Annons:
Etikettomplacering
Läst 3127 ggr
Lejdet
2011-08-02 12:43

ännu en "blocketkatt"..

där ägaren inte ens verkar veta vad hon har för ras?

http://www.blocket.se/sodermanland/Oriental_siames_35206641.htm?ca=11&w=3

Annons:
Lejonhjarta
2011-08-02 15:04
#1

Ja d var inte mkt som var ok där. Till och med min 16åriga son hade nästan alla rätt på "Finn 5 fel" m hennes annons gällande den stackaren. Synd ja inte kan ta en till katt.Rynkar på näsan Den hade verkligen behövt ett stabilt permanent hem!

Lejdet
2011-08-02 15:28
#2

Ja ingenstans står det om han är kastrerad eller ej?

Rokkur
2011-08-02 15:52
#3

Usch Rynkar på näsan haft 3 hem redan, skulle gissa på okastrerad eftersom han kissar inne. Men man vet ju aldrig! Fanns inte månge rätt i i den annonsen!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Maxima06
2011-08-02 16:03
#4

Det var ju inte den enda galna blocket annonsen som låg uppe just nu, en byb-are som till och med gjort en hemsida där hon visar sin oriental pappa och exotic mamma med kattungar. Förvånad

Trollas
2011-08-02 16:44
#5

#4 Länk?

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

hannele44
2011-08-02 17:01
#6

Som vanligt kan jag inte låta bli att göra ngt när jag ser sånt här-Jag mailade henne och frågade om han är kastrerad,att dom gillar sällskap och snälla se till att han får ett forever hem ! SVAR= är du dum i huvudet …..hmmmmm? Det var ett alldeles trevligt mail och detta var inget trevligt svar !

Annons:
Lejdet
2011-08-02 17:11
#7

#6 jag mailade också i förmiddags.. hon kanske redan är trött på "förståsigpåare"?

barkens
2011-08-02 17:18
#8

#4 Så hur skulle han/hon detta gäller göra tycker du, avliva kattungarna och skämmas under nån sten? Istället försöker han/hon få kattungarna till bra hem med hjälp av en hemsida med lite bilder, kan du förklara varför bara renrasiga kattungar kan visas upp på en hemsida?
Jag har själv aldrig avlat på huskatter men jag tillhör väl den skara raskattsägare som INSER att det alltid kommer bli huskattskullar då inte alla människor vill ha raskatt / inte har samma syn på avel som ansvarsfulla raskattsuppfödare.
Måste säga att jag tycker det är fruktansvärt att stämpla nån annan människa som "byb:are" (backyard breeder) utan fakta, jag tvivlar på att Du vet om denna människa någonsin haft en kull kattungar förut, lika lite som jag vet det. Alltihop kanske bara var ett mänskligt misstag, att t ex inte inse att hankatten blivit fertil i tid.

Nej gör någon nytta, ta hand om en huskatt (gärna från ett katthem!) istället för att sitta bakom tangenterna och döma andra människor. Jag har två (snart tre) kastrerade huskatter och två siameser. Och jag älskar dem alla lika mycket och skulle mycket väl kunna visa upp bilder på även huskatterna på en hemsida om jag hade någon aktiv……

För övrigt måste jag väl tillägga att även jag tycker annonsen i inlägg #0 visar på hur det går för en del av de raskatter som omplaceras tyvärr. Illa och det skär i hjärtat =(

Supinesophie
2011-08-02 17:58
#9

#8 Hon/han föder upp blandraskatter och blandrashundar planerat och säljer dem via blocket och sin hemsida. Verkar inte ha något stamnamn, men har fått en kull "orientaler" och en av hanarna från den kullen parades med en exotichona. Jag kan i alla fall inte klandra någon som säger att det är BYB. Glad

[nollottan]
2011-08-02 18:11
#10

Hoppsansa kullar kan ske om man tex föder upp två olika raser hemma. För de som är med i Sverak har man möjlighet att regga dessa iallafall, vilket enligt mig är ansvarsfullt så länge man är med i en kattklubb och tar sitt ansvar att följa lag och regler. Planerade blandraskullar utan att vara med i en kattklubb är inget annat än byb och är för mig inte ok. Jag vet inget om detta fallet med oriental/exotic men det låter lite konstigt i mina öron…..

Nilla
2011-08-02 18:38
#11

En Oriental och en Exotic? Herregud…två extremer! Jag blir väldigt upprörd, känner jag.

#8 Jag har två Huskatter och har "dragit mitt strå till stacken".

Hoppas verkligen att någon kan ta sig an den här stackars Orientalen. Stackars stackars katt…Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
2011-08-02 18:42
#12

Jag kan meddela att den exotichona det pratas om som parats med en oriental dessutom var svårt vanvårdad innan den kom i BYB:arens händer. Och ja, det har jag mycket goda källor på.

Edit: Nilla, den här tråden kanske skulle ligga på Café Siam?

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

barkens
2011-08-02 18:57
#13

#9 &  # 12
ja som sagt vet jag inget närmare om omständigheterna, om det är så som ni säger ang flertalet blandraskullar och även hundar så är jag benägen att hålla med. bara reagerade på ordval etc men tror ni förstår vad jag menade också :)

Annons:
SE*Wishetens
2011-08-02 18:59
#14

#13 > Jodå, jag förstår hur du menar :)

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Nilla
2011-08-02 19:09
#15

Nu tror jag bestämt att vi kapat Lejdets tråd. Den som vill fortsätta diskutera BYB -kullen får göra en ny tråd - förslagsvis på Café Siam. Nu håller vi oss till ämnet, flickor.

Om den här tråden ligger kvar på den öppna forumdelen, finns det kanske en chans att någon förbarmar sig över Orientalen.  Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2011-08-02 19:11
#16

# 15 jag fick just ett ganska snällt mailsvar från annonsören där hon skrev att hon nu har läst på mer om siameser? (är ju en oriental men ok) och att hon skulle försöka att behålla den själv..

Nilla
2011-08-02 19:12
#17

"Majken" har också skrivit…ett långt ett. Oskyldig

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2011-08-02 19:15
#18

Jo jag skrev att i all välmening så fanns det massor av tips och råd för att få katten att sluta kissa och till att börja med kastrera den och sluta flytta runt på den..

Maxima06
2011-08-02 19:42
#19

Mig svarade hon trevligt. katten ska vara kastrerad. Stamtavla hade hon inte då hon hade fått honom av en vän. Jag har också upplyst henne om att det är en oriental.

hannele44
2011-08-02 19:53
#20

Bra bra om hon behåller honom Skrattande

Annons:
[figgelina64]
2011-08-05 22:19
#21

Oj, då förstår jag att hon inte svarade på mitt mejl då även jag såg och skrev till henne…

Qjou´z

Upp till toppen
Annons: