Annons:
Etikettifokusinfo
Läst 1740 ggr
Elegantangel
2011-08-17 09:21

PRA ögonspegling i skåne

Var hos min veterinär i går och vaccinerade en av mina katter. Jag och veterinären började tala om PRA och ögonspegling och det visade sig att de tar in en veterinär ca en ggr per mån för att kunna erbjuda ögonspegling. Nästa tillfälle är den 23 augusti.

Har haft för mig att det är ganska dyrt att göra en ögonspegling…och de tar "bara" 570kr för första katten och därefter 545kr för nästa om man har fler med sig.

Det är en liten och mycket trevlig mottagning där de kan göra allt belägen i nordvästra skåne. Med mycket bra veterinärer. Och det är en lugn och skön atmosvär för katterna som kommer dit.

Mottagningen heter Jennyhillsdjurmottagning.

Annons:
Elegantangel
2011-08-17 09:23
#1

skall vara djurklinik inte mottagning…

Millimina
2011-08-17 11:23
#2

Toppen!

GunillaSverkersson
2011-08-17 11:43
#3

Då ser du ju bara om de har utvecklad pra om jag fattat rätt. Men det kanske är det du vill kolla?Glad

Med dna prov ser man ju om de kommer att få eller  bär på anlag

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Elegantangel
2011-08-17 13:03
#4

Dna-testet visar bara en variant av pra. I tex england har de hittat fyra olika pra varianter på siameser och orientaler. Det nya hälsoprogramet för kat 4 rekommenderades det att man även speglar katterna vid ett år och fem år.

GunillaSverkersson
2011-08-17 17:44
#5

Ok vad jobbigtGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
2011-08-17 19:01
#6

#4 Har du mer informasjon om saken? Dvs de andre typene PRA?

Annons:
MalinL
2011-08-18 23:43
#7

#4 Jag vet inte riktigt om jag tycker att det är relevant att ögonspegla alla katter utöver DNA-testen (men jag förstår att man väljer att göra det om katten är affekterad).

Visst finns det andra former av ögonsjukdomar de kan ha, men för mig känns det inte så viktigt att leta efter fel med ljus och lykta hos just ögonen. Jag menar det är 1000 andra saker de kan ha som vi inte kolla för. T.ex HD, PKD, HCM, GM (samt förmodligen en uppsjö av andra sjukdomsanlag som man inte känner till). Då tycker jag nog att vill man börja leta fel så är det är mer relevant att leta efter fel i hjärna, hjärta njurar och andra mer livsavgörande kroppsdelar som katterna i större utsträckning behöver för att ha ett hälsosamt liv, om man måste välja. Och det måste man ju till syvende och sist, då resurserna inte är obegränsade. Glad 

DNA-testet däremot är givetvis nödvändigt, då vi vet att rdAc-genen är ett stort och dokumenterat problem i vår raskategori.

AngelsCo
2011-08-20 01:42
#8

Jag håller med Malin i detta. Blindhet är inte letalt, och även om jag anser att det är viktigt att jobba för att förhindra PRA så har vi väldigt många andra problem vi borde fokusera mer på om de dyker upp på våra raser. Exempelvis de som Malin nämner. Då lägger jag hellre energi på exempelvis HCM eller GM, då dessa sjukdomar är smärtsama och letala på ett sätt PRA inte är. PRA är ett handikapp, GM är dödligt.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: