Annons:
Etiketthälsa
Läst 10149 ggr
SmirreIce
9/3/11, 4:59 PM

HJÄLP!!! Giardia försvinner inte...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag har ett problem som jag tycker är extremt jobbigt!

Vi har Giardia här hemma på våra katter (de vuxna samt kattungarna)Veterinären vet inte vart Giardia kommer ifrån..

Kattungarna rasade i vikt, vägrade äta (så tvångsmatning var nödvändig) och bajsade diarre, medan de vuxna katterna inte hade någon synlig reaktion (vad jag kunde se). Då gjorde vi avförningsprov och skickade in, visade sig vara Giardia. Vi har behandlat alla 6 katterna 1 gång nu för ett tag sedan, då när vi fick reda på att det var det som spökade hos katterna + att vi gjorde rent mycket (vad vi trode räckte). Sedan gjorde vi ytterligare ett avföringsprov för att se om katterna vart fri från Giardia, ICKE! De har kvar det!?

Nu måste vi behandla igen eftersom den inte försvann första gången och vi måste sanera/ göra rent extremt den här gången!? Hur ska man göra? Varför försvinner det inte?

Jag håller på att gå under här hemma, tycker det är sjuuukt jobbigt! Jag har funderat på alternativen som finns, då vi inte har bästa ekonomin just nu och då katterna ÄTER pengarna ur huset medan allt vad där är (specialmat, medicin, kattsand som måste bytas ofta iom Giardian m.m.) Vi har kämpat som sjutton med dessa underbara katter men jag orkar inte mer, det är för mycket nu..

Alternativ 1) Vi har är att stå ut och göra rent 24/7 (hela tiden/ överallt) + att göra behandlingen på katterna mot Giardia (Flagyl och Axilur i 14 dagar) och sedan göra avföringsprov för att se om det är borta.

Alternativ 2) Skänka bort alla katterna till någon/ några som har tid/ ork och lust att hjälpa dessa underbara katter att bli kvitt denna hemska Giardia. + ta hand om de så de har det bra under och efter behandlingen.

Alternativ 3) Avlivning på alla

Alternativ 4) ??

mob. 0739811907

ninni.wester@hotmail.com

Mvh

Ninni

Annons:
SmirreIce
9/3/11, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Yoshi

SmirreIce
9/3/11, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Damon

LaSadie
9/3/11, 5:04 PM
#3

Inte alternativ nummer tre iallafall. Hemskt att ens tänka den tanken.

SmirreIce
9/3/11, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Stefan

SmirreIce
9/3/11, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Alaric

SmirreIce
9/3/11, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Alaric, Kazmir, Stefan och Luna

Annons:
Attacks
9/3/11, 5:14 PM
#7

Men kjære deg, du må ihvertfall ikke tenke på avlivning. Giardia kan være seigt,men det går an å bli av med *klem*.

Hvordan har du medisinert? Jeg kjenner flere som har sloss med dette,og det tok tid, lengre behandlinger i flere omganger for å bli av med det.

Et tips er å avgrense/isolere kattene,så du ikke trenger å vaske hele huset 24/7.

Line har jo laget en sånn grei artikkel om dette,kan ikke huske om du også skrev i den. Men ihvertfall, jeg la inn en dansk link med behandling der :

http://siames.ifokus.se/articles/4e295d6288f4721074006af5-giardia#articles-1

Giardia kan jo komme inn på så mange ulike måter,men noe jeg mistenker ofte er drikkevannet. Kan du ikke koke vannet og avkjøle i kjøleskap før du gir til kattene for å se? Går det an av kommunen at dere leverer inn en vannprøve?

En ørliten sjans er at testen kan slå ut på giardia,så er det faktisk TF. Det må behandles anderledes.

Men jeg håper noen med personlig giardia erfaring kan gi deg råd.

Jeg forstår godt du føler deg rådvill,men husk at dette er en sykdom som kan behandles,for noen tar det lenger tid,men det er overhode ikke dødelig.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

SmirreIce
9/3/11, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Damon

SmirreIce
9/3/11, 5:24 PM
#9

#3 jag förstår att du tänker att jag inte är riktigt klok att tänka på avlivning, men det har varit grymt jobbigt med allt och känner att jag inte får någon tid över till annat om man ska fortsätta såhär.. Jag grät hela fredag eftermiddag/ kväll för att jag inte visste varken ut eller in hur man skulle göra/ orka. Klart jag helst inte vill avliva.. men ekonomiskt och för att få tid för mig också o inte bara hålla på med katterna och för deras skulle. Man msåte tänka på sig själv också, inan det är försent, då man är på botten (är inte långt ifrån kan jag säga)

SmirreIce
9/3/11, 5:26 PM
#10

#7 Tack för ditt fina inlägg.

Det är ju det att det redan gått för långt och jag inte orkar mer.. har blivit för mycket, har inget eget liv (om du förstår vad jag menar..)

MalinL
9/3/11, 5:30 PM
#11

Hur länge behandlade du och vilket preparat använde du? SVAs rekomendationer är ofta inte tillräckliga då de anser att det räcker att behandla med axilur i 3 dagar. Jag har hört om behandlingar alltifrån 3-21 dagar.

Sedan är det viktigt att vara metodisk, behandla alla samtidigt, bada dem för att mekaniskt tävtta bort ev cystor ur pälsen. Städa ur ett eller ett par rum noga (ångtvätt klorin etc) och låt katterna vara där tills behandlingen är klar. Under tiden städar du resten av huset. Byt i lådorna varje dag och tvätta dem med kokande vatten.

Tvätta allt i 60 grader, och det som inte kan tvättas i 60 grader lägger du i frysen eller slänger. Ta bort alla onödiga textilier, mattor etc. Tvätta dem i 60 grader. Ställ dem i ett föråd el dyl och sätt inte tillbaks allt förrän katterna är fria.

Jag rekomenderar Eliza tester Giardia Snap, din veterinär kan beställa hem det ät dig (från Kruuse), det kommer i 5-pack. De är 160 % säkrare än att skicka avföringsprover till Kolla Masken eller SVA. Jag vet så många som fått falskt negativa svar hos dessa så jag ser ingen större mening med att använda dem efterom det inte är säkert.

MalinL
9/3/11, 5:33 PM
#12

Glömde skriva. Om du har många katter är det bättre att du delar upp dem i grupper så att de inte återsmittar varandra under tiden behandlingen fortgår.

LaSadie
9/3/11, 5:45 PM
#13

Kanske anlita en städfirma som kan städa ordentligt hemma samtidigt som du medicinerar katterna.

Annons:
SacredSouls
9/3/11, 6:26 PM
#14

Gråter Uff stakkars dere. Jeg forstår så godt at det er jobbigt.

Vi kjempet fælt vi også og det er tungt og slitsomt (og koster mye penger)

Hvordan behandlet du første gangen ?

Siden du er helt utmattet så tror jeg det hadde vært lurt å prøvd kombinasjonen Flagyl og Axilur i 8 dager + .Får du medisiner for 14 dager av veterinæren din så hadde jeg gått for det. Flagyl må gis to ganger daglig og Axilur i høyeste dose. (På den norske Panacur er det 50mg pr kilo og det tror jeg er riktig på Axilur også.) Kjøp pakken som er beregnet til hund for da kan du bare dele tabletten og det er mye billigere.

Bade de dag 4 og sette de i et rom som er helt rent (ångtvättat) Og rett og slett ha de der til kuren er ferdig og bade de igjen da. Da får du god tid på deg til å ångtvätta resten av huset.

Jeg føler virkelig med deg :( Dette er ikke enkelt når man er så langt nede og er så utslitt.Gråter

Hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med av råd så er det bare å sende en pm eller en mail til  linelundo@msn.com

Trøste klem

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Denna kommentar har tagits bort.
funnycat
9/3/11, 7:44 PM
#16

stackare Rynkar på näsan

SacredSouls
9/3/11, 8:39 PM
#17

Jeg tenkte på en ting til. Det finnes rimlige ångtvätt maskiner på Jula. For meg som sliter med mye smerter i armer og skuldre så ble det redningen. Den er veldig lett å dampe med.Og gjør rengjøring mye lettere.

Ellers så er nok det beste å ta en dag om gangen. Når du har kommet deg gjennom en ny dag med medisiner og vasking så er du en dag nærmere slutten av kur og friske katter.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
9/3/11, 10:30 PM
#18

Stakkars deg! Jeg skjønner så altfor godt hvordan du har det! Vi er midt oppi dette, og foreløpig må jeg si at jeg føler at vi har rimelig god kontroll. Det kan dog bare være en illusjon, men den er deilig så lenge den varer!

Det vi har gjort hos oss er å investere i en dampvasker fra Jula. Den er veldig lett å bruke, det som er tungt med den er å holde inne knappen hele tiden når vi bruker den. Vi har heldigvis god plass, dermed har vi mulighet til å bare vaske litt hver dag. Den største gruppen med katter (Muffin, Lion-O, Prillemann, Tigergutt og Puma) er i stuen vår nede. Stuen ble tømt for alt av møbler (de ble kjørt til renoveringsselskapet), og vi har bare ett klatrestativ igjen der inne. De har 3 kattedo der inne og selvfølgelig mat og vann. I kveld er det på tide med bading, og det vil si at Rumer blir badet først før hun blir plassert i et Atlas Car 100 som er et digert bur der hun får plass til både mat, vann og kattedo. Soverommet hun har vært på blir vasket, dampet og desinfisert med Virkon S, og kattegruppen fra stua nede blir plassert på dette soverommet en etter en etter at de har badet. Når så badingen er ferdig er det å vaske, dampe og desinfisere stua og sette inn to avfuktere for at det skal blil fort tørt og kattene kan komme inn dit igjen. Soverommet blir behandlet på nytt og når det er tørt der får Rumer komme inn dit igjen. Buret blir gjort rent (dampet og desinfisert) og Faffa blir plassert i buret med nytt kattedo, mat og vann mens badet nede blir vasket, dampet og desinfisert. Når det er tørt der blir Faffa flyttet inn dit igjen. Hun kan ikke bade ennå på grunn av at hun ble kastrert i går.

Vi har 13 kattedo til sammen,og halvparten av dem er i bruk inne hos de forskjellige gruppene. Den andre halvparten blir vasket, dampet og desinfisert og er klar til å bytte med de andre neste dag. Vi har som sagt bare et klatrestativ igjen og vi bruker ingen senger til kattene nå. De har i stedet tepper og wet-beds de kan ligge på. Disse blir vasket på 90 grader (blir byttet hver dag) og heldigvis tørker de så fort at de er klar til bytting dagen etter. Mat og vannskåler er av metall og blir vasket i oppvaskmaskinen på 70 grader.

Alle blir behandlet for giardia bortsett fra Evangeline. Hun må få kommet seg først. Hunden vår er sammen med oss og det fører til at vi må vaske og dampe gulvene i resten av huset hver dag. Vi har bare 4 lenestoler igjen, resten er kastet, og disse stolene er veldig raske å dampe. Men du verden så slitsomt det er! Vi har behandlet kattene og hunden i 5 dager, hatt et opphold på noen dager og så har vi startet på ny behandlngsrunde som vi skal fortsette med til over neste helg. Da håper vi at vi har blitt kvitt elendigheten - hvis ikke må vi finne en bedre måte å gjøre det på. Om du har mulighet til å bruke to rom til kattene, vil det bli enklere for deg. Da kan de være på det ene rommet i noen dager (bytt mat og vannskåler + kattedo hver dag) og gjør det andre rommet rent sånn at det er klart til kattene skal bades. Bad kattene og plasser dem på rom nr 2 med rene matskåler, vannskåler og kattedo. Gjør rent rom 1, og når det er tørt plasserer du kattene på det rommet igjen. I tillegg til å rengjøre rom 2, og vann og matskåler + kattedo hver dag har du kanskje energi til å ta litt og litt av resten av huset. Til slutt er du kommet i mål, kattene er ferdigbehandlet og har negative tester!

Nilla
9/4/11, 6:20 AM
#19

#18 Herregud vilket helvete, Lisme…och för dig SmirreIce.Rynkar på näsan

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
9/4/11, 7:54 AM
#20

Beklagar , vad jobbigt, håller tummarna för att det fixar sig så bra som möjligt för er  alla, det måste kännas hopplöst, men det brukar ordna sig även om det känns tungt.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
Lillatassen
9/4/11, 12:11 PM
#21

#18 Oj oj.. Låter inte alls kul :(

Kan förstå att man någon gång stannar till och undrar vad man gett sig in på när allt går fel, men när man sen ser på sina små djur så fortsätter man att kämpa på för deras skull.

Annica-H
9/4/11, 1:43 PM
#22

Men fy, vilken mardröm FörvånadRynkar på näsan

Förstår om du känner dig fullkomligt utmattad. Jag har inga goda råd att komma med, men hoppas allt löser sig på bästa sätt.

[lisme]
9/4/11, 1:56 PM
#23

Har du venner og/eller familie som kan hjelpe deg? Jeg vet ikke hvor mange katter du har men om du fikk et "krisehjem" der to av kattene kunne få bo mens de ble behandlet, ble det litt lettere for deg. Da kan de to bo på et soverom eller et annet rom som ble tømt for møbler og dermed veldig enkelt å rengjøre. Kanskje kan du få hjelp av flere? Om du forteller hvordan situasjonen er til venner/familie og ber om hjelp så kan kanskje noen av dem komme hjem å hjelpe deg å vaske?

Liljekatten
9/4/11, 2:05 PM
#24

Herre gud! Jag säger som Nilla, vilket helvete ni genomgår! Förvånad Jag har inga råd att komma med, men en helsikes massa sympati får ni från mig!

tuska
9/4/11, 2:15 PM
#25

 Sympati från mej får ni oxå, vilken mardröm att få in i katteriet. 

 Är det här något vi kommer att få leva med ?  Att hux flux få in denna bakterie innanför väggarna som ska klona fast sej i djurens tarmväggar

MalinL
9/4/11, 6:43 PM
#26

#25 Det är ingen bakterie utan en encellig parastit, och den är ganska vanlig även i Sverige.

Om man vill vara på den säkra sidan så kan man alltid sätta nya katter på eget rum och testa dem med snabbtest mot giardia (de andra testen är så osäkra så det tycker jag är slöseri med tid), det kan man göra själv. På så sätt besparar man sig mycket jobb ifall de skulle vara smittade, dvs man behöver bara sanera ett rum, behandla en katt osv istället för hela huset/katteriet.

SmirreIce
9/5/11, 12:57 AM
#27

Taack alla för stor empati, stöd, uppmuntran, tips och allt vad ni gett!!!

Behandling, Vi fick recept på Flagyl och Axilur i 14 dagar.

Det här med att byta matskål och vattenskål, det har vi gjort nu sedan vi första gången fick reda på att de hade Giardia, så det är inga problem. Men att byta ut toalett, åhhhh nej, fyyy, vad jobbigt OCH dyrt. Jag vet inte om vi kommer att klara oss igenom detta utan utmattning eller ekonomisk kris!?

Rätta mig om jag har fel.. Men vi kommer att avvakta ett tag nu för att se och känna efter vad som är rätt att göra, hur man ska göra och hur man kommer att orka ta sig igenom detta på bästa sättet utan att bli utbränd eller något sånt.. För det är väl intget som katterna kan dö av om man väntar för länge? Vad kan hända om man väntar?

Annons:
SmirreIce
9/5/11, 1:08 AM
#28

En sak jag har funderat över…

Deras leksaker, ska man ta bort dem och byta ut, ta fram nya sedan när katterna är friska?

Katttunneln tvätta, kasta köpa nya?

Visst tar diskmaskinen bort från mat, vattenskål och sånt?

Klösträdet, är det ångrengörning (ångdammsugaren) på det eller hur gör man med den?

Hur vet man att man har fått Giardia själv?

TACK!!!

Nilla
9/5/11, 6:41 AM
#29

#28 Har du läst Lines artikel och Lismes långa svar i den här tråden? Lisme svara på många av de frågor du har.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
9/5/11, 7:11 AM
#30

Ang. kattlådor.

Köp billiga plastbackar istället för dyra kattlådor. Använd strö du kan tömma varje dag.

Smillas uppfödare hade något som fungerade bra och som katterna ( i alla fall hennes) gick på utan problem.
Det var vanligt kutterspån.
Sen tömde hon lådan varje dag.

Hoppas du får ordning på det och att katterna bli friska. För självklart ska du inte avliva dem!

Lycka till och ge inte upp!

/Elisa

SacredSouls
9/5/11, 7:43 AM
#31

14 dager på medisin høres bra ut Glad

Små kattunger kan dø av giardia men nå er jo dine så store at det gjør nok ingenting om du venter litt med å behandle.

Kjøp den aller billigste kattesand og fyll på bare litt i kassene.Nå vet jeg  jo ikke hvor mange katter du har.Men vi har seks katter og brukte kun 2 kasser om gangen under giardia behandlingen.Siden sanden byttes hver dag er det ikke vits i å fylle oppi så mye sand. Sånt sett så ble det faktisk ikke så dyrt.

Leksaker må du vaske på minimum 60 grader eller putte i fryser i et par døgn. Men ALT katten har lekt med,spist på,ligget på osv må vaskes/saneres.(Og også resten av huset)

Har du stor fryser så kan du skru ned klatrestativ og putte de deler du får plass til i fryseren, ångtvätta resten av stativet.

Det kommer til å gå bra. Det er jeg sikker på.Glad

Det aller viktigste er rengjøring av mat,vannskåler og do kasser. Lisme kommer med et kjempe godt forslag over her når det gjelder to rom synes jeg.

Som regel sjekker de ikke hvilken type Giardia kattene har fått.Om det er den som smitter til mennesker. Men blir du veldig dårlig i magen med diare og mageknip så er det et tegn på giardia hos oss mennesker.Halsbrann er også et symptom.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
9/5/11, 9:03 AM
#32

Billig kattsand, om du inte testar spånalternativet ovan, är Euroshoppers icke klumpbildande sand. 
Gör som Line säger och fyll bara lite i lådan, så klarar du dej ganska länge på en påse.

/Elisa

AngelsCo
9/5/11, 11:55 AM
#33

Jag vet att en bekant fick behandla med både flagyl 14 och axilur i 21 dagar, sedan en elle två veckors uppehåll och sedan behandla igen. De slängde ut ALLT i textil - handdukar, täcken, allt  och tvättade, frös, alternativt slängde och köpte nytt. Alla katternas grejor bytte de ut.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[lisme]
9/5/11, 1:05 PM
#34

Om du dampvasker eller vasker og desinfiserer med f.eks Virkon-S skal du ikke være nødt til å kjøpe nye kattedo. Vi har så mange at vi har delt dem i to grupper. Den ene gruppen er i bruk i ett døgn mens den andre gjøres klar til bruk. På den måten har vi alltid rene kattedo vi kan sette inn til kattene uten at vi må vaske alle hver dag.

Vi har valgt å bytte ut alle klatrestativ, leker og tuneller (dvs alt som ikke kan vaskes på 90 grader i vaskemaskinen) men det er ikke bare på grunn av giardia men også på grunn av slitasje. Giardian ble et fint påskudd til å bytte ut det gamle Flört Våre kattedo er begynt å bli ganske slitne så vi vil bytte ut de fleste av dem. Men jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe kattedo eller plastbokser Obestämd

Annons:
Lejdet
9/5/11, 7:36 PM
#35

En fråga som jag satt och funderade över… hur länge överlever parasiten utan värddjur? jag tänkte om man tex. har ett extrautrymme/hus där man sätter alla katter efter behandling och sen låter huset stå tomt i några veckor. Kan man sen ta tillbaka dem in då utan att skura ihjäl sig i huset?

Sitter och funderar på hur jag själv skulle göra om mina katter drabbades? Har ju ett 60 kvm stort varmgarage där alla kunde bo några veckor medan äggen(eller hur de nu förökar sig?) dör i huset?

MalinL
9/5/11, 7:39 PM
#36

#35 Under gynnsamma förhållanden kan äggen överleva i flera månader.

Om man har en bastu kan man skriva upp värmen och sätta grejorna där. Eller om det är kallt ute (minusgrader) kan man ställa ut sakerna i några dagar.

För att vara säker på att få bort allt så bör man sanera noga, dvs skura, tvätta i 60 grader och ångtvätta.

SmirreIce
9/6/11, 7:59 AM
#37

#29 Jo, jag tror jag läste den, men kommer inte ihåg.

#31 o #32 Jag har ju peewee i katttlådan… 125 kr / säck på 9 liter eller kg (vad det nu är.. räcker rätt så länge i vanliga fall) Men då får man väl hoppas på att de accepterar sanden om jag kör på sand under behandlingsperioden.. så man inte blir ännu mer ruineradän mvad man kommer att bli.

Behandling på 14 dagar. Hur länge innan/ efter ska man sanera/ göra rent. Ska man sätta in katterna i ett sanerat rum 1 vecka innan man börjar med kuren och ha kvar dem 1 vecka efter? (1 månad allt som allt)

Jag har inte tillgång till en stor frys. Så får bli tvättmaskin och ångrengöraren som får göra jobbet. Och den här Virkon kanske..

Efter behandlingen är klar och alla är friska så ska kattungarna läggas ut igen säljas iväg. Så får vi hur hur vi gör med de vuxna. Är inte 100 säker på att de kommer stanna.

kalindas
9/6/11, 8:21 AM
#38

#37
De kommer älska sanden. Har hellre det är pee wee.Glad
Vircon S är bra, värt att köpa.

/Elisa

SacredSouls
9/6/11, 9:31 AM
#39

Cystene kan sitte i pelsen så det er ingen vits i å sette de inn på et sanert rom om du ikke har påbegynt kuren enda. Heller ingen vits i å begynne å vaske huset.

Først begynner du med kuren også bader du de på dag 4 i kuren.Når du bader de pass godt på å vaske veldig godt ved rompa,halen,under poter etc.Cystene blir jo skilt ut med avføringen så det er veldig viktig at de bades skikkelig og ikke bare kattevask.

Saner først et rom og sett på varme slik at det tørker godt. Når kattene er nybadet setter du de inn der.Så begynner du med resten av huset.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
9/6/11, 9:42 AM
#40

# 39 herregud, måtte jag inte få in detta i mitt hus! Låter som oöverstigligt!

SmirreIce
9/6/11, 1:29 PM
#41

#38 Ja, det är ju tur det. Så var det ju när kattungarna var små o började gå på toa själva (hade sand i två och peewee i två)De vuxna gick ju hellre på sanden.

#39 Jo det verkar ju vettigt. Men efter att behandlingen på 14 dagar är klar, ska man ha kvar de några dagar/ en vecka i det rummet och sedan släppa löss dem..?

Annons:
SmirreIce
9/6/11, 1:35 PM
#42

#40 Får man säga så så säger jag att det är förjävligt och skitjobbit!!! Jag håller på att gå under golvet, så trist och skitelände är det!

Zakira
9/6/11, 1:48 PM
#43

Gud vad ledsamt att höra Ninni! Både om Giardian och att ni överväger att göra er av med allihopa. Dom är ju så goa! Hoppas att ni får bort giardian med den här behandlingen iaf och att ni inte blir mer ruinerade än att ni kan hantera det på något sätt. Det verkar vara fruktansvärt att få in det där i katteriet, framförallt så otroligt tidskrävande. Hoppas att lusten kommer tillbaka och att du behåller två eller nåt iaf. Ett hem utan katt är ju bara ett hus. (Eller lägenhet i ditt fall då ;) ) Styrkekramar till er!

SacredSouls
9/6/11, 2:31 PM
#44

#41 Nei det trenger du ikke. Så lenge du har sanert og rengjort kan de jo komme ut da.Man bør vente minimum to uker før man tester, men aller helst tre uker etter endt behandling.(for å få et så sikkert svar som mulig på testen)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Blatabby
9/6/11, 6:08 PM
#45

Giardia är ett ELÄNDE och jag lider verkligen med dig. Har själv råkat ut för det hemma hos oss och gjort samma resa. Det är riktigt, riktigt jobbigt. ALLT måste desificeras, tvättas eller frysas. Det är knepiga rackare som kan överleva i upp till 6 mån i gynnsam miljö. Trivs fint i damm och fukt.

Jag fick otroligt bra råd och följde dem verkligen slaviskt. Utöver medicinering, en lång lista omfattande dagligt rengöring under lång tid. Efter några månader med klorin och Dax Ytdesinfektion (bra och billigt på Apoteket) så var vi av med Giardian. Har testat många gånger i efterhand för att vara helt säker.

Tips är att kolla TF samtidigt. TF och Giardia kan husera samtidigt. Inte ovanligt sa vet på Bagarmossen.

Dyr specialmat gjorde ingen skillnad på mina katter. Där går att spara pengar om du inte märker någon skillnad.

Lycka till! Kämpa på! Du kommer lösa det här!

[lisme]
9/6/11, 8:32 PM
#46

Giardia kan også komme fra drikkevannet f.eks så helt trygg for at  man ikke får det kan ingen være uansett hvor forsiktig man er

Lejonhjarta
9/7/11, 1:44 AM
#47

Fy 17 vad mkt skit man kan råka ut för bara för att vi älskar dessa underbara djur!! Kämpa på, du klarar det!

SmirreIce
9/7/11, 6:37 AM
#48

Jag älskar verkligen ALLA våra 6 katter (vuxna som kattungar) de är VERKLIGEN hur goa som helst, jag vill verkligen INTE bli av med dem, men för att jag och min sambo ska få "vila" och så vi kan ägna tid åt annat. (Som tex. förhållandet, hur vi ska inreda hemma)

Jag kan säga att det är inte vi som äger eller bestämmer över katterna, utan det är tvärtom, på riktigt.

Jag kanske ska kålla det där med drickvattnet..

Annons:
berthagenn
9/7/11, 11:22 AM
#49

SmirreIce. Att göra sig av med katterna kommer inte att hjälpa dig själsligt sen. Du kommer alltid undra hur det skulle gå etc etc. Hjärtat har ingen av- och påknapp tyvärr.

Så kämpa på. Jag tänker på er. Kräk av dig här i forumet bara och ta nya tag igen, för att få kraft. Kram Bella

[lisme]
9/7/11, 6:56 PM
#50

#45 Hva er "nogra månader"? Finn-Ove begynner å få helt nok nå, tror ikke han klarer dette racet over lengre tid. Fikk du noen råd utenom de som vi har fått her? Vi trenger alle vi kan få……

SacredSouls
9/7/11, 7:02 PM
#51

#48 Det kommer til å bli bedre. Stakkars dere Rynkar på näsan

Bare dere får pusene friske og de små får flyttet så kommer nok overskuddet tilbake både når det gjelder katter,forholdet og innredning. Noen ganger blir det rett og slett for mye og man detter langt ned. Prøv å ta en dag av gangen bare nå fremover.

Dyr spesial mat til kattene er det ingen vits i. Vi ga vanlig tørrfor men kokte også en del kylling filet. Det holder lenge og blir ikke så dyrt.

Masse lykke til og selvom det ikke er så store trøsten så er du ikke alene om problemet. mange har og har hatt dette her.

Vi er her for deg Glad

Trøste klem fra Line

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SmirreIce
9/14/11, 5:34 PM
#52

Putt putt

SmirreIce
9/14/11, 5:57 PM
#53

Idag var jag hos veterinären o kastrerade kattungarna, tiden går såå fort med de små liven. Jag gjorde snabbtest i avföring på kliniken, på Alaric som är sämst av katterna. Fick följa med i kolla i microskopet, där det visade sig vara Tritricomonas….!!?? Detta tar allldrig slut?! Så nu sätter vi in behandlingen mot tritricomonas ist för mot giardian eftersom tritricomonas behandlingen tar död på giardian o inte tvärtom. Vår tanke på struktur när behandlingen sker är, - Få hem medicinen ronidazole eller va det romidazole - sanera ett rum - påbörja behandlingen mot tritricomonas - efter 3 dagar badning av alla 6 o in i sanerade rummet - ha sand i toalådorna istället för peewee - rengör matskål, vattenskål och toalådor (3 st) + ny sand varje dag - sovbädd BIA, desinfektera varje dag - efter behandling färdig slutprovta alla Glömt något??

Nilla
9/25/11, 9:02 PM
#54

putt för de som inte vet vad insamligen handlar om - en äldre tråd.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: