Annons:
Etiketthälsa
Läst 9756 ggr
Lejdet
2011-07-25 23:42

När vänder oturen?

Idag har jag varit hos veterinären igen… denna gång med min Sixten, 6 månader.

Han har den senaste månaden stannat i vikt och hade nu tom. gått ner 200 g och väger nu endast 2040 g. Han har också blivit allt tröttare och de senaste dagarna har blinkhinnorna börjat att titta fram.

Jag har såklart varit orolig några veckor och har försökt göda honom på olika sätt men inget har hjälpt.

Jag har även avmaskat honom för säkerhets skull.

Som många av er kanske vet så fick jag honom istället för hans syster som så tragiskt dog i FIP vid 7 mån ålder, han har samma föräldrar som hon hade men en kull senare. De andra syskonen mår bra och väger nästan 3 kg enligt uppfödaren.

Hans symtom är följande:

Ingen feber

Inga kräkningar

Ingen diarré

Ingen hosta

Lite småklet i ögonen

Apati, trötthet, äter och dricker 5-7 ggr/dag men ytterst lite åt gången

Blinkhinnor över 1/3 av ögat

Ej uttorkad enligt vet.

Hos vet. gjordes följande idag:

Lung och buköversikt = lite lite vätska eventuellt på ena lungan, inga tecken på vätska i buken

FIV/Felv = neg.

Njurvärden=bra

Levervärden =bra

Elektrolyter=bra

IgE-antikroppar= förhöjda

Blodstatus visade på anemi, de har skickat nåt utstryk också för analys för att se vilken sorts anemi

De har skickat prover för att kolla coronatitrar i blodet

Jag ska ta avföringsprov för Giardia och på onsdag har han tid för ultraljud buk av en expert.

Han fick T.Ronaxan ordinerat då de famlar i blindo över diagnos… samt nån aptitstimulerande tablett Periactin.

Nån som har någon gissning på möjlig diagnos? Är så livrädd att det är FIP även denna gång Gråter

Annons:
Lejdet
2011-07-25 23:47
#1

Ska kanske tillägga att alla mina övriga 7 katter är friska och mår bra, även Rossi som var sjuk innan midsommar i nån magåkomma. Han är uppe i nästan 6 kg igen!  Ingen har diarrér, kräkningar eller tecken på infektioner.

MalinL
2011-07-26 01:20
#2

Kan ju vara någon vanlig infektion som går över med pencillin. Brukar inte ronaxan främst användas vid över luftvägsinfektioner? Vetrimoxin brukar ju oftast användas i första hand när det är någon infektion.

Håller tummarna! Ta inte ut något i förskott, katter kan bli sjuka ibland och oftast går de bra och det blir friska med rätt behandling.

SmirreIce
2011-07-26 02:15
#3

Jag vet inte.. men jag fick en liten känsla av nån slags mask, tex. Giardia. då blir dem ju så, som du beskriver..

[lisme]
2011-07-26 02:53
#4

#3 De kan bli sånn men slett ikke alle blir det

kalindas
2011-07-26 08:20
#5

Håller tummarna att han blir bättre och att det inte är FIP!

/Elisa

Milamen`s
2011-07-26 09:49
#6

Krysser fingrene for at de finner ut hva som feiler han,

og at han blir bra igjen !

Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no Glad

Annons:
Corny
2011-07-26 11:06
#7

Usch, jag vet hur det är att noja över FIP, har också haft en katt som dog i det.

Håller tummarna att det inte är allvarligt.

kina16
2011-07-26 19:59
#8

oj du har verkligen haft mycket nu men jag hoppas verkligen det ordnar upp sig för din Sixten.

Lejdet
2011-07-26 20:20
#9

Tack alla för att ni bryr er! Jag hoppas, hoppas att det vänder i morgon när han fått antibiotika 3 dgr. Idag har han sovit mest hela dagen..

FridaSkov
2011-07-26 20:27
#10

Håller tummarna att han blir bra!

Lejdet
2011-07-26 20:30
#11

#7 ja har man sett en FIP-sjuk katt tyna bort i så unga år får man spader så fort de ser lite hängiga ut eller inte går upp i vikt.. men jag ska försöka att inte ta ut nåt i förskott, har ju haft "dödsdömda" katter förr som fortfarande lever och mår bra! Casper har både fått FIP-diagnos och leukemidiagnos och mår som en prins!

Casanova
2011-07-26 22:02
#12

Jag hoppas att det går bra. Åskan slår sällan ner på samma ställe 2 gånger.

Du vet ju också hur det var med Casper och han är ju inte sjuk.

Lycka till med den lille.

cillaroten
2011-07-26 22:44
#13

Hjälper också till att hålla tummarna!!

Annons:
SmirreIce
2011-07-27 06:01
#14

Hur går det? Vet ni vad det är ännu?

SacredSouls
2011-07-27 08:50
#15

Uff Lejdet.  Håper han kommer seg raskt og at dere finner ut hva det er.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2011-07-27 10:56
#16

#14 han ska tillbaka på återbesök och ultraljud idag kl 15 så då lär vi väl kanske få svaret…  har tyvärr inte lyckats ta nåt avföringsprov än, det är lite svårt att passa när man har 6 katter som använder samma 3 lådor varav 1 står utomhus..

FridaSkov
2011-07-27 11:44
#17

#16 Stäng in honom i ett rum med en låda kanske? Det är väl rätt viktigt att det blir gjort tänker jag.. Hoppas han blir bra!

SacredSouls
2011-07-27 13:27
#18

Har du hørt om de har slike hurtigtester gjemt et sted hos veterinæren?

Vi sendte inn våre helt til veterinæren plutselig kom på at han hadde en eske stående på lageret.Isåfall så bruker man en bomullstops og tar en prøve direkte fra katten.

Lykke til i dag

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2011-07-27 13:55
#19

#18 nu förstod jag nog inte riktigt norskan ;-) vad är en eska?

MalinL
2011-07-27 14:02
#20

#19 Line menar snabbtester för Giardia, en del veterinärer har sådanan liggande hemma.

Mkt säkrare än att skicka avföringsprov till SVA och man får resultatet direkt.

Annons:
Lejdet
2011-07-27 14:06
#21

aha ;-) tack för översättningen Malin

SacredSouls
2011-07-27 14:13
#22

#20 Takk Malin.

Du får fråga veterinæren om de har en snabbtest om du inte lyckas med bajsprovet innan kl 15.

SkrattandeLine på svensk uten tradusa.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2011-07-27 18:39
#23

GråterGråter.. de gjorde ultraljud och det är med största sannolikhet FIP.. han har 3-4st cm-stora förändringar i buken, fri vätska i buken, fibrinbildningar på alla organ och njurbäckenet ser konstigt ut.. Torr FIP är diagnosen, 0% överlevnadschans…

Jag är helt chockad, det här kan inte få hända två ggr med två syskon!

Jag tog hem honom, måste förbereda mig mentalt på avlivning. Han verkar inte lida ännu.

GunillaSverkersson
2011-07-27 18:54
#24

Beklagar Anna-Lena vad tråkit och sorgligtGråter fruktansvärt

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

alltidsiames
2011-07-27 19:02
#25

Det var ledsamt att höra. Man tycker att det kan räcka att olyckan drabbar en gång. Jag beklagar också.

kalindas
2011-07-27 19:20
#26

#23
Lagen om all tings jävlighet…Gråter

Hoppas att han trots allt visar att de har fel och blir frisk igen!

Tyvärr verkar möjligheten att utveckla FIP ha en hög ärftlighet. Ser bara på kullen jag hade mellan Spidde och Nanna. Två katter dog i FIP och immunförsvaret på min Saga har aldrig varit det starkaste. Kanske är det någon gen som gör vissa individer svagare?

Ingen tröst, jag vet. Men en fundering jag har…

/Elisa

SacredSouls
2011-07-27 19:28
#27

Gråter Dette er jo bare helt forferdelig.

Stakkars deg og stakkars fine gutten.Nå ble jeg utrolig lei meg på dine vegne.Man skal jo ikke være så uheldig.

Trøsteklem Gråter

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
FridaSkov
2011-07-27 19:55
#28

Men fy vad trist Gråter Beklagar verkligen *kramar*

Lejdet
2011-07-27 20:08
#29

ja det är riktigt riktigt hemskt och osannolikt att det här händer två ggr i sträck.. av 11 syskon med samma föräldrapar så har jag lyckats köpa de två som utvecklat FIP Gråter

#26 Jag tänkte också så men det går ju inte att förklara bort förändringarna i hans lilla kropp som syns på ultraljudet.. jag kunde ju tom. se det själv, jag som har lite ultraljudsvana sedan jag arbetade på förlossningen.

Även om det mot all förmodan INTE skulle vara FIP så har han ju fullt med konstiga förändringar i sina inre organ och oavsett anledning så är det ju inte normalt på en 6 mån katt.

MalinL
2011-07-27 20:20
#30

Så sorgligt! Gråter Lider så med dig. Jag önskar att de sett fel och att det inte är FIP.

Nilla
2011-07-27 20:29
#31

Nej, Lejdet…stackars dig och lillkissen. Vilken hemskt otur. Känner mig riktigt ledsen för din skull. Vad får han för antibiotika nu? Hur verkar han idag?

Veterinären sa att min Kajsa hade inre blödningar. Detta upptäcktes vid Kastrering, när jag sökte för en livmoderinfektion…som egentligen var urinvägsinfektion. Vi skickades ner till Malmö och hon låg inne i fyra dygn. De tog massor av tester på blodet och hon fick K-vitamin mot eventuell förgiftning. Men blodets koagulationsförmåga var bra och de kunde inte förstå vad den andra veterinären egentligen hade sett. Idag mår Kajsa prima! Kan veterinären ha lite fel? Man kan iaf hoppas…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2011-07-27 20:35
#32

#31 många veterinärer har haft fel… men i det här fallet har de nog verkligen inte det.. hur gärna jag än skulle vilja!

Jag har väl inte velat se det men nu inser jag att symtomen är identiska med Arazas, en långsam förändring, trötthet, apati, slutat leka, bara sitter och kurar, värmesökande(mer än vanligt), glansiga ögon, kalla fötter och öron, blek tandkött och sitter bara och tittar på maten oavsett vad man lägger fram…

Han får fortsätta med Ronaxan kuren ut då han säkert har sekundärinfektioner pga nedsatt immunförsvar också men just nu känns allt så meningslöst…Gråter

Nilla
2011-07-27 20:52
#33

Skickar en styrkekram. Gråter

När min hund blev "dödsdömd" pg a epilepsi (petit mall) åkte jag hem och funderade. Bokade tid en månad sedare för avlivning. Då hade jag tid på mig att vänja mig vid tanken och vårda den sista tiden med henne.

Man måste hinna ställa in sig mentalt och vara säker på att det inte finns något att göra. I mitt fall gällde det min 3-månaders son. Vid ett litet anfall fanns det en möjlighet att hon kunde hugga. Hon var inte sjuk så det syntes, men ibland försvann hon med blicken och blev frånvarande några sekunder.

Hon var en ståtlig Schäfertik på 11 år och hette Myra. Hon var mitt allt.

Så det är rätt att du tar lite tid på dig - sålänge han inte lider vill säga.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SmirreIce
2011-07-27 21:01
#34

Men nej, usch vad tråkigt för dig! Hoppas h

Annons:
SmirreIce
2011-07-27 21:01
#35

Men nej, usch vad tråkigt för dig! Hoppas han inte behöver lida.

Attacks
2011-07-27 21:17
#36

Huff Gråter Jeg håper dyrlegen tar feil,men hvis dem ikk gjør, ikke utsett den tunge veien til dyrlegen for lenge. Man skal ikke forhaste seg,men dyrets aller beste må komme før egene følelser.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Corny
2011-07-27 22:01
#37

Usch vad tråkigt, har inga ord, det är bara så sorgligt.

Nilla
2011-07-27 22:34
#38

OT. Lejdet, jag har svarat på ett inlägg som du gjorde i min gästbok…2009. Bättre sent än aldrig. Där har jag inte tittat på länge, märkte jag. Förvånad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Spotless
2011-07-27 23:29
#39

Jag vet inte vad jag ska säga. Lider så med ännu en liten katt som kanske inte får utvecklas och bli vuxen. :(

Hur som helst hoppas jag ändå att veterinären har fel i detta fall och att Sixten får det liv som var menat för honom.

Lejdet
2011-07-28 10:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

# 39 jag vill också tänka som du att de kan ha sett fel, men jag såg ju som sagt själv hur det såg ut.. de erbjöd sig att öppna honom också och titta hur det såg ut men kunde inte garantera att han överlever en operation med den anemi han har… tänker inte utsätta honom för det. Då är det bättre att han får ha det bra så länge det går och bli ompysslad av mig och hans kära kattvänner.

Cinzano är hans styvmor och värmer honom :-)

Rokkur
2011-07-28 11:42
#41

Så himla tråkigt Lejdet! Gråter Får bara hoppas att veterinären har fel!

Pyssla om din pojke och ge honom en kram från mig!

Kram

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Annons:
Casanova
2011-07-28 12:18
#42

Vad orättvist livet kan vara, stackars lilla katt som inte får växa upp och bli en stor stilig hane.Gråter

Jag lider verkligen med er!

Helenaf76
2011-07-28 12:34
#43

Lider med dig och lilla Sixten. Gråter

Lejdet
2011-07-28 12:48
#44

# 42 ja han hade verkligen förutsättningarna att kunna ha blivit väldigt fin..

amandahurtigh
2011-07-28 14:11
#45

Ush, svårt att hålla tårarna inne.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, helt ofattbart.

Jag lider med dig!GråterGråter

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Annica-H
2011-07-28 15:18
#46

Usch, fy tusan så tråkigt Gråter

hecajon
2011-07-28 19:33
#47

Så ledsamtGråter

Milamen`s
2011-07-28 21:52
#48

Ord blir vanskelig her, men du har min sterkeste medfølele Gråter og jeg sender deg en trøste klem….

Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no Glad

Annons:
Liljekatten
2011-07-28 21:57
#49

Men åh, så förskräckligt ledsamt! Fina fina pojken… Gråter

flis
2011-07-28 23:44
#50

Det här är mardrömmen för oss med djur. Tycker så synd om dej. Gråter

Lejdet
2011-07-29 07:56
#51

Tack alla för er empati! Ja det är mardrömmen att se ett ungt fint djur tyna bort på det här viset och inte kunna göra något.. han mår ännu sålänge hyfsat bra, äter Royals Recovery mat (gillade inte A/D) och jag fullföljer antibiotikakuren. Igår orkade han tom jaga fjärilar i rastgården;-)

De andra katterna tror jag förstår att han är sjuk för de låter honom vara ifred och busar inte med honom som de gör med varann. Vega och Tingeling kan vara ganska hårdhänta i sina lekar ibland.

Ja tänka vad fort det kan gå utför ibland..för mindre än två veckor sedan blev han nom till panel..

Corny
2011-07-29 16:46
#52

Usch, jag känner verkligen med dig Gråter

cillaroten
2011-07-29 18:16
#53

Jag känner inte dig..men jag känner med dig!!! Så hemsktGråter

Lejdet
2011-07-29 21:57
#54

nu ikväll är han jättevissen.. iskalla öron och vill bara kura i min famn..

Det är så svårt att veta om han har ont? Han ligger bara i vissa ställningar

Jag vill absolut inte att han ska ha ont, då åker jag hellre och hjälper honom vidare till katthimlen..

kalindas
2011-07-29 22:01
#55

#54
Du har inget smärtstillande hemma? Ge honom det i så fall…
Troligtvis så har han nog ont.

Lider med dej och den lille och minns samtidigt min lilla Caramel…Gråter

/Elisa

Annons:
Lejdet
2011-07-29 22:05
#56

#55 nej jag har ju inte det… han går inte undan i alla fall, brukar inte katter som har ont gå och gömma sig?

SE*Wishetens
2011-07-29 22:09
#57

Usch så hemskt… lider verkligen med dig! Jag har själv förlorat en ung katt i FIP (förvisso våt FIP, men ändå), och det var fullständigt vedervärdigt. På fem dagar tynade min älskade kattunge bort, han avlivades efter 5 dagars vård på djursjukhus.

#56 Lejdet > Det är jättesvårt för oss andra att avgöra huruvida han har ont eller lider… men är han inte "sig själv", så finns det ju definitivt en orsak till det. Vilken orsaken kan vara, kan nog bara du (eller veterinär) avgöra.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

kalindas
2011-07-29 22:10
#58

#56
Det är så olika. Är de väldigt mattekära, så tyr de sig nog lika gärna till matte.
Smilla ligger ofta tätt intill mig när hon har ont. Hennes dotter Caramel låg jämte mig hela natten innan jag lät henne somna in.

/Elisa

Lejdet
2011-07-29 22:13
#59

ja jag har ju återbesökstid nästa vecka med honom men det kommer nog inte att gå tills dess, jag ska ringa och rådfråga i morgonbitti. Som tur är har de öppet även på helger.

Lejdet
2011-07-29 22:16
#60

# 58 ja han har ju varit som en plåsterlapp på mig sedan den dagen jag fick hit honom så nog är han mattekär alltid

..ser bara hans ögon framför mig när han låg blickstilla på rygg i 20 minuter under ultraljudet utan att vara sederad och tittade mig djupt i ögonen och jag "höll tass" och pratade med honom , jag är helt säker på att vi förstod varann den stunden..

kalindas
2011-07-29 22:23
#61

#60
Det gjorde ni säkert…
Är en speciell känsla när man har en sådan katt. Men på något vis är de väl inte menade för denna värld.

/Elisa

Beige
2011-07-29 22:27
#62

Så otroligt ledsamt att han är så sjuk finaste lilla Sixten. Jag blir tårögd bara av att läsa så för dig måste det vara hemskt.

Det är svårt att förstå att lillkillen som jag träffade på utställning alldeles nyligen inte kommer att få växa upp till en stor stark kille men ibland är livet verkligen orättvist. Skönt att han får vara tillsammans med sin älskade matte i sin hemmiljö så länge det går i alla fall. Kram till er båda!

Annons:
amandahurtigh
2011-07-29 22:50
#63

Gråter

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

[Melanie75]
2011-07-29 23:04
#64

Gråter

AmmiA
2011-07-29 23:32
#65

Gråter

Lejonhjarta
2011-07-30 00:28
#66

Lider med dig!Gråter

Myzakatt
2011-07-30 11:24
#67

Skickar  en styrkekram

Fielie
2011-07-30 11:58
#68

OJ vad jobbigt, Rynkar på näsan

Djungelkottens
2011-07-30 15:04
#69

Det finns tydligen en behandling som har hjälpt några katter med FIP. Tyvärr hjälper den inte om katten har våt FIP. Den funkar endast för katter med den torra varianten, om jag fattade saken rätt. Det kanske var den din kattpojke har, av vad jag läste ovan? Katten behandlas med något som heter Polyprenyl Immunostimulant.

Jag lägger in några länkar så du kan läsa själv.

http://www.facebook.com/pages/Polyprenyl-Immunostimulant/229781391324    (det här är en länk till en Facebook-sida och jag vet inte om man får lägga in den här men kanske ändamålet får helga medlen den här gången?)

http://www.dr-addie.com/#fipguardian

http://www.dr-addie.com/Swedish/treatmentswedish.htm#Interferon

Enligt dr Addie har en tredjedel av katterna som behandlats med Felint Omega Interferon, överlevt. Detta verkar mest gälla katter med den våta formen men även torr form har behandlats framgångsrikt.

Jag lider med dig och din katt. Att dessutom drabbas av något så fruktansvärt två gånger…

Dr Niels Pedersen vid UC Davis håller på med forskning om FIP och han koncentrerar nu sin forskning till två kattraser, burma och birma. Vi som äger katter av de raserna skickar in DNA-prover till honom. Kanske en dag, inte alltför långt borta, om man får tro honom, kommer vi att ha möjligheten att utrota FIP.

Annons:
kalindas
2011-07-30 20:13
#70

#69
Tror att det inte får vara för långt gånget med sjukdomen för att det ska finnas en chans att bota dem.
Är osäker på Inteferon då "min" veterinär har provat det på flera katter, när det sas att det var ett nytt undermedel. Dock har han inte sett några större resultat.
Men visst kan det vara värt att prova.

Finns en Facebook sida jag är med i, men har inte läst på så noga senaste tiden.

https://www.facebook.com/SOCKFIP

/Elisa

Merlions
2011-07-31 13:29
#71

Gråter stackars dig och Sixten!

Följ våra fyrbenta vänner på www.merlions.se

[lisme]
2011-07-31 22:00
#72

Gråter

Lejdet
2011-07-31 22:11
#73

Ni som haft FIP-sjuka katter, är det vanligt att de kan ha hyfsat bra dagar emellanåt och vissa sämre dagar?

Jag tycker att det växlar väldigt hur han mår. Idag har han faktiskt orkat busa lite med Tingeling och han har varit ute och orkat klättra i rastgården.

Igår var han helt apatisk och sov nästan hela dygnet.

Detta gör det så svårt att veta när det är dags att ta bort honom…

Merlions
2011-07-31 22:18
#74

Vi har haft en vuxen hona för flera år sedan som blev sjuk i FiP. På en av hennes kattungar bröt det ut när han flyttade till ett nytt hem, det gick väldigt fort. Däremot pendlade den vuxna katten väldigt mellan att vara "dödssjuk" till att vara pigg, leka och äta. Hon höll på så i flera månader och vi mätte titrar och stödmatade, gav dropp mellan varven. Det åkte verkligen upp och ner för henne tills vi till slut fattade det svåra beslutet att låta henne somna in. Katten var vår äldsta dotters favorit så det gjorde det mycket svårt men jag vet att vi gjorde allt för att hon skulle må så bra som möjligt.

Följ våra fyrbenta vänner på www.merlions.se

Lejdet
2011-07-31 22:32
#75

#74 tack för svaret, ja då kanske det inte är så konstigt att det växlar?

Jag ska ringa vet. i morgon och få svaret på titrarna och blodutstryket för att se hur allvarlig anemi han har och även fråga om interferon och vad de tror..

kalindas
2011-07-31 22:52
#76

#75
Kan växla väldigt hur de mår. Testa inteferon om de har det. Dock menar min veterinär att det är i det närmaste värdelöst.

Inteferon kom ut som ett undermedel för några år sedan. Men hjälpte få katter. Nu ligger det mest och skräpar i veterinärernas frysar.

Har haft funderingar på att ge inteferon till Smilla och Saga i hopp att det kan hjälpa deras immunförsvar.

Men som sagt, skadar ju aldrig att prova. Glad

/Elisa

Annons:
Lejdet
2011-08-01 14:37
#77

Har haft ett långt samtal med min veterinär idag och hon sa att visst kunde jag prova felint interferon men en dos kostar 4000 kr och det finns inget som säger att det skulle kunna bota honom, möjligtvis förlänga hans liv något men vad är det för nytta med det?

Sen trodde hon att det var lite för sent dessutom..

Fick tid på onsdag för ställningstagande till avlivning.. känns hemskt men idag andas han väldigt snabbt och hans lilla hjärta pickar på extremt snabbt så jag tror att det är dags.. vägde honom igår och han vägde detsamma men han känns magrare, tror att han börjar få mer vätska i buken.

SacredSouls
2011-08-01 15:19
#78

Gråter Fryktelig trist dette her Lejdet

Jeg ville bare skrive noe angående FIP diagnose. Det finnes en test man kan få gjort veldig enkelt hos veterinæren. Rivalta test heter den. Om han har væske i buken /ascites så kan man trekke ut litt væske og ha en dråpe oppi eddiksyre. Er testen positiv så indikerer det FIP med 86 %,er den negativ så utelukker den FIP.

Jeg visste ikke om testen før og heller ikke min veterinær. Men da vi hadde en syk kattunge hvor tre! forskjellige veterinærer alle sa FIP pga væske i buk så leste jeg meg opp om FIP og veterinæren vår fikk lett tak i eddiksyre.(Nå var det ikke FIP på vår,men ekstrem tarmbetennelse hvor proteiner hadde lekket ut i buk grunnet giardia) 

http://www.dr-addie.com/WhatIsFIP.htm#Diagnosis of FIP

Her står det om Rivalta testen

En annen ting som jeg synes hjalp meg veldig var denne her som jeg laster opp som pdf fil. Flowchart over FIP mistanke.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-08-01 18:52
#79

#77
Det var jäkligt dyrt med Inteferonet hos dej! Förvånad
Tror jag skulle få betala ca 300kr för en dos. Här i halland.

Jag lider med dej, när det är dags att ta bort honom. Men det enda man får tänka är ju att han slipper smärta då…Gråter

/Elisa

Lejdet
2011-08-01 19:04
#80

#79 de hade det inte hos vet utan skrev ut det på recept sa hon så det är priset hos apoteket. Det kanske var humant Interferon din vet. hade? Man använde det förr tydligen innan man hade specifikt för katter och hundar

MissMaven
2011-08-01 19:17
#81

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=229487

Det är 5 doser på 10milj enheter, 3.114,50 :- hos Apoteket

Från FASS:

"Katt: Den färdiga lösningen skall injiceras subkutant en gång dagligen fem dagar i rad. Dosen är 1 ME/kg kroppsvikt. Tre separata femdagarsbehandlingar måste utföras dag 0, dag 14 och dag 60."

Jag lider med dig. Gråter Jag hoppas att det vänder och att ett mirakel kan ske. Kanske interferon kan hjälpa.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-08-01 19:18
#82

#80
Nej, det är djurinteferonet han har. Kan vara att han delat upp det i doser.

/Elisa

Corny
2011-08-01 22:02
#83

Jag gick och drog länge med min Elliot: Vissa dagar var han precis som vanligt och jag övertygade mig själv att han inte var sjuk alls.

Men han minskade stadigt i vikt och till slut utvecklade han våt FIP, med svullen vätskefylld buk.

Nu i efterhand tänker jag att jag borde ha låtit honom somna in tidigare. Katter är sådana kämpar, de visar inte att de lider.

Jag tror faktiskt inte att det finns någon annan utväg när de börjar utveckla den våta varianten.

Tycker så synd om er.

Annons:
Lejdet
2011-08-01 23:09
#84

# 83 ja det var det jag kände med Araza också, hon var verkligen jättesjuk de sista dagarna i sitt korta liv.. man vill så gärna tro att det ska vända när de har sina bra stunder.

Samma morgon som jag skulle avliva Araza så åt hon plötsligt en massa skinka vilket var hennes favoritmat och jag fick svår ångest över att jag hade beställt tid.. men då ringde mina barn och sa att jag inte såg hur fruktansvärt eländig hon verkligen såg ut som gick med henne varje dag.

Likadant är det nu, ungarna var här i helgen och de hade inte sett honom på några veckor och de tyckte att han såg jättemager ut och risig i pälsen. För mig är han ju fortfarande världens finaste, vackraste katt..

Lejonhjarta
2011-08-02 00:16
#85

Din stackare, jag lider med dig. Klart han är världens finaste!Kyss

Lejdet
2011-08-02 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Det här blir sista kortet på lille Sixten… taget idag.

I morgon får han nog somna in om inget under har skett?

GunillaSverkersson
2011-08-02 18:34
#87

Gråter Vacker liten kisse

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

tuska
2011-08-02 18:34
#88

 Tråkigt att läsa om Sixten.  En mycket vacker katt.Kyss

 Jag ger dej en styrke kram för att du tar det rätta beslutet, när det bara är ett stort lidande för våra katter då är vi tvugna att hjälpa dem  över gränsen.  Jädrans tråkigt // kramisar

Denna kommentar har tagits bort.
Lejdet
2011-08-02 18:36
#90

Ja han är ju det… det syns inte på kortet hur mager han är.

Annons:
Liljekatten
2011-08-02 18:39
#91

Finaste Sixten! Gråter Hoppas på ett under…

Nilla
2011-08-02 18:40
#92

Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-08-02 18:45
#93

Gråter

kalindas
2011-08-02 19:00
#94

Gråter

/Elisa

amandahurtigh
2011-08-02 21:18
#95

Gråter

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Broddans
2011-08-02 22:43
#96

Gråter

Lejonhjarta
2011-08-02 22:56
#97

Lycka till imorgon med detta tunga beslut. Men d e ju tur att vi e ansvarstagna å tar innan d går för långt. Styrkekramar!Gråter

Annons:
MijmuPix
2011-08-02 23:09
#98

Uff så sorgligt att läsa om lille Sixten Gråter

Helenaf76
2011-08-03 08:45
#99

Gråter

berthagenn
2011-08-03 08:52
#100

GråterGråterGråter

Det är ett tungt beslut att befria honom från denna sjukdom. Du är modig och stark. Mina tankar är hos dig och katterna. Kram från Malmö

Lejdet
2011-08-03 10:50
#101

Tack alla för ert stöd!

Ja idag är en tung, tung dag… Jag vaknade med Sixten som vanligt liggande nära nära mig för att få värme till sin stackars lilla tunna kropp. Han är idag väldigt snabbandad och har hostat en del, jag tror att han börjar få vätska i lungorna..

Jag försöker att ställa in mig mentalt på att jag kommer att åka hem utan honom idag och jag hoppas faktiskt att inte veterinären tvekar utan fattar rätt beslut åt mig. Vissa stunder när han faktiskt äter och dricker och rör på sig då blir jag så tveksam..

Vägde honom igårkväll och han väger fortfarande prick 2 kg så han har inte gått ner mer i vikt, men det kan ju å andra sidan vara vätska som väger, för jag tycker att han känns mycket magrare…

Tingeling som är 3 v äldre vägde 2,8 kg så det är en rejäl skillnad på dem trots att själva kroppsstorleken är lika.

AngelsCo
2011-08-03 12:37
#102

Jag tänker på er idag! Jag beklagar verkligen att du fått så många saker som gått snett nu.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Missannas
2011-08-03 12:52
#103

Fy vad sorgligt Gråter

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Merlions
2011-08-03 13:32
#104

GråterBeklagar!

Följ våra fyrbenta vänner på www.merlions.se

Annons:
Rokkur
2011-08-03 13:33
#105

Så sorgligt Gråter Ska tänka på er idag! Kram

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

prodigy
2011-08-03 18:45
#106

Så tråkigt med fina killen… Gråterdu är stark som tar beslutet att låta honom vila nu, du har gett honom en bra sista tid.

Tänker på er.

Helenaf76
2011-08-03 19:11
#107

Tänker på er!Gråter Kram!!!

Lejdet
2011-08-03 20:48
#108

Sixten lever fortfarande

Veterinären(gravid kvinna) satt med tårar i ögonen och ville inte avliva honom idag.. jag som hade fattat mod och stålsatt mig hela dagen vet nu inte om jag är glad eller ledsen?

De tog nya antikroppsprover på honom och gjorde ett nytt ultraljud på honom. Antikropparna hade sjunkit och han hade faktiskt lite mindre vätska i buken idag helt otroligt nog.. Inga tecken på vätska i hjärtsäcken eller i lungorna, bara lite vid tarmarna. Det var för lite vätska för att de skulle våga sticka för analys. Svaret från SVA på coronatitrarna hade inte heller kommit ännu och därför ville de inte spika diagnosen FIP.

Fick gå hem med kortisonbehandling och fortsatt antibiotikabehandling med återbesök på fredag. Vi fattade ett beslut om att de söver honom på fre och öppnar buken på honom, tyder allt på FIP så får han somna på op-bordet, ser det ut som nåt annat så hoppas de att han klarar av operationen och kan svara på nån slags behandling..

kalindas
2011-08-03 21:04
#109

#108
Det är ett helsike när veterinärerna inte klarar det man själv stålsatt sig för att göra…

Min Spokie fick lida i onödan bara för att ett antal veterinärer tyckte jag skulle ge honom en chans och bagatelliserade hans problem…
Älskar man sitt djur är man ofta inte stark nog att säga emot. Jag var det i alla fall inte.

Får hoppas att Sixten faktiskt inte har FIP och att kortisonet hjälper. Men förstår dej till fullo i dina känslor…

/Elisa

Lejdet
2011-08-03 21:14
#110

#109 ja jag känner mig helt tom inombords nu… vet inte om jag ska hoppas nåt eller inte, men troligtvis inte..

Nej, jag kunde inte säga: "- jo avliva honom ändå, gör det!"

kalindas
2011-08-03 21:54
#111

#110
Det var som när jag satt i knät med Spokie. Han käkfraktur hade inte läkt (troligtvis pga ålder och benskörhet), han fick bölder i analsäckarna titt som tätt och jag var helt inställd på att nu får han somna. Jag var helt förstörd, för han var min bebis.
Då kommer djurtandläkaren in och säger "ge honnom några veckor till, så läker han säkert".

Vad säger man då?
Precis som du säger så är det inte det lättaste att säga "Avliva honom Tack!"

Bestämde att inte komma tillbaka igen, utan låta honom ha sin tandställning.

Fick ett par månader med honom, sen fick han bölder och då åkte jag till en annan veterinär och tog bort honom…

/Elisa

Annons:
MissMaven
2011-08-03 22:03
#112

#110 fast det låter som att han mår bättre (antikropparna som hade sjunkit, mindre vätska i buken osv). Han kämpar nog, och om det inte är FIP kan det så klart vända med hjälp av mediciner!

Jag skulle också prata om felint interferon (den som jag länkade till i #81) med den andra veterinären.

Jag är jätteledsen för din och lilla kattens skull. Men det finns fortfarande hopp.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Corny
2011-08-03 22:05
#113

Usch, jag förstår verkligen att det är jobbigt.

Hoppas hoppas att det är något annat än FIP och att det vänder.

Lejdet
2011-08-03 22:14
#114

#112 ja vi diskuterade interferon också men det finns inga klara studier som visar på att det kan bota FIP enligt vet. (som hade läst på sen jag tog upp det)

MalinL
2011-08-03 23:57
#115

#114 Har du och veterinären pratat om Rivalta test, som Line föreslog ovan?

Lejdet
2011-08-04 00:03
#116

# 115 nej försökte komma på namnet… glömde skriva upp det! Ska ta upp det på fre.

Lejdet
2011-08-04 08:09
#117

Väcktes i morse kl 06 av en urpigg katt! Gav första tabletten Prednisolon igår kväll och det var rena uppåttjacket tydligen! Men det ger en känsla av "falsk pigghet" då jag vet att det inte kan bota, bara göra honom tillfälligt piggare troligtvis. Hursomhelst så har han ätit bra idag, leker och har fått tillbaka styrkan i sin röst.

Vi får ta en dag i taget jag och lilleman!

kalindas
2011-08-04 08:15
#118

#117
Skönt att han piggnade till av Predisolonet. En del katter kan bli mycket bättre av det läste jag. Håller tummarna! Glad

/Elisa

Annons:
Rokkur
2011-08-04 10:34
#119

#117 Håller tummarna!Glad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Lejonhjarta
2011-08-04 11:13
#120

Jösses vilka svängningar!! Sånt tär på en… Härligt å se att katten e piggare även om d e "falsk pigghet". D e han värd så som han kämpar!!

Broddans
2011-08-04 12:06
#121

Hoppas hoppas!!!

Spotless
2011-08-04 12:52
#122

Hur som helst känner han sig ju piggare nu! ♥ Hoppas av hela mitt hjärta att han ska få det liv han var ämnad.

[lisme]
2011-08-04 12:55
#123

Så flott! Kanskje han klarer å spise nå Glad Det er jo en mulighet for at han faktisk ikke har FIP, vi er nok mange som har fått den diagnosen feilaktig tredd nedover hodet vårt av en worst-case-scenario-vetrinær

Lejdet
2011-08-04 15:49
#124

#123 frågan är ju bara, vad kan återstå för diagnos som INTE är FIP? Vi har funderat och funderat jag och veterinären.. vad ger sådan svår anemi och så svullna lymfkörtlar och alla de andra symtomen?

SacredSouls
2011-08-04 19:31
#125

Uff så vanskelig Gråter

Spør om dette med Rivalta testen på fredag. Hvis de alikevel skal åpne han så er det lett å få tatt den prøven.

Jeg får ikke linket med dumme chrome men her står det om grunner til væske i buk etc på katt.Om nyrer,lever og hjerte ser bra ut så må man gå videre ved å utelukke forskjellige sykdommer.Utelukkelses metoden er jo desverre det eneste som står igjen når man ikke vet helt sikkert.Limer det inn på slutten her.

Hvordan er avføringen hans ? Ble det tatt Giardia test ?  (ja jeg vet jeg maser om denne giardia testen,men det er kun fordi det minner så om symptomer vi hadde her både når det gjelder din gutt nå og når din kastrat var syk tidligere i sommer)

These are causes of fluid accumulation (ascites) in cats:

severe liver disease --- cirrhosis is actually fairly uncommon in cats, but it does occur. If there is a problem in the liver really inhibiting circulation through it, such as liver cancer or really severe liver swelling, this could lead to ascites, too.

pancreatitis -- this has to be pretty severe but it can cause ascites and it might also cause the elevations in white blood cell count, hypoproteinemia and electrolyte disturbances. Usually cats with pancreatitis have vomiting associated with the disorder. Cats with this condition probably in pain from it but don't show that well. Administering pain relievers can help a great deal in making cats feel better and is worth doing on the suspicion of pain, in most cases

heart disease--- the most common heart disease that will cause ascites in cats is cardiomyopathy, but other heart or pericardial problems might cause it. This seems unlikely based on the exam findings but has to be considered.

cancer --- I think that cancer is probably the most common cause of ascites in older cats in our practice but I haven't actually tallied up the cases to be sure of this

FIP -- this is primarily a disease of younger cats, in that the great majority of cases occur in cats less than two years of age, but it can occur in older cats sometimes. Usually, there is an increase in serum protein with FIP due to increases in antibody production (globulins). Personally, I would tend to discount this possibility.

Inflammatory bowel disorders -- sometimes, but not very often, inflammatory bowel disorders (IBD), can lead to ascites. This happens when the intestines get inflamed enough that the leak protein, leading to a loss of protein in the blood stream and this leads to ascites if the protein gets low enough. This can happen with internal parasites in puppies and kittens but that isn't too likely in an adult cat.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Casanova
2011-08-04 19:36
#126

Carl-Bertil hade ju inte FIP ävenom veterinären sa det, är det samma veterinär som du hade då. Jag hoppas verkligen att han har fel och lille Sixten blir en stor och stilig hane.

#123 Jag håller med om att det är många som fått disgnosen FIP och till och med har fått somna in i onödan.

[lisme]
2011-08-04 19:56
#127

#123 Mykoplasma Haemofelis? Giardia? Et virus som ikke er identifisert? En type infeksjon som har fått utvikle seg over tid? Hva tror SVA? Har veterinæren diskutert med dem? Eventuelt Laboklin som nok har en større referansebank enn SVA? Det er utallige muligheter men det er så lett å gripe til FIP-diagnosen

Lejdet
2011-08-04 20:58
#128

Tack alla för ert engagemang!

#125 nej det var helt onödigt med Giardiatest påstod de, han  har aldrig haft något problem med avföringen mer än en liten släng veckan efter att han kom hit, då hade han några dagars diarre som gick över utan behandling. Jag har frågat ett antal ggr om olika parasiter och det kan INTE vara mykoplasma heller säger dom.

#126 Nej, det är inte samma veterinär men dock samma klinik men de har ett antal olika vet och nu när jag är "stamkund/uppfödare" har jag de tre allra bästa varav två är delägare. Detta fall har engagerat hela kliniken och alla har funderat på om det kan vara annat än FIP. Alla älskar lille Sixten och vill verkligen rädda honom. De har tom. gjort en massa gratis för honom.

Nu på kvällen är han betydligt sämre igen, vägde honom nyss och han har gått ner till 1970 g..  Han åt i morse men sen har han inte velat ha nåt. Ska ge kortisontablett och antibiotika nu igen men allt hänger nu på morgondagen och hur det går, om vi ska ge upp eller ej.

[lisme]
2011-08-04 22:22
#129

Hvordan kan de vite at han ikke har Giardia og Mykoplasma uten å teste han? Vår Tigergutt har hatt tilsammen 5 dager med diare siden han ble født, og han har fått konstatert Giardia. Mykoplasma Haemofelis gir anemi, og jeg tviler på at veterinærene er synske. De fleste tar tester for å finne ut hva det er som feiler katten, det er altfor lettvint å bare bestemme seg for at katten har FIP og ferdig med det. Ei venninne av meg drev oppdrett av sibirkatt og en av hennes jenter ble drektig men mistet kattungene og fikk først livmorbetennelse som ble forsøkt behandlet, men hun ble bare dårligere og dårligere. Etterhvert og mange prøver ble det konstatert at hun hadde Mykoplasma Haemofelis. Veterinærene mente at hun hadde FIP, men svaret på blant annet coronatiternivået viste at det kunne ikke være det

Lejdet
2011-08-04 23:12
#130

# 129 de har skickat prov för Mykoplasma

Spotless
2011-08-04 23:50
#131

#128 Ett Giardia-prov kan du ju ta även om veterinären anser det "onödigt"! Det är ju en liten kostnad och ett litet besvär i det här sammanhanget. Ta avföringsprov själv och skicka in för analys så får du svar och slipper undra.

Kattloppor kan orsaka anemi.

Lejdet
2011-08-05 17:15
#132

Min älskade lilla Sixten fick somna in idag kl 13.45 Gråter

De sövde honom och öppnade ett litet titthål i buken och ut rann halmfärgad seg bukvätska och alla lymfkörtlar var förstorade till ca 2 x 2 cm och hade granulom. Njurarna var också angripna.

100%-ig diagnos = FIP, torr form som hade börjat övergå till våt. Exakt samma som de såg när de obducerade Araza.

De ringde mig och jag åkte dit och var med när de gav överdosen narkosmedel och hans lilla hjärta stannade redan efter den första av 4 sprutor.. han var mycket svag.

Han är nu i katthimlen med sin storasyster Araza där inga smärtor finns så han har det bra nu.

Vila i frid min älskade lilla söta katt, matte kommer aldrig att glömma de månader vi fick tillsammans! KyssGråter

Annons:
SacredSouls
2011-08-05 17:44
#133

Gråter Så kjempetrist Lejdet. Både for deg og oppdretter.Så sørgelig med begge to av FIP.

Beklager så mye  Gråter

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2011-08-05 17:53
#134

# 133 Tack, ja det är så svårt att acceptera att två underbart fina, lovande, unga avelskatter skulle behöva råka ut för det här.. självklart jättetråkigt för uppfödaren också som enligt veterinären inte bör avla vidare på dessa föräldrar och helst inte heller på deras syskon då de verkar ha en nedärv immundefekt då det drabbar två katter med samma föräldrar i två olika kullar.

Man älskar såklart alla sina katter men just dessa två vann mitt hjärta helt, underbarare temperament kan en katt inte ha än dessa två hade!

SE*Wishetens
2011-08-05 17:59
#135

Usch vad tråkigt… jag beklagar verkligen.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

kalindas
2011-08-05 18:25
#136

Gråter

Nu har han i alla fall inte ont mer…

/Elisa

Nilla
2011-08-05 18:30
#137

Stackars liten och stackars dig. Det är så fruktansvärt när de lämnar oss - sorgen och smärtan är så stor. Skickar en styrkekram. Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[nollottan]
2011-08-05 18:37
#138

Gråter

Corny
2011-08-05 19:08
#139

Å vad tråkigt. Men skönt att få en säker diagnos. Exakt samma som min Elliot (fast han var 8 år, ovanligt nog). Torr FIP som kommer smygande och sedan övergår i en våt akut sista fas.

Nu har han det bra lille Sixten.

Annons:
Rokkur
2011-08-05 19:28
#140

Nej så tråkigt!!!! Gråter Stackars lilla Sixten, så hemskt för dig Lejdet.

Kram!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Liljekatten
2011-08-05 19:30
#141

Gråter Så sorgligt att det inte gick att rädda honom. Finaste Sixten…. Jag beklaga verkligen!

alltidsiames
2011-08-05 19:37
#142

Vilken hemsk sjukdom, stackars alla som drabbas. Jag beklagar din förlust, kram.

Casanova
2011-08-05 19:50
#143

Jag vet inte vad jag ska skriva,  det är så hemskt när man är tvungen att ta bort en så ung katt. Men Sixten har det bra nu i alla fall

amandahurtigh
2011-08-05 19:52
#144

Jag tycker så synd om dig!Gråter

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

MijmuPix
2011-08-05 20:05
#145

Så sorgligt! Gråter

MissMaven
2011-08-05 20:16
#146

Gråter Du gjorde allt du kunde för honom. Jag beklagar så mycket. Gråter

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
GunillaSverkersson
2011-08-05 20:32
#147

Gråter

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

4barnsmor
2011-08-05 20:39
#148

Så sorgligt för dig och vilken resa du har haft. Ofattbart och hemskt. Tänker så på dig och hoppas du ändå kan se framåt och minnas de ljusa fina stunder han gav dig och dina nära.

Vissa är bara här för att stanna en kort stund…

"En ängel flög förbi, mot himmelen så fri, men han lämnade sitt leende på vår jord."

Minns det vackra, ljusa och fina. Och var tacksam för det han kom för att lära oss.

Du gjorde allt du kunde för honom och han hade en jättebra tid hos dig.

Stora och mäng styrkekramar

Nilla
2011-08-05 21:08
#149

#148 Så fint du skrev…Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-08-05 21:26
#150

Så tråkigt, beklagar verkligen.  Gråter

Helenaf76
2011-08-07 14:37
#151

Jag lider med dig Lejdet Gråter Skickar massor av varma goa tröstekramar.

Vila i frid lilla Sixten <3

Fielie
2011-08-07 15:57
#152

Jag beklagar,det är riktigt jobbigt att mista en kisse. kram

Upp till toppen
Annons: