Annons:
Etikettstandard
Läst 7644 ggr
cosbykatten
2011-03-17 19:47

Vad väger din Siames, Oriental & Balines?

Av ren nyfikenhet - vad väger dina siameser, orientaler och balineser? Inte alla tillsammans, utan var och en för sig…

Ange gärna ålder, kön, vilken kat4ras det rör sig om - och vikt, såklart :-)

Tack på förhand!

Annons:
[DiiVau]
2011-03-17 20:53
#1

Min prutt vägdes idag på besiktningen. Han föddes 23 november och är en siames (variant) och väger 1.9kg :D

Elegantangel
2011-03-18 07:45
#2

Gandalf 7 år SIA 4,7 kg kastrat hanne

Hope 7 år SIA 5.5 kg tror jag hon är lite rund…kastrat hona

Kate 5 år SIA 2,8 kg kastrat hona

Apollon 3,5 år år 4,3  kg fertil hanne

Zambia 3år 4,5-5kg kastrerad hona lite rund

Chimay 2år 2,8-3kg ferrtil hona 

Dallas 1,5 år 5 kg kastrat hanne

Samtliga sia

Maria29
2011-03-18 08:30
#3

Iza Siames 4år 3,2 Igor Balines 3+år 5.3 Bruno OSH 1,5år 4.6 Samtliga kastrater

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Broddans
2011-03-18 08:53
#4

5 små bollar på 11 v. idag väger mellan 1,3-1,6 kg.

Kelso 1,5 år. Kastrat som bor med kattungar och all den lyxmat det innbär väger ;) 5 kg,

Fancy 1 år och 2 mån. Lite tunn eftersom hon fortfarande ger en del di, 3 kg.

Snake charmer, fertil hane 8 mån, väger ca 5,5 kg.

Broddans
2011-03-18 08:56
#5

Och (4 små orientaler + 1 siames), kelso SYS (han kanske får vara med endå ;)), Fancy OSH, och Snake OSH var.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
carinbrack
2011-03-18 09:06
#7

Okej, då leder Dexter, 5,7 kg, kastrat, ett och ett halvt år (snart). Gammelmatte säger att han är lite rund men det förstår jag inte alls ;-)

cosbykatten
2011-03-18 11:13
#8

Tack så mycket för alla svar!!

[nollottan]
2011-03-18 11:19
#9

ha ha ha jag hoppar över att väga mina…..men min fertila balines hane på 1 år vägde 4,5 kg när vi var på vet besök i januari :-)

Siameshona
2011-03-18 14:55
#10

#7 Dexter sjunker härmed ned på 2:a plats:

Pacino 2,7år 6.4kg( i dec hos vetten)

Otto 2,5år 4,6kg(i dec hos vetten)

Ginga
2011-03-20 15:42
#11

Knopfler sia 3 år kastrat väger 3.4 kg. Vilken liten plutt jag verkar haTungan ute

GunillaSverkersson
2011-03-20 17:14
#12

En svart Eskilstuna oriental på jag tror 8 år kastrat 9,2 kg. De har tingat vår lilla siakille som är 11 veckor och väger 1,55 kgKyss

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2011-03-20 18:18
#13

#12

9,2kg!?!? Förvånad
Hur fet är inte den stackars katten?

/Elisa

Annons:
Mangochanti
2016-10-12 16:14
#14

Är nyfiken på hur mkt mat/barf jag ska ge min nya fertila Balines hona på 1,5 år. Är lite tunn men är lite osäker på vad en  Balines  bör väga?  eller är det individuellt. Tänkte vid utställningar, ska de väl inte vara för tunn eller för stora?

/Mc

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

NatasjaHemby
2016-10-12 22:46
#15

Nu är denna tråden över fem år gammal, men slutsatsen att vikten är individuell stämmer förstås fortfarande 🙂 Jämför inte din honas vikt med andras, för idealvikten kan variera ganska mycket. Titta istället på hullet: revbenen ska inte synas, men kännas lätt när du stryker över sidan på henne. De orientaliska raserna är naturligt slanka i figuren.

Mina fertila honor har fri tillgång till mat. De får färskfoder 2 ggr/dag tillsammans med kastraterna och så får de så mycket blötfoder de vill under dagen, oftast ca 3-4 ggr/dag. Börja du med att låta din hona äta så mycket hon vill och märker du att hon börjar lägga på sig för mycket så dra ner lite på givan.

SE*Simbelmynes

Mangochanti
2016-10-13 10:38
#16

Tack! Ja, jag vet att tråden var gammal då jag sökte på vikt hos siameser, orientaler och balineser.  Var osäker på om jag ngt svar skulle få =) Men, tack.

Okki, nu äter hon Barf då den förra ägaren gav henne detta, vilket jag själv bara nosat lite på. Så det är lite knivigare. Inte så fräscht att ha kycklingvingar/lever och hjärta liggandes framme. Men det kanske räcker att ge det två-tre ggr/dag.  Jag jobbar ju så jag kan inte lämna maten framme om hon inte äter.

Eller ska jag prova ha torrfoder/spannmålsfritt framme då jag inte är hemma? Min gamla huskatt äter ju detta under dagen då vi jobbar. Sen äter han blötfoder tre ggr/dag. Eller vad tror ni? Tips mottages tacksamt. Det står ju ofta att torrfodret inte är bra för katterna, så det kanske är dumt att låta det stå framme?

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

NatasjaHemby
2016-10-13 11:28
#17

Nej, jag har aldrig mat framme heller, men det är främst för att mina huskatter äter ALLT de ser 😛 Du kan nog ge en lite extra stor portion innan du går till jobbet, det blir inte dåligt på några timmar. Annars finns det sådana där superlyxiga matskålar med kylning, men de kostar säkert skjortan. Eller lägg fram lite halvfrusen mat, så håller den längre.

Angående torrfoder eller ej så är det en omtvistad fråga och upp till var och en vad man vill ge. Risken finns att katter som får smak för torrfoder blir kräsna och inte vill äta rått längre, men det är så himla olika.

SE*Simbelmynes

kalindas
2016-10-13 13:46
#18

Det räcker att du ger katten mat 2-3 gånger per dag. Ska helst undvika att ha färsk mat liggande framme. 
Torrfoder kan du ha som godis, men i övrigt tycker jag du ska fortsätta med BARF eller burkmat.
När det gäller BARF så finns ju Much bitar nu och de är enkla att ge och lätta att tina upp.

/Elisa

Mangochanti
2016-10-13 20:18
#19

Ja, jag får väl köpa på mig ett lager då jag åker ner till kusten. För här i inlandet finns inga återförsäljare nära tillhands =(

Tack för råden.

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

kalindas
2016-10-13 20:41
#20

#19
Har du inte Granngården i närheten? De har Mush.

/Elisa

Annons:
Mangochanti
2016-10-15 12:02
#21

=) Inte där jag bor, men 24 mil bort finns den. Så helt enkelt är det ju inte att bo i naturens metropol. Det kostar att välja foder…

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

kalindas
2016-10-15 15:50
#22

Du kan se om hon äter ZiviPeaks foder. Det är dyrt som skam, men tror du kan ge hundmaten om du bara lägger till lite extra hjärta. Ska ju bara innehålla kött och inälvor. Men kolla med de på Barf i fokus om du ska vara säker.

Finns att beställa på bl.a Animail
Sen har Zoo.se Mush som man kan beställa hem, men det verkar som de bara har hundfodret just nu.

/Elisa

Mangochanti
2016-10-16 11:13
#23

Aha, tackar för tipset 👍

Ska kolla detta.

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Mangochanti
2016-10-16 11:19
#24

Vet du om det är "farligt" (Dvs ngt han kan få urinstenar av, då han haft detta förr) att äta för huskatten, som är äldre och kastrerad. Vet att han gärna är i alla matskålar då det finns fler, hehe.

På Vetzoo hade de kattmat av ZiviPeaks. Dyrt, men är det bra så är det inget snack om saken =)

Vet du om jag ändå ska ge rått kött, hjärta mm?

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

kalindas
2016-10-16 15:23
#25

#24
Har han haft problem med med urinstenar så ta bort torrfoder helt! Dvs om han äter burkmat. Torrmaten är oftast den stora boven i dramat när det gäller njurar och urinstenar. Ge han så mycket burkmat han vill ha. Köp ZiviPeaks, Bozita och Mjau. De innehåller inte massa spannmål.

Du kan säkert ge hjärta och kött också. Viktigt är att du blandar på rätt vis.
Gå in här och ställ frågorna, Barf i Fokus eller BARF och färskfoder till katt på Facebook. De kan svara bättre än jag.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: