Annons:
Etikettutställning
Läst 3885 ggr
nelliots
2011-08-26 14:31

Följ SWS 2011 live på nätet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Ett tips till alla er som inte reser till Scandinavian Winner Show i Uppsala i år. Vi kommer att uppdatera hemsidan löpande med resultat, bilder och annat under helgen.

Länk kommer att finnas på http://www.sw2011.com

Skrattande

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Annons:
SacredSouls
2011-08-26 21:48
#1

Tusen takk. Det gleder jeg meg til å følge med på Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

nelliots
2011-09-01 22:57
#2

Putt

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

nelliots
2011-09-07 02:48
#3

Puttar igen. Nedräkningen har börjat! Själv åker jag till Uppsala imorgon för att ge dem ett handtag. Ses vi i helgen?

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

[lisme]
2011-09-07 08:33
#4

Vi kommer!

SacredSouls
2011-09-10 12:55
#5

Putt putt Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

amandahurtigh
2011-09-10 14:41
#6

Roligt att se massa bilder och så, för oss som tyvärr inte åkte dit!!

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Annons:
prodigy
2011-09-10 15:11
#7

Ja, det blir nästan som att vara där! Vilka roliga uttryck våra kat.4 katter kan göra Tungan ute!

[lisme]
2011-09-10 17:37
#8

Vi har vært i hallen i dag, og sett noen flotte katter. Vi har snakket med kattevenner og hatt det fint sånn sett. Men jeg må si at vi ble skuffet når det gjaldt resten. Det er rotete, uoversiktlig og veldig trangt. De fleste dommere sier ingenting og de som sier noe snakker så lavt at det ikke er mulig å høre hva de sier. Assistentene som bærer kattene fram til dommeren står konsekvent foran katten sånn at publikum ikke ser annet enn en kropp med rød skjorte på. Jeg hadde faktisk trodd at SWS skulle være en velorganisert utstilling som på en måte er toppen av utstillinger i skandinavia. Sånn er det ikke. Det er bare noen få toalett og køen er lenger enn lang. De har en liten Katfè som ville vært for liten til ei utstilling i nord-Norge.  Jeg håper virkelig at RORAK gjør en bedre jobb i 2012 Flört Kanskje vi skal sitte på hotellet i morgen og se panelet på pc Tungan ute

SE*Wishetens
2011-09-10 20:28
#9

#8 > Ja, jag håller med om att utställningen inte riktigt lever upp till mina förväntningar. Framförallt förstår jag inte riktigt varför assistenterna envisas med att skymma katterna för publiken, och varför man lagt domarringarna så det är omöjligt att höra vad domaren har att säga (annat än om domaren går fram till scenkanten och man sitter på första raden). Största delen av bedömningen sker mellan domaren och assistenten, och jag misstänker att ägaren till katten hellre hade hört den diskussionen/konversationen.

Det är ju lagom roligt att ha lagt ut 400 spänn på en bedömning som man inte får vara med och lyssna på (pga obligatoriska assistenter), där man inte ser sin katt och där man dessutom får en bedömningssedel som är omöjlig att läsa. Katten fick tydligen ett resultat, men man har ingen aning om varför domaren dömde som den gjorde?!

Dock tycker jag incheckningen flöt smidigt, och det är trevligt med många försäljare på plats. I övrigt får jag utvärdera mer efter morgondagen.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

AngelsCo
2011-09-11 00:24
#10

Ni kan ju faktiskt prata med assistentansvarige (det räcker om en eller två gör det, alla ägare på hela utställningen behöver inte göra det) om att instruera assistenterna att försöka att inte stå i vägen. Det är rätt svårt att inte stå i vägen, dock.
Det är alltid svårt att höra vad domare har att säga på assistentburna utställningar, egentligen, så jag tycker att besvikenheten är lite överflödig. Att använda mikrofoner till varje domare är inte ett rimligt alternativ i dagsläget. Även om jag inte har koll på finanser så vet jag att det inte är billigt att köpa in eller hyra in så pass många mikrofoner, och inte heller lämpligt eftersom det skulle orsaka en extrem ljudmiljö, men förslaget har varit uppe på andra forum… Det finns även ett par domare som aldrig säger ett pip. De brukar kritiseras för det. Du har alltid rätt att fråga assistenterna om vilket resultat din katt fick, och efter ett godkännande från domaren kan assistenten lämna ut resultatet.

Att utställningen är assistentburen… Tidigare var alla (de allra flesta i varje fall) utställningar assistentburna. Ett problem är faktiskt att den knappt finns några assistentburna utställningar, och därför får väldigt få assistenter möjlighet att öva på hur det är att gå ass på assistentburen utställning.

Jag tycker att det är hur kul som helst att alla människor och vackra katter är på ett ställe samtidigt. Alla supervackra katter, och trevliga och okända uppfödare, vänner man inte träffar så ofta… =)

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

SacredSouls
2011-09-11 13:24
#11

Glad Grattis til alle NOM foreløpig.Så spennende.

Dette blir tydelig Sveriges store dag.Om jeg talte rett så er det 19 svenske NOM.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
2011-09-11 18:54
#12

"Ni kan ju faktiskt prata med assistentansvarige (det räcker om en eller två gör det, alla ägare på hela utställningen behöver inte göra det) om att instruera assistenterna att försöka att inte stå i vägen."

Ja, jag gjorde faktiskt just det - och det blev en liten förbättring hos vissa assistenter, vilket uppskattades.

Det var otroligt roligt att se panelen idag och alla fina katter som visades. STORT GRATTIS till alla som fick med sig en Scandinavian Winner 2011 hem i kattburen! Glad

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

GunillaSverkersson
2011-09-11 19:17
#13

Grattis alla, jag önskar att domarna börjar räka och skriva  poäng skulle funka hur bra som helst och inte ta längre tid än idag, det blir en  mer tydlig bedömmning. Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
SacredSouls
2011-09-11 20:13
#14

Jippi Sverige Glad Snakk om å gjøre rent bord.

Gratulerer så masse til alle SW vinnere og alle NOM.

Nydelige katter som vant Kyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
2011-09-11 20:59
#15

Jag lade upp några bilder på http://www.wishetens.se/SW2011/index.html om nån vill se - dock endast Kategori 4-katter… och jag kan säkert ha fått fel namn på någon katt, ber isåfall om ursäkt Glad

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Attacks
2011-09-11 23:26
#16

#15 Så mange flotte bilder,morro å se dem Glad

Åååååååååh Kyss Yuliano, jeg kan ikke forstå hvorfor han ikke i det minste fikk en NOM, han er en av de peneste hannkattene jeg vet om. Men særlig SW og WW noen ganger skal man bare ikke forstå så mye Skrattande

Gratulerer til alle vinnerene og de nominerte. Milla lurte på om du hadde noen av søskene hennes også?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[hakkapelitta]
2011-09-11 23:32
#17

Hahaha, this is how we do, kattprepping på högsta nivå Skrattande
Lina agerar bord åt mig i lagom höjd och Kiku blir blank och fin

MijmuPix
2011-09-11 23:35
#18

Grattis alla katter som var i Uppsala i helgen, ingen nämnd och ingen glömd och sååå fina allesammans!
Jag tog massor med bilder som jag håller på att gå igenom så jag lägger upp några i morgon Glad

# 15: Vad kul att se!

[lisme]
2011-09-12 03:28
#19

# 11 Det er ikke rart at Sverige gjorde nesten rent bord, det var jo nesten ikke andre enn svensker som deltok Flört

GunillaSverkersson
2011-09-12 06:33
#20

#19 Vad synd att du var där och såg det,Flört men trevligt att träffa trevliga människor härifrån i verkligheten, #17  Vi träffades visst också, kul att de dina fina katter.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
Midou
2011-09-12 07:53
#21

Stort Grattis till alla fina NOM och BIS katterGlad

#15: Jättefina bilder på otroligt vackra katter - så kul att se!

nelliots
2011-09-12 09:18
#22

Till assistenternas försvar vill jag bara säga att vi hade 7 avhopp sista veckan och 1 som helt sonika inte dök upp lördag morgon. Därför var många assistenter oerfarna och personligen prioriterar jag att de inte tappar katten. Flört

---

I övrigt var domarna mycket nöjda och de flesta utställare också. Generellt förstår jag mig inte på varför man sitter på forum och klagar på andras uställningar. Det är inga proffsarrangemang och människor sliter i månader, helt utan ersättning, för att få ihop det. Det går åt blod, svett, tårar, värk överallt och massor med ångest innan en utställning kan bli av.

Jag tycker man kan visa lite respekt och framföra eventuella klagomål på ett vänligt sätt till de som är berörda och inte basunera ut det på nätet. Det är väl iaf inte meningen att människor ska behöva gråta? tyvärr säger sällan de som är nöjda ngt utan man får bara en anstormning av kritik.

Redan idag är det svårt att få ihop folk till att jobba med utställningar och om vi inte är försiktiga sliter vi ut dem som fortfarande håller på och vad ska vi då göra?

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

prodigy
2011-09-12 09:57
#23

Grattis alla fina katter till era fina resultat! Glad

MijmuPix
2011-09-12 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här kommer ett litet smakprov från de bilderna jag tog i går på SW Glad

Den lille rödtotten som vann juniorklassen heter Fiordilisio Flawless, SIA d. Har ni sett ett sånt underbart litet ansikte?! Kyss
Ägaren till denne lille gosse är Björn Malmquist, Ivanthes.

Jag har lagt upp ett 40-tal bilder på facebook, titta gärna in där: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150378886165619.401123.306385095618&type=1#!/pages/SMijmu-Pix-siamese-cats/306385095618

MijmuPix
2011-09-12 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

En liten snygging till; SW´11 S*Cross-Bow Crest Hooked on a feeling, OSH n 24, ägare Anna Gerbert

MijmuPix
2011-09-12 12:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Damen som blev SW´11 Vuxen hona: CH S*Bergbackens Uma Ultimata, SIA a 21, ägare och uppfödare är Annie Lundström

alltidsiames
2011-09-12 16:25
#27

På en utställning nyligen ställde jag mig konsekvent vid sidan för att publiken skulle titta mer på katten och mindre på min rygg och rumpa. Då sa domaren att det var HON som skulle se katten och inte publiken.

Aha…hon tänkte så…

Hur man än gör så blir det aldrig bra nog.

Annons:
SE*Wishetens
2011-09-12 18:10
#28

#22 > Min tanke var inte att "basunera ut kritik på nätet" - jag framförde tex det här med assistenterna direkt till en person på plats, som sa att han skulle ta upp det med dem. Däremot tror jag att det kan komma något gott ur att diskutera hur man tycker att olika arrangemang fungerar, eftersom man kan lära sig av sådant. Jag har själv varit med och jobbat på och hjälpt till att arrangera utställningar och vet vilket slit det är - men också hur mycket man kan lära sig av det.

Själv tackade jag "min" assistent för väl utfört värv, och tackade även för snabb incheckning när jag kom. Det ena behöver inte utesluta det andra.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[lisme]
2011-09-12 19:01
#29

#22 uten at det blir gitt tilbakemeldinger kan man heller ikke forbedre seg. Vi snakket med ganske mange i løpet av helgen som var helt enige med oss, og jeg synes iikke at det er urimelige ting vi kritiserer. Vi har også vært med på å arrangere utstillinger og vet godt hvordan det er. Men man skal faktisk følge reglementet selv om man sliter med å få nok folk. Og utstillingsreglementet er veldig klart på det punktet at assistent/eier skal sette katten på dommerbordet og så trekke seg til side sånn at vedkommende ikke skjuler katten for publikum. At assistenten ikke mister katten tar jeg som en selvfølge! Og at det er mulig for handicappede å gå langs burrekkene for å se på katter burde også være en selvfølge. Hvis man ikke tåler tilbakemelding på det man gjør, burde man kanskje bruke tiden sin på noe annet.

Vi hadde trodd at SWS (sammen med WWS) var toppen av utstilllinger, noe ekstraordinært, men vi tok visst fullstendig feil

Når det gjelder det å skrive på forum, forbeholder jeg meg retten til selv å bestemme hva jeg uttrykker hvor, til hvem og når. Og vet du at vi ikke har gitt tilbakemelding til arrangør?

origirl
2011-09-12 19:27
#30

#29 Syns uansett at å sitte på et offentlig forum å si at man like godt kunne sittet på hotellet å se det på pc er noe ufin kritikk.

Gjør det bedre selv da!

Var på SWS i Moss i fjor og opplevde det som en annerledes og spennende opplevelse. Et flott arrangement selv om ikke alt fløyt perfekt. Skrattande

[lisme]
2011-09-12 20:28
#31

Nå var Moss mye bedre ut fra det de utstillerne vi snakket med kunne fortelle

#30 Ja en det må du nå bare synes. Du så sikkert ikke smiley´en til slutt? Det var veldig vanskelig å komme fram for oss som ikke går like godt som dere andre. Både jeg og flere som satt i rullestol hadde problemer med å få se på kattene i burene fordi det var for trangt. Synes det er trist at utstillingen skal være beregnet kun på de som har full førlighet. Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å se alle kattene i kat.IV men det var dessverre ikke mulig. Og vi har gitt tilbakemeldig til rette vedkommende, både konstruktiv kritikk og ros der det var på sin plass

AngelsCo
2011-09-12 21:17
#32

Jag tycker ju personligen att förra årets SW var betydligt sämre än detta årets, och jag jobbade på bägge. Visst får man kritisera, men kritik bör tas upp med berörda parter, inte ventileras på forum. Jag är mycket benägen att uppfatta kritik som kritik när det tas upp mer rätt person (kritik i positiv bemärkelse) än när det tas upp på forum, där jag uppfattar det som gnäll.

Anyhow. Grattis så otroligt mycket till alla de som fått fantastiska bedömningar och tack så otroligt mycket för att jag fick möjlighet att se alla dessa underbara katter!

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

SacredSouls
2011-09-12 21:46
#33

#24 Tuuusen takk for linken til alle de fine bildene Emma. Så masse flotte katter Kyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
MijmuPix
2011-09-13 10:46
#35

# 33: Tack! Ja det var verkligen massor med flotta katter :-) Jag grämer mig över att 80 % av bilderna jag tog blev så dåliga och oanvändbara :-( Så många snygga katter som ser ut som en oskarp piprensare eller nåt på mina foton!
Nu när jag kollat igenom katalogen hemma så ser jag dessutom att det är flera katter som jag helt missat. Katterna satt placerade klubbvis så man fick flanera fram och tillbaka i gångarna för att leta upp kat IV-katterna som vad där, men jag lyckades trots mycket flanerande ändå missa flera katter alltså.

nelliots
2011-09-13 17:29
#36

#28 & #29
Det handlar inte om att man inte får kritisera eller uttrycka en åsikt, det handlar om när, var och hur man gör det. Jag menar att vi måste vara rädda om det fåtal individer som är villiga att ta på sig ansvaret för att arrangera utställningar så att de vill fortsätta med det. Dessutom ger de flesta själva fanken i att läsa forum då vi all är mycket medvetna om den uppiskade stämning som kan råda där och inte är villiga att utstätta oss för det. Det är hursomhelst inte särskilt konstruktivt.

Jag föreslår att man

1 Vänder sig till berörda parter direkt

2 Framför sin kritik specifikt (exakt vad fungerade inte) och på ett respektfullt sätt.

3 Kommer ihåg att även berömma för det som var bra.

Då kan man ta till sig kritiken mycket lättare och man känner sig inte påhoppad och utskälld. Dessutom kan det vara bra att vänta till ett par dagar efter utställningen så att utmattade arragörer har fått sova ut.

Detta är oavlönat ideellt arbete som helt bygger på frivillighet. Personligen ställer jag gärna upp som arbetskraft, men ansvarig vill jag inte vara. Det är helt enkelt inte värt det.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Upp till toppen
Annons: