Annons:
Etikettkattprat
Läst 4345 ggr
Loveradio
2011-09-14 21:30

Sugen på en Siames

Har alltid gillat Siamesen, tycker de är så otroligt fina och verkar vara en väldigt  social och trevlig ras. Så jag funderar på att skaffa mig en i framtiden, när jag har pengar till en. Har läst att de kallas för "hundkatt" pg.a av deras läraktighet och intelligens, och eftersom jag i grund och botten är hundmänniska så verkar den ju passa mig. Skulle ju vara kul att lära den nått trick

Har läst på litegrann men skulle vara jättekul om nån här hade lust att berätta lite om rasen, om egna erfarenheter och kanske lägga upp en bild på sin sötnos Glad

Sen eftersom jag har hund, så undrar jag om Siamesen funkar tillsammans med hundar? Och sen undrar jag vilka sjukdomar som finns i rasen?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
cillaroten
2011-09-14 22:47
#1

Det ÄR "hund-katter"!!! Mina katter är bättre på inkallning än hunden…Flört Mina katter funkar bra med hund,har själv en Grand danois,brukar sällan vara några problem.

Dom är otroligt sällskapliga,lekfulla,pratglada och helt enkelt genomgoa!! Försökte ladda upp bilder,men det ville inte. Har lite bilder på min hemsida. www.svartaankanskatter.se  Sen finns det fotogalleri här på sidan också och även massor av uppfödare här med massor av fina katter. Lycka till med dina framtida planer.

Mvh/Cilla

Loveradio
2011-09-14 23:02
#2

#1 Låter ju bra :) Din Siames var ju superfin! Och din Oriental var ju också hur fin som helst! Hur skiljer Orientaler mot Siamesen? Är det bara teckningen? :)

Kan jag få sno dina katter? Oskyldig

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

cillaroten
2011-09-14 23:26
#3

Ja,och ögonfärgen. Siameserna har blå ögon,orientalerna gröna.

TACK,jag tycker också att dom är fina och NEJ,du får inte sno domFlört

Lillatassen
2011-09-15 11:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sen tycker jag att du även bör spana in Seychellois -rasen som är precis som siamesen bara att dem istället har vita fläckar :) Tycker absolut att folk bör öppna ögonen för denna skönhet till kattras :)

Här kommer en bild på en av våra seychellois kattungar.

Loveradio
2011-09-15 11:57
#5

#3 Okej vet du hur kommer det sig att man har delat upp dom i olika raser om det bara är tecking och ögonfärg som skiljer dom åt?

Haha attans då ;)

#4 Siamesen och Orientalen faller mig nog mer i smaken. Men väldigt söt kisse på bilden :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Lillatassen
2011-09-15 13:02
#6

Som svar på din fråga: Ja det är bara färgen på kropp och ögon som skiljer åt en siames och en oriental. :)

Annons:
Zakira
2011-09-15 13:46
#7

Jag som alltid varit inställd på en choklad eller svart oriental har blivit lite småförälskad i Seychellois nu senaste tiden, särskilt kanske efter bilderna lillatassen lagt upp. Tänk om jag får tänka om :P Men smaken är som baken, alla varianterna är fina på olika sätt. I slutet är det väl ändå personligheten som gör att man hittar rätt kan jag tro. Lycka till! Hoppas du får hem en underbar katt vilken färg det än blir.

Lillatassen
2011-09-15 16:36
#8

#7 Hehe, detdär med planering av färg är en intressant diskussion :) I slutändan hoppas jag att man väljer en katt där personligheten matchar det hem man har ett erbjuda missen :) I början var jag helt insnyltad i brunmaskade siameser, medans jag nu inte längre vågar prata färger alls, då jag sett att dessa skönheter klär i Allt Skrattande

cillaroten
2011-09-15 18:19
#9

"Lillatassen" Du har så rätt med att de klär i allt!!! Man kanske skulle ha en i varje färg…..Skrattande

Loveradio
2011-09-15 18:32
#10

Tack för era svar :) verkar vara en underbar ras. Blir bara mer sugen på en ju mer jag läser på om dom och kollar på bilder hihi. Ungefär vad kostar en Siames?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SacredSouls
2011-09-15 18:56
#11

#10 Jeg har puttet opp en tråd som heter : du vet du har en oriental…

Du finner den i innlegg listen på venstre side.

Den må du lese for den beskriver veldig godt livet med en kat IV katt Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Loveradio
2011-09-15 19:03
#12

#11 Haha tack det var en väldigt rolig tråd  Skrattande då vet jag ungefär vad som väntar mig om jag skaffar en Siames.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Lejonhjarta
2011-09-16 00:26
#13

Siameskatter etc ligger nog i samma prisklass som andra raskatter, dvs runt 6-7000:- Glad

Annons:
Loveradio
2011-09-16 00:30
#14

#13 Okej tack! :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Eine
2011-09-16 11:18
#15

Det är en alldeles underbar ras.Så personlig.Men jag blir liiiiite förolämpad när ni liknar den vid en hundFlörtGlad.Jag menar,hundar i all ära,men siameser är så mycket Kyssmer.OskyldigSkulle hellre säga att i bästa fall är en hund kattlik…Obestämd

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

berthagenn
2011-09-16 11:50
#16

Jag väntade till jag var 36 år gammal till jag skaffade min första siames, det är det jag ångrar mest. Skulle skaffa dessa underbara kelpåsarna tidiagre i livet.

Gillar du katter som är med och talar med dig, vill sova med dig i armhålan och är allmänt älskliga - ja då är detta katten för dig.

Jag har omvänt många som var rädda för katter (läs bondkatter) tidigare. De är formligen stormförtjusta i mina siameser, för dom tycker att de är så tåliga och roliga. Vi har skrattat mången gånger åt deras klipskhet och clowerier. Dom är med i gänget liksom. :)

Dom är så mångfacetterade så det är svårt att förklara så här i en platt text. Det måste upplevas! Besök någon uppfödare är mitt heta tips.

En blogg som jag läser mycket och beskriver dessa personlgheterna bra är ”TRION”; en balines (långhårig siames), en siames och en oriental. Gå in och läs denna logg, en perfekt beskrivning tycker jag. Kyss

http://balineser.blogspot.com/

Lycka till! Skrattande

berthagenn
2011-09-16 11:53
#17

En siames ska inte vara ensam BTW! Minst 2 ska dom vara! Cool

Loveradio
2011-09-16 14:02
#18

#16 Jag tror verkligen att det är katten för mig :) Tycker det är jättemysigt med katter gillar att vara nära och är sociala o pratglada. Och på tal om clowneri så har jag en Boxer hemma, hundvärldens clown. Skrattar gott åt honom och alla hans påhitt.

Japp det blir antingen 2 siamser. Eller en siames och nån annan ras/huskatt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
2011-09-16 14:03
#19

Tack för länken förresten, ska kolla in bloggen! :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

berthagenn
2011-09-16 15:26
#20

Toppen! Jag har 4 katter - och hade bara en siames i början, och 3 bondkatter. Men när jag skaffade ännu en siames, så kände jag hur lyckliga dom var ihop. Samma fason på buset, och sova i hög gör dom alltid. Bonkatterna gör det inte alltid. Men boxer är en mycket rolig ras, som har mycket upptåg. En siames sover aldrig själv vad jag vet. Sova hög är deras signum skulle jag påstå. Kyss

Lycka till, och du jag varnar dig. Detta är mycket beroendeframkallande. CoolSkrattandeOskyldigKyss

Annons:
[figgelina64]
2011-09-16 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Och här kommer några bilder från Qjou´z och som månadens katt är Lilla Orientaltjejen SE* Qjou´z Arizona utvald med den stora äran och inte att förglömma "kusinrasen" Balines som du absolut måste ta dig en kik på:-)

[figgelina64]
2011-09-16 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

och en Balineskille som heter Grand Intenationell Premier S* Coral Reef´s Hugo Boss…

Loveradio
2011-09-16 22:17
#23

#20 Okej :) En siames blir det iallafall definitivt, sen får jag vad jag bestämmer mig för mer ras. Stryker nog bondkatten efter vad du berättat. Orientalen tilltalar mig. Sen gillar jag Sphynxen och Bengalen också.  Men jag ska sätta mig ner och läsa på ordentligt om olika raser, vad de har för behov och vilka egenskaper dom har. Katter blir väl inte aktuellt förrän om ett år iallafall så jag har ju god tid på mig att läsa på och tänka efter.

Har haft en bondkatt förut, världens snällaste o mysigaste, men skulle vara kul att skaffa raskatter nu :) Då vet man också lite mer vad man får.

Hihi det kan jag mycket väl tänka mig Skrattande

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
2011-09-16 22:21
#24

#21 Åh Arizona är ju så underbart fin!Kyss

#22 Vilken snygging :)

Tack ska kika lite närmare på Balinesen också!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Garmabias
2011-09-17 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag låter bilden tala sitt tydliga språk…

Eine
2011-09-17 17:21
#26

#25 jag väntar………

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Garmabias
2011-09-17 17:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag gör ett nytt försök att få med bilden..

Annons:
Eine
2011-09-19 15:10
#28

#27 Undrar om den är för stor kanske?Då brukar de inte gå att lägga in.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

berthagenn
2011-09-19 15:30
#29

Eller spara om bilden till en jpg? Funkar det?

Jag är oxå nyfiken…Oskyldig

Cazzos
2011-09-19 17:02
#30

#17 Funkar det att ha en siames och sen en katt av en annan ras?


Maniac's
2011-09-19 22:44
#31

#30 

Ja det går fint ann å ha siameser med en annen katt;)

Lejonhjarta
2011-09-20 00:05
#32

#30 Går kanon men skaffar du 2 så KAN dom mobba den andra. Dom har en viss tendens att vara rasistiska dom små grynen. Ja har flera va olika sorter å kat4 håller ihop…

Loveradio
2011-09-20 00:45
#33

#32 Vad står kat4 för? :) Tycker folk skriver det hela tiden.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Lejonhjarta
2011-09-20 10:18
#34

Sorry, tänker inte på att inte alla e familjära med det. Katterna e uppdelade i 4 grupper, katergorier, på utställningen. Tex perser är kat1, semilång, tex skogis kat2 å korthår kat3 och "våra" katter, siames, oriental etc kat4.

Annons:
Loveradio
2011-09-20 13:34
#35

#34 Tack då förstår jag

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
2011-09-20 13:35
#36

#34 Förresten, placeras långhårig Oriental också i kat4?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

kalindas
2011-09-20 14:12
#37

#36
Det beror lite på vilken förening man är med i. Sverak sätter långhåren i kat4. Medan WCF placerar dem bland semilånghåren.

Men när vi säger kat4 här menar vi både långhår och korthår. Glad

/Elisa

berthagenn
2011-09-20 14:19
#38

Det visste jag själv inte faktiskt!

[figgelina64]
2011-09-20 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Och Balinesen såklartKyss CHS* Coral Reef´s Melody BAL n21 mamma till Arizona & Aquilino

Cazzos
2011-09-20 22:58
#40

#30 #34 Okej tack för era svar Skrattande

#39 Helt underbar Kyss


berthagenn
2011-09-22 10:38
#41

Kolla denna länk också, ett tips!Kyss

http://video.about.com/cats/Siamese-Cat-Breed.htm

Annons:
Upp till toppen
Annons: