Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 10580 ggr
MalinL
3/9/11, 7:04 PM

Ny sida om Tritrichomonas foetus

En länk till en tråd om en ny sida om Tf samt diskussion.

http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/4d772bc4c5c6a73c45000081-om-parasiten-tritrichomonas-foetus

Vad tycker ni om detta? Jag tycker att det är bra att information sprids samtidigt så tycker jag att informationen från t.ex SVA är knapphändig och lite negativ i största allmänhet. Folk fås att tro att avlivning är enda utväg etc. Bra information om testning, behandling osv finns det ju ganska gott om på utlänska sidor.

Diskutera gärna! Glad

Annons:
cosbykatten
3/9/11, 7:55 PM
#1

Har läst både på sidan och en del länkar… jag har personligen aldrig hört talas om Tritrichomonas foetus, det låter ju skrämmande om så många som 20-30% av alla raskatter kan ha det och om det dessutom inte finns något botemedel?!

Tack för länken!

MalinL
3/9/11, 7:58 PM
#2

#2 Jo det finns botemedel, detta är dock ingenting som SVA informerar om i någon större utsträcking. Som jag skrev i länken på skogisforumet så tycker jag att mycket att denna info är kontraproduktiv då folk blir väldigt rädda då de får uppfattnignen att allt är kört och det inget går att göra åt och jag tror att detta leder till att TF spridningen blir större på detta sätt. Om informationen var mer konstruktiv och visade på behandlingsmetoder sov så tror jag att fler vågar ta till sig detta.

cosbykatten
3/9/11, 8:04 PM
#3

#2 > Vad skönt att höra! Jag såg ett katastrofscenario framför mig där uppfödare fick avliva samtliga sina katter eller sluta med avel… skönt att det inte är de enda alternativen.

Samtidigt går det ju framåt med veterinärmedicinen samidigt, så förhoppningsvis kommer man hitta effektiva botningsmedel och vacciner inom kort.

kalindas
3/9/11, 8:34 PM
#4

Lite fundersam om det var detta Spokie led av…

I så fall bör ju alla mina nuvarande katter bära på parasiten. Får väl göra ett test på någon katt framöver.

Fast samtidigt blev Spokie ju frisk i magen av foder utan majs och ris. Kräktes gjorde han aldrig.

/Elisa

MalinL
3/10/11, 1:31 PM
#5

Är det verkligen ingen mer som har någon åsikt om detta?

Katterna i berättelserna på sidan avlivades ju, samt en hel kull kattungar pga TF.

Behandlingen utmålas som så osäker och riskfylld att man får intrycket att det inte är värt besväret. Blir inte resultatet av detta att folk istället blir rädda och inte vågar testa eftersom man får intrycket av att TF innebär att allt är kört.

Vad tror ni?

Här är en tråd om en som fått diagnosen TF på sin kattugne samt behandlat mot detta: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=195026&hilit=tritrich

Avenacattery
3/10/11, 4:04 PM
#6

#4 det kan vara så att katter som ser helt friska ut ændå ær infekterade av TF.

#5. Tycket at SVA ær fullblods idioter i denna fråga. Dessutom ær det duktigt okunnigt att avliva før TF.

Osækert och riskfylkt. tja. vad menar man med det. Det ær faktsikt inte bara katten som visar syptom som ær smittad…. ær det så det man syftar på med osækert? Riskfyllt? Katter kan sjælva bli fullt friska på ett par år om de inte blir reinfekterade hela tiden. Mærk nu att jag skrev kan. Att avliva ær ju værkligen oriskabelt eller hur… kattungar ja, det dær ær svårt och beror på graden av symptom, det kan ju hænda mycket med en sjuk unge…

Så min komentar: upplever den diskutionen kring avlivning/osækerhet/dyrt med testing/ mm som, ursækta språket, "jævla idiotiskt".

Annons:
Nonimonos
3/10/11, 9:02 PM
#7

Ja jag förstår inte varför man inte ska testa nu när det finns tester och det faktiskt är fler och fler som har eller har haft detta och har behandlat eller har kunnat vänta ut att katten läkt ut det självt, detta är beroende på kattens egna resurs till självläkming och mängd katter som smittan kan gå runt i. Det finns katter som inte visar några symptom alls, inga diarrér eller något men som kan ha denna parasit i sitt system en period iallafall. Detta är inget nytt, men testet och kunskapen om detta är det. Varför då inte testa så att man kan ge katten den bästa möjligheten att bli av med det som möjligt. Istället för att tex behandla en dålig mage med flagyl som bevisligen försämrar det hela i längden. Tänk om allt prat om foderkänsligheter och temporära magsjukor egentligen beror på en parasit som man kan utrota? Jag har testat och jag testar mot detta på samma sätt som jag testar mot fiv och felv då jag vet hur vanligt det trots allt är. Att avliva pga av tf är totalt korkat, kontakta istället en veterinär som har licens för medicinen. Bagarmossen vet jag har haft fall som är behandlade så där finns det nog en licens.

MalinL
3/11/11, 8:02 PM
#8

Jo jag håller med Lina. Det gör dock inte de som skapat denna nya infosida om TF enligt tråden i skogisforumet.

Nonimonos
3/12/11, 7:43 AM
#9

Nu har jag läst den långa tråden, bra argumenterat Malin! Jag håller helt med dig i detta. Och som du skriver på ett ställe så tror jag att denna parasit mycket väl kan visa sig vara så vanlig och för många "ofarlig" så som corona. Det var en väldig hysteri om corona och fip tidigare som nu har lagt sig, jag tror att tf kommer ha samma upp och nedgång. Kunskap om vad våra katter kan drabbas av är det som är bra men att ha helt fria katter från allt går nog inte och frågan är om det är så hälsosamt i längden. Hur ska katten då anpassa sig för framtiden, evolutionen måste få fortgå. Allt har nog, fast det kan vara sjukdomar, en mening. Men om man har problem med diareer så tycker jag att man ska testa, för att kunna hjälpa katten på bästa sätt. Det är dumt att stoppa huvudet i sanden.

namsooks
3/12/11, 7:38 PM
#10

Håller med båda föregående!

Avliva katter pga. av TF är för mig helt obegripligt när behandling faktiskt finns. Så viktigt att information sprids men också att den behnadling som faktiskt finns också sprids. Hur och när man skall testa för att få trovärdigt resultat.

Att TF skulle vara ett "nytt" problem är enligt mej inte så troligt! "Svårigheten" är ju att det först kan upptäckas vid diareé som kanske oftast kan tros bero på annat. Och har man då läst skräckpropaganda om att enda utväg skulle vara avlivning så kanske det kan tyckas vara lättare att tro att det bara är orolig mage.

MalinL
3/12/11, 8:01 PM
#11

#9 Tack.

#10 Precis vad jag också tycker.Glad

MalinL
5/18/12, 11:07 AM
#12

Puttar upp en gammal tråd.

Läste nyss om ännu en katt som avlivats till följd av TF. En ung katt som tydligen var hur frisk och trevlig som helst i övrigt, men som hade diarre och som diagnosticerats med TF och som ägaren efter samtal med bl.a. SVA beslutade att det bästa var att han fick sommna in. Jag är givetvis inte intresserad av att hänga ut någon eller disskutera en enskild persons fall utan detta är bara ett exempel på något som jag faktiskt tycker verkar vara en hysteri kring denna parasit. Denna katt var dessutom ensamkatt och hade kanske med dietfoder och lite tid kunnat göra sig av med parasiten på egen hand, inget man kan veta säkert. men jag känner i alla fall till flera sådana fall och även SVA skriver att så kan ske.

Nu är ju TF allmänt känd som en väldigt vanlig parasit och många uppfödare har behandlat mot detta. Men enligt den information som finns på SVAs sida så ska en katt som en gång haft TF aldrig introduceras till "friska" katter igen. Vilket ju faktiskt i praktiken omöjliggör uppfödning.

Ville bara belysa detta då jag tyckte det var så sorgligt att det fortfarande är så att friska och unga katter avlivas pga detta och dessutom med stöd från SVA. Rynkar på näsan

SE*Wishetens
5/18/12, 11:40 AM
#13

#12 Jag blir faktiskt helt häpen av att läsa det du skriver… inte så att jag misstror dig - absolut inte! - men häpen att höra hur SVA kan ge råd att avliva en ung katt pga TF, som lever som ensamkatt?!?!! Helt vansinnigt. Så otroligt tragiskt.

Jag har MYCKET svårt att förstå hur man kan påstå att katter måste avlivas av TF, när det hänt att katter utan symtom diagnosticerats med TF. Katter som varit helt friska. Hur kan man vara säker på att det här är en "importsjuka" och att det till varje pris måste behandlas, oavsett om en katt har symtom eller ej? Vad är det som säger att vi inte haft TF på våra katter länge, och att det är det som kallats "foderallergi"?

Jag kommer ha kvar min skepticism mot vad SVA säger i det här fallet. Jag misstänker att man helt enkelt inte har hela sanningen än när det gäller tritrichomonas foetus.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Annons:
kalindas
5/18/12, 3:34 PM
#14

#12

Mycket dåligt av SVA! Skrikandes

/Elisa

[nollottan]
5/18/12, 4:38 PM
#15

Vi kommer deffinitivt inte kunna utrota denna parasit gnom att avliva alla katter som har det iallafall, så det kan man ju bara lägga ner på en gång. Blir typ hissig och upprörd över att höra en sån sak. Är katter typ travhästar numera som avlivas om den inte kan springa in pengar/användas i avel ööööhhh??????

Hoppas verkligen inte att försäkringsbolagen godtar TF. Och varför ska SVA rådgiva när det är kattens veterinärer som har kontakt med djuret. Om en katt blir så dålig att den måste avlivas har jag svårt att tro att det bara beror på TF, ligger nog en del andra saker bakom också. Och skulle man kunna "fixa" de sakerna så kanske djuret skulle ha en chans att självläka från TF.

Tror det funnits länge och inte är värre än Giardian rent fysiskt för katten. Bara svårare att bli av med pga att det inte finns så mkt kunnskap och medicin mot det ännu.

[lisme]
5/18/12, 9:17 PM
#16

Jeg trodde ikke at jeg kom til å si dette som kommer nå…… SVA har tydeligvis et stort behov for å ha nærmere kontakt med andre lands veterinærinstitutter/veterinærhøyskoler! Jeg er sjokkert over deres uvitenhet! Jeg hadde aldri trodd at Veterinærinstituttet i Norge ville være bedre enn SVA…..

Lejdet skrev i en tråd at hennes veterinær hadde lest en studie på behandling av TF med Flagyl. I denne studien hadde kattene fått dobbel dose Flagyl over en tid, og det skulle visstnok ha tatt knekken på parasitten. Jeg har skrevet mail til klinikken der vedkommende veterinær jobber og bedt om mer informasjon om denne studien, men har dessverre ikke fått svar. Veterinærkontoret vi bruker skulle kontakte klinikken og be om det samme, får håpe at de kommer lenger enn det jeg har gjort

Annkis54
1/27/13, 3:17 PM
#17

Puttar upp denna igen
För några veckor sen så fick jag ett samtal ifrån en uppfödare som hade blivit rådd av sin veterinär att avliva ALLA sina katter på grund av TF
Som tur var så fick uppfödaren och jag kontakt…o behandlade.
Inte bara SVA som ger råd som är helt sjuka.
Vi, Föreningen Hallandskatten, hade vår första artikel om TF hösten 2011, uppföjning julen 2011. jag tänkte ta ytterligare en uppföljning nu i första numret av 2013. Så jag kontaktar då SVA igen…så får vi se.
En fråga…går alltså Ronidazole att köpa i Sverige nu? Eller fixar veterinärerna det på licens. De som jag vet har behandlat har fixat de själva utomlands…(olagligt tror jag) men vad gör man

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Liltith
1/27/13, 3:58 PM
#18

Det är rätt lätt att fixa utomlands men veterinärer här söker licens så apoteken tar hem det. Fortfarande dyrt men inte som för två år sedan.

kalindas
1/27/13, 4:43 PM
#19

Man behöver ju inte avliva för TF. Det är ju skrämmande att veterinärer ger de "råden"! Skrikandes

Man kan ju välja att inte behandla också. Dvs. om man inte väljer att fortsätta föda upp.

Tror denna parasit funnits i många år, bara att det hetat stressmage eller kronisk diarré innan.

/Elisa

GunillaSverkersson
1/27/13, 5:11 PM
#20

#18 Vad kostar det i Sverige ca per vuxen katt nu. Jag blir kontaktad lite då och då med frågor, eftersom vi behandlade vitfläcksfamiljen. Det är ju olagligt att skicka efter från utlandet. Men har för mig att det låg på en tiondel av priset för drygt ett år sedan.

Och om man bara har vuxna katter kan väl försöka att få dem att självläka, sanera isolera ? Tf dör väl efter två timmar i luft. Eller kommer jag ihåg fel.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
Annkis54
1/27/13, 7:18 PM
#21

Jag vet inte vad det kostar i Sverige..men jag har fått notan av en av dessa som har "importerat" :)
100 ronidazole tabletter (30 mg tror jag) 28 dollar. Uppfödaren köpte 2 förpackningar och frakten kostade då 39 dollar.
Jag ser i vår tidning att info från SVA är att de för första gången påvisade TF 2009 i Sverige
Men enligt symtomen så skulle jag kunna misstänka att jag hade det i mitt katteri för kanske 15 år sen. För det mesta stämmer.
Däremot kan man ju då fråga sig varför det dog ut hos mig. För jag har inte haft varken nån sorts behandling eller nedminskning av antal katter eller nåt liknande
För just lukten av "koblajorna"….där stämmer det. mm…hhmmmmm

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
1/27/13, 7:21 PM
#22

#20 ..hur mår vitfläcksfamiljen nu?..har alla hållit sig friska?
För "oss" i min omgivning så har det varit en omgång för nåt år sen. O det var ett helvete för de drabbade. Men så fick de ju veta om Ronidazole. Men nån/några vuxna katter var så dåliga så att de var tvunga att avlivas. Bland annat med avföringsinkontinens

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

GunillaSverkersson
1/27/13, 10:00 PM
#23

Det är ca ett och ett halvt år sedan. Alla tre vuxa är helt återställda , friska och krya. Hanarna bor hos nya familjer. Mamma bluebelle blev mamma i höstas till 4 fina ungar hos min kompis. Ingen har haft dålig mage eller liknande. En av ungarna dog tyvärr ganska snart i FIP. De var ju undernärda och medicinen tuff. Det kanske bidrog.

Jag har pratat med väldigt många drabbade också för 3 år sedan när jag inte visste vad det var. Dina självläkte nog. Man behandlar ju inte människor med salmonella längre, vi får ju också självläka.

Och har man inte bråttom skulle jag nog ta prov,isolera även hemma eller byta rum för katterna varannan dag, vid dålig mage, inte ta ungar, städa , tvätta, sanera lådorna varannan dag, ha dubbla uppsättningar med lådor och låta dem lufttorka, ha grå klumpbildande kattsand. Ta prov när jag trodde att de var friska. Vet inte om det funkar, men jag skulle nog prova det.

Det stora problemet blir ju om man har ungar när man upptäcker det.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
1/27/13, 11:09 PM
#24

Vi har jo vært en av de utvalgte som fikk konstatert TF blant kattene våre. To av kattene ble testet i utgangspunktet, den ene hadde diarè, den andre hadde fast avføring. I følge oppleste og vedtatte "sannheter" skal det ikke være mulig å påvise TF i fast avføring, men det gikk helt fint hos vår katt! Både katten med diarè og den med fast avføring hadde rik forekomst av TF.

Vi hadde 9 katter da vi fikk påvist parasitten, og alle ble behandlet to ganger, 2 av dem ble behandlet en tredje gang. Det var en fryktelig tid for før vi fikk konstatert TF oppdaget vi at kattene hadde Giardia. To behandlinger måtte til for å bli kvitt den! Vi fikk konstatert Giardia i juni/juli (mener jeg at det var) i 2011. De siste kattene testet negativt i august 2012. Et år med parasitter….. Men vi lærte MYE av det! Spesielt av de feilene vi gjorde Flört

Veterinærene mente at det ikke var noen grunn til å isolere kattene fra hverandre siden alle skulle behandles på samme tid med samme medikament dermed var risikoen for gjensmitte ikke til stede. Vi mener at vi erfarte noe annet.

Under første behandling av TF var alle kattene sammen som vanlig og hadde tilgang til hele huset som før. Renholdsregimet fra den tiden vi behandlet Giardia ble gjennomført med skifte av tepper for å ligge på hver dag. Kattedoene ble tømt helt og rengjort + steamet. Testene var dyre, over 1000 kr pr test og medisinen var dyr, over 1000 kr pr katt. Derfor foreslo veterinærene våre at vi skulle ta samleprøver av avføringen og det endte med at de to som hadde testet positivt ble testet hver for seg. De andre 7 kattene ble delt i to grupper. Da vi fikk svaret på analysen av avføringen var det som å få noe hardt i hodet. Ingen av prøvene var negative…… Så da var det bare å gå i gang med runde nr to. Denne gang skulle vi legge til rette for at vi kunne forhindre gjensmitte, og det ble bygget avlukker i det store katterommet nede i første etasje. Veggene var av netting sånn at de kunne se og høre hverandre, men ikke smitte hverandre. 6 katter fikk plass der, en katt på badet nede og de to ungkattene på ca 6 mndr fikk være sammen på det minste katterommet. Etter denne behandlingen ble det tatt nye tester, og da ble hver enkelt katts avføring testet for seg slik at vi kunne finne ut av hvem som fortsatt var positive om det da var noen. Resultatet kom og 7 av 9 katter var blitt kvitt TF, og de fikk slippe ut av avlukkene sine med en gang selvfølgelig!

Nå når vi var kommet så langt, var det bare en ting å gjøre, behandle en gang til. Og det gjorde vi! Kuren ble avsluttet, ventetiden for å kunne ta prøvene var endelig over men vi ventet faktisk noen uker lenger enn nødvendig fordi ingen av oss følte at vi var i stand til å takle nye positive prøver. Men omsider fikk vi sendt prøvene og vi forsøkte å fortrenge at resultatet kom en dag. Det gikk flere uker før resultatet kom, og heldigvis var begge kattene negative og kunne slippe ut av avlukkene som hadde vært deres hjem i flere måneder! De to kattene som ble behandlet 3 ganger fikk selvfølgelig tre avlukker hver å bo i når de andre slapp ut

Det jeg vil fram til er at det går an å bli kvitt TF, det finnes behandling som fungerer, en katt med TF kan ha helt normal konsistens på avføringen sin og likevel kan laboratoriet finne parasittens DNA. Isoler kattene fra hverandre om du får TF blant dem, og ikke velg samleprøver fordi da aner du ikke om noen av kattene dine faktisk er blitt kvitt parasitten. Få apoteket til å ta inn medisin fra USA, det er halve prisen! Minste antall tabletter som kan bestilles er 30 stk pr dose, og da kan du like gjerne medisinere to ganger pr dag, det er ingen grunn til å spare på pillene!

Annkis54
1/27/13, 11:51 PM
#25

Lisme…var det Ronidazole du behandlade med?
Får jag använda din berättelse i vårt nästa nummer av tidningen?

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[lisme]
1/28/13, 4:11 AM
#26

Ja det var Ronidazole, det er det eneste legemidlet som tar parasitten. Ja klart du får!

Annkis54
1/28/13, 11:40 AM
#27

Det som jag tycker är väldigt viktigt att få fram är att det alltså kanske inte hjälper med att bara behandla..även om det är med Ronidazole. För info jag har hittat innan säger inte att man ska skilja katterna åt o vara så jättenoga med rengöring.
Så det som jag trodde skulle vara en LITEN uppdatering i tidningen kommer att bli STOR Flört

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annons:
[lisme]
1/28/13, 11:04 PM
#28

Jeg har skrevet endel om dette på bloggen min, kan hende at du finner mer nyttig der Flört

Du finner den på hjemmesiden min

Vi ble tipset av utenlandske oppdrettere om at det var best å dele opp gruppen med katter. Noen isolerer kattene en og en, andre deler opp i mindre grupper. Gunilla Sverkersson #23 har behandlet en gruppe katter og hun har en tråd her inne om hvordan de gjorde dette. Du finner garantert noe nyttig der også!

Liljekatten
1/28/13, 11:32 PM
#29

#24 Fy, vad jobbigt du haft det med alla behandlingarna! Rynkar på näsan

Jag har ju TF på mina katter och pga att Sigge inte är okey i sin hals har jag inte vågat mig på att behandla dem. Vågar ju inte riskera att nåt skulle hända honom eller de andra. Vet inte ännu om jag kommer att behandla dem heller. Ingen av mina katter, sex stycken, har haft några som helst problem med magen, helt fast avföring och ändå visade proverna positivt på två av dem. Den ena av dem hade väldigt illaluktande avföring och det är den enda symptomen jag haft på mina katter.

Ska tillägga att jag lagt ner min uppfödning pga detta. Får se hur det blir i framtiden.

Annkis54
1/28/13, 11:45 PM
#30

lisme
jag är medlem o har varit i några år…4-5 tänker jag
Jag har sett Gunillas inlägg…ska gå igenom den mer noga oxå…kanske får jag använda nåt där oxå ? gunilla ?

Lotta har du lagt ner…hade jag ingen aning om..
Vad tråkigt
Kram på dig från Annki

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

GunillaSverkersson
1/29/13, 6:31 AM
#31

#30 Du får absolut ta det vi skrivit, det finns även på siameslinjens hemsida under aktuellt.

www.siameslinjen.se  Glad

Viktigt är nog också att informera om vilka tester man bör ta. Alltså dessa som kollar DNA  , man skickar in till SVA för TF. Giardia finns det ju snabbtesten  som man tar hemma.

Många läser ju här så det är bra med denna tråd nu Glad

Om någon vill kan ni pma eller maila mig  gunilla.sverkersson@hotmail.com

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

AngelsCo
1/29/13, 1:17 PM
#32

Det är ju samma rengöringskrav när man behandlar mot TF som om man behandlar mot Giardia. Som med i stort sett alla parasiter av elakare karaktär. Men det finns absolut ingen anledning att avliva katter bara för att de har TF. Behandlingen är galet påfrestande för kattkroppen, och vi vet inte vad det har för biverkningar på lång sikt, men det känns drastiskt att avliva katter för en taskig mage. Testerna är billiga, men det är inte alltid de visar något, trots att värddjuret bär på smittan. För att få tillförlitliga provsvar måste katten ha diarré.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

yrsahed
1/29/13, 2:49 PM
#33

Ska bara meddela Ronidazole är cancerframkallande för människan så man får inte ta i sönder kapseln. Handskar ska användas vid tablett givande och städning av toan. Medicinen tillblandas efter kattens vikt. Medecinen ska ges i 2 v. Och katten ska vara isolerad till 2 negativet är tagna första provet tar man efter 6 v. Så fiser katten. Illa luktande bajs testa alla katter i ditt katteriet Man ska ta varsitt prov på katterna inte blanda de i samma rör.

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

[lisme]
1/29/13, 4:04 PM
#34

#32 Testene er slett ikke billige! De koster over 1000 kr pr katt Flört Og nei det er ikke nødvendig å ha samme krav til rengjøring når man har TF blant kattene som når man har Giardia. TF parasitten dør relativt rask når den først er ute av kroppen til katten, mens Giardiacystene kan overleve i miljøet i mange måneder

#33 Det bør være alment kjent at Ronidazole blant annet er kreftfremakllende, men det er vel faren for nevrologiske skader som er mest fremtredende både for individet som får medisinen og det individet som håndterer medisinen. Det er jo en av grunnene til at middelet ikke er godkjent til almenn bruk Flört Hvor står kravet om at dyret skal være isolert til det er 2 negative resultat på tester? Og hvor står kravet om at man skal vente i 6 uker før testene tas? Man kan også ta samletest som første test fordi om TF påvises bør alle kattene behandles. Man trenger ikke å vite hvilke katter det er som har parasitten før man setter i gang med behandling, det er smartest etter behandling

Annons:
GunillaSverkersson
1/29/13, 5:03 PM
#35

Test av Giardia heter -Giardia Snap be din veterinär beställa hem de ligger i fempack. Man kollar själv hemma.

Test av Tf  måste- Skickas till SVA  PCR för påvisande av DNA den kostar 400 + moms +exp avgift/ katt kolllade nyss de har sänkt priset tror att det var 600-700 förut.

så katten behöver inte ha diare ( det gäller om en veterinär kollar i mikroskåp, då måste de leva för att vet ska se dem, eftersom de dör efter 2 timmar är det svårt och inte speciellt tillförlitligt)

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

yrsahed
1/29/13, 5:31 PM
#36

Samlings provet är missvisande dett kan vissa att det inte finns tf och de kan ha det ändå. känner en som var med om det. och det är jätte smittosamt där av isolering av smittade katter. Annars kör man bara runt det. Katten kan ha normal avföring ändå vara sjuk.

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

[lisme]
1/29/13, 8:57 PM
#37

# 36 Det kommer an på hvordan prøven tas! Om man tar enkeltprøver av hver katt og sender dem som det og laboratoriet så tar litt fra hver prøve som de blander sammen for analyse er det ikke større sjanse for feil enn om de analyserer hver prøve for seg. Jeg vet også om mange som ikke har isolert kattene men likevel blitt kvitt TF Flört

Annkis54
1/30/13, 12:50 PM
#38

Ja. det verkar vara en hel vetenskap detta :(
OM det är så att Giardia ger samma illaluktande avföring som TF..så tror jag nu mer på att det var detta mitt katteri hade för 10-15 år sen.
För jag hade väldigt svårt att hålla mina katter i hull. De var alltid för smala.

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

AmandaWvW
1/30/13, 4:56 PM
#39

Jag har över lag oerhört stort förtroende för SVA, de brukar ge välgrundade svar. På hemsidan (djurhälsa-katt-parasiter-tritrichomonas) finns en lättläst och korrekt bild av parasiten och smittläget och där nämns den allmänt goda prognosen. För den som är extra intresserad kan man läsa artikeln från veterinärtidningen. Även där skiner rådet om avlivning med sin frånvaro.

Jag tycker inte om att så många hakar på och klankar ner på SVA på grund av en hörsägen, det kanske fanns högs legitima anledningar till att den katten avlivades. Kanske ville djurägaren inte behandla med ronidazol, (fosterskadande och nervskadligt) kanske ville dä inte betala, kanske fanns andra orsaker som berättigade avlivning.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Annkis54
1/30/13, 8:01 PM
#40

#39…läser vi inte samma? den infon är uppdatead Senast uppdaterad: 2011-09-18
står bland annat: I Sverige finns för närvarande ingen godkänd behandling T foetus

inte alls aktuell
I övrigt har inte jag några synpunkter på SVA
Men lättläst o korrekt bild av parasiten…hmmmm

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

AmandaWvW
1/30/13, 8:32 PM
#41

Jo, det stämmer. Ronidazol är inte godkänt, det avregistrerades 1994 pga allvarliga biverkningar.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Annons:
Annkis54
1/30/13, 8:35 PM
#42

så om en vet får in det på licens så betyder det att det inte är godkänt?

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

AmandaWvW
1/30/13, 8:47 PM
#43

Japp, det gör det. Lite förenklat kan man säga att endast läkemedel som uppfyllt läkemedelsverkets krav på forskning om biverkningar och effektivitet är godkända för försäljning i Sverige. Vid förskrivning av licenspreparat får förskrivande veterinär ta ställning till den info som finns och i ännu större utsträckning själv väga för- och nackdelar.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

CasaelGatos
6/27/13, 6:39 AM
#44

Hejsan allihopa, tycker detta ett bra "vattenhål" att dryfta erfarenheter om katt……

För 3-4 år sedan så råkade vi ut för Giardia och TF, veterinärerna sa att TF fanns inte i Sverige och var mycket ovanligt. testades till en början på

 bara Giardia och till slut fick vi positiva svar ….sagt och gjort jättekur med Axilur. Det djursjukhusets veterinärer gjort hittills var att trycka tillbaka symptomen med antbiotika, katterna låg inne och vart symptomfria men vart fort sämre då dom kom hem, vi fick åka in igen och veterinärerna erkände att dom inte visste…….vi envisades att testa för TF och till slut så fick vår vet svar från staterna att dom hittat TF i proverna,

nu visste vi med säkerhet vad det var och kunde börja en effektivare behandling……veterinären fixade licens på Ronidazol, vi fick hem 3 små burkar med pulver som skulle blandas ut individuellt för varje katt, började väga upp på våg och ge katterna , prickade av varje katt och så höll vi på i två veckor, när vi var nästan klara så tappade vår Perser känseln i bakbenen och fick svårt att gå, ringde veterinären direkt (vi hade honom tillgänglig på telefon hela behandlingsperioden) som sa sluta ge Persern omedelbart, och efter 2-3 dagar så gick han riktigt igen…..

När allt lugnat ner sig efter behandlingen så skickades prov in som visade negativt vad gällde TF, katterna hade räddats !

Alltså det går att behandla med bra resultat, man behöver inte avliva bara för att veterinären inte kan eller förstår, tyvärr så har nog många katter fått gå den vägen på grund av okunskap !

Hela äventyret kostade c:a 40000 med katterna inlagda på djursjukhus, mediciner mm…….försäkringen stod för en del men det vart kostsamt för att myndigheterna som skulle haft kollen inte hade kunskapen !

Jag tycker ju att läget inte förändrats nu heller då vi kanske står inför en Giardia-epidemi, samma gamla läkemedel, samma stora förpackningar, inget verkar ha hänt på alla år, lika svårt att ge vissa preparat i tablettform eller flytande fortfarande ?

Aslutningsvis kan jag bara säga att det är värt varenda krona att kämpa för sina kompisars väl och ve ! Inte ge upp för att någon inte vet det finns nästan alltid hjälp att få,  gäller bara att hitta den !

ymmmi
9/10/13, 10:05 PM
#45

Hej Googlade och hittade denna tråd. Köpte en katt för en vecka sedan och som har illa luktande mjuk avföring och även rinnande ögon.fuck kontakt i går med en tjej som hade köpt två kattungar från samma uppfödare där jag hade köpt min hona ifrån.(köpte henne till avel) Hon har samma problem och har haft det i 5 månader. Även hon fick kontakt med en familj sim hade två kattungar från samma uppfödare med samma problem. Har skickat in i dag avföringsprov och väntar på svar. Hennes kattungar är inte direkt smal och dom växer som dom ska. Så det borde inte vara giardia då? Min hona är inte heller direkt smal utan ser okey ut denna eas ska höra helt enkelt. Hon berättade förresten att en dag hade hon hittat lite blod droppar på golvet och hittade det även i avföringen på en utav hennes kattungar.

Lejdet
9/10/13, 10:25 PM
#46

Det låter som om ni borde tala med uppfödaren och dessutom testa era kattungar. En lindrigare diarré släng vid ett nytt hem pga stress och ny bakterie flora är ju inte ovanligt men det där låter verkligen som något mer elakt.

ymmmi
9/10/13, 10:42 PM
#47

Jag har skickat in avföring på min hona och den andravtjejen jag har kontakt med ska testa sina kattungar i Morgon. Efter alla prover är klara och vi har ett svar då ska bi tala med uppfödaren. Tror tyvärr att hon är medveten om det och vet att hon säljer sjuka djur.

[lisme]
9/10/13, 10:47 PM
#48

Vi har hatt både Giardia og TF, og det uten at kattene ble tynne så det er fult mulig at dere har enten den ene eller den andre, eller kanskje begge sånn som så mange har hatt

Annons:
[figgelina64]1
9/10/13, 11:09 PM
#49

Jag var inne och kikade lite och såg att det är spynx du har, inte för att det spelar någon roll men då du skriver om uppfödare och är inne på sidan Siames i Fokus ville jag bara ge en hint om det…fann det i dina tidigare inlägg om din hona om köpekontrakt/stamtavla…

alltidsiames
9/11/13, 7:11 PM
#50

Varför köper man en kattunge som inte är frisk?

kalindas
9/11/13, 8:22 PM
#51

#50
Inte alla känner till TF och katten kan se helt frisk och sund ut och ändå bära på parasiten. Tror knappast tjejen ovan valde att köpa en katt med diarré.

/Elisa

ymmmi
9/11/13, 8:24 PM
#52

Proverna visade negativ och new jag valde inte Att köpa en katt med diaree

ymmmi
9/11/13, 8:26 PM
#53

Vet att jag var inne på siames, men jag googlade och kom hit och skrev för att jag såg att ni hade skrivit om just denna parasit.

kalindas
9/12/13, 11:55 AM
#54

#53
Du är välkommen här på SiF. Tror bara #49 tänkte att det är bra att veta vilken ras det är, så inte spekulationerna om vilken Kat4 uppfödning som säljer sjuka katter är. 🙂

/Elisa

ymmmi
9/12/13, 12:46 PM
#55

Okey

Annons:
[figgelina64]1
9/12/13, 5:09 PM
#56

#, 54 exakt 😉

Upp till toppen
Annons: