Annons:
Etiketthälsa
Läst 2730 ggr
[nollottan]
2011-08-24 20:22

Vaktande katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon annan här på forumet som varit med om liknande problem och vill dela med sig av sina erfarenheter? Min Catla som verkligen är VÄRLDENS goaste och sötaste tjej, vaktar hemmet mer än hunden!? Så fort det kommer någon annan förutom mig i dörren fräser hon högt och ställer sig ganska spänt i vägen. Även vänner som är hos mig ofta. Jag ber dem bara ignorera henne och efter en stund kommer hon fram och hälsar. Fick besök av en kompis med barnvagn och det är enda gången hon har betett sig illa. Reste ragg och gick hotfullt mot vagnen, så jag fick be henne lämna den utanför dörren. Man är ju van att siameser ofta kommer fram och är nyfikna. Visst jag skulle kunna ha henne i badrummet när jag får besök, men det löser ju inte problemet. För om hon nu ska ha kattungar och man får spekulanter hem så skulle jag nog tycka att det var lite pinsamt om hon fräste. Ha ha kanske ska spraya alla besökare med feliway? Någon som har förslag på hur jag ska arbeta med problemet?, eller varför hon tros hålla på så här?

Annons:
[nollottan]
2011-08-24 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här mysig och go är hon annars Glad

kalindas
2011-08-24 20:31
#2

Mina gamla katter sprang morrade till dörren, så fort de hörde någon i trappuppgången. Vaktade värre än hundarna. Glad

Mina föräldrars ena Siames Emil, springer fram till besökare, stirrar på dem, morrar och fräser.
En liten tjej på 7år kastade han sig över. Tyckte väl hon var i passande storlek. Flört
Andra gånger är han hypersocial och hälsar glatt på en utan ett fräsande.
För några dagar sedan smet han ut och jagade en gås..Flört
Börjar skarpt misstänka att Emil läst " En katt i huset" boken.

/Elisa

[nollottan]
2011-08-24 21:22
#3

#2 Skrattande

Rokkur
2011-08-24 21:52
#4

Gimlie kunde vara sån, vet inte hur han är nu när han bor hos min bror. Men han satt gärna innanför dörren och morrade om det kom nån… sen blev han hypergosig när de väl kommit innanför dörren :)

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

isaceasar
2011-08-24 23:16
#5

#4 samma här! Min morrar alltid när det ringer på dörren. När min bror kommer fräser han och skjuter rygg, men det är för att han haft med sig sin schäfer några gånger, men för alla andra funkar det bra såfort dom kommer in..

[nollottan]
2011-08-24 23:33
#6

vi kanske har en liten vaktgen i våra kat 4….Tungan ute då gör jag nog rätt som bara ignoerar henne då

Annons:
[lisme]
2011-08-25 00:13
#7

Vi mennesker er veldig store i forhold til kattene, og størrelse har mye å si når det gjelder hvem som er sjef. Om vi hadde en katt som voktet huset vårt, ville vi ha bedt de som kommer på besøk om å sette seg midt på gulvet og ignorere katten. På den måten er ikke et menneske så stort og truende, og med å sitte på gulvet er de besøkende lettere å snuse på, og katten kan komme seg fort bort om mennesket skulle gjøre noe den ikke likte eller som den mente var farlig. Katten har mulighet til å lukte på menneskene på ryggen f.eks og kommer dermed ikke i direkte kontakt med hender og ansikt. Hvis katten søker etter øyekontakt, knip øynene sammen flere ganger, det er et beroligende signal

Attacks
2011-08-25 00:49
#8

Jeg har ingen vaktkatter her jeg. Derimot har den noen ganger varslet når noen kommer ,via vinduet i kjøkkenet. Da knurres og murres det.

Når gjesten kommer inn døren så ønskes den varmt velkommen,og når dem drar blir dem gjerne med Tungan ute skal følges trygt ut i bilen :-)) Så langt går det ikke,så særlig Penny gråter noen tapre tårer fordi hun er så glad i alt som kan krype og gå.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Siameshona
2011-08-25 07:48
#9

En av mina gamla siamser jag hade tidigare vaktade. Många ggr.morrade han upp dem i ett hörn(detta gällde bara killar) ibland satte han tänderna i dem lite löst bara, som för att markera. Fast det räckte ju för att de skulle bli räddaSkrattande

Upp till toppen
Annons: