Annons:
Etiketthälsa
Läst 1845 ggr
Tintaglia
8/18/11, 8:30 AM

Ny katt efter FIP?,

Jag hoppas att jag får fråga här, fast jag inte har kat 4 - jag är stor siamesfantast, är uppväxt med siameser och halvsiameser och de är för mig den optimala katten. Tyvärr vill min man inte ha siameser, eftersom de låter så illa, anser han Förvånad, så jag får "nöja mig" med huskatter - som förstås också är underbara! Men jag läser här ändå varje dag och jag tycker att ni har en väldigt stor sakkunskap här som gäller för alla katter och inte bara för kat 4, därför dristar jag mig till att ställa en fråga här…

Så här är det: I vintras var vi tvungna att ta bort en av våra två katter pga konstaterad FIP. Kvar blev gammelkatten och nu - 7 månader senare - fick han också vandra vidare pga njursvikt. Men bör man inte förutsätta att han också bar på samma aggressiva stam av Coronaviruset som den andra katten uppenbarligen hade? Är det rätt tänkt att avvakta ett par månader innan man tar hem nya katter?

Vi har alltså inga katter kvar - huset är väldigt tomt och jag längtar efter nya små missar. Men jag vill absolut inte utmana ödet genom att ta hem katter till ett hus där man kan misstänka att det finns smitta kvar. Jag är naturligtvis medveten om att möjligheten är stor att de nya missarna redan är smittade med coronavirus, men jag tänker att virusstammen som finns här hemma måste ju vara av den aggressiva sorten? Eller är jag ute och cyklar?

Annons:
kalindas
8/18/11, 8:58 AM
#1

Du kan lugnt köpa in nya katter. Glad
Se bara till att ha tvättat lådan noga med mera.
De flesta katter bär på coronaviruset och de blir inte sjuka i FIP. Ofta har sjukdomen med ärftligt lågt immunförsvar, eller annan svaghet i immunsystenet att göra.

Så skulle de nya katterna dö i FIP, så är det inte att ni har smittan hos er, utan ren jäkla otur…

Sen kan du hälsa din man att alla Siameser inte är pratiga och högljudda..Flört
Har en här som låter som en liten kvittrande fågel. Glad

/Elisa

amandahurtigh
8/18/11, 9:09 AM
#2

#0 Jag kan absolut ingenting om FIP, så jag ska inte svara på det.

Jag tänkte bara säga att jag blev också skrämd över att siameserna skulle låta mycket. Skillnaden på min oriental och min ragdoll är att orientalen svarar när jag pratar. Annars ropar de lite ibland men är ganska tysta båda tvåSkrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Tintaglia
8/18/11, 9:15 AM
#3

Haha - min man har träffat renrasiga siameser hon mina föräldrar, samt att vi har haft halvsiameser själva - det är därför han inte vill ha flera… Han tycker att en katt ska låta lika ynkligt som en vanlig huskatt medan jag älskar siamesernas röst och pratsamhet.

Upp till toppen
Annons: