Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4180 ggr
[lisme]
2011-08-31 17:43

Og så var det neste sykdom....

Det kommer vanskelige hendelser så tett som hagl føler jeg. Det siste nå er at lille Evangeline er veldig syk. Symptomene er høy feber (40,2) og slapphet. Det ble tatt blodprøver av henne, og den første analysen viser at alle leververdiene er forhøyet, og hun har veldig lavt antall blodplater. Veterinæren har aldri opplevd noe lignende på katt, og ville ikke gjette på det var og hvordan prognosen var for den lille rampejenta vår.

Noen som har opplevd det samme? Noen som kjenner noen som har opplevd dette?

Annons:
SE*Wishetens
2011-08-31 17:50
#1

Men?! Förvånad Ska ni aldrig slippa drabbas av tråkigheter? Usch, hoppas verkligen att lilla Evangeline blir frisk..!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

alltidsiames
2011-08-31 17:57
#2

Nej så trist. Kramar till er och här är en fin låt med Ulf Lundell som heter Evangeline. Skruva upp volymen. Så håller vi tummarna.

http://www.youtube.com/watch?v=dnJ-oPV3_lc&feature=related

[lisme]
2011-08-31 18:17
#3

#1 Nei vi er visst i en storm for tiden. Fordelen med det må jo være at vi senere kommer i en bedre periode - forhåpentlig en lang periode - uten sykdom? Det er lov å håpe iallefall.

#2 Fin sang til lille rampejenta vår! Tusen takk!

kalindas
2011-08-31 18:39
#4

Hur gammal är hon? Är hon inom riskområdet för FIP?
FIP kan ju ge alla möjliga symtom, tyvärr…

Håller tummarna att det är något som går att behandla!

/Elisa

MalinL
2011-08-31 18:49
#5

#4 Jag tror att det är ovanligt att en såpass ung katt får FIP. Oftast brukar de väl vara över 6 månader.

Jag håller tummarna för att Evangeline blir frisk och kry igen snart!

Levervärden kan tillfälligt förhöjas pga en infektion och kan gå ner igen när katten är frisk så det behöver inte innebära en katastrof.

[lisme]
2011-08-31 19:15
#6

#4 Hun er født 16.05.2011 så hun er 3,5 måned. Jeg håper at hun har en infeksjon som kan behandles, men jeg har en fryktelig ekkel følelse……

Annons:
SacredSouls
2011-08-31 19:23
#7

Huff :( Jeg håper det går bra Lisbeth.Trodde veterinæren det dreide seg om en infeksjon ? fikk hun noen medisiner?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-08-31 20:05
#8

#5
Caramel fick sin första symtom väldigt ung. Hon dog när hon var omkring 4,5-5 månader gammal.

Kalindas Kolgrim (Kålle) blev sjuk bara ett par veckor efter han flyttat hemifrån. Skulle tro att han var omkring 15-16 veckor. Kommer inte ihåg hur gammal han var när han somnade in.

/Elisa

MalinL
2011-08-31 20:33
#9

Nu ska vi inte skrämma upp Lisme med FIP tycker jag! Det finns så mycket annat det kan bero på och förhoppningsvis är det något behandlingsbart, vilket jag tycker att vi ska utgå ifrån och inte ta ut några sorger i förskott.

Nilla
2011-08-31 20:46
#10

Min unga huskatt har haft tillfälliga febertoppar två gånger - hög feber på 40,3 gr och bara legat. Slappa blir de när de har feber.

Eftersom jag också har en huskatt ute i garaget, som sitter på vår trappa varje dag, var det troligt att det rörde sig om någon släng av snuva. Jag konsulterade veterinär via telefon, som hade samma uppfattning. De kunde inte göra mer för katten än jag gjorde hemma. Jag bestämde mig för att avvakta någon dag och ge vätsketerapi. I värsta fall skulle jag ge mig direkt ner till Malmö.

Hon fick vätskeersättning i spruta varannan timme. Min 15-årige son som satt uppe framför datorn, gav henne när jag gick och la mig - varannan timme från 23-04. På morgonen dag två hade hon piggnat till och ingen antibiotika behövde sättas in.

Hade vi inte satt in vätskan, hade jag fått åka och lägga in henne garanterat.

Så Lisme, det behöver inte vara något allvarligt! Hon reagerar nog på dina katter. Vi får hoppas att det ger sig inom ett par dagar. Se till att få i henne vätska bara. Hon kan behöva antibiotika för att lindra, men det hjälper ju dessvärre inte på det ev. viruset.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Fielie
2011-08-31 21:29
#11

Hoppas hon blir bättre,det får räcka med elände nu

Helenaf76
2011-08-31 21:37
#12

Men fy, nu räcker det med tråkigheter för er. Tänker på er och skickar styrkekramar! Håller tassar och tummar!

[lisme]
2011-08-31 23:33
#13

# 7 Veterinæren hadde ingen idè om hva det kunne være, hun hadde aldri hatt et sånt tilfelle før og heller ikke hørt om det fra andre veterinærer. Det hun sa som var den mest åpenbare årsaken til de lave blodplatene, var at Evangeline hadde en blødning et sted. Men hun sjekket ikke det….. Evangeline fikk ingen medisin, jeg dro derfra med en kattunge som hadde 40,2 i feber

Jeg har scannet inn resultatene av blodprøvene hennes og mailet dem til Kristiina som skulle få veterinærer til å se på dem i morgen tidlig. Veterinæren vi var hos i dag skal ringe til veterinærinstituttet i morgen tidlig og få hjelp.

Jeg tenkte FIP med en gang, så jeg kan nok ikke skremmes noe mer opp enn det jeg har klart selv Gråter

Væskeerstatning vil kun hjelpe henne sånn at hun ikke blir uttørket, det vil ikke ha noen innvirkning på antallet blodplater, og neppe heller på en eventuell betennelse i leveren.

Jeg tviler på at hun reagerer på kattene våre, hun har kun truffet Rumer. De andre kattene er isolert i stuen i første etasje. Hun har truffe hunden vår Ellie, men Evangeline er vokst opp med schæfere så jeg kan ikke tro at hun blir så stresset av Ellie som er en liten hund og vant til katter.

I tillegg til høye leververdier og lavt antall blodplater hadde hun også for høyt blodsukker. Det kan skyldes stresset med å være hos veterinæren, bli målt tempen på 3 ganger, stukket ii halsen for å få blod til prøvene og stukket over hele kroppen nesten da hun ble gitt væske under huden.

Jeg er vanligvis ganske så jordnær og fornuftig, men da vi ble plassert på det samme rommet som de brukte de siste to gangene Wen var der, fikk jeg en fryktelig vond følelse.

Annons:
Milamen`s
2011-09-01 06:13
#14

Det var trist å høre at den lille jenta er syk…..

Håper at hun blir bra igjen Lisbeth

Janne

Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no Glad

Nilla
2011-09-01 06:51
#15

#13 Virus kan man ju dra med sig under skorna. Likaså kan hunden föra det mellan kattgrupperna. Men det vet du bäst, Lisme.

Jag håller iaf tummarna för att det inte är något allvarligt, utan att det ger sig inom ett par dagar. Jag har min Kajsa färsk i minnet - som veterinären menade hade inre blödningar i hela buken. Alla värden var "uppåt väggarna" (konstiga). In åkte hon i 4 dgr på Malmö Djursjukus…när det i själva verket rörde sig om en simpel urinvägsinfektion.

Ni KAN bara inte ha sån otur igen. Det måste finnas gränser för hur mycket sorg och elände man orkar med. Jag förstår att du kände olust när du fick samma rum som du var i med Wen - a bad omen.

Finns det inget sjukhus där du kan få henne inlagd? Du kan inte nöja dig med att bli hemskickad bara! Hon är ju så liten! Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-09-01 08:52
#16

Jeg vet at man kan ta virus med seg på klærne, under føttene osv men vi bruker andre klær når vi er hos kattene (Evangeline er ikke på samme rom som dem) og vi har plastsokker på beina. Hunden går ikke mellom gruppene, hun er sammen med Evangeline. Ellie er testet og har ikke Giardia.

Jeg håper virkelig at lille snupp blir frisk igjen, men tvilen er sterk. Kanskje er det bare redselen min som gjør at jeg føler at Evangeline ikke kommer til å være sammen med oss så veldig lenge?

Det nærmeste dyrehospitalet som kan ta inn pasienter og ha dem hele døgnet ligger nok i Trondheim og det er 10 timers kjøring fra oss. Det er mulig at de har det samme tilbudet i Tromsø, tror det tar rundt 8 timer å kjøre dit. At vi ikke har mulighet til å legge henne inn noe sted er bare en av ulempene med å bo her vi bor Obestämd Det er greit nok å bo her, men jeg ønsker noen ganger at vi bodde nærmere sivilisasjonen

Nå sitter jeg og venter på telefon fra veterinæren, og mail fra Kristiina. Håper telefonen og mailen  kommer snart, og at jeg får vite at hun kan behandles

SacredSouls
2011-09-01 09:17
#17

Gråter Jeg forstår godt at du blir redd Lisbeth. Dere har hatt så mye nå og da er det ikke lett å være optimistisk.

Håper du får mail snart.

De burde jo gitt et eller annet av antibiotika synes jeg. Selvom de ikke fant ut hva som var galt. En så liten kattunge må jo få noe medisiner.

Forhåpentlig er dette bare en liten infeksjon som lett lar seg behandle.

Krysser fingre for dere og at du hører noe snart!

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Spotless
2011-09-01 12:15
#18

Stackars liten! Hoppas verkligen att hon blir bra igen. Om hon är så pass dålig och veterinären inte har en aning om vad hon råkat ut för kanske man kan prova med antibiotika i alla fall? Hon har ju tecken på infektion. Se till att hon får i sig näringsrik mat nu och vätska, men det gör ni säkert redan.

Nu får faktiskt er otur vända!

[lisme]
2011-09-01 14:13
#19

Både Finn-Ove og jeg syntes det var merkelig at hun ikke fikk antibiotika. Og etter litt diskusjon (også via mail med den oppdretteren som ALLTID har vært der for oss og hjulpet oss) bestemte vi oss for å gi henne Synulox. Vi hadde heldigvis noen tabletter igjen etter siste gang Mischa hadde livmorbetennelse.

Hun fikk 2 halve i går og har fått en halv i dag. Hun har fått RCs Rehydration Support gitt med sprøyte, og hun har fått Hill´s i/d. Finn-Ove har vært veldig flink til å få i henne væske og han har også klart å lure i henne bittelitt mat. Hun har ligget på sengen sin med et teppe rundt seg og på seg og for det meste sovet de siste dagene. For 20 minutter siden setter hun seg opp, strekker seg og gjesper før hun går ut av sengen og bort til der kattene pleier å bli servert boksemat. Hun begynner å slikke på gulvet før jeg har fått ferdigvarmet mat til henne, og når fatet med lunken i/d blir satt foran henne begynner hun å spise!!!

De siste dagene har hun ikke klart å gå, hun hadde ikke kontroll over beina sine. Men det har hun nå! Har fått melding fra veterinæren om at hun jobber med saken, så jeg sitter her og nesten tripper av utålmodighet

MalinL
2011-09-01 14:21
#20

Åh vad glad jag blir att läsa att hon har ätit självmant! Jag hoppas att synoloxen gör susen. Håller tummarna för söta Evangeline!

Annons:
[lisme]
2011-09-01 14:55
#21

Ja jeg er kjempeglad for at hun spiste helt uten oppfordring! Hun er helt klart MYE bedre i dag. Det skal bli gøy å fortelle Finn-Ove om henne Skrattande

Wikrita
2011-09-01 17:25
#22

Jeg er redd jeg har "vært der", Madie døde av en eller annen sjelden form for blodkreft, som kom fra ryggmargen. Hun hadde først feber noen dager, deretter ble hun kald- og kroppen hadde gitt opp, selv da den fikk klinikkbehandling døgnkontinuerlig, hjalp det ikke. Men vi fikk ingen svar før obduksjonen var klar, for egentlig sa blodprøvene svært lite.

Nilla
2011-09-01 17:30
#23

Nu håller vi tummarna för att det har vänt! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Djungelkottens
2011-09-01 17:40
#24

Åh vad glad jag blir när jag läser att Evangeline mår bättre. Man får ju ont i magen när man läser om allt ni får vara med om.

När det gäller antalet trombocyter är katter ökända för att ha falskt låga värden. Det säkraste sättet att få ett något så när korrekt värde är att manuellt räkna antalet trombocyter i ett prov. De andra mätmetoderna är kända för att ge falskt låga värden så Evangeline behöver m a o inte ha några låga värden alls.

Vi har deltagit på samma utställningar i Norrbotten och ni har alltid haft så lugna och fina katter som varit välmående och nöjda. Ni har haft en förfärlig otur och jag tycker ni är mycket modiga, faktiskt rent beundransvärda, som vågat gå ut med allt som hänt er.

Helenaf76
2011-09-01 18:58
#25

Så skönt att höra att lilltjejen är lite piggare idag. :-)

kalindas
2011-09-01 19:08
#26

Härligt att hon äter! Glad

Hoppas det fortsätter åt rätt håll!

/Elisa

[lisme]
2011-09-01 20:15
#27

# 24 Tusen takk for de fine ordene dine! Jeg ble rørt da jeg leste dem, og Finn-Ove reagerte på samme måte Flört Det er to årsaker til at vi velger å fortelle hva som skjer. Den ene er at vi tror ikke at vi er de eneste som opplever diverse sykdommer og skader blant kattene våre, og som jeg har fortalt tidligere tenker vi at våre opplevelser kan hjelpe andre når de står i samme situasjon. I tillegg vil det bli vanskelig å huske hva vi har fortalt og ikke fortalt, hvilke løgner har vi kommet med når vi snakker med folk, om vi ikke holder oss til sannheten. Det er for dumt å bli tatt i løgn, for en løgner avslører seg til slutt. Vi kjenner noen sånne…..Obestämd Og det som skjer er at vi mister respekten for dem. Så vi er ikke åpne fordi vi vil fremstå som bedre enn noen andre, men vi gjør det for at vi etter hvert skal oppfattes som seriøse og at det vi sier vet andre er sant.

Det gikk lang tid før veterinæren ringte, og hun hadde ingen løsning i ermet. Hun hadde vært i kontakt med Veterinærskolen og blant annet snakket med en indremedisiner. Denne veterinæren hadde sagt at de funnene som ble gjort i går egentlig ikke kunne tas hensyn til fordi Evangeline er så ung ennå og det er så mye som kan spille inn. Så det hun sa er jo helt i tråd med det du forteller Djungelkottens Glad Veterinæren vår hadde til slutt fått beskjed om å slutte å lete etter årsaken, fordi det var mest sannsynlig ikke mulig å finne den. Så da foreslo indremedisineren at Evangeline skulle få Synulox (Tungan ute) og febernedsettende. Og den lille rampejenta vår blir bedre og bedre Skrattande

Annons:
Casanova
2011-09-01 20:18
#28

Man blir glad när det vänder, hoppas att hon snart blir frisk. Vi håller både tummar och tassarGlad

Casanova
2011-09-01 20:19
#29
Siameshona
2011-09-01 20:32
#30

#27 Åh! va härligt!!

[lisme]
2011-09-01 20:50
#31

Det var helt fantastisk da Finn-Ove kom hjem. Evangeline hadde ligget og sovet ganske lenge, men reiste seg opp med en gang hun hørte at han kom. Hun snuser på han og går fort bort til veggen inn til kjøkkenet, hopper opp på halvveggen og snuser etter mer mat! Og sannelig spiste hun som en liten hest, og jeg sto der med tårene silende mens Finn-Ove filmet litt av spisingen hennes.

Visst er det fantastisk når kattungene spiser??

Myzakatt
2011-09-01 21:20
#32

Åh vad skönt att hon är bättre

oscarsine
2011-09-01 21:33
#33

Åh så godt å lese at hun er mye bedreTungan ute Det er utrolig hvor glad man kan bli når skattene våre spiser:-))  Og veldig bra at du endelig fikk antibiotika av veterinæren din:-)))

Rithwa
2011-09-01 21:40
#34

så roligt att  höra att hon har börjat äta. Lycka lycka till.

Annons:
ramithi
2011-09-01 21:43
#35

Holdt på å få sjokk Lisbeth da jeg leste hva som har skjedd hos dere. Tenkte med en gang har ikke dere fått nok og mere enn det. Så bra hun fikk medisiner. Så nå er det bare å krysse det en har for at hun skal bli frisk og rask igjen. Å håper på at det ikke skjer ennå mere hos dere. For nå er det nok.

Så leste jeg at lille pus var begynnt å spiser å så glad jeg ble. Ønsker dere alt godt fra oss her nede.

Milamen`s
2011-09-01 22:24
#36

Det var veldig godt å høre at hun er mye bedre Glad

Ønsker dere alt godt Lisbeth…

Janne

Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no Glad

MijmuPix
2011-09-02 09:30
#37

Åh vad skönt att höra att Evangeline mår bättre!

Wikrita
2011-09-02 17:11
#38

Flott at det går riktig veg!!

SE*Wishetens
2011-09-02 18:49
#39

Vad skönt att det går bättre! Håller tummarna att hon blir frisk snart!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Nilla
2011-09-02 20:07
#40

Härligt! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2011-09-03 17:23
#41

Jeg kan ikke med min beste vlje forstå hvorfor man skal gå i "FIP tanker" hver gang en bebis blir syk. Det må være mye bedre å tro det er noe annet,for da er det faktisk en mulighet til å bli frisk.

Så bra hun responderer så bra på synolux,og så bra at dyrlegen omsider skriver ut en kur for henne. Hun har jo tross alt en infeksjon,og da burde hun fått et eller annet første vet. besøk.

God bedring der oppe i Nord. Snart er hun nok frisk som en fisk. Har en god følelse jeg Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
MalinL
2011-09-03 17:31
#42

#41 Håller med. Glad

Nilla
2011-09-03 18:39
#43

Ja och inte är det konstigt heller, att hon "åker på" något! Hon har ju flyttat och flugit - stressande - och är tillfälligt nedsatt. En del klarar det bra, andra inte. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
2011-09-03 20:48
#44

Så bra at det går så mye bedre med henne Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-09-03 21:52
#45

Hun er feberfri nå, og spiser både våtfór og tørrfór med stor apetitt. Hun kjeder seg endel og står utenfor dørene nede og roper til de kattene hun hører der. Vi har den største kattegruppen i stua nede, Faffa som er nykastrert på badet nede og Rumer på min sønns soverom. Snakk om sjonglering av dyr! I kveld er det bading av alle bortsett fra Faffa, Rumer og Evangeline. Lille Evangeline er nesten helt tilbake der hun var før hun ble syk,, hun løper i vill fart bortover gulvet, hopper sidelengs med haken som en hank og raser opp og ned på den nye klorestokken Skrattande Så blir hun Poff trøtt og sovner nesten mens hun står - akkurat som en kattunge skal. Hun blir selvfølgelig fortere sliten nå, men vi satser på at hun vi bli i bedre form etterhvert

Fielie
2011-09-03 23:17
#46

Härligt att höraGlad

[lisme]
2011-09-04 00:18
#47

Haken i mitt forrige innlegg skal være halen Skäms

alltidsiames
2011-09-04 08:15
#48

Tänker på när min dotters levervärden sköt i taket när hon hade körtelfeber. Katter kanske kan ha något liknande?

Annons:
GunillaSverkersson
2011-09-05 22:13
#49

Håller tummarna för lilla sötnosenGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
2011-09-05 23:14
#50

Hun er tilsynelatende i fin form, hun raser opp og ned, ligger på lur og tar beina våre, hopper sidelengs og stuper kråke Tungan ute Hun eter som en middels hest og pelsen hennes er ikke feit og strittende lenger. I morgen skal jeg ringe og etterlyse resultatet av blodprøven som ble sendt til Veterinærinstituttet

kalindas
2011-09-06 08:17
#51

Så skönt att hon mår bra! Glad

/Elisa

[lisme]
2011-09-07 18:31
#52

Vi er veldig glade for at det går så bra med lille Lina som vi kaller henne. Hun kjeder seg og roper mye på de andre kattene som er "fengslet". Heldigvis har Lina og Ellie funnet hverandre og de både leker og sover sammen. Formen hennes er upåklagelig og hun har lagt på seg de siste dagene. Fikk resultatet i går av blodprøven som ble sendt inn, og den eneste verdien som var veldig forhøyet var bilirubin. Ingen har funnet noen forklaring på det og som veterinæren sa så får vi bare være glade over at hun har kommet seg så godt og håpe at hun ikke blir syk igjen når behandlingen er avsluttet……. gjett om jeg gruer meg til den dagen!

MalinL
2011-09-07 19:30
#53

#52 Glad Det kommer gå bra, det känner jag på mig.

[lisme]
2011-09-07 22:01
#54

Takk Malin, du sier det samme som Finn-Ove. Jeg skal prøve å høre på dere når dere sier sånt Tungan ute

SacredSouls
2011-09-07 22:14
#55

Såklart går dette bra Lisme. Du har fått skrekken i deg og det forstår jeg godt.

Men Lina (så morsomt navn) kommer til å holde seg frisk nå Kyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
[lisme]
2011-09-07 23:00
#56

Ja er blitt litt skeptisk, men siden så mange tenker positive tanker må det vel virke Flört

Det har vært vanskelig å finne navn til lillesnuppa, og i noen dager smakte vi på Madonna. Men det var for stivt og høytidelig og passet slett ikke til kattungenes svar på Emil i Lønneberget. Vi skjønte plutselig at det var den riktige beskrivelsen av henne etter at vi fant henne med hele hodet nede i jordbærsyltetøyboksen, der hun smattet og koste seg. Hun hadde syltetøy på ørene også Tungan ute Hun avsluttet måltidet med å spise Mexican Fiesta og salsa Glad

Spotless
2011-09-08 19:28
#57

Vad skönt att hon mår så bra nu! Oroa dig inte, hon kommer att fortsätta må bra.

[lisme]
2011-09-08 19:34
#58

Ja vi håper på det! Hun er jo så sjarmerende hun, har definitivt X-faktor!

Og alt kan spises eller drikkes synes hun. Finn-Ove hadde satt på grøt, og hvem var nesten helt borte ved komfyren for å sjekke om det ble lagd noe godt? Akkurat - det var Lina Skrattande Tror vi har endel morsomme episoder foran oss.

Casanova
2011-09-08 21:57
#59

Hon kommer säkert att fortsätta må bra, vi håller tummar och tassar för det

Upp till toppen
Annons: