Annons:
Etiketthälsa
Läst 1968 ggr
Supinesophie
2011-08-21 12:51

För hårdhänt?

Min "gamla" siames Oddie (10 månader) kommer bra överrens med balineskattungen 15 veckor. De sover tillsammans och leker tillsammans. Pysen verkar se upp till Oddie och kommer och sätter sig bredvid honom och sånt.

Men ibland får Oddie för sig att "leka" med Pysen som en leksak nästan; han jagar honom, brottar ner honom och håller fast honom medans han biter och sparkar. Pysen skriker i högan sky och det brukar sluta med att jag stampar i golvet och ryter åt Oddie för det låter verkligen som att han håller på att döda honom. Han biter i halsen och det ser så hårdhänt ut och Pysen har ingen chans eftersom Oddie väger minst 4 kilo mer.

Jag har dock inte sett några sår eller nåt på Pysen och han verkar inte rädd för Oddie utan förlåter honom snabbt.

Ska jag låta Oddie hållas eller är det rätt att ingripa när jag tycker det går överstyr?

Annons:
origirl
2011-08-21 12:58
#1

Det er bara normal lekbrottning Skrattande Er akkurat det samma här i huset men då er det Romeo på 5kg som ligger under Cleo på 3,5 och grylar som en stukken gris.

Dom har väldigt bra kontroll på sina tänder. Det er ochså et vis dom visar dominans.

Gott möjligt at Pysen nu ochså har uppfattad at "om jag skriker så räddar matte mej"

Djungelkottens
2011-08-21 14:57
#2

Jag tycker det är bra att du håller litet koll på dem. Oddie menar förstås inget illa men när han är inne i buset kan han ha litet svårt att kontrollera hur hårdhänt han är. Är han bara 10 mån så har han ju inget "förstånd" heller.

Det är sparkandet jag tänker på i första hand. Är den ena katten stor och stark och den andra en liten unge, kan ungen ha svårt att hålla undan huvudet och ögonen från sparkarna. Lätt hänt att det blir ögonskador i så fall. Det som ser ut som hårdhänta bett brukar vara att katten håller käkarna löst om den andra katten. Men kolla om du kan så att inte Oddie i oförstånd biter igen och biter för hårt.

Tycker du att Oddie använder Pyser som leksak för ofta ska du ingripa. Däremot är det inget fel på Oddie. Han bara busar och fattar inte hur stark han är.

Jag har haft samma situation hos mig i våras när jag fick hem en liten burmaflicka. Min stora siameshane Putte tyckte det var jätteroligt att busa med henne. Men han är stor och stark och när han börjar sparka med sina långa ben har hon inte en chans. Då har jag gått emellan och Putte har fått lugna sig litet. Det är inget fel att styra katterna litet. Ibland är det bara bra och framförallt skadeförebyggande.

FridaSkov
2011-08-21 15:07
#3

Tycker också att det är bra att du ingriper. Jag har en halvgalen unkatt som gärna leker med kattungarna (de är dock bara 6,5 veckor) och hon kan bli för hårdhänt när hon blir uppspelt. Då bryter jag leken och hon har faktiskt lärt sig att ta det lugnare med dem nu Glad Hon har även blivit lite av en extramamma. Tidigare såg hon dem bara som leksaker Tungan ute

Supinesophie
2011-08-21 21:15
#4

Tack för svaren! Det är sparkandet jag är mest orolig för också.. Ska hålla koll på dem när Oddie får sina ryck. Han är ändå lite snällare nu verkar det som, för förut gav han pysen tjuvnyp i bakbenen också, nu är det mest dominansbett i halsen och nacken.

Han lär nog få tillbaka sen när Pysen växer till sig :)

Lejdet
2011-08-22 09:01
#5
kalindas
2011-08-22 09:04
#6
Annons:
Lejdet
2011-08-22 09:05
#7

#5 japp, synd att man inte kan ta bort hela inlägg

Upp till toppen
Annons: