Annons:
Etikettavel
Läst 1992 ggr
Attacks
2011-08-11 13:36

Alder på leveringsklar kattunge

I hvilken alder leverer dere fra dere kattungene på? Og hvorfor har dere valgt akkurat den alderen ?

Skal kattunger til ikke-oppdrett flytter dem gjerne 14-16 uker gamle.

Skal dem til andre oppdrett så syns jeg 16 uker er helt perfekt.

20 uker kan dem også være,dersom dem skal flytte lenger avsted. Men det avhenger av så mangt.

Jeg syns personlig en kattunge på 12-13 uker er for ung til å flytte,og ikke ville jeg hatt en kattunge på den alderen heller flyttende inn til meg,dersom det kan unngåes.

Flytting i nytt hjem er stress for en katt uansett alder,og om dem bare er noen få uker eldre,så har dem også fått et mye bedre immunsystem. Dem reiser inn i nytt hjem med en egen bakterie bagasje,og dem blir eksponert med noe helt nytt i nytt hjem.

 Dersom Norge får like regler som Sverige til neste år,så vil ingen tidlig import være 12 uker lenger,da kan dem komme litt senere,men man trenger heller ikke vente til dem er nesten voksne. Helt perfekt i mine øyne Glad

Nå tenker jeg på kattungenes beste, ikke at jeg vil helst ha hjem en liten en. For så mye forskjell er det da ikke om man er 12 eller 16 uker. Dem er fortsatt babyer.

Hastverk er lastverk,og ihvertfall for en liten kattebebis.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
MalinL
2011-08-11 14:04
#1

Jag låter mina ungar flytta från 12 veckors ålder i regel. Det beror givetvis på individen, men för oss har det funkat bra och de flesta har vid 12 veckor vägt mellan 1,5-2 kg och har anpassat sig bra i sitt nya hem med nya människor, katter och andra djur.

AlexH
2011-08-11 14:06
#2

jag väljer att låta mina flytta vid 12-14 v ålder om inget annat överenskommit med köparen , som gör att kattungen får stanna lite längre… Jag tror personligen att det är bra att kattungen kommer till sitt nya hem så tidigt som möjligt såfamiljen kan prägla katten från början, … men alla tycker ju olika..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MalinL
2011-08-11 14:11
#3

Ja när jag skriver från 12 veckor så menar jag givetvis tidigast från 12 veckor. Glad Åldern då unganra flyttat har varierat allt ifrån 12 veckors ålder, till 5 månaders ålder, beroende på omständigheterna.

embla2
2011-08-11 14:13
#4

Jag hara aldrig släppt en unge förren jag sett att den är mogen. Att allt fungerar med mat o vikt. Ingen betydelse av ålder dock ej under 12v. Helst något äldre.

Attacks
2011-08-11 14:21
#5

Men er det kattens beste å komme tidligst mulig avsted så dem skal raskest mulig bli venn med barna,hunden eller andre katter?

Et immunsystem blir jo bedre jo eldre en kattunge blir, og det syns jeg er  viktigere enn at dem raskest mulig skal bli venner med x og y. Og også om dem får vaksinene sine rask og flytter dagen etterpå,så hjelper jo ikke det på heller.

Jeg misforstår sikkert Glad Jeg har aldri hatt problemer kun 1 gang med å ta inn voksen katt her, men kattunger som kommer enten den er 12 uker eller eldre,,dem har det aldri vært noe problemer med. Dem glir inn i galskapen med de andre veldig fort Skrattande

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

MalinL
2011-08-11 14:31
#6

Vissa av unganra har det varit bra för att flytta hemmifrån. Har haft några småtjejer som bara brytt sig om sin mamma och varit lite småtråkiga med människor på det sättet. När de har flyttat har de blommat upp jättefint.

Jag har haft lite svårare att introducera äldre ungar i gruppen vissa gånger tyvärr. Då en eller två av mina honor har haft synpunkter på nykommande större ungar.

Dock så har jag det sista året haft de nya i eget rum en tid innan de träffar de andra, så de hinner bli lite äldre.

Men som sagt så gör alla som de tycker känns bäst för dem själva och för sina kattungar. Glad

Annons:
[lisme]
2011-08-11 16:21
#7

Bare en liten kommentar til en eventuell endring av importreglene i Norge. Jeg har vært i kontakt med Mattilsynet både lokalt og sentralt og de har ingen endringer på bordet i forhold til å ta inn vaksinerte katter/uvaksinerte kattunger dessverre Obestämd

Zandrinos
2011-08-11 16:29
#8

Här hinner dom i regel bli 14 veckor innan dom flyttar. Då behöver man inte vaccinera så tidigt.

AmandaWvW
2011-08-11 17:24
#9

Jag vill gärna att några av kattungarna får stanna fram till, säg 16 veckors ålder. Men vissa vill jag leverera tidigare beroende på självständighet. Sist blev för många av kattungarna kvar hos oss i för hög ålder att jag kände mig otillräcklig som kattägare. Alla ungarna krävde egen tid med mig och egen uppmärksamhet och lek och jag hade helt enkelt inte tid för alla fyra 16-veckors ungarna.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Nilla
2011-08-11 18:09
#10

Jag måste säga att jag håller med dig, Veena. Jag har levererat mina ungar vid 14-16 veckor - även de som varit stora och rediga. Tror som du att immunförsvaret behöver det, samt att några veckor extra med mamma, gör dem extra trygga som individer. Har valt att ge första vaccinationen så sent som möjligt och mina kattungar har helt enkelt inte varit leveransklara förrän vid ca 16 veckor.

När jag köpt katt själv, har jag gjort upp om att ungen fått stanna kvar några extraveckor, även om jag kunde fått hämta vid 12 v.

Varför ska de inte få de extra veckorna, om man kan ge dem det? Det handlar om en hel månad eller mer hemma hos mamma. Det önskar jag mina kattungar. De har hela livet framför sig sedan. Glad

Har det varit något trassel, alltså om ungen varit krasslig - är det extra viktigt med senarelagd leveransdatum.

Hittade en artikel här, något gammal - men bra.

www.katter.nu/artiklar/artikel_3_010714.htm

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-08-11 18:15
#11

#10 Jag förstår vad du menar, men håller inte med om just det att stanna längre hos uppfödaren (hos mamma) nödvändigtvis gör dem extra trygga som individer, fast det är förstås individuellt. Jag har faktiskt några exempel på det motsatta. Jag tror det kan vara nyttigt för en del kattungar att flytta hemifrån. Detta är i alla fall min erfarenhet i de kullar jag haft.

Däremot så anser jag såklart inte att det skadar att låta dem stanna några veckor extra och för en del kattungar är det absolut nödvändigt att göra det.

SacredSouls
2011-08-11 18:37
#12

Jeg synes 14-16 uker er en veldig fin alder å flytte på og pleier å legge meg rundt der.Men det har alltrid vært inviduellt og tilpasset om jeg synes lille pusen er klar.

Såklart foretrekker man å få de tidlig når man driver oppdrett,noe enklere å få de integrert i katte familien. Men jeg er av den mening at noen uker fra eller til ikke spiller særlig stor rolle.Vi har hentet tidlig en katt og kastrat tanten vår var sur og jeg tror nok hun hadde vært like sur uansett alder på kattungen Skrattande

#7 Jeg leste på mattilsynet at dette med rabies/markkur etc nå har blitt sendt inn til høring og eventuellt vil gjelde fra 31.12.2011.Har det blitt noen endring utover det som jeg ikke har fått med meg? Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-08-11 20:35
#13

#Jeg snakket med dem i begynnelsen/midten av juli og da fikk jeg beskjed om at reglene ikke var planlagt endret fra 01.01.2012. Jeg var på siden til Mattilsynet for ca 3 uker siden, og da sto det ingenting om planlagte endringer. Men mye kan jo ha skjedd siden jeg sjekket og ingenting er bedre enn det Skrattande

Annons:
SacredSouls
2011-08-11 20:45
#14

#13 Ok,takk for svar Glad Det ligger på mattilsynet sin første side og ble tydeligvis publisert nå i august. Om du scroller litt ned på nyhetssiden så er det linje nr 9 i grått der:

Høring: Forskrift om endring av forskrift 1. juli 2004 nr. 1105 om dyrehelsemessige betingelser for ikke-kommersiell transport av kjæledyr 01.08.11

Edit : det gikk visst an å få inn en link med chrome alikevel.

Det blir jo spennende det her Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Spotless
2011-08-12 06:24
#15

Jag vill att mina ska vara 14-16 veckor gamla innan de flyttar och jag har dem alltid kvar i åtminstone en vecka efter att de fått sin andra vaccin. Jag ser dessutom till att sprida flytten så att inte alla flyttar på en gång. Två som ska till samma hem flyttar naturligtvis samtidigt men annars vill jag inte att fler än en flyttar åt gången och gärna med några dagars mellanrum.

Attacks
2011-08-12 11:57
#16

#15 Helt enig.

Det må være umåtelig trist for mammakatt,om alle bebisene flytter på samme dag.

Jeg har hørt flere som har fått kattene sine samme dag eller få dager etter vaksinen. Det er jo høydose medisin i de basseluskene, så da har dem virkelig godt av å være hjemme en liten uke ekstra.

Det kan nok være anderledes om mammakatt er lei av ungene sine så klart,at dem kan flytte 12-13 uker. Men her har som regel alle mødrene vært  glad i ungene sine helt til dem flytter ut 16 uker eller mer.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Rokkur
2011-08-12 14:45
#17

12-16 veckor.(eller äldre i vissa fall) Helt beroende på kattunge och vart den ska flytta. Om det är en kattunge som är lite mindre än de andra så vill jag gärna behålla den lite längre, likaså om den ska flytta utomlandsGlad

Och sen ser man ju också på hur beroende de är av sin mamma.

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

[lisme]
2011-08-12 16:17
#18

Dette har forsåvidt ikke vært noe tema hos oss siden de aller fleste avkommene vi har solgt, ikke har flyttet før de har vært både 5 og 6 måneder. Noen få unntak er det likevel og de har flyttet når de var 12 uker gamle. Det har gått helt fint med kattungene og mødrene deres. Kikkis 5 kattunger flyttet samme dag på samme tid, og hun lette ikke etter dem i det hele tatt.

Lejdet
2011-08-12 21:13
#19

Har nog inte sålt någon vid 12 v vad jag minns utan ser helst att de är lite äldre, tycker 14-16 v är en bra ålder men självklart är det väldigt individuellt beroende på kattunge.

Attacks
2011-08-12 21:29
#20

Men…. immunsystemet er jo bedre på en kattunge på 16 uker kontra 12 uker, om den har vært sunn og frisk siden fødsel. Har den vært syk på noen måter i ukene hjemme hos mamman sin,så kanskje dem trenger ekstra uker hjemme,og litt senere vaksiner. Da bør 16 uker være en selvfølge syns jeg.

Jeg har hatt mange kattunger som sikkert kunne flyttet 8 uker gamle om det hadde vært opp til dem å bestemmeTungan ute

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
[nollottan]
2011-08-13 01:01
#21

Jag har inte salt nagon katt annu…men har kopt in 4 st och alla de har varit over 14 veckor :-) jag har haft bra kontakt med uppfodarna som ar det viktigaste for mig, att jag litar pa deras tanke om nar katten ar redo att lamna hemmet. Ibland har omstandigheterna gjort att jag hamtat senare. De ska bli spannande nar jag far min egna forsta kull vad jag sager da.

[figgelina64]
2011-08-13 10:07
#22

Är nog benägen att i denna debatt gå på Malin L:s linje och Angela har oxå kloka ord…

Upp till var och en men inte under 12 veckor och över 1ooog(enligt SVERAK)

Sen är det upp till individen vad som passar

och som Angela skriver att det är bra med spridning med ngr dagar så att alla inte flyttar samtidigt och att dem mår bra efter sprutan…

Ingenting är rätt eller fel i debatten och man känner sina kattungar bäst och bara man följer SVERAKS regler (eller är det jordbruksverket?) och kattungen mår bra, får ett tryggt och gott hem så måste alla alternativen vara bra;.)

Lisa P, Qjou´z

Attacks
2011-08-13 15:45
#23

Jeg tror dere alle sammen har misforstått meg.Glad Jeg sier bare min personlige mening, og det er klart man kan etter regler levere fra seg bebisene 12 uker osv. Det kan man i NRR også. Det er det mange som også gjør i Norge.

MEN det faktum er at for en kattunges aller beste,den er bedre rustet med en bedre bagasje, da i form av et mye sterke immunforsvar til å takle overgangen og nye basselusker i nytt hjem. Kattungene ellers utenom immunsystemet demmes, dem er nok klare lenge før dem er 16 uker. Utenom immunsystmet,så er det jo individuelt om dem er psykisk klare 12 eller 16 uker.

De forrige kullene mine,så ville kjøperene mer enn gjerne faktisk ha dem litt eldre,og det er så deilig når det er sånn,at man ikke trenger å forklare hvorfor man holder dem igjen. Dette var både kosekatter og avlskatter deriblandt 1 langeksport. Please flyttet 16 uker fordi han hadde reisefølge hele veien,ellers hadde jeg holdt han igjen til han var 5 mnd pga ekstremt lang reisevei.

Jeg er kanskje striks med det,men det er sånn jeg ble lært opp,i mine første oppdretter år. De kunnskapene ville ikke jeg vært foruten. Hadde jeg hatt en annen mentor,så hadde jeg sikkert syns 12 uker var helt ok, til jeg hadde fått meg mer kunnskaper. Det er flere ganger jeg har hatt andre meninger tidligere,men så får en nytt syn på ting og man lærer noe nytt hele tiden.

Litt "morsomt" er det, i DK er det sjeldent noen som gir fra seg kattunger når dem er 12 uker - 16 uker er mer vanlig der,og  i USA tviholder mange på dem til dem gjerne er 5 mnd Tungan ute

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

oscarsine
2011-08-14 13:56
#24

MIne kattunger reiser hjemmefra som regel mellon 14 og 16 uker:-)) Selvfølgelig kan de reise før om de er store og har vært friske og fine gjennom hele oppveksten. Men mine dyrleger vil helst ikke vaksinere før kattungen er 12 uker, noe som er helt greit for meg, og jeg leverer dem ikke før en ukes tid etter vaksine.

Fra mitt siste kull reiste faktisk den ene når han var 13 uker, han skulle helt til Kirkenes, det passet med at noen bekjente kunne ta han med opp, og dessuten var han veldig stor, og hadde vært sund og frisk hele oppveksten her:-)) Ellers hadde kjøperen fått kommet og hentet han senere:-))

Vet at flere oppdretteren nedover i Europa ikke liker denne regelen vår om inn i Norge før 3 mnd, for de leverer vanligvis ikke kattungene sine så tidlig. Så la oss håpe at de nye importreglene går igjennom, så vil det bli lettere både for oppdrettere og kjøpere:-))

Spotless
2011-08-14 14:03
#25

#23 Jag förstår precis hur du menar och håller med. (skrev hur jag tänker i #15) Det är viktigt att vi är medvetna om våra katters komplicerade virologi och att den stress vi utsätter dem för t.ex. i samband med flytt inte syns på utsidan alla gånger.

Upp till toppen
Annons: