Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 6005 ggr
flis
2/18/07, 5:40 PM

Hudsjukdom

Hej allesammans, jag är ny på forumet och har en fråga. Mina båda orientaler som kommer från olika uppfödare och har inget släktskap, har fått pododermatitis, En hudsjukdom som sätter sig på trampdynorna,svullnar upp och känns som vindruvor. Kan också bli såriga eller vätskefyllda. Genom biopsi kan man fastställa att dom är drabbade. Behandlas med penecillin och cortison. Kan självläka men har man otur återkommer det i skov.I Amerika opereras trampdynorna bort på dom värst drabbade. Nu till min fråga, om den här sjukdomen är så ovanlig hur kommer det sig att båda mina katter har den? Vet uppfödare om att den finns men tiger om den? Kan det bero på aveln?

 Hoppas på många svar

Annons:
RolfH
2/18/07, 6:04 PM
#1

Har faktiskt aldrig hört talas om att pododermatitis drabbat katter. Smådjur som råttor hamstrar mm som ofta går på gallergolv i sina burar har jag hört om och att det hos dessa är relativt vanligt. Även suggor som går på cementspalter i sina boxar kan få denna åkomma. Vid sökning på SVA så hittas inget om pododermatitis. Det rör sig i varje fall om en infektin där bakterier kommer i genom skador på tassarna. Eftersom det rör sig om en bakteriell sjukdom så är det högst osannoligt att aveln har något med detta att göra. Möjligen då nedärvd imunbrist vilket är föga troligt.

Celia
2/18/07, 7:06 PM
#2

Har aldrig hört om detta. Någon länk till någon bra sida som någon kan rekommendera?

RolfH
2/18/07, 7:13 PM
#3

#2 Hittar inga bra länkar om detta och SVA har inget de heller.

TacoBelle
2/18/07, 8:45 PM
#4

Är pododermatitis samma sak som bumblefoot, alltså klumpfot?

Celia
2/19/07, 3:30 AM
#5

#4 - ja det är samma sak. Hittade en artikel på en sida om råttor. Här kommer en länk dit.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Anna77
2/22/07, 8:34 PM
#7

suck.. min crx har något sånt här… många resor till veterinär och inte klokare blir man iaf…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Celia
4/4/07, 7:11 PM
#12

Jag har varit inne på råttor i fokus och frågat eftersom de brukar ha detta problem, men de hade tyvärr ingen artikel :(

flis
4/4/07, 9:47 PM
#13

Den här sjukdomen är vanligare än man tror. Den missas ofta eftersom de flesta vet inte kan diagnostisera den. Många tror att det bara är torra trampdynor som spruckit och ger penicillin som endast tar bort infektionen inte orsaken. Enligt en vet jag pratat med så kan det också sätta sig i munnen som blåsor. Eftersom det forskas på det här i USA kanske fler vetrinärer hos oss lär sig känna igen symtomen.

Annons:
Celia
4/14/07, 4:24 AM
#14

Nu har jag äntligen hittat lite info om bumblefoot/klumpfot i Ann-Marie Nilssons bok 'Kattens sjukdomar', men jag skulle vilja läsa mycket mer om andra möjliga orsaker. Det var bara ett fåtal rader… jag citerar;

"Plasmacellspododermatit: Orsakar svullna, till sist såriga trampdynor. Katten kan bli slö och få feber. En del som drabbas är FIV-positiva.

Diagnos: biopsier och FIV-test
Behandling: kortison och antibiotika.
Prognos: dålig

slut citat

kalindas
6/30/07, 11:32 AM
#15

Ingen rolig sjukdom bevisligen..:-(

/Elisa

hoffens
6/30/07, 4:59 PM
#16

Jag tittade på vetrenärerna på tv 4 i går och där var en Bullterrier som hade problem med sår och blåser på trampdynot och mellan tårna tror det var samma sjukdom som ni skriver om

kalindas
6/30/07, 8:59 PM
#17

#16
Missade Veterinärerna på tv som vanligt..*suckar*
Men min kusin har några typ av sår på sin Bulldog är dock osäker på om det är samma som sjukdomen ovan. För det Bulldoggar har sitter ofta mellan tårna. Ska kolla med kusinen vad den sjukdomen heter. Tror Bullterrier har den sjukdomen också.

Om det är den sjukdomen så hjälper det vissa hundar att ge den en typ av urdyrt vaccin som bygger upp hundens immunförsvar och på det sättet tar bort problemet. Men vaccinet måste tas hela livet

/Elisa

kalindas
6/30/07, 9:08 PM
#18

Har en vag aning om att jag hade en råtta med lite konstiga och runda trampdynor…
Men det var så längesedan att jag glömt vilken.

/Elisa

kalindas
6/30/07, 9:27 PM
#19

Fick svar nu. Såren som är vanliga på Bulldoggar och vissa andra hudraser heter Furunkulos, denna sjukdom sätter sig mellan trampdynorna på hund.
Däremot står det (på sidan jag länkat till ovan) att de även lätt drabbas av pododermatitom som en följdsjukdom. Så vovven på TV kan ju haft båda sjukdomarna..

/Elisa

flis
6/30/07, 10:54 PM
#20

Min syster hade en bullterrier med furenkulos. Det är ingen rolig sjukdom. Immunförsvaret är så dåligt att sjukdomen påverkar hela kroppen. Enligt veterinärer på Ulltuna beror det på aveln,är ärftligt, men det vill de flesta uppfödare inte erkänna.Mina missar mår för tillfället bra och jag hoppas att de inte ska bli sjuka igen.

Annons:
kalindas
6/30/07, 11:06 PM
#21

#20
Skönt att dina katter mår bra. Hoppas att det fortsätter åt det hållet…Skrattande

När det gäller Furunkulos så är det tråkigt att uppfödarna fortsätter para sina sjuka djur. Min kusins Bulldog har detta mellan tassarna och i ansiktet. Sen var han född med en svans som var tvungen att amputera pga att den växte in i baken på honom och orsakade infektioner mm.
När hon nämnde detta för uppfödaren så var komentaren "Det är vanligt att de får sånt"
Hur kan uppfödare räkna sig som seriösa då?
Pappan till Olle som kusinens hund heter är använd mycket i avel och nedärver dessa problem…
Trots alla problem är Olle ändå en av de friskare i sin ras…

/Elisa

Celia
6/30/07, 11:44 PM
#22

Samma problem uppstår även ofta på Bullterrier. Speciellt de vita drabbas hårt. Jag var medlem i deras rasring under ett år för att läsa lite info innan vi ev. skulle skaffa en. Där är så mycket ärftliga problem och sjukdomar att vi tidigt insåg att detta inte var en ras för oss.

Ja precis - hur kan det tillåtas att dessa problemdjur får gå vidare i avel och hur tänker uppfödarna?

PollyBoffin
7/2/07, 2:44 AM
#23

#21 Vad? Stackars hund! Uj uj, ibland verkar det som om aveln spårat ur lite…Och detta var en seriös uppfödare alltså…Fundersam

#22 Har samma problem med boxer…vill gärna ha en men det är en av de mest sjuka raserna som finns så man borde kanske inte uppmuntra aveln…Ledsen

Celia
7/2/07, 2:51 AM
#24

#23 - det visste jag inte om boxern. Så tråkigt, jag trodde att det var en relativt problemfri ras. När jag var yngre i alla fall - men det har ju givetvis hänt mycket sedan dess.

Boxer paras ibland in på 'min' ras (Cane Corso). Jag har däremot lite svårt får den typen av CC och har fastnat mer för de med Grand Danois-typ (inte storleksmässigt men i huvudet).

Såg i innehållsförteckningen i senaste numret av SVERAKs tidning Våra Katter, att där ska vara en artikel om kattens Demodikos. Tror det är precis samma som Demodex (vanligt hos många korthåriga hundraser, bl a Cane Corso) - och det finns två varianter. Den ena har man funnit vara ärftlig :(

På katt har man inte kommit så långt - där anses det inte vara ärftligt, men jag blir misstänksam.

PollyBoffin
7/2/07, 3:08 AM
#25

#24 Nix, har toppat alldeles för många Agrialistor över sjukaste hundraser… jättertrist… De boxrar min familj hade div problem de med…

Förstår att du diggar de med GDliknande huvud, det är stiliga hundar!Glad

Upp till toppen
Annons: