Annons:
Etiketttävling
Läst 4834 ggr
Nilla
2011-05-15 13:05

Test - kattfrågor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testar med att lägga upp några frågor med vår nya funktion IFokus-kluringen. Vem som helst kan lägga upp roliga frågetrådar, men det tog en himla tid och blev bara sex frågor i min tråd. Jag har bläddrat i boken "Kattuppfödning - Avel & Genetik" av Ylva Stockelberg.

Ps. Litet extraord kom med här och där. Har inte listat ut hur man korrigerar det, när kluringen väl är publicerad.

Om du infogar bilder - glöm inte att se till att du har tillstånd. Bilderna i tråden är lånade från:

www.pictures-of-kittens-and-cats.com

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Liljekatten
2011-05-15 14:03
#1

Kul grej! Glad Hade alla rätt, men måste erkänna att jag fuskade och googlade eklampi. Tungan ute

SacredSouls
2011-05-15 14:26
#2

Glad Denne var morsom Nilla.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-05-15 14:42
#3

Hade också alla rätt. Glad

Men jag undrar lver sternumkrokfrågan. Min veterinär menar att det pga av kattens anatomi inte kan böjas innåt. och jag har faktiskt aldrig hört talas om något fall där detta hänt, utom då man googlar på det då en massa träffar påstår att det kan hända (men aldrig något precist exempel där det faktiskt hänt). Och om det skulle hända, hur vet man det? Hos en katt utan kännbar sternumkrok borde alltså det föreligga en risk att den har innåtböjd krok då eller?

Jag undrar lite över det för det känns som skräckpropaganda. Sällskapsköpare googlar på sterunmkrok och får fram att det kan böjas innåt och så våga de inte köpa katten. Hade bara för en vecka sedan en spekulant som ringde och nämnde att de också varit intresserad av en annan katt, men att den hade sterumkrok och de hade läst att det kan vara farligt. Jag förklarade då direkt att de inte skulle oroa sig eftersom de bara ville ha en sällskapskatt och jag har aldrig hört talas om att en krok kan vara ett hälsoproblem, så jag sa att jag tyckte att de lugnt kunde köpa den här andra katten.

Nilla
2011-05-15 15:18
#4

#3 Det stod så i Ylva Stockelbergs bok! Jag har faktiskt ingen aning… Obestämd

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Nilla
2011-05-15 15:23
#5

Enligt resultatet har någon/några kryssat i, att man får belägga katt med avelsförbud om den har hängbuk! Hi hi ho ho! Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2011-05-15 15:32
#6

Hadde også alle rett. Dette var morsomt. Håper noen andre også legger ut flere sådane Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Nilla
2011-05-15 15:55
#7

#6 Ja, det hoppas jag också. Oskyldig

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2011-05-15 17:36
#8

Hade alla rätt! Glad
Men fuskade lite med kalkbristen, då jag var osäker. Foten i munnen

/Elisa

SE*Wishetens
2011-05-15 17:52
#9

Woho, alla rätt! Känner mig helt plötsligt som en mycket insatt kattägare Skrattande Tack för ett roligt test Flört

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Lejdet
2011-05-15 18:06
#10

haha jag hade alla rätt! utan fusk!

SacredSouls
2011-05-15 19:10
#11

Siden alle skryter så må jeg også det da. Hadde alle rett SkrattandeTungan ute

#3 Han lille Knekken hos oss som hadde absolutt alt galt hadde innoverbøyd sternum.Men der var veterinæren helt klar på at det kom av at mamman hadde en infeksjon under drektigheten.

Og at det ikke kan sammenlignes med "vanlig"sternumkrok.Innoverbøyd sternum er en veldig sjelden tilstand som kan opptre sammen med og eventuellt pga flatchest.

Men jeg er enig med deg.Når man googler så skulle man absolutt kunne tro at dette nesten like gjerne kan opptre innover som utover.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-05-15 19:20
#12

#11 Ok, men är inte det pectus excavatum som är när hela sternumbenet är intryckt? Och pectus excavatum är väl en helt annan defekt än det vi i dagligt tal kallas sternumkrok som är en utböjning av själva xyfoidutskottet (dvs brosket)?

godisgrisen
2011-05-15 21:04
#13

Hi hi! Kunde alla utom färgkoden som jag inte orkat plugga in är.

Annons:
[lisme]
2011-05-15 21:18
#14

Jeg hadde alle rett bortsett fra kattenes temperatur. Klikket for fort….;o)

SacredSouls
2011-05-15 21:54
#15

#12 Jo flatchest er når hele sternumbenet kan være litt innsunket. Men for å ta Knekken som eksempel så hadde han en kun en svak grad av flatchest. Det var litt innsunket og han kunne fint ha levd opp slik. Men hos han så var da i tillegg sternum kroken kraftig bøyd innover slik at det forårsaket pusteproblemer. Så det var ikke flatchestet som var problemet men sternum kroken.Og det var da den defekten jeg mente som er sjelden og kan opptre sammen med flatchest.

Jeg ser jo nå at jeg burde skrevet innoverbøyd sternum krok i innlegget mitt over. Sorry Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GoldenSiamz
2011-05-15 22:33
#16

Hade fel på tempen, annars de andra rätt Glad o även jag hade för bråttom o klickade för fort där, men men, mkt skoj med test Skrattande

Linda // Golden Siamz

Linda Henriksson

S*Golden Siamz // Kattungar till salu

www.goldensiamz.se

AlexH
2011-05-16 15:31
#17

Hade 5 av 6 rätt.. missade den med tempen… men annars gick det bra (utan fusk! Tungan ute)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

yve2
2011-05-16 23:57
#18

Kors i taket 6 rätt av 6, jag gissade ju på 2. Lite har fastna av att sitta kvällarna här på forumet och läsa Flört

It's a cat's world… adjust! :)

Upp till toppen
Annons: