Annons:
Etiketthälsa
Läst 15029 ggr
YodaFrankenstein
2011-09-06 21:03

Är avokado farligt för min katt?

Jag undrar lite över några saker min katt älskar men jag hört skall vara farligt.

Avokado? Han ÄLSKAR avokado och klättrar gärna högt för att få tag i en. Har ofta hittat avokados runt i lägenheten sönderätna. Men jag har läst att det skall vara farligt. Han har ätit det en hel del innan jag läste detta utan att visa några tecken på illamående eller magproblem. Någon som vet mer om just avokado?

Sen har jag hört att apelsin och tomat skall vara känsligt med? 

Känns tråkigt att han inte skall få äta det han älskar mest. Ligger det framme kött och avokado efter middagen så går han direkt fram till avokadon och bryr sig inte om köttet. 

Är det något annat katter inte skall äta förutom choklad osv?

Mjau!

Annons:
Nilla
2011-09-06 21:13
#1

Du får nog låsa in dina avokado. Det är toxiskt för katt.

Vi har en artikel som heter "Farligt för katten", som du hittar om du letar lite bland artiklarna. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

YodaFrankenstein
2011-09-06 21:17
#2

Åh va dumt :( Jag "låser in" dom i micron tillsammans med tomaterna.

Men den skall jag kika på, tack för tipset! =)

YodaFrankenstein
2011-09-06 21:24
#3

Jaha då försvann alla hans favoriter..avokado,tomater och vindruvor..

Glad att han inte blivit dålig. Men nu blir det inget mer av detta!

isaceasar
2011-09-08 22:53
#4

Jag hade en avokadoplata i fönstret som min kisse tuggade på en natt.. 2 dgr senare började han kräkas. sedan slutade han kräkas efter ett dygn. Matvägrade i ca 3 dygn… Jag ringde vetrinär som kopplade mig vidare till förgiftningscenrtalen och dom hade inte hört något annat fall om katter som blivit förgiftade av avokado, däremot fåglar och hundar. Så för att vara på den säkra sidan, lås in avokadon :)

Attacks
2011-09-09 06:52
#5

Her er enda en side med litt mer som er giftig for katt,se mot høyre:  http://charlott.no/toxipet/

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Upp till toppen
Annons: