Annons:
Etikettkattprat
Läst 2213 ggr
Zinnia122
2011-08-16 15:19

2 hanar ihop, går det?

Dum fråga kanske..

Jag har en kastrerad 2 årig siameshane och en 6 månaders orientalhona som snart ska kastreras.
Nu vill min bror att hans kastrerade hankatt(perser) ska bo hos oss i några veckor för att han ska se om hans ögon blir bättre då, han tror han är allergisk mot katten.

Men funkar det med 2 kastrerade hanar ihop? Har alltid bara haft hane+hona eller hona+hona så jag har ingen koll..

Annons:
Supinesophie
2011-08-16 15:24
#1

Om de är kastrerade så spelar det ingen roll vad det är för kön. Möjligtvis att vissa honor är mindre välkomnande om det kommer nya katter, men det är ju individuellt. Om "person"kemin inte funkar så kan man inte göra så mycket åt det Flört

Det som skulle vara problematiskt är i så fall att det är två vuxna katter, de brukar vara lite mindre anpassningsbara.

Zinnia122
2011-08-16 15:29
#2

Okej, skönt att höra. :)
Jo min hona kan vara lite bitchig dessutom.. Men Sam gillade hon från första stund, fast då var hon ju lite yngre också. Sam däremot satt uppe i klätterställningen och surade i 2 dygn..

Dom behöver ju inte bli bästisar eftersom han ska vara här så kort tid. Men jag vill ju inte att dom ska slåss eller någon ska må dåligt..
Men min bror kommer vara här i några dagar så funkar det inte så får Snuggles åka med honom hem igen.

yve2
2011-08-16 15:30
#3

Jo, det kan funka jag har 3 kastrerade hanar & 1 fertil hane (+ 1 kastrerad hona & 1 fertil honan)

Det beror på hur katternas personlighet är, vissa går ju inte ihop oavsett om de är kastrerade eller inte.

It's a cat's world… adjust! :)

berthagenn
2011-08-16 16:29
#4

Jag har 4 hanar och det funkar toppen!!! Så oroa dig inte. Mina är alla kastrerade! Skrattande

berthagenn
2011-08-16 16:30
#5

Jag har 2 siameser och 2 bondkatter, fvunkar hur bra som helst! Go for it!Skrattande

kalindas
2011-08-16 19:18
#6

Var bara berädd på att det finns en viss risk att din hane börjar kissa revir. Siameserna kan ha de tendenserna tyvärrr…

/Elisa

Annons:
Zinnia122
2011-08-16 20:36
#7

#6 Oj, det lät inte bra. Kommer han fortsätta med det efter att andra hanen flyttat då, eller är det bara medans han är här?

kalindas
2011-08-16 20:42
#8

#7
OM han skulle börja (vilket inte går att veta), så finns risken att han fortsätter.

/Elisa

Lejonhjarta
2011-08-16 22:03
#9

Har 4 killar nu å har alltid haft minst 2 och inte haft speciellt mkt problem. Som skrivets innan, personkemin e d viktigaste…

Nilla
2011-08-17 10:10
#10

Du tar en risk när du tar in din brors katt. Det innebär en stressituation för samtliga katter, som gör att de kan börja bråka, kissa inne eller utveckla sjukdom. :-)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

berthagenn
2011-08-17 11:40
#11

Hej!

Jag har räddat 2 bondkatter - tillika hanar.

Även som vuxna djur har de fått ett hem hos mig, och det har gått bra alla gånger under mina 25 år.

Jag har haft en strid ström av vuxna katter och unga och det har alltid funkat med siameserna.

Det som är viktigt när du får in den nya katten är att den ”luktar” rätt. Ta gärna en gammal svettig t-shirt och gnugga in katten.Och en gammal filt som katterna har sovit på.

Den sist inkomna katten får sitta i sin transportbur med dörren öppen i hallen -  ingnuggad med den rätta lukten. Sen är det faktiskt inga andra saker som jag har gjort. Jo en extra kattlåda!

Skämt bort dom med god mat som alltid funkar ju. Tala och agera hemma precis som ingenting har hänt och det måste vara lugnt hemma. Många krypin att få gömma sig vid behov.

Jag har gjort så här med cirka 20-tal katter (minns inte - men mååånga :) och det har fungerat varje gång.

Så stirra inte upp dig, ta det coolt. Dina djur känner din energi, så bara låt katterna bli kompisar av sig självt. Katter är ju smarta individer. Cool

Lycka till och konstra inte till det bara Skrattande

berthagenn
2011-08-17 11:43
#12

I mina fall har det tagit cirka 2 dagar upp till 2-3 veckor innan hela flockern har blivit kompisar, så ge inte upp efter några dagar.

Zandrinos
2011-08-17 12:22
#13

Det kan vara svårt att sammanföra två vuxna katter, fast dom är kastrerade.

Annons:
berthagenn
2011-08-17 12:29
#14

Absolut, men jag har aldrig haft detta problem personligen under 25 år med djurens vänner-katter ihop mina siameser.

Då har jag haft allt från dödsbon-katter som var vuxna tom gamla faktiskt.

Man ska inte konstra för mycket. Utan ta det lugnt och metodiskt. Som sagt, man måstre låta katterna få svängrum och ta det lugnt.

Det kommer att fixa sig. Skrattande

Zinnia122
2011-08-17 14:58
#15

#10 Nu skrämmer du mig.. Sjukdom? Tanken var ju att om katterna funkar ihop och det visar sig att min brors allergi blir bättre när katten är borta, så skulle Snuggles få stanna hos oss. Men om risken finns att Sam börjar kissa inne och katterna blir sjuka så får dom nog försöka hitta annat hem till honom. Vill inte ta några risker med mina små älsklingar. Men det känns lite trist för Snuggles är urmysig..

berthagenn
2011-08-17 15:02
#16

Zinnia, det kommer att gå bra.

Ni andra här inne skrämmer ju upp henne litet i onödan här. Ta problemet - OM det blir så - sen. Oroa dig inte i förskott.Skrattande

prodigy
2011-08-17 16:50
#17

Håller med 16#! Med stor sannolikhet kommer det gå bra, ha bara tålamod, det kan ta nån vecka för katterna att reda ut rang osv!

Det är ju faktiskt så att det oftast går bra att ta in en ny katt, oftare än det går dåligt ivf, katter är anpassningsbara djur! Glad

Nilla
2011-08-17 17:38
#18

Jag förstod inte att du kanske skulle behålla honom. Det är alltid en risk att ta in en ny katt och om det bara gällde ett par veckor för att utröna om din bror är allergisk - undrade jag om det var värt det. Det är klart att du ska erbjuda katten ett hem om du har möjlighet. Jag har själv omplaceringar och det har gått bra - även om några av dem åkt på snuva och febertoppar vid introduceringen. :-)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

siamlove
2011-08-17 17:44
#19

Tenkte og fortelle at persere er den kattrasen som enklest går sammen andre katter.De er ikke like revirhevdende som siamesen.Lykke til!

kalindas
2011-08-17 18:00
#20

Persen tror jag inte heller blir några problem, de är ofta coola katter. GladOm det blir det så kommer det vara Siamesen (kanske t.o.m. båda) som är boven i dramat. 
Men ska du behålla katten, så går det ju alltid att försöka. Beror så mycket på vad för psyke din SIA har.

/Elisa

Annons:
Zinnia122
2011-08-17 19:38
#21

Tack för svaren. :)
Får hem Snuggles på lördag, så hoppas att allt går bra då.

#18 Vad beror det på att dom blir sjuka med snuva och febertoppar för att det kommer en ny katt?

[lisme]
2011-08-17 21:50
#22

#21 De som blir syke på grunn av at det kommer en ny katt i huset, bir syke fordi det å ta inn en ny katt stresser både den nye katten og de kattene som allerede bor der. Stress svekker immunforsvaret noe som kan føre tiil at kattene blir syke. Kattene kan selvfølgelig også bli syke om den katten som flytter inn har en smittsom sykdom med seg.

Zinnia122
2011-09-06 18:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag tänkte bara uppdatera här och berätta att nu har min brors katt varit här i lite mer än 2 veckor och allting går superbra. :) Saga och han leker och har jättekul ihop hela dagarna. Sam var grinig lite längre, men nu har han också accepterat Snuggles och dom leker och sover ihop. :)
Ingen har mått dåligt och inget kissande nån annanstans än i lådan.
Är glad att jag provade ta hem honom. :)

kalindas
2011-09-06 19:09
#24

#23
Härligt att det gått bra! Glad
Söt liten perser också.

/Elisa

Nilla
2011-09-06 19:32
#25

Så nu får din brors katt ett hem hos dig? Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lillatassen
2011-09-06 20:37
#26

#23 Beskrivande bild. Persern verkar verkligen bosatt sig medans Sam smygtittar lite smått misstänksamt. Ser hoppfullt ut!! :)

Zinnia122
2011-09-06 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#24 Ja visst är han söt. :)

#25 Ja jag hoppas verkligen det. Min bror har börjat prata lite om att ta hem honom igen då han saknar katten så.. Men jag hoppas verkligen att han får stanna, nu när katterna blivit kompisar och allt. Sen tycker jag att han har blivit en helt annan katt sen han kom hit. Mycket mer framåt och busig. Sån var han inte hos min bror, där höll han sig undan och lekte aldrig.

#26 Haha precis. Det där var första gången jag såg dom ligga inärheten av varandra. Sam var inte heeeelt förtjust. :) Men nu senaste dagarna har jag hittat alla tre tätt ihop uppe på bokhyllan när jag vaknat på morronen. Så Sam har accepterat honom bra nu. :)

Annons:
Nilla
2011-09-06 21:24
#28

Ta hem din bror och låt honom se sin katts "nya jag", så kanske han inser kattens bästa och viker sig - trots att det smärtar. Förstår att det är svårt för honom. Håller tummarna för att han får stanna. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

berthagenn
2011-09-07 08:31
#29

Vilken lycka! Kyss

Hoppas din katten får vara kvar hos sin flock. Han ser ut att han det skitbra! Kyss

Upp till toppen
Annons: