Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2369 ggr
moa321
2011-08-24 09:11

Ögon

Hej! :o)

Är det nån mer än jag som har en siames med ögon som sitter "långt" in i ögonhålan? Min Elis har det och det blir gärna mycket skräp i ögonvrån, speciellt på ett öga. Nu är det så att han är väldigt känslig kring ögonen så när man vill göra rent så bråkar han runt och kniper ihop ögonen, är det nån som har ett tips på hur man kan göra för att kunna komma åt att göra rent?

Mvh Maria

Annons:
Supinesophie
2011-08-24 10:39
#1

Hej! Min siames Oddie har samma problem och kämpar verkligen emot när man försöker rengöra. Det här är min taktik:

Steg 1: Vira in katten i ett badlakan, ganska hårt så han inte sprattlar

Steg 2: Håll upp ögat och spola rent ögat med ögonskölj som finns att köpa hos t.ex. veterinären

Steg 3: Om det behövs så kan man blöta ner en kompress och ta med i ögonvrån

Steg 4: Pussa katten och släpp han fri igen :)

Lycka till!

moa321
2011-08-24 11:55
#2

Tack för dom jättebra tipsen! Allra bästa Steget är nr:4, pussen :o)

kalindas
2011-08-24 18:42
#3

Köp Noviform på Apoteket (receptfri) och lägg i hans öga då och då. Den är milt bakteriehämmande.
Om han verkar torr i ögonen kan du även droppa i Viscotears ibland. Finns även en fetare ögonsalva som jag inte kommer på namnet på, som är som vaselin.

/Elisa

moa321
2011-08-25 08:46
#4

Oki, tack för tipset Glad

Liljekatten
2011-08-25 10:27
#5

Jag har en katt med väldigt djupt liggande ögon. Hon samlar på sig en hel del "skräp" i dem och det blir ofta en geléliknande rödaktig klump som jag måste städa bort varje dag. Hon har samma problem med båda ögonen. Tack och lov är hon väldigt snäll när jag ska städa henne så det är inget problem. Precis som Kalindas skriver så är Noviform bra att ta till. Den salvan är ganska fet vilket gör att den löser upp torkat skräp som kan sätta sig runt ögat och som kan vara svårt att få bort annars.

Nåt knep för att rengöra lättare? Var varsam! Katterna är liksom vi väldigt känsliga i och runt sina ögon och man kan så lätt rispa till dem med nageln. Jag använder aldrig naglarna utan bara fingertoppen (och givetvis alltid tvättade händer). Vet inte hur många ggr man ser ägare som pillar sina katter i ögonen med naglarna. Snacka om bakteriehärd dessutom! Köp koksaltlösning på apotek el optikern (som man har till kontaktlinser) och blöt bomullsrondeller och torka försiktigt. Du kan ju även skölja ögat med detta.

moa321
2011-08-25 11:20
#6

Såå mycket bra tips!

Tack allihopa!

Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: