Annons:
Etikettkattprat
Läst 1618 ggr
Zinnia122
8/19/11, 12:47 AM

Någon kissar i badrummet

2 gånger senaste veckan har det varit blött på golvet i badrummet. En stor pöl. Aldrig hänt förut. Funderar över om någon av katterna försöker markera över toaborsten, för det har varit blött runt omkring den.
Kan det vara så?

Tror ni att det är Saga eller Sam? Saga är 6 månader, okastrerad, inte löpt ännu. Ett riktigt monster. Sam är 2 år och kastrerad. Lugn och fin.

Nu har vi ställt ut kattlådan i hallen och ska sanera i badrummet så alla dofter försvinner. Är det något särskilt man kan göra rent med? Sambon vill köpa klorin och tvätta med. Men är inte det farligt? Om dom skulle slicka på golvet eller så..

Annons:
GunillaSverkersson
8/19/11, 7:08 AM
#1

Klorin luktar kattkiss och lockar dem att kissa igen. Ta absolut inte klorin. Glad

Det finns specialmedel att köpa , funkar bra här hemma , men jag har ju två fertila hanar så det kanske är överkurs hos dig. Jag tvättar med stink remover där jag tar bort kiss och sedan sprayar jag med Urin Off i avskräckande syfte. Den vanliga rengöringen gör jag med såpa eller handdiskmedel.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
8/19/11, 8:17 AM
#2

Kolla upp så ingen av dem har urinvägsinfektion, urinsten, njurar eller liknade.
Du kan köpa detta http://www.veterinarbutiken.se/tillbehor/154-katkor-plastkulor-for-urinprov.html och ta ett urinprov på dem.

Rengör med Grönsåpa och undvik allt med ammoniak i!
http://www.ecodor.se/index.php finns bra preparat att få bort kattkisslukten.

/Elisa

Corny
8/19/11, 10:47 AM
#3

Jag tror det är Saga på väg att bli könsmogen! Det är inte alltid man märker det första löpet.

Ättika (sån som man har till inläggningar) är bra mot kisslukt och katten undviker det.

siamlove
8/19/11, 9:26 PM
#4

Klorin fungerer fint.det er veldig fint til og drepe bakterier og lukt.det skal jo vannes noe ut og vaskes over etter.Salmiakk derimot må unngås pga dens kjemiske likhet med amoniakk,som er lik urin.Lykke til.

kalindas
8/19/11, 10:00 PM
#5

#4
Klorin är amoniac, dvs. basiskt.
Perfekt till kattlådor som ska göras rena, men absolut inte till ett golv som de kissats på.

/Elisa

siamlove
8/20/11, 3:53 AM
#6

Klorin er natriumhypokloritt,natriumhydroksid og må ikke blandes,brukes samtidig med amoniakk forbindelser(dvs  feks. Salmi)da det kan dannes giftige gasser.Det er altså ikke amoniakk i klorin.Men er du redd for og bruke det så holder det vel med vanlig regjøring.

Annons:
lejoneva
8/20/11, 11:22 AM
#7

Har läst om bikarbonat, som man bakar med. Ska ta bort lukt och hindra katten från att kissa där igen. Och mycket vänligare för miljön.

MalinL
8/20/11, 11:54 AM
#8

Ättika tar bort lukt.

kalindas
8/20/11, 12:57 PM
#9

Ättika och bikarbonat ska fungera fint Glad

Är inte fläcken trott så tror jag att man kan lägga bakpulver direkt på fläcken. Har dock aldrik prövat själv.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: