Annons:
Etikettavel
Läst 2644 ggr
Lejdet
2011-08-09 22:15

Får jag presentera Ceasar!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tingat denna lilla svarta goding som skall hämtas i helgen, Ceasar 13 v, OLH n efter Coral Reef´s Rain & Coral Reef´s Oboy.

Han är förvisso släkt med min Tingeling så de går inte att använda med varann men planen var ändå att para Tingeling med Casper i vår och att spara en variant och sen inte använda henne mer i långhårsaveln.

Det är jättesvårt att ta bra bilder på svarta katter och dessa är ett par veckor gamla så nya kommer såfort jag har fått hem honom!

Jag hoppas nu verkligen att denna lilla pojke får växa sig stor och stark!

Saknar min Sixten så…Gråter

Annons:
Lejdet
2011-08-09 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

10 v här

Liljekatten
2011-08-09 22:29
#2

Han är jättefin! Hoppas han kan lindra sorgen efter Sixten lite grann.

origirl
2011-08-09 22:33
#3

Fin kisseGlad men er det bra å ta inn en ny kisse rett efter du har haft en som har varit sjuk?Obestämd

Lejdet
2011-08-09 22:42
#4

# 3 tänk vad mycket okunskap det fortfarande finns om FIP.. själva sjukdomen FIP smittar inte från katt till katt! Coronaviruset(som FIP muteras ifrån) smittar däremot och finns i 80-90% av alla hem med fler än 2-3 katter men ger bara en vanlig släng av diarré OM katten inte har någon defekt på immunförsvaret!

Då KAN den utveckla FIP som är en autoimmun sjukdom som endast uppträder på vissa individer med i många fall ärftligt nedsatt immunförsvar eller har upplevt svår stress/ undernäring eller dylikt.

Min kattunge Sixten var troligtvis smittad med viruset redan när han flyttade till mig och har en ärftlig defekt precis som sin syster som också dog i FIP vid samma ålder.

Jag har frågat min veterinär såklart om det finns några som helst restriktioner att ta in en ny kattunge och det ansåg hon inte finnas. Självklart skulle jag inte utsätta en unge(som jag dessutom betalt 7000 kr för) för den risken!

embla2
2011-08-09 22:53
#5

Han är ju super söt..GRATTISKyss

Lejdet
2011-08-09 22:54
#6

# 5 Tack, ja han lär vara ännu sötare och bra typad i verkligheten säger de som har sett honom "live"

Annons:
kalindas
2011-08-09 22:59
#7

Jättesöt kille! Kyss

/Elisa

kalindas
2011-08-09 23:07
#8

Ang. corona, så är det svårt att säga om kattungarna hade det från där de är uppfödda eller om de blir smittade direkt i det nya hemmet. Speciellt om det är två katterier med flera katter, där corona gärna frodas.

Kattungarna jag sålde som utvecklade FIP kunde bara få den agressiva sorten från mitt katteri, då de såldes till personer med en till två katter. Den ena utvecklade sjukdomen tidigt och risken finns att han var sjuk redan när han flyttade, även om det då inte var synligt. Den andre fick det i samband mes att han blev fertil och stressad.

Just det där med var coronat kom ifrån är en av orsakerna att Agria numera har flyttat FIP från Dolda fel till Livförsäkringen. Männsikor blev ovänner och anklagade varandra.
Ex. så dog en katt från ett testat coronafritt katteri i FIP i sitt nya hem. Uppfödaren ansåg då såklart att katten inte blivit smittad där, utan hos nya ägaren. Ville inte betala ut dolda fel, då att ha FIP förr innebar restriktioner.

Men ang. ta in ny kattunge, så ska det inte vara någon större fara sålänge den har ett normalt immunförsvar.

/Elisa

[Melanie75]
2011-08-09 23:07
#9

Han är helt underbar:) Inte ett dugg partiskFlört

Lejdet
2011-08-09 23:11
#10

#8 jag har pratat med förs. bolaget och de restriktionerna är nu borttagna. De har ersatt vartenda öre på hans vanliga sjuk-och livförsäkring. Ingen problem.

kalindas
2011-08-09 23:19
#11

#10
Jo jag vet att allt sådant är borta. Men orsaken var just pga av bråk mellan uppfödare och köpare. Plus veterinärernas okunskap om FIP.

/Elisa

Lejdet
2011-08-09 23:29
#12

# 11 mina veterinärer verkar faktiskt rätt pålästa nu, tror de har pluggat lite extra ;-)

Lejonhjarta
2011-08-09 23:32
#13

Läste först nu om Sixten. Så oerhört ledsamt!!Gråter Men den här lilla läckerbiten ser ut att vara en värdig ersättare. Svart e läckert!!Kyss

Annons:
origirl
2011-08-10 00:12
#14

Jo men då lärde jag ju nåt nytt i dag också :) Det med Agria visste jag inte.

Milamen`s
2011-08-10 08:31
#15

Han er kjempesøt Kyss

Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no Glad

yve2
2011-08-10 09:16
#16

Vilken liten sötnos!

It's a cat's world… adjust! :)

Helenaf76
2011-08-10 09:37
#17

Vilken underbar liten kille du har hittat <3

CoralReefs
2011-08-10 10:09
#18

Träffade honom igår och han är helt fantastiskt! Supervacker och med sockersött temperament! En riktig snygging som jag inte skulle tacka nej till=) Lycka till!

amandahurtigh
2011-08-10 10:24
#19

Grattis, han är såå söt!!Kyss ÄLSKAR svarta katter!!!

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

[lisme]
2011-08-10 11:29
#20

Søt gutt, grattis!

Når det gjelder FIP er det endel teorier om formen ingen eksakte svar bygget på empiri. Du kan anta at Araza og Sixten ble smittet av Coronaviruset hos oppdretteren, men de kan like godt ha blitt smittet hos deg. Selv om din nye gutt er frisk og sterk, kan ingen garantere at ikke han også lider samme skjebne som Araza og Sixten. Å ta inn ny katt i et hjem der det bor flere andre katter, og der noen av kattene er stresset (som Casper som markerer og stresser, som de 3 jentene dine som ikke går overens) er en større risiko enn å ta inn en kattunge i et hjem med f.eks 2 katter. I tillegg har du hatt to fertile hannkatter på besøk, de har parret jentene dine som planlagt og løpetid og parring er også  stressfaktorer i et hus med mange katter. I tillegg har du nevnt at du bor i et lite hus der du har få muligheter til å dele opp katteflokken din. Så jeg synes kanskje du skulle være litt mindre skråsikker når du uttaler deg om hvor Araza og Sixten ble smittet av Corona, og at det samme ikke vil kunne skje med dn nye gutt. Ltt ydmykhet er aldri feil Flört Å drive med oppdrett av katt er en hobby der det ikke finnes en eneste garanti fo noe som helst bortsett fra at det blir mye liv i huset, mye moro og endel sorger & bekymrirger.

Annons:
SE*Wishetens
2011-08-10 14:14
#21

#20 lisme > tänkvärt inlägg. Det är inte alltid vår uppfattning om vad stress är och kattens uppfattning av detsamma stämmer överens.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

origirl
2011-08-10 15:52
#22

#20 Bra innlegg Glad

Lejdet
2011-08-10 19:21
#23

# 20 Lisme jag har ALDRIG påstått att jag tror att jag inte har coronavirus ibland mina katter för det har jag med all säkerhet, precis som troligtvis alla uppfödare har. Mina katter har haft oklara diarréer som små, men som har gått över, så de har troligtvis haft en släng av corona men har haft såpass bra immunförsvar att de har klarat sig från FIP (än så länge).

Jag har tagit in flera andra kattungar från andra uppfödare under samma förutsättningar och de har INTE fått FIP så om de här två syskonen var mera stresskänsliga eller om det är en ärftlig defekt det vet man ju inte säkert.

Jag har tagit med alla mina andra katter på utställningar i samma ålder och de andra har tålt även den stressen bra.

Jag håller med om att det är svårt att veta vad som framkallar stress hos olika katter men båda dessa syskon har varit lugnet och tryggheten själv och har gått ihop med alla de övriga katterna utan bråk.

Jag har(ensam) sammanlagt 4 rok på 100 kvm samt 30 kvm rastgård+ ett katthus på 10 kvm med rastgård+ytterligare ett gästhus 10 kvm + ett varmbonat garage på 50 kvm så att jag inte kan sära på mina katter om jag vill det stämmer inte, utan att jag har sagt att jag helst inte vill ha dem sittande instängda i olika rum och låsa in mina hannar etc. Men måste jag så finns det möjligheter.

När har jag skrivit att min nya kattunge inte kan få FIP han också?

Lejdet
2011-08-10 19:41
#24

# 20 för övrigt så tycker jag att du ska fråga alla de som verkligen har varit hemma hos mig och träffat mina katter i hemmiljö hur stämningen är här för jag tror inte att du hittar ett tystare och lugnare hem med så många katter i!

De flesta fattar inte ens att de knappt märks trots att de är så många.

Att en snart fertil hankatt strilar är väl inte så konstigt när den känner lukterna av andra hannar i huset bredvid?

Det andra problemet är nu eliminerat då jag har särat på systrarna och de övriga sex så att de bor helt för sig själv. Sixten bodde aldrig med "sur-systrarna" så de kan inte ha stressat honom.

embla2
2011-08-10 19:49
#25

Jag tycker inte att du Ledet ska behöva förklara allt det du skrivit. Du har ingen skyldighet övet huvudtaget att göra det. Allra helst här på fokus.

Lejdet
2011-08-10 19:52
#26

# 25 jag känner tyvärr att jag måste förklara mig när folk ifrågasätter varför jag har köpt en ny kattunge. Ibland önskar jag att inte hade skrivit nåt alls från början så behöver ju inte folk bekymra sig om mina val i livet.

Tack alla ni andra som bara har gratulerat till den fina katten och inte har ifrågasatt nåt!

amandahurtigh
2011-08-10 20:05
#27

Tjuvkikade BTW på uppfödarens hemsida och såg den senaste bilden på honom, han är så snyggSkrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Annons:
[figgelina64]
2011-08-10 20:39
#28

Jag har kikat på honom tidigare då han är släkt med mina katter

det är en riktigt fin OLH hane, med bra typ och en fantastisk utstrålning!

SacredSouls
2011-08-10 20:49
#29

#25 Jeg tror nok ikke lisme mente det slik lejdet. Men at hun bare ville forklare litt mer om Corona og at man tross alt ikke kan anta hvor slikt kommer fra når man har flere katter selv. Det er jo en tragedie for oppdretteren også dette her. Man må ta hensyn til det.

Når det er sagt så er det mye uforstand om FIP. Er ikke så lenge siden jeg hørte om en oppdretter som hadde mistet en katt i FIP og som presterte å si at h*n ikke kunne skjønne hvor smitten kom fra… Men det beste vi kan gjøre i slike situasjoner er å informere om FIP. Hva det er og at det ikke er smittsomt osv.

Lykke til med din nye gutt. Hvor kommer han fra sånn at jeg kan kikke på litt nye bilder jeg også Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-08-10 20:55
#30

Spännande med ny hane. Hoppas på att få se bilder på honom här sedan. Glad

Lejdet
2011-08-10 22:49
#31

# 29 ja det var ju det jag försökte göra, informera om hur FIP fungerar.. och förklara att jag självklart har pratat med mitt djursjukhus INNAN jag tar hem en ny unge!

Jag återger bara vad min veterinär har sagt och det är att hon tror att dessa två katter hade immundefekter eftersom de var helsyskon och utvecklade exakt samma symtom vid exakt samma ålder och det såg exakt likadant ut när de obducerades. Sen kan jag såklart ha oturen att ännu en kattunge bär på corona ELLER smittas här hos mig och att det muterar i dennes kropp. Men det kan vi ju alla råka ut för. Eller hur?

Jag lider med uppfödaren och förstår att detta är en tragedi även för henne och vi har haft en bra relation hela tiden och de har stöttat mig i mina beslut om avlivning etc.

kalindas
2011-08-10 22:57
#32

#31
Jag tror att det är citatet (som du skrev ovan) nedan som en del reagerade på.

"Min kattunge Sixten var troligtvis smittad med viruset redan när han flyttade till mig och har en ärftlig defekt precis som sin syster som också dog i FIP vid samma ålder."

Där låter det som om du menar att de var sjuka redan hos uppfödaren och att du fick två sjuka katter. Vet att det inte är så du menar. Men det kan misstolkas. Glad

/Elisa

Lejdet
2011-08-10 23:01
#33

# 32 Jag vet ju att båda två hade en rejäl diarréepisod hos uppfödaren vid 5-6 v ålder så det är inte precis taget ur luften..

men du har rätt, det var inte så jag menade faktiskt, de kan likagärna ha blivit sjuka här hos mig, men det är fortfarande så att viruset bara muterar hos vissa katter enligt det jag har lärt mig

Lejdet
2011-08-10 23:03
#34

Men nu förvandlades min tråd om min nya fina hanne som jag är så glad över att ha tingat till en gnälltråd och det känns inget roligt så jag återkommer med en ny tråd och nya bilder när jag har hämtat honom.

Annons:
embla2
2011-08-10 23:08
#35

Folk verkar ha PMS eller nått när det ska huggasFörvånad

[lisme]
2011-08-11 02:44
#36

Du har oppfattet det helt rett Line! Og #32 ti poeng!

Jeg synes det har kommet gang etter gang etter gang hentydninger og direkte uttalelser ang FIP hos Araza og Sixten og at den måtte de ha fått på grunn av at de ble smittet med corona hos oppdretteren og at de hadde dårlig imunforsvar. Den stakkars oppdretteren deltar ikke her på SiF og kan ikke hverken forklare eller nyansere det som blir skrevet her inne. Jeg syntes det var tide at noen grep inn å prøvde å få fram at det er ingen som kan fastslå hvor coronasmitten kommer fra uten at det blir tatt tester i begge katteriene. Og viser det seg at Torparkattens ikke har høye coronatiter men det har Arazas oog Sixtens oppdretter, kan man anta at smitten skjedde i hjemmet til oppdretter. Men fortsatt vet man ikke det med sikkerhet, fordi at om testene av Torparkattenskatter viser lave titer, kan de likevel ha vært høyere tidigere.

Det er fryktelig trist når katter blir syke og dør eller det er nødvendig for oss å bestemme at de må få slippe. Ingen av oss her inne er vel uenige i det. Men jeg trodde at dette var et diskusjonsforum, der man kunne få hjelp til å se en sak fra flere sider for så å finne den beste løsningen som er mulig. Når man diskuterer er man ikke en papegøye som hermer etter første innlegg, nei da legger man fram meningen sin og forsøker å komme med innspill som kan være nyttige for andre i en gitt situasjon. Jeg er ikke interessert i at dette skal bli et forum der vi dilter etter den som er tonengivende i den perioden. Jeg vi ha ærlige tilbakemeldnger, og mange tråder med "å så søte kattunger"kommentarer er jo søtt, men er de nyttige?

Anna-Lena, du har i flere tråder skrevet om at du bor i et lite hus og at du har få muligheter for å dele av rom (f.eks) når det er nødvendig å skjerme en katt. Jeg husker blant annet at det var litt vanskelig å få til å sette inn dører i huset ditt sånn at Cinzano ikke måtte være sammen med de andre jentene. Har jeg misforstått det du skrev beklager jeg det. Når det gjelder mine kommentarer i dine tråder kan jeg bare si at jeg har forsøkt  komme med innspill som kanskje kunne være til hjelp i en situasjon du har beskrevet her inne. Synd at du er så hårsår at du tar alt ille opp. For å forhindre at dette skjer igjen skal jeg gjøre det samme som deg, nemlig overse dine tråder som du gjør med mine. Bortsett fra om du flere ganger kommer med uttalelser som går utover Arazas og Sixtens oppdretter, da får du flere kommentarer fra meg Cool

Lejdet
2011-08-11 07:16
#37

# 36 jag hade få dörrar i början i huset ja, men sen har jag tom lagt ut trådar här som visar bilder på de nätdörrar jag har snickrat ihop och delat av huset med. Eftersom du är en flitig läsare så trodde jag att du hade sett dom?

Jag anser inte att jag på något sätt har smutskastat mina fd. katters uppfödare utan jag har bara delgivit det som min veterinär har sagt.

Att ens uppfödda katter får FIP kan hända vem som helst men det är fortfarande så att det finns en stor ärftlig del när det gäller immunförsvaret enligt forskningen.

Jag har aldrig påstått att mina katter inte kan ha höga Coronatitrar, det är tom mycket möjligt att de har. Men det finns ingen anledning att testa dem i nuläget då alla andra är friska och mår bra.

Du kan vara glad Lisme som istället har en frisk katt som var helsyskon med dessa två och har sluppit gå igenom det här att se två unga fina katter tyna bort!

Rokkur
2011-08-11 08:12
#38

Lejdet: Han är superfin!Kyss Och jag tycker det är jättebra att du får en "ersättare" för Sixten, kanske kan han trösta dig i din sorg efter lille Sixten!

Och sen vet du ju faktiskt bäst själv om huruvida det går att ta in en ny kattunge eller inte i ditt hem. Ser fram emot bilder på pojken!Skrattande

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Corny
2011-08-11 10:20
#39

Kanske en informations- och diskussionstråd om FIP vore bra?

Min katt Elliot (CRX) var 8 år när han utvecklade FIP. Ingen av de andra (än så länge) har fått det, trots att de bevisligen har varit utsatta för coronavirus.

Det måste ju vara en sårbarhet hos den enskilda katten som gör att viruset muterar.

Lejdet: Jag ser fram emot massvis med bilder på Ceasar! Han ser fantastisk ut. Jag har också en svart OLH, Mikey, som är underbar, men inte har lika fina öron!

karitzy
2011-08-11 12:08
#40

Generelt mht virus smitte;

Nei, Fip  smitter ikke  - coronavirus gjør.  Kommer en katt med null immunitet inn i et katteri der corona er tilstede er denne den første i smittefare køen og mutering er tistede da fip er en immunitets sykdom.  I tilegg til dårlig immunitet stresser alle nye katter, og det er flere ting å forholde seg til.

Uanset hvem som er årsaken, er det klokest  å stresse ned, bero med nyanskaffelser,kull og utstillinger. Det er viktig å unngå smittespredning inn i eget katteri når immuniteten er lav der.

Dette er som jeg ser på det mht å hindre/unngå  sykdom i et  katteri.

Karitzy(。❤‿❤。)

Lejdet
2011-08-11 15:39
#41

# 38 tänka sig att nån tror på att jag vet bäst själv(i samråd med veterinär) Flört och att jag inte är en ansvarslös hemsk människa som tar hem en stackars kattunge och utsätter den för dödliga sjukdomar!

# 39 jag tror också att han blir en finfin katt och svart OLH har länge varit en favorit!

Annons:
[nollottan]
2011-08-13 00:37
#42

Ska bli kul att fa traffa dig snart nar du antligen kommer soderut :-) annu ett grattis till din lilla fina svarta! (njuter mina sista dagar pa mallis nu)

GunillaSverkersson
2011-08-13 09:11
#43

Lycka till på resan, fin fin kattungeGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Lejdet
2011-08-13 11:29
#44

#42 japp, hoppas att jag får sällskap neråt och kattvakt! Inte riktigt klart ännu. Ska ultraljuda Iris på onsdag, annars snor jag Ziggy tills nästa löpFlört

# 43 Tack, tack!

Upp till toppen
Annons: