Annons:
Etikettkattprat
Läst 4669 ggr
Tippi
2011-08-23 10:43

Frågor inför köp

Hej!

Jag är alldeles ny här. Jag håller på att göra en ordentlig research eftersom jag är på gång att köpa katt igen. Har hela livet haft huskatt och känner att jag nu vill ha två katter av orientalisk typ som jag tror passar en kattok som vill ägna tid åt sina djur. Har satt mig in i det mesta vad det gäller temperament och behov, hälsat på i siames- och balineshem men har fortfarande några frågor.

Självklart ska jag inte ha ensamkatt, men skulle ni säga att en siames blir lyckligast tillsammans med en raskompis? Har läst och hört från flera håll att siamesen kan vara "rasist". Vilken är er uppfattning? Är också väldigt förtjust i abessinier och ärligt talat skulle jag nog helst vilja ha en siames och en abessinier. Vad tror ni om den kombinationen?

När det gäller utseende är siamesens vackra linjer och speciella ansiktsuttryck precis det jag faller för. Har studerat massor av bilder och kommit fram till att jag föredrar en något mindre typad siames. Framför allt är jag inte så förtjust i de "nya" öronen som enligt mig stör den vackra huvudformen. Det sticker tex ibland ut  en del i örats undre linje som stör om ni förstår vad jag menar. Ibland viker sig nästan örat. Även ögonen har jag funderat på. Siamesen ska ju ha sneda mandelögon, men ibland tycker jag att snedheten gör ögonen mindre numera. Har jag helt fel? Finns det uppfödare som satsar på mindre typade linjer? Även ni som är på iFokus har väl olika smak? Föds det fortfarande ungar i kullarna av mer klassisk typ? Stämmer det att balinesen fortfarande ofta inte har lika stora"fladdermusöron"?

Förr hörde jag sägas att katter av orientalisk typ ofta blir gamla. Stämmer det fortfarande? Mina två huskatter blev 19 och 16 år och även om man inte kan räkna med en sådan ålder så vill jag ändå kunna tänka att de nya kan bli gamla. Hur gamla blir era siameser nuförtiden? Är det möjligt att undersöka vilka uppfödare som har långlivade siameser? Hur? Ofta är ju kattmamma, mormor och mormorsmor fortfarande under 10 år.

Jämfört med andra raser är en siames ofta förhållandevis billig. Varför är det så? Beror det på stora kullar eller svag efterfrågan? Är det seriöst och ok att köpa/sälja en (registrerad såklart) siames via blocket? I huskattssammang finns det mkt tråkigt på blocket.

Det har blev superlångt men jag hoppas att ni kan svara på några av mina funderingar! Tack

Annons:
Lejdet
2011-08-23 10:54
#1

Oj vad många frågorFlört men eftersom jag har semester och det regnar ute så ska jag ge min syn på de jag kan.

Jag vill påstå att det är en fördel men såklart inget måste att ha två kat. 4 katter, sen behöver det ju inte vara just två siameser förstås. Jag känner många som säger att deras andra raskatter/ huskatter inte har så stort utbyte av deras kat4-katt/er.

En kat.4 katt är i regel mycket mer livlig och uppmärksamhetskrävande, dock har jag hört att de ska funka bra med devon/cornish rex.

Det finns fortfarande ganska många som föder upp lite mindre extrema siameser/orientaler och vi som föder upp långhår (Balines & OLH) ligger ljusår efter när det gäller de stora öronen och det extrema utseendet (om det nu är det vi ens strävar efter?) så vill du ha en mer "vanlig" kat.4-katt så kanske du ska fundera på åtminstone en långhårig. Beror ju på om du bara ska ha till sällskap eller utställning?

Personligen känner jag en Balines på 11 år som aldrig har varit sjuk, men jag tror att det är ganska sällsynt tyvärr att de blir uppåt 20 år.

AnnicaB
2011-08-23 11:10
#2

Jag hade tidigare uppfödning av balines och somali. Dvs långhåriga varianterna av siames och abessiner. Funkade utmärkt ihop.

Idag har jag cornish rex och de skulle säkert gå bra ihop med siames också. Men jag vill tillstå att både cornish och abessinier är bra mycket livligare än siameser är. MINA balineser var väldigt hundlika - lättdresserade, pratsamma (liksom cornishen) men inte alls så snabba och lekfulla som abyn och cornishen.

Underbara raser allihopa :)

*** Qui vivrqa verra ***

berthagenn
2011-08-23 11:21
#3

Gör inte som jag och vänta till du är långt över 30 och skaffa dessa UNDERBARA varelser! Kat 4-livet är det bästa som finns! Skrattande

Har 2 bondkatter och 2 siameser. Siameserna är såååå hundlika, tittar och följer med överallt, vill kela och prata. Leker och ser så roliga ut. Jag har garvat mången gång, och kan inte tänka mig ett liv utan dem.

KyssMan KÄNNER att man är älskad. Kyss

AnnicaB
2011-08-23 11:24
#4

Vill göra ett förtydligenade. När det gäller de flesta raser så gäller faktiskt devisen "lika barn leka bäst". Det funkar med anra raser utan problem - men katterna har definitivt roligare med en rasfrände som är exakt på samma våglängd!

Satsa på en siames och en oriental t ex.

*** Qui vivrqa verra ***

MalinL
2011-08-23 11:35
#5

Jag tror att en SIA och en ABY skulle kunna fungera bra ihop. Jag känner en som har en balines och en abessinier, och det fungerar bra.

Om du letar efter en siames som inte är så modernt typad så har jag en jättecharmig brunmaskad siamespojke till salu. Flört Han är inte så typad men blir en utmärkt sällskapskatt.

Bilder finns på min hemsida www.balines.se

GunillaSverkersson
2011-08-23 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vi har en långhårig oriental hane Teddy som väntar på ett eget kärleksfullt hem. Han är super gosig. Vi bor i SalaGlad Varning han springer runt fötterna hela tiden, och spinner resten av tidenFlört

Bilder finns på  www.broddans.se

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
godisgrisen
2011-08-23 14:07
#7

Det här med åldern har jag funderat en massa på. Man vill ju ha en älskad katt så länge som möjligt ju. Det är tråkigt om kärlekssagan tar slut efter bara 10 år. De huskatter som vi haft i vår kattkära familj/släkt som inte finns med längre blev gamla. Förutom två som fick vingelsjuka, två överkörda och en som fick njursvikt redan vid nio och en vid 15 år så har resten 12 katter blivit 17 år eller äldre varav en blev 21 år. Jag antar att det är bra staistik men jag förväntar mig ändå att en huskatt blir ca. 17 år. Hur gammal kan man förvänta sig att en kat.4 katt blir?

Tippi
2011-08-23 15:15
#8

Stort tack för alla svar och synpunkter!

#1 Ja det lutar åt att det blir en balines eller två eftersom deras ansiktsform och öron fortfarande stämmer mot min idealbild av en kat.4. Den silkiga härliga pälsen är ju inte heller en direkt nackdel GladMåste fundera lite mer över vad katt två ska vara för ras. Som många säger här så är det viktigt att de är på samma våglängd. Blir det en aby så ska jag se till att de kommer hem någorlunda samtidigt  som ungar så de växer ihop som bäst. Annars ligger en OLH bra till.

# 2 Din erfarenhet av Aby och kat 4 stämmer med de katter jag har träffat. Abessiniern verkar mer fysisk med ännu större behov av klätterövningar och lek. Tur att jag har stor plats hemma.Tungan ute

#7 Åldern är verkligen det enda som får mig att tveka. Enligt mig så är ju ofta katterna som härligast mellan år 8-15 Jag undrar som du. Hur gammal kan vi förvänta oss att en kat 4 blir? Vore mycket tacksam om ni kunde ge ärliga svar.

tuska
2011-08-23 17:18
#9

  Mitt svar blir att min älsta Oriental är 9 år och aldrig varit sjuk, har fina tänder och är pigg som en kattunge, en av hennes ungar fick njursvikt vid 7 år alla andra hennes ungar lever och mår toppen.   Man vet ju aldrig vad katter drabbas av för sjukdommar. Jag tror inte det är så vanligt att de blir 17 år som din tidigare katt blev.

 Medelåldern på en orentalkatt, det vete tusan va det är.

Upp till toppen
Annons: