Annons:
Etiketthälsa
Läst 2270 ggr
moa321
2011-08-05 22:17

HJÄLP!

Hejsan!

Jag har 2 siameser (hanar och kastrerade, 5 år gamla) och den ena av dom är så himla rastlös, vi byggde en utegård till dom och vad händer, jo, den rastlösa och dominanta börjar pissa revir och slåss med den andra killen så fort han visar sig där så han kan inte vara i utegården. Det är så himla jobbigt och nu har han börjat markera inne oxå. Skulle det kunna vara en idé att han blir utekatt? Vi bor långt från stora vägen nära skogen.

Mycket tacksam för idéer och förslag!

Mvh Maria,moa321

Annons:
Nilla
2011-08-05 22:24
#1

Kanske idé att pröva med p-spruta? Någon som har erfarenhet av om det fungerar på pinkande kastrater? Eller är det individuellt?  Obestämd

Jag tror det är så här: Han har en stressad natur. I och med rastgården har hans revir utökats och han har fått ännu mer att hålla reda på = högre stressnivå. Han måste markera för att behålla kontrollen.

Prövat Feliway inne?

En av mina kattungeköpare har samma problem med sin katt. De har släppt ut honom, men han är lika rastlös och pinkar när han kommer in.

Han får p-piller och är lugn dagarna precis efter han fått sitt piller. Ägarinnan överväger p-spruta för ett jämnare flöde av hormoner. Omplacering är ett annat alternativ… Rynkar på näsan

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

moa321
2011-08-05 22:48
#2

Oki :o) Ska ta och prova Feliway och se om det hjälper.

Tack för inlägget :o)

alltidsiames
2011-08-06 08:38
#3

Synd när ni ansträngt er så och det skulle bli så bra.

kalindas
2011-08-06 09:15
#4

Får du inte ordning på kissandet med p-piller eller Feliway (testa att spraya in ett halsband med doften). Så kan du ju pröva att släppa ut honom. Var bara medveten om att det alltid är en risk att det händer någon när de går ute.
Se till att han är id-märkt. Gärna både i örat och chip, plus ett halsband.
Det är inte säkert att det lugnar honom heller.

Kan hända att det går flera andra katter runt kattgården och han därför blivit stressad. Det är ett helsike med stressade katter.

För att få bort kisslukt kan du köpa från http://ecodor.se där finns preparat som tar bort lukten.
När du tvättar bort kiss, använd aldrig något med amoniak, bästa är grönsåpa.

Hoppas han lugnar ner sig igen.

/Elisa

Nilla
2011-08-06 09:53
#5

Jag tycker inte du ska släppa ut honom. Kalindas tips om halsbandet var jättebra. Pröva det. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

moa321
2011-08-06 21:32
#6

Hej och tack för era inlägg :o)

Köpte Feliway idag (som ska sitta i eluttaget) och håller alla tummar och tår på att det ska ordna upp sig.

Mvh Maria, moa321

Annons:
Nilla
2011-08-07 08:13
#7

Du får hålla oss uppdaterade i hur det går. Nu håller vi tummarna! Glad

Hobbypsykologen funderar: Skrattande

Jag tror att katterna är väldigt känsliga för förändringar. Är det en redan stressad katt - tappar han fullständigt koncepterna (eller i detta fallet -kontrollen över sitt revir) när dörren till rastgården öppnas. Där ute har han nu en "övermäktig" uppgift…och t o m bäste kompisen blir en inkräktare.

Är rastgården nybyggd, kanske det lugnar ner sig när han vant sig? Såvida det inte springer en massa grannkatter kring rastgården om nätterna, som markerar. Då blir han stressad när han kommer ut och känner de främmande dofterna.

Snart är det höst och vinter - även om vi inte vill tänka på det nu - och det blir tid för katterna att vara inne och "softa".

Det blir en prövning i hur rastgården påverkat honom. Lugnar han ner sig och blir harmonisk av att "slippa gå ut och kolla läget"? Eller blir han frustrerad av att INTE få kolla av den delen av sitt revir?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

moa321
2011-08-08 09:30
#8

Tack så mycket :o) Det är så snurrigt här, igår sov dom tillsammans och tvättade varann, sen andra stunden så flyger den dominante på den Yngre, jag är på spänn hela tiden nästan, det är såå jobbigt, vill ju att dom ska vara vänner igen. Någon som vet hur lång tid det tar för Feliway att verka?

Mvh Maria

kalindas
2011-08-08 09:39
#9

#8
Feliway brukar verka ganska direkt (om det fungerar). Här fungerar det inte mot kisseriet. Så jag måste få fram vem boven är här.

Om du kan så undvik att ha den stressade katten i kattgården.
Jag "tror" att han slår sin kompis för att varna honom att det finns nåt farligt därute.
Min Siames Holly slog alltid de övriga två katterna i hushållet om vi var på utställning eller nåt annat okänt hände.

Det finns andra typer av lugnande medel man kan ge också. Både som veterinären kan skriva ut. Tror de heter Colmycalm (eller nåt liknade) och sen finns det en sort man kan köpa i zoobutiken, som jag glömt namnet på.

/Elisa

moa321
2011-08-08 13:07
#10

Hej allihopa :o)

Nu har vi rivit ner utegården, vi har sagt att vi går ut med Elis och Niilo i band istället, det tycker dom om :o) Gubben kan använda virket till annat som tur är :o)Det har blivit lugnare sen vi pluggade in feliway, lite återfall har det blivit men inte alls som förut :o)

En annan liten fråga, jag har försökt att få en trevligare profilbild men det funkar inte när jag ska ladda upp den, några tips? :o)

Ha det bra!

Maria, moa321

kalindas
2011-08-08 13:29
#11

#10
Profilbilden bör du kunna ladda upp via "mina inställningar".

Skönt att det lugnat sig. Synd att kattgården blev tvungen att rivas..:-(
Men vad gör man inte för sina bebisar…

/Elisa

moa321
2011-08-08 15:06
#12

Man gör allt för di små :o) Nu har jag beställt grejer från Ecodor :o)

Tack för tipset om det :o)

kalindas
2011-08-08 15:32
#13

#12
Hoppas du tycker grejjerna är bra. Har själv fått användning för sakerna, då jag har en katt som börjat kissa här.
Vet inte vem och varför, även om jag har en misstanke om boven…Obestämd

Har starka funderingar att köpa övervakningskamera…

/Elisa

Annons:
moa321
2011-08-09 15:17
#14

Det är sååå skönt :o) mina pojkar har lugnat ner sig, och nu ligger dom bredvid här och sover tillsammans igen :o) dom har slutat att bråka med varann, en stor sten har släppt från hjärtat :o)

berthagenn
2011-08-09 15:22
#15

Så himla skönt att höra, man älskar dom så att det gör ont i hjärtat! Cool

Dessa tips kommer jag att ta med mig!

Ett superbra tips som jag har lärt mig från Animal Planet (finns ett program med kattviskaren, Cesar Milans motsvarighet). En katt rev som bara den på möblerna; killen satte dit dubbelhäftade tejp, voila, så slutade kissen med att riva.

Ett bra och billigt tips!Skrattande

Kram Bella från Malmö

moa321
2011-08-09 16:23
#16

Det var ett jättesnitsigt tips av kattviskaren, ska jag oxå prova :o)

Kramiz  från Maria i Filipstad

Garmabias
2011-08-09 17:10
#17

Jag har ett tips som verkar fungera i olika sammanhang vid oro mellan katterna. Kattmynta i kruka eller planterad direkt utomhus i rastgården. Alla blir mycket glada och glömmer bort sitt revir.

Hälsningar Lotta Garmabia's i Skåne

berthagenn
2011-08-10 09:04
#18

Vi kanske ska skapa en tråd för snitsiga knep? CoolSkrattandeKyss

Upp till toppen
Annons: