Annons:
Etikettuppfödare
Läst 5280 ggr
SE*Wishetens
8/4/11, 8:00 PM

Inavelsgrad?

Efter en hel del stamtavlesurfande på pawpeds så har jag funderat lite kring inavel och inavelsgrad. Det är ju mycket prat här på siames i fokus om hur viktigt det är att prioritera hälsa, temperament och sundhet i aveln - och att vi måste bibehålla bredden i vår avelsbas.

Men handen på hjärtat - vilken inavelsgrad är "max" för dig? Hur hög inavelsgrad accepterar du i en parning du gör, och hur hög inavelsgrad vill du maximalt ha i en katt du köper?

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Annons:
kalindas
8/4/11, 8:31 PM
#1

Jag har satt max 3,12% i fyra generationer. Det blir ungefär som om två halvkusiner får ungar. Smillas första kull var 3,12%.
Tror inte jag kommer göra en högre inavel och om jag kan undvika vill jag ha omkring nollan i fyra generationer.

Fast vet jag att katten som är dubblerad är 15år gammal och sund och frisk. Så "kanske" jag hade vågat öka på inavelsgraden.
Katter är inte lika känsliga för inavel som vi människor är.

/Elisa

embla2
8/4/11, 8:32 PM
#2

Eftersom jag avlar på OLH så söker jag mig till andra dvs SIA o OSH och då är sannolikheten mindre att det blir någon större inavel. Jag är nog väldigt petig med just den saken..Vill nog ner på noll. Och jag tror att det blir rätt så nära med dom linjerna jag avlar på. Plus att jag har några snälla uppfödare hjälper mig

Tack till er.Kyss

Tror ej jag behöver nämna namet på dom.

Attacks
8/5/11, 4:39 AM
#3

For meg er det ikke %vis viktig. Men man skal vite hva man dobler,uansett hvor nært/langt ifra.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

namsooks
8/5/11, 9:33 AM
#4

Jag har gjort en parning som är 6,25 % (4generationer)och det är ok. för mig då jag vet vad jag skall para med i nästa led. Vilket är en hane med helt olika linjer så efter den parningen blir inavelsgraden 0 % på 5 generationer. Alla parningar jag planerar och gör är en liten länk i ett LÅNGT led av planering och eftertanke.

Jag hakar inte upp mej på % precis som #3 skriver men man måste veta vad man gör och risken man tar när man dubblerar.

origirl
8/5/11, 11:06 AM
#5

Enig med 3 og 4 :)

AlexH
8/5/11, 11:54 AM
#6

håller med ovan.. jag skulle kunna tänka mig attk öpa in ex. en hae med hög inavelsgrad, om jag vet vad jag har och vad jag framöver kan para med..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
MalinL
8/5/11, 12:15 PM
#7

Inavelsgraden är för mig beroende på vad som dubbleras samt %. Jag skulle endast köpa in en katt med högre % om den hade väldigt mycket att tillföra min avel, var helt obesläktad med alla mina katter samt hade en ovanlig stamtavla i Sverige (och alltså något att tillföra Svensk BAL avel i stort, inte bara med tanke på mina egna katter).

Jag har själv gjort en parning på 6,25 % inavelsgrad och vill inte ha högre än så.

Det som jag är lite orolig för med inavel är att få fram polygenetiska sjukdomar och defekter i rasen, alltså anlag som aldrig ger sig till kännas förrän de blir förekommande i en högre grad hos en individ.

hannele44
8/5/11, 2:56 PM
#8

Aha…jag har suttit och tvekat på om jag ska ta en hane som har (tillsammans med Offy ) 3.16 inavelsgrad …..Men vet åxå att linjerna är friska-så jag fortsätter fundera ett tag till …

hannele44
8/5/11, 2:57 PM
#9

Glömde-3.16 i 10:e led ;-)))

MalinL
8/5/11, 4:11 PM
#10

#9 Ok, det ser jag inte som någon hög inavelsgrad.

hannele44
8/5/11, 5:21 PM
#11

#10

Jag förstod det nu när jag läste era svar Skrattande man lär sig ngt nytt varje dag …

Upp till toppen
Annons: