Annons:
Etiketthälsa
Läst 27219 ggr
GunillaSverkersson
2011-08-19 17:18

Varning smärtstillande Metacam

Jag kommer aldrig att ge något av mina djur metacam smärtstillande. Jag läste om Wen nyss.

Och min grannes 15 åriga huskatt fick metacam mot smärtor vid analsäcksinflamation. katten spydde och bajsade blod, blev inlaggd på strömsholm i 5 dygn och höll på att stryka med.

Min hund 16,5 åriga mellan schnauzern fick det(då trodde jag att det bara var katter som inte tålde det) hon fick blodiga diareer, pratade med vet som sa att det var lika vanligt hos hund som hos katt.

Jag ger henne albyl minor nu istället. kan man ge det till katt?

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
Attacks
2011-08-19 17:24
#1

Der er laget en side i USA fordi der er mange med dårlig erfaring av Metacam : http://www.metacamkills.com/

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

MissMaven
2011-08-19 17:54
#2

#0 Jag skulle inte ge albyl minor (acetylsalicylsyra) till katt utan samråd med veterinär. Det är lätt att överdosera och katter kan må illa och tom dö av det.

Aspirin toxicosis

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
2011-08-19 20:08
#3

Veldig skummelt. Rynkar på näsanJeg har aldri vært nødt til å gi noen av mine metacam men da vet jeg at man skal passe seg godt for det. Tusen takk for at du kommer med dine erfaringer.

Man skal ikke gi katter tabletter som inneholder acetylsalisyre eller paracetamol. Det er giftig for katten og den kan dø av bare et par tabletter.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-08-19 20:20
#4

Smilla tål Metacam men blir deprimerad av den. Har Tolfedine hemma till henne om det skulle bli kris.
Verkar vara många svåra biverkninga på Metacamen.Rynkar på näsan

/Elisa

AngelsCo
2011-08-20 01:37
#5

Alla mediciner har biverkningar, och vissa individer drabbas hårdare än andra. Zaza fick för 2 kg istället för 3 för att vi var oroliga för biverkningar, men det enda var att hon blev trött, men det kan lika gärna ha varit antibiotikan.

Om jag får välja mellan acetylsalicylsyra eller metacam skulle jag lätt välja metacam, men endast på katter som jag vet tål det. Annars får man rådgöra med veterinär om alternativa behandlingsmetoder mot smärta.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[figgelina64]
2011-08-20 10:09
#6

Ge ALDRIG djur någon form av medicin som är avsett för människa dem kan dö, det är inte avsett för dem och man vet aldrig vad för dos de skall ha!

Ring och rådfråga VET då vissa mediciner vi äter även lämpar sig för djur, men inte alla

Mvh Lisa, Qjou´z

Annons:
[figgelina64]
2011-08-20 10:15
#7

Min hund Kajsa fick Rimadyl när hon hade ont i tassen och dem var jättebra, inga biverkningar alls, kanske även kan ges till katt, fråga Vet??

Mvh Lisa, Qjou´z

Nilla
2011-08-20 12:14
#8

Min Kajsa fick Metacam efter sin Kastrering. Jag visste att det fanns biverkningar och valde att ge henne endast de första dagarna. När hon haft urinväginfektion och haft ont när hon kissat - har jag gett 'en 24-timmarsdos' tillsammans med antibiotikan, vilket gjort henne smärtfri och antbiotikan hann börja verka. Hon kunde sedan kissa normalt. Ja, man ska vara försiktig med långvarig behandling - men Metacam är ju det enda NSAID-preparat som finns för djur. Ibland kan det behövas, typ efter operation och om djuret har väldigt ont. Man kan ge Metacam i fyrebyggande syfte till killingar innan avhorning t e x. Enligt studie uppvisade de betydligt mindre smärttecken när de fått detta, mindre huvudskakninga etc. Men veterinärerna är inte pigga på det - eftersom djur inte anses kunna känna samma smärta som människan.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-08-20 12:53
#9

#7

Rimadyl är giftigt för katt.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: