Vi har inte hunnit sätta vår sponsorpolicy ennu och därmed kan jag tyvärr inte godkänna nogon form av sponsring.

Önskar er varmaste lycka till med katterna och jag hoppas verkligen at de blir bättre!

Åsa Lisbom
Marknadskommunikatör
Foderbilen"

Så dessverre har jeg ikke hatt hellet med meg så langt….. Gråter

SmirreIce
2011-09-24 01:16
#39

#35 självklart är alla försäkrade, men vet inte hur de ställer sig till det. Jag ska kolla på måndag

Nilla
2011-09-24 06:08
#40

#39 Har du någon av tilläggsförsäkringarna - Agria Medicin eller Agria Smittskydd?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-09-24 08:46
#41

Även om man har försäkring så betalar de ju inte ut för själva behandlingen av katterna och inte heller medicinen om man inte har en speciell försäkring för det.
Försäkringen bekostar ju enbart veterinärbesöken.
Agrisa smittskydd tror jag (om de inte ändrat) bara gäller ringorm och coronavirus… 
Övriga bolag har inget sådant.

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: