Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3794 ggr
Nilla
2011-09-03 21:17

Giardia-snack.

Flera fall av Giardia har dykt upp den senaste tiden och vi diskuterar det flitigt här. Det är helt klart ingen "barnlek" att drabbas och man tvingas kurera och sanera. Har man små kattungar kan det gå riktigt illa - man kanske inte ens hinner förstå vad det handlar om, innan det är försent.

Hur tänker ni nu kring utställningar, parningar etc? Tänker ni vidta några säkerhetsåtgärder? Ligga lågt med exempelvis utställning?

Bilden är lånad ur Lines artikel om Giardia. Artikeln hittar du på vår startsida.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
[lisme]
2011-09-03 21:45
#1

Vi har valgt å ikke stille ut i 2011, den siste utstillingen vi deltok på var 5. og 6.06.10 og den første vi skal delta på blir utpå våren/tidlig sommer 2012. Dermed vil vi ha 2 års utstillingspause. Vi bestemte oss for det før vi ante noe som helst om Giardia, men vi har jo hatt diverse andre problemer. Vi gjennomfører kuren mot Giardia, vasker og damper huset, kvitter oss med det aller meste av klatrestativ og leker og kjøper nytt når alle kattene er kvitt elendigheten. Vi har også kastet sofaene våre, og noen stoler så nå er huset ganske nakent Flört Gulvteppene er også forsvunnet, og alt vi har er enten vasket på 90 grader, frosset eller dampet.

Vi satser på at denne renoveringen skal være nok til at vi får kontroll på Giardian. Vi har en drektig katt, og hun skal ha kattunger i uke 39

embla2
2011-09-03 22:03
#2

smittar det på hund?Obestämd

[lisme]
2011-09-03 22:32
#3

# 2 Ja visst gjør det det Skrikandes

embla2
2011-09-03 22:47
#4

shit min hund som Älskar kattskitFörvånad

SE*Wishetens
2011-09-03 23:26
#5

Jag har funderat lite kring test av giardia innan parning. Jag antar att det bara är en tidsfråga innan det är "standard" att testa för giardia på samma sätt som FiV och FeLV. Jag kommer nog ev testa själv så jag vet vad jag har hemma, även om mina katter inte varit dåliga i magen.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[lisme]
2011-09-04 00:15
#6

Våre katter har ikke vært spesielt dårlige i magen bortsett fra at de to kullene i fikk sist høst hadde diarè da det yngste kullet var 1 uke gammel. Siden den episoden har Tigergutt hatt noen få dager med diarè og da han ble testet var det flere uker siden han hadde diarèen. Det er jo veldig enkelt å teste for giardia når man bruker hurtigtester, så jeg ser ikke bort fra at det er noe vi kommer til å gjøre regelmessig

Annons:
GunillaSverkersson
2011-09-04 08:01
#7

Jag tänker hit och dit ganska ofta.

-Lika bra att kastrera alla innan någon blir sjuk, inte para eller ställa ut.

-Byta ras

-Föda upp hund istället

- Hålla tummarna

-Ge dem den bästa omsorgen för att de ska få ett bra imunsystem (vet inte hur man gör) Gissar på bra mat, få katter, utevistelse, utesluta stress = kastrera, inga utställningar. Det är inte lättObestämd

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

SE*Wishetens
2011-09-04 08:57
#8

#7 > Föda upp hund istället är ingen idé, det finns minst lika många sjukdomar och bekymmer som kan drabba hundar..!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Missannas
2011-09-04 13:11
#9

#7 Att byta ras löser väl inte problem med Giardia?

Det finns risker med allt och hur man än gör kan man inte undvika sjukdomar, vare sig det gäller en själv eller sina djur.

Dock kan man ju göra sitt bästa i förebyggande syfte, såsom att reducera stress, ge sina katter ett bra, artanpassat foder, ha många och rena toalådor och inte ha för många katter på för liten yta. Är även övertygad om att (kontrollerad) utevistelse är bra för katterna och utöver stimulans ger dem ett bättre immunförsvar. Självklart är detta ingen garanti för att katteriet inte kommer drabbas av t.ex. Giardia men åtminstone stöder man katternas immunsystem.

Det här med sjukdomar har fått mig att många gånger fundera över om jag verkligen vill komma igång med min uppfödning.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

4barnsmor
2011-09-04 13:34
#10

Var kommer Giardis ifrån? Kan det bara poppa upp eller blir katterna smittade av någon bärare?

SacredSouls
2011-09-04 14:14
#11

#10 Det kan komme fra hvor som helst egentlig. Har vært mange tilfeller av giardia i drikkevannet opp gjennom årene. Spesiellt utsatt er brønn vann.

Men ellers så smitter det som vanlige sykdommer. Ved parring,utstilling,kattemamma smitter sine små,man drar det med seg hjem under skoen. Katter smittes ute,av hunder osv.Det er jo en zoonose så vi mennesker kan også få det.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-09-04 18:52
#12

Giradia är en parasit som smittar fekalt - oralt. En smittad katt utsöndrar cystor som en annan katt får i sig och blir smittad osv.

Giardia finns även hos människor, hundar osv, men det är vanligtvis inte samma art av giardia.

SmirreIce
2011-09-05 01:04
#13

Usch och fyyy!!

Jag hoppas man hittar ett sätt att inte få in det hos sig.

Vaccin kanske..

Annons:
[lisme]
2011-09-05 08:59
#14

Jeg tror det er veldig vanskelig å vaksinere mot parasitter, da skulle man jo også kunne vaksinere mot spolorm, bendelorm, hakeorm osv og slippe å gi kattene ormekur. Det er en omfattende jobb å bli kvitt giardia, men det er ikke en umulig jobb. Det er også endel jobb med å bli kvitt klamydia og mykoplasma selv om det ikke er nødvendig med samme rengjøringsregime.

#13 Om du innfører karantene på de nye kattene du tar inn i katteriet ditt skulle du forhindre smitte via den veien. Ser du at noen katter/en katt har diaré, isoler den med en gang. Er du på utstilling med kattene dine, få dommeren til å bruke din viftepinne. Da kan du forebygge smitte av herpes, calici og mykoplasma. Skal noen kose med dine katter på utstilling, få dem til å bruke et middel for å desinfisere hendene, og la dem bare stryke på katten din, ikke holde den. Skal du hilse på andres katter, gjør det på samme måte. Om dine katter hoster, nyser og/eller har diaré, ikke ta dem med på utstilling for å forhindre at dine katter smitter andres katter.

Upp till toppen
Annons: