Annons:
Etiketthälsa
Läst 1512 ggr
kalindas
2011-08-10 10:07

Detektivarbete...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en katt som börjat kissa inne i nya lägenheten. Vet däremot inte vem det är och varför…
Det känns inte som ren protest, då de har mått väldigt bra här och detta började efter 3 månader.

Har satt in Feliway i uttaget, men det fungerar inte. Så det enda jag kan tänka är att det är en tydlig protest eller så är någon inte bra.

Nu har jag köpt en påse med plastpärlor som man kan använda att ta urinprov med. Kruxet är nu bara VILKEN katt jag ska ta prov på!
Har ju fem att välja mellan…Obestämd

De tre mest misstänka är:

Smilla - som har den tendens att kissa då hon inte är nöjd med livet. Dock har hon aldrig varit så lugn som hon är nu på många år…

Skatan - som gått ner lite i vikt det senaste halvåret, detta sen jag började med Iams. Kan ibland känna sig lite utanför ibland, då hon och Smilla inte är bästa vänner.

Ellie - jamar ofta och är lite orolig. Dock aldrig gjort eller visat några tendenser på att vilja kissa annanstans än i lådan…

Alla tre är blanka i pälsen, klara i ögonen och jag ser inga tendenser till sjukdom.

Vilken katt hade ni valt att ta provet på?

/Elisa

Annons:
[Cisco-Fidel]
2011-08-10 10:10
#1

Svårt att veta, men svarade Skatan pga att hon gått ner i vikt. Hoppas du får veta vem det är.

kalindas
2011-08-10 10:12
#2

Är också lite orolig för viktnedgången. Men samtidigt är hon ju inte mager nu utan normalviktig…Obestämd

Ska stänga in mej med den som jag väljer i natt. Är det kissat på morgonen så är det bevisligen inte den katten…

/Elisa

Lillatassen
2011-08-10 10:30
#3

Röstade på Skatan. Kanske en protest om hon känner sig utanför? Så gör en av våra damer här hemma.. Periodvis funkar allt jättebra (som nu) men sen kommer de perioderna då damerna ryker ihop ordentligt och då börjar det dyka upp protestkiss lite här och var..

[lisme]
2011-08-10 11:11
#4

Jeg svarte Ellie bare fordi at jeg måtte velge en katt. Hadde dette skjedd hos oss ville vi ha brukt eliminasjonsmetoden for å finne ut hvem av dem som tisset. Så ville vi ha brukt plastperlene til å ta urinprøve av katten som tisset.

AlexH
2011-08-10 12:16
#5

röstade på smilla, då hon kanske revir markerar eftersom hon kör med skatan…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Helenaf76
2011-08-10 13:54
#6

Jag röstade också på Smilla eftersom hon har sina "idéer" samt smärtproblematiken.

Annons:
origirl
2011-08-10 18:20
#7

Anser Smilla och Skatan för brottsligheterna Flört

kalindas
2011-08-10 18:53
#8

#4
Det är just det jag försöker göra. Att lista ut vem som är boven. Funderade t.o.m. på att sätta upp en webbkamera så jag kan filma de ev. boven. Glad

#5-6
Smilla och Skatan är lika stora kålsupare när det gäller att "köra" med varandra. Först jagar Skatan Smilla, sen bromsar Smilla och vänder och jagar Skatan eller tvärt om.
Ang. smärtan så tror jag inte Smilla har hon nu. Hon kråmar sig, sträcker sig och leker för fullt. När hon har haft ont innan så ligger hon stilla och är osocial.

Tror det blir Skatan som får äran att dela sovrummet med mej. Skulle Smilla vara boven, så kommer hon garanterat kissa inatt, då hon inte får sova i min säng…

/Elisa

Nilla
2011-08-10 19:21
#9

Jag tror att detta är något mellan Smilla och Skatan. Någon pinkar för att stiga på rangsskalan. Eller är det kanske Ellie som vill upp ett snäpp? Skrattande

Jag tror att det här är revirmarkering. Har de urinvägsinfektion, springer de ju på lådan (eller någon annanstans) stup i ett. En av mina katter har precis haft det - utlöst av stress.

Kom som ett brev på posten några dagar efter vår utekatt Maja, hade fått upp ett fönster och gått in och röjt runt här. Alla katterna gömde sig i kastrullskåpet. Alla utom Zelda, som var mkt störd av händelsen och vägrade komma ner från kylskåpet på två dagar. På tredje dagen kom urinvägsinfektionen.

Har du flyttat, kan det vara en utlösande faktor. De är kanske stressade, fast du inte märker det? Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-08-10 19:25
#10

#9
Hade det varit stressade av flytten borde de ju inte vänta tre månader innan de börjar kissa.
Misstänker också någon typ av protest eller rangbråk, men vill utesluta ev. sjukdomsorsaker. Speciellt då Skatan faktiskt blivit betydligt smalare..

/Elisa

4barnsmor
2011-08-10 19:54
#11

Jag ska också ta urinprov på 2 av mina katter då vi har en som också går och kissar överallt. Hur gör du? Fick tips från veterinären att ta urinprov själv och skicka in till SVA eller ge till vet. Hur brukar du gå till väga?

kalindas
2011-08-10 19:58
#12

#11
Köpte en påse med plastkulor som heter Katkor hos veterinären. Fick betala 100kr.
Ska stänga in mej med Skatan, lägga det i en utställningslåda och hoppas hon kissar där inatt.
Annat alternativ är att lyckas få nåt under katten när den kissar eller åka till veterinären och sticka en spruta direkt i urinblåsan.

/Elisa

kalindas
2011-08-10 20:00
#13

http://www.veterinarbutiken.se/tillbehor/154-katkor-plastkulor-for-urinprov.html

Här ovan verkar man kunna beställa detta till ett helt ok pris!

/Elisa

Annons:
4barnsmor
2011-08-10 20:39
#14

Och vad gör du med kisset sen? Enligt SVA och min vet. kan man skicka det själv till SVA, eller lämnar du in det till din vet?

Jag fick även tips om att man kan använda opoppade popcorn. Kanske ett billigare alternativ?

kalindas
2011-08-10 21:09
#15

#14
Man får nog tvätta dem noga om man använder popkorn. Obestämd

Fanns en liten pump med, så jag får pumpa upp det och lägga det i röret. Lämnar in det till veterinären sen.

/Elisa

MalinL
2011-08-10 21:14
#16

#15 Kan du inte annars ta ett sterilt urinprov hos veterinären så slipper du hålla på och dona med plastkulor etc. Obestämd

kalindas
2011-08-10 21:25
#17

#16
Tänkte jag skulle slippa sticka dem i urinblåsan som man gör där. Sen är jag ju inte 100% säker på vem som är boven i dramat.
Hade jag haft råd så skulle jag åkt och tagit blodstatus på Smilla och Skatan. Men detta är ett alternativ.

/Elisa

SacredSouls
2011-08-10 21:43
#18

Jeg stemte på Smilla jeg (stakkars Flört) Hun virker som en frøken med sterk personlighet og jeg tenker protest.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-08-10 22:01
#19

#18
Tänkte också först på Smilla. Men det känns inte riktigt som att det är hon…Obestämd

/Elisa

kalindas
2011-08-11 08:56
#20

Gåtan löst för denna gången. 
Skatans urinprov innehöll vita blodkroppar = urinvägsinfektion

Vetrimoxin i 10 dagar

/Elisa

Annons:
MalinL
2011-08-11 13:08
#21

#20 Skönt att du fick veta vem det var och vad som felades. Glad

Helenaf76
2011-08-11 14:15
#22

Då är fallet löst. Skönt att du fick reda på vad det var.

[lisme]
2011-08-11 16:24
#23

Så flott at du har løst gåten og at det var en relativt enkel løsning på saken Glad

Nilla
2011-08-11 18:22
#24

Det var duktigt av dig, att du testade. Jag som trodde det rörde sig om revirpink. Ja, man känner sina katter bäst själv. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Siameshona
2011-08-12 08:07
#25

Ahhh."skönt" med "bara" en Uvi

Upp till toppen
Annons: