Annons:
Etikettavel
Läst 3966 ggr
amandahurtigh
8/16/11, 12:59 PM

Import Finland & Danmark

Skulle vara intressant att höra från er som importerat från Finland och Danmark hur man går till väga.

Berätta gärna om dina erfarenheter och saker som är viktigt att tänka på (extra kostnader, ansökningar och annat som uppstår när man importerar en katt) Skrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Annons:
Rokkur
8/16/11, 1:02 PM
#1

Intressant!!! Är jag med nyfiken på, inte för att det är nåt jag planerat att göra nu, men man vet ju aldrig om några år kanske!Glad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

hannele44
8/16/11, 2:13 PM
#2

Tänkte du hämta före 3 månader måste du ansöka om tillstånd från Lantbruksverket. Det kostar 900;- att ansöka. Du ska då ha uppfödar intyg,ansökan ,ID nummer samt kvitto på att ansökan betalats. Allt detta skickar du till Lantbruksverket. Detta gäller Finland.Danmark vet jag inte !

Alba333
8/16/11, 6:39 PM
#3

Jag har importerat två kanelkatter från Findland. Varken jag eller uppfödaren hade erfarenhet av import/export så det blev en del misstag på vägen.

Katten ska vara Id-märkt med chip, vaccinerad och avmaskad. Sen har Jordbruksverket sin magiska gräns vid tre månaders ålder. Tar man in katten före tre månaders ålder behöver de inte rabiescvaccineras men man måste ansöka om dispens från jordbruksverket innan katten förs in samt betala avgiften. Sedan skall tullen meddelas om införseldatum och då ska man visa upp tillståndet.

Tar man in katten efter tre månaders ålder måste katten rabiesvaccineras samt visa blodprov med godkänt antal antikroppar. Då behöver man dock inte ansöka om dispens från jordbruksverket utan det räcker att ha antikroppstestet färdigt för tullen.

När katten väl kommit till sverige skall den inregistreras och få svensk stamtavla. I mitt fall var det sverak och de vill ha chip-intyg, stamtavla, tranfer och dispens från jordbruksverket eller tullpapper. Därefter får man ny svensk stamtavla och katten är imoprterad Skrattande

Vi hade inte riktigt fattat det där med dispens och rabiesvaccination så vi rabiesvaccinerade men tog inget antikroppstest och förde in katterna vid 16 veckors ålder, utan dispens från jordbruksverket. Det blev till att ringa jordbruksverket i efterhand för att ställa allt till rätta. Katterna fick hemisolering i 90 dagar men sen var det grönt och vi fick ut stamtavlan från Sverak.

[lisme]
8/16/11, 8:26 PM
#4

Men dette blir vel endret fra 01.01.2012 for dere i Sverige?

hannele44
8/17/11, 10:10 AM
#5

Yes det blir ändrat från det datumet och man behöver inte längre vänta i 7 månader. Kattungen ska ha en  rabies spruta vid 3 månaders ålder och sedan väntar man 21 dagar och katten kan sedan komma in  Sverige. Om jag har fattat det rätt ?

[lisme]
8/17/11, 12:17 PM
#6

#5 Helt riktig!

Annons:
Spotless
8/17/11, 2:20 PM
#7

Både jag och mamma har importerat katt från Finland och Danmark, vi har då fått hem dem efter att de blivit 12 veckor men innan de blivit 3 månader, alltså på dispense. Man behöver ett tillstånd från Jordbruksverket, man ansöker i förväg, det är bra om man redan har kattens chipnummer annars måste man komplettera med det och katten behöver ett EU-pass samt ett intyg från uppfödaren att den inte varit i kontakt med andra djur än de i hemmet. En katt frpn Danmark ska vara avmaskad mot dvärgbandmask, det behövs inte från Finland. Lätt som en plätt har det varit! För att få katten reggad i SVERAK ska stamtavlan samt tillstånd skickas in till SVERAK samtidigt med ansökan om transfer.

Som några redan påpekat så blir det ännu lättare att ta in kattunge och/ellr esa med katt från och med 2012, då försvinner kravet på blodprov och antikroppar.

Vi har själva åkt och hämtat våra kattungar med antingen flyg eller båt, uppfödaren till min Devil var vänlig nog att komma med honom själv. Glad

Lycka till Amanda!

hannele44
8/17/11, 5:07 PM
#8

Angelika-du menar Breeders blanketten ? Som intygar att katten varit i katteriet och inte i kontakt med vilda djur ? Eller hur ?

amandahurtigh
8/18/11, 8:51 AM
#9

Tack alla för bra information. Skönt att få hjälp från alla håll och kanterSkrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Upp till toppen
Annons: