Annons:
Etikettfoder
Läst 8536 ggr
siki
2007-06-06 20:37

orijen, bra eller dåligt?

Hej! Jag undrar lite om fodret orijen! Just nu ger jag rc siames. men jag tycker att siki blir dålig i magen av det. Han är lite känslig i sin mage. Tänkte om någon ville berätta om hur era katter tycker om orijen, och hur det funkar för er?

/moa

Annons:
Leffe
2007-06-06 20:52
#1

Mina är inte så förtjust i Orijen

HeidiK
2007-06-06 21:01
#2

Her blir de også dårlig i magen av RC Siamese. Det må bare gis i små mengder med annet fôr - ikke som hovedfôr.

 Hvor får man kjøpt Orijen i Sverige da? Ikke hørt om det.

kalindas
2007-06-06 21:26
#3

När det gäller katter med lösa magar så kan jag bara rekomendera Orijen. Är inte katten allergisk mot protein är det ett superbra foder just för detta.
Har väl både bra och dåliga erfarenheter av det.

Smilla har fått utslag i öronen, troligtvis pga att det är mycket protein. Men efter cortison på öronen så har detta försvunnit. Magen är bara fin och pälden ser ok ut.
Spiddes mage har blivit 80% bättre och för första gången i sitt liv bajsar han normalt.
Saga & Skatan är blanka i pälsen och bra i hullet. Båda har fina magar.
Caramel hade förstoppning vid 9 veckor men växte väldigt bra på Orijen innan detta. Har man kattungar, var noga med att de dricker bra. Nu äter hon Orijen igen och magen verkar ok.
Bondkatten Isak vet jag inte riktigt hur han fungerar på fodret eftersom han bajsar ute. Men han ser ut som vanligt i päls och hull.

Ska köpa ännu en 20kg säck innan jag ger ett 100% besked.

Som uppfödare får man 10% rabatt på fodret.

Har man ingen butik som säljer så kan man skicka efter via http://swecat.se

/Elisa

zeldtrix
2007-06-06 21:29
#4

# 3. En liten korrektion gällande Spiddes mage. Han bajsade normalt under hela tiden hos oss :).

kalindas
2007-06-06 21:42
#5

#4
Jo det vet jag..Glad
Det var i samband med att jag bytte mellan 2 säckar RC S33.  Alla katter blev friska utom Spidde. Misstänker de hade lagt i någon "skit" i RC som gjorde dem dåliga.
Har ju även haft en släng med corona här så orsakerna är många.
Men jag bytte tvärt från Nutro till Orijen och Spidde bajsade bra efter bara ett par dagar.

Vet inte om det kan vara att majsen som finns i övrigt foder som han kanske blev känslig mot…
Eller mina ambisiösa foderbyten. I vilket fall så funkar Orijen bra på honom.

/Elisa

zeldtrix
2007-06-06 21:56
#6

# 5. Ville bara förtydliga det ;) eftersom du skrev för första gången i hans liv :).

Annons:
Rovardotters
2007-06-06 23:40
#7

Jag har bara goda erfarenheter av Orijen. Jag har tre katter som enbart får det (de gillar det också). Två kastrater och en fertil. Alla har fina pälsar och kastraterna är numer normalviktiga (gick upp i vikt efter Kastrering men det har vänt). När min kastrathane var fertil hade han fetsvans och var ganska torr i pälsen, han älskade RC siamesfoder men när vi bytte till Orijen (det gjorde vi medan han fortfarande var fertil) blev han fin i pälsen, mjuk och len och fetsvansen försvann. Det är väl det mest märkbara yttre tecknet. Han protesterade inte mot foderbytet heller, han hade båda samtidigt men föredrog Orijen, detsamma med de andra som hade andra foder som de valde bort.

Mina två fertila honor och ungar får alla möjliga sorters torrfoder samt mjukmat (specific mm) och rått kött.  Vi har aldrig haft problem med magarna på de vuxna oavsett foder men de spydde mer torrfoderspyor när de åt RC. Den enda nackdelen med Orijien är väl att det smular lite mer (blir lite smuligt i botten av skålen) men det tycker jag är en bagatell.

flis
2007-06-07 00:29
#8

Mina 5 katter tycker om Orijen. Magarna fungerar bra och inga problem med kräkningar, än så länge. Eftersom det går att köpa 20kg säck så blir priset bättre. Jag tror att man kan få det hemkört av Foderbilen.

Attacks
2007-06-07 00:46
#9

Dere er så heldige.Akkurat som James Beloved. Finnes der forhandlere i Norge tro?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Rovardotters
2007-06-07 02:21
#10

Kolla på den här sidan, här finns alla återförsäljare i Sverige hittills. Ring till dem och fråga om det finns någon i Norge eller om de kan skicka en säck till dig. http://www.orijen.se/sw174.asp

När jag köpte första gången fanns ingen återförsäljare i stan, då fick jag det hemskickat fraktfritt. 

Jag har haft direktkontakt med den kanadensiska tillverkaren och ställt en del frågor om mineralbalans mm och allt verkar bra. Fodret är speciellt tillverkat för att vara så naturlig föda som möjligt näst intill BARF, speciellt bra för att förhindra njurproblem. Innehåller ingen säd eller majs (sånt är tomma kalorier för katterna som de blir feta av och som är skadligt för dem).

AFamosa
2007-06-07 12:59
#11

Orijen fungerar perfekt vid sidan om den riktiga maten jag ger mina katter. Bara att slippa billig utfyllnad som spannmål i ett torrfoder är ju en stor fördel, tycker jag. Jag hade inga problem-magar i mitt katthushåll innan jag prövade Orijen men efter vad jag förstått från andra kattägare samt uppfödare så är fodret snällt mot kattmagar i allmänhet

Kanske mina katter skulle föredra ett annat torrfoder om de fick välja men att ge dom valmöjlighet är inte det samma som att de då får den absolut bästa produkten….mina katter älskar salamandrar, kopparormar och trollsländor men det är inget som står på menyn jag serverar dom SkrattandeSkrattande

kalindas
2007-06-07 15:43
#12

#11
Låter som dina katter får en kick av att äta utrotningshotade djur..*ler*
Fast min Isak är inte mycket sämre. Ödlor har släpats hem och för något år sedan släpade han hem en Morkulla unge. LEVANDE

Hur det gick med den lilla fågeln vet jag inte. För efter att ha jagat mat till den halva natten och inte hittat nåt. Så valde jag att släppa den där mamman förhoppningsvis kunde hitta den.

/Elisa

PollyBoffin
2007-06-07 15:53
#13

Mina kissar får Orijen, Hills som bas och rå köttfärs m.m utöver detta. Anledningen till att de får Hills (kommer att variera med J B också) är för att Prillan inte var så överdrivet förtjust i Orijen men med lite Hills lukt så äter hon så glatt! Pelle har haft en period med mycket kräkningar men det har inte med Orijen att göra utan snarare mjukmaten de fick.

De är fina, växer bra och har alltid varit bra i magarna så jag tycker definitivt att du ska prova. Håller även med #5 att man ska hålla koll så att de dricker ordentligt.

Annons:
AFamosa
2007-06-08 11:35
#14

#5 misstanke om "något skit" i RC är väl en riktig slutsats. Skit är väl, i ordets rätta bemärkelse, d.s som slagg/avfall och det är ju precis vad fodret är sammansatt av plus lite vitaminer om vi har tur samt en del farliga tillsatser o konserveringsmedel.
Det krävs ett visst mod att öppna en säck från RC (m fl) Hemlis

Spidde har flax med en sådan förstående matte :-)

Louise

kalindas
2007-06-08 20:13
#15

Funderade på en sak ang. Orijen.

Hur var det med Orijens hundmat? Var den lika bra att ge till katten som kattmaten?
Dvs. när det gäller taurin och magnesium mm?
Mina katter älskar de stora hundmatbitarna och hade den varit lika bra till katterna så tror jag att jag hellre ger den till dem.
Hundmaten luktar även friskare och mer örtigt.

/Elisa

Fjonkan
2007-06-09 00:30
#16

Är nöjd med Orijen. Luktar inte lika mycket från lådanSkrattandeoch förhoppningsvis går kastraterna ner i vikt. Inget jag ser ännu…men jag hoppas. Bra i magen är dom.

siki
2007-06-09 13:26
#17

Tack för alla svar! Jag tror att jag ska prova orijen nu! känns inte som om siki blir sämmre magen än vad han är nu med rc! 14# jag håller med, känns inte som om många katter måt bra av fodret.

Rovardotters
2007-06-09 13:44
#18

#15 Man kan ge hundfordret också, det enda som skiljer är att det är något mindre protein i hundmaten, mineralbalansen är densamma. Taurin finns naturligt i all Orijen, ej kemiskt tillsatt. Probiotika finns också. Som konserveringsmedel används endast askorbinsyra i både hund och kattmaten, inga smakämnen och inga färgämnen är tillsatta, alltså inga giftiga medel.

kalindas
2007-06-09 14:44
#19

#18
Ska absolut köpa en liten påse hundfoder och se vad de tycker om det.
Tyvärr tål inte ming gamla hund fodret så det blir bara katterna och den lilla vovven som kan äta det.

 #17
Tycker du ska pröva Orijen. Jag bytte t.o.m tvärt från Nutro till Orijen och ingen katt blev dålig av det.

Du är helt säker på att han inte har någon typ av allergi? Är han t.ex. fiskallergiker så är risken stor att han får en reaktion av Orijen.

/Elisa

Rovardotters
2007-06-14 11:47
#20

Hej alla

När vi gick över till Orijen hade jag en del kontakt med tillverkaren i Kanada genom Peter Muhlenfeld peter@championpetfoods.com

Bifogar en del av svaren här nedan samt hans emailadress ovan om det är någon som kommer på något nytt att fråga om fodret. Han svarar snabbt och verkar vara mycket trevlig.

Här ställde jag en fråga om mineralbalansen:

ORIJEN CAT contains 1.6% calcium, 1.5% phosphorus, 0.3% sodium, 0.45% chloride, 0.09% magnesium, 290mg/kg of iron. If your concern is FLUTD, ORIJEN is low in magnesium and, its meat concentrated (75%), grain free formula produces a urine acidity of well under pH 6. Please let me know how your cats like ORIJEN, and feel free to write again with any other questions.

Här ställde jag en fråga om katter som äter hundmaten:

Hello Marie - it is not dangerous for dogs to eat ORIJEN cat food or vice versa.  This does not apply to other commercial petfoods as the cat food typically have much high protein and fat than the dog foods, and it would not be healthy for cats to eat the dog food.

That said, dogs eating ORIJEN cat food would need to be monitored so they do not become overweight. I would not be concerned about cats eating ORIJEN dog food, as the dog food is also less than 0.09% magnesium, and as it is meat concentrated (70%), all ORIJEN dog foods will produce a mildly acidic urine. 

I should conclude that my comments would not apply if your cat was diagnosed with any disease that required a medical diet.

Här ställde jag en fråga speciellt om taurin:

Hello again Marie - taurine is an essential amino acid that is only found in meats.  Both ORIJEN dog and cat are rich in taurine as they are meat concentrated, and all of the taurine is of natural source.  The reason you do no see Taurine listed on the dog food packages is because dog owners are not typically interested in this nutrient, while cat owns want to see the quantity of Taurine .

I would NOT recommend feeding your cat with a "regular" dog food.  ORIJEN is not a typical food as it is highly meat concentrated (70-75%) which makes it ideal for both cats and dogs. Most dog food contain only 25-30% meat ingredients which is far too low to promote peak health in cats.

Please write again if you have any more questions!

Kind Regards,

Peter

Annons:
Rovardotters
2007-06-14 12:00
#21

Jag ska tillägga att jag även hade kontakt med honom och frågade om deras produktion av hund- och kattmat hade påverkats av den stora amerikanska skandalen nyligen då massor av märken hade orsakat död och elände och fick återkallas då man äntligen upptäckte att det var maten som var orsaken till all förödelse. Det visade sig vara vete från Kina som hade förgiftats och använts i hund- och kattmat som innehåller säd (det innehåller inte Orijen). Så här svarar han:

Hello Marie, and thanks for your email.  There are several petfood brands in America that are being recalled - NUTRO, Science Diet and Eukanuba among them.  It appears the factory making their foods used a wheat gluten imported from China that was contaminated.  

Champion Petfoods is not affected by the recall.  We are a little different than most pet food makers in that we won and operate our own factories, and we make our own foods exclusively (we don't have other factories make our foods).  Also, our mandate is to produce world-class pet foods from fresh regional ingredients - so over 90% of our ingredients are from our own region, and we do not import ingredients from overseas (with the exception of New Zealand lamb and California rice for our ACANA product line).  As our focus is producing foods that closely match the natural diet, we do not use any plant proteins such as wheat, corn or rice gluten or soy - the protein in our foods is from meat.

Please feed ORIJEN with confidence, and please write again if I can be of further assistance.

Kind Regards,

Peter

www.championpetfoods.com

ossilian
2007-06-14 12:32
#22

#20 & 21

Tack för att du delar med dig av informationen. Intressant läsning som gör mig ännu mer övertygad om att gå över till Orijen.

Jag har en liten påse här nu, men har precis köpt en säck Nutro. Tycker båda katterna mår mycket bättre av Nutro än RC, som gav dem krassliga magar. Men vill ändå byta till Orijen tids nog.

twistnshout
2007-06-15 01:16
#23

#20, 21# Tack Marie för att du delger oss denna information!
Jag har provat Orijen tidigare men mina katter var inte överdrivet imponerade. Men det känns som att det är läge att göra ett nytt försök.

CarolaC
2007-06-17 15:55
#24

Jag har i flera år haft problem med foderkänsliga kattmagar, så gott som dagligen har jag torkat spyor. (ibland flera gånger om dagen). Under dessa år har jag givetvis provat flera olika foder, med ungefär samma resultat. JW fungerar så där, RC siames går bra när säcken är nyöppnad men inte efter någon vecka.

Mina katter har nu ätit Orijen i drygt 2 månader och under denna tid har jag hittat två spyor. Siamesen som alltid varit på gränsen till tunn, har gått upp ett par hekto och den ena husisen som blivit lite väl mullig har börjat att smalna av. Övriga tycks hålla sin vikt. Det går inte åt så mycket foder, antagligen därför att de äter vad de behöver och inte mer.

Men, jag ska ge ytterligare en tjugokilossäck när denna är slut, efter det ska det gå att utvärdera.

HeidiK
2007-06-18 02:43
#25

Jeg skulle virkelig ønske å prøve Orijen - det høres veldig bra ut.

Skal se om jeg finner det når jeg er i Sverige og handler for dette virker verdt å prøve :)

kalindas
2007-06-18 02:53
#26

#25
Skicka ett mejl till Orijen så kanske de kan skicka en provpåse till dej.

www.orijen.se

Du ska absolut testa det.

/Elisa

Illyria
2007-06-20 21:20
#27

Sedan ungefär en månad tillbaka så har jag blandat i Orijen i det foder jag vanligtvis ger; Nutro. Och visst slinker även Orijenen ner fint i missarnas magar. Nu är mina två fyrahundragramspåsar slut och jag funderar på om jag ska ta och slå på stort och köpa en hel säck.

Annons:
siki
2007-11-13 14:18
#28

Jag har nu gått över till orijen fodret och mina missar är fina i hullet och lådan luktar inte mycket. Men när jag var inne i en foderbutik för att köpa hem en ny säck foder, pratade jag med ägaren för zooaffären hon berättade att det hade rappoterats att katter och hundar som hade ätit Orijen foder, hade fått sånna stora problem med sina njurar att de hade avlidit. Detta gjorde mig lite rädd. Är det någon som har hört om det? Jag hade aldrig hört talas om det innan.

Rovardotters
2007-11-13 14:44
#29

#28 Jag har inte hört det förut om katter men jag har hört att hundfodret inte är bra för hundar (för mycket protein) men det låter oroväckande om det också har drabbat katter. Kan det röra sig om gamla katter som redan är njursjuka som har fått ett extra snabbt sjukdomsförlopp? De ska ju ha väldigt lite protein för att må bra om njurfunktionen är nedsatt, om man får tro näringsexperter.

Jag ger mina James Wellbeloved, rått kött och mjukmat också, tror nog att det är bra att ge olika foder och låta katterna få välja vad de vill ha. Jag har aldrig känt ett så stort förtroende för fodertillverkare att jag har satsat allt på ett kort och bara gett ett enda foder. Mina har spytt av RC men gör inte det av andra foder, är heller inte dåliga i magen på något sätt. De varierar sin föda själva genom att äta av olika sorter. Men torrfoder är nog aldrig det helt optimala fodret för en katt, helst borde de få fånga sin föda själva och äta hela råttor och fåglar förstås…

ossilian
2007-11-13 15:24
#30

#28 Min zooäffärsägare är också han skeptisk till Orijen och har valt att inte ta in det. Men hans största invänding mot Orijen har med deras massiva sälj- och pr-kampanj att göra. Han likställer deras metoder med RCs.

Jag tror egentligen att Orijen är ett bra foder, men pga den höga proteinhalten är det nog inte ett lämpligt foder till redan njursvaga katter och hundar. Och här brister Orijen i sin information. De lanserar fodret som ett ultimat foder och jag tror inte på sådana, varken till katter eller människor. 

Jag tror desutom att detta foder inte är bra för våra raser då de lätt blir feta av det (har sett flera sådana exempel med egna ögon).

För övrigt håller jag helt med Rövarsdotter om att katten egentligen mår allra bäst av att äta möss, småfåglar och annat gott. Men i brist på sådana, så tillämpar även jag blandmetoden till mina tussar.

Canoodles
2007-11-13 17:17
#31

#28 De har inte blandat ihop Orijen med Mastery som har drabbats av dessa problem? Det pågår en rättsprocess. http://nutrena.se/pages/startsida.php?lang=EN

kalindas
2007-11-13 18:24
#32

Har hört det där med njurproblem av Orijen. Men de jag känner har inte haft några problem med fodret.
Mina tycker inte om det. Men jag ska ge det en sista chans på Spidde som verkade få bra mage sist han åt det.
Tyvärr verkade Smilla inte tåla det. Så vi får se hur jag gör.

Ni som vill ha möss till era katter. Säg bara till. Jag föder gärna upp friska och avmaskade möss till era katter. Men ni eller de får avliva dem själva…Flört
Hade jag haft ett rum där jag kunde släppa katterna ensamma med ett gäng möss hade jag gjort det. Tror det hade varit nyttigt för våra bortskämda katter att få jobba lite.
Nackdelen är att möss är så otroligt gulliga och jag hade känt mig som en äkta djurplågare…Fundersam

/Elisa

AFamosa
2007-11-13 20:55
#33

De första få fall, njurproblem, där man trodde sig se ett samband med njurproblem/hund och Orijens höga proteininnehåll presenterades i somras. På katt har inget fall ännu misstänkts- alltså där fodret från Orijen kan ha varit orsak til problem. Tanken ligger nära till hands att dessa hundar från början inte hade den bästa njurfunktionen- innan övergång till Orijen.

Då det gäller hund så skulle jag själv kanske inte servera Orijen till 100%. Jag skulle ge en liten del Orijen och sedan "barfa" med kött och en större del grönsaker och även *faktiskt* spannmålsprodukter.
Det är skillnad på skit o pannkaka ( =hund o katt :-))

# 30 massiv säljkampanj ? Har dom haft några kampanjer alls?…i sådant fall så döljer zoo-affärerna detta bra genom att oftast lägga fodret längst in i butiken - väl gömt. Jag brukar fråga efter det högt och tydligt även om jag oftast inte köper det över disk utan får det hemkört med mina barf-korvar :-)))

Dryga året har gått och jag anser fortfarande att Orijen är- inte det bästa fodret- men det bästa torrfodret strax följt av JW och Nutro :-))

ossilian
2007-11-13 22:15
#34

#33 Nej, jag har inte märkt av någon säljkampanj jag heller. Kanske är det så att dem bearbetar vissa återförsäljare hårt. Me don´t know. Fast här i Södern finns Orijen på de flesta zooaffärer och då syyyynligt precis när man kommer in i butiken. Duktig säljare i sydväst kanske?

Annons:
mylicharlie
2012-02-29 19:21
#35

kollade på innehållsföreteckningen i orijen. kycklingmjöl? det låter inte så bra? eller har jag fått det om bakfoten?

Supinesophie
2012-02-29 20:01
#36

#35 det är en animalisk produkt, alltså bra skulle jag säga.

BARFmycat
2012-03-05 09:49
#37

Jag tycker att Orijen är ett direkt olämpligt foder till katt pga fiskinnehåll, men även pga innehållet av lakrits som är giftigt för katter.

Vil man ge ett foder med högt biologiskt värde och köttinnhåll så är Porta 21 Sensible, Carnia Lynx och Etosha Wild Cat de enda foder jag kan rekommendera som är fria från fisk och spannmål.

RC Siamese är ett av de värsta foder som finns på marknaden anser jag, det tycks vara framtaget främst för vegeterianer..
Med ingridienser som
Köttmjöl (fågel), Vegetabiliskt proteinisolat[1], Vete, Animaliska fetter, Majs, Korn, Majsgluten, Ris, Hydrolyserade animaliska proteiner, Betfiber, Mineraler, L-lysin, Fiskolja, Natriumfosfat, Frukto-oligosackarider, Sojaolja, DL-methionin, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), Taurin, Boragoolja, Äggpulver, Tagetesextrakt (källa för lutein), L-karnitin
är det inte mycket däri som är avsett att hamna i karnivoriska magar..
Analysen ligger på 36% protein och 16% fett, ej räknat i TS. Och då finns det helle ringen garanti för att den analysen enbart inkluderar animaliskt protin och fett.

Eftersom vegetabilier och främst spannmål då retar magen och ger signaler till katten att den ska spy (tänk på vad som händer när katten äter kattgräs..) är det inte så konstigt att det finns katter som regarerar med att göra just det då på det här fodret.

#35

Det är inget fel på kycklingmjöl som foderkälla.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hannele44
2012-03-05 10:27
#38

Jag ska byta till Orijen-….hela kattfoder buisness är en snår djungel ! Har funderat och funderat.-pratat med folk "som vet " och ALLA säger olika. Nu ska jag gå över från RC till Orijen!!

BARFmycat
2012-03-05 10:41
#39

#38

Vad är det som är så svårt att ta in i meningen lakrits är giftigt för katter och fisk är allergiframkallande?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hannele44
2012-03-05 11:33
#40

Vaddå "svårt att ta in " ??!!! Låter liiiite nedlåtande ! Det finns så många olika foder som innehåller både det ena och det andra ! Det är svårt att avgöra vad jag vill ha till mina katter-ursäkta om jag inte följer det du tycker !

BARFmycat
2012-03-05 12:07
#41

#40

Det var inte meningen att låta nedlåtande.
Jag förstår bara inte varför man väljer att ge ett olämpligt foder när man har all information framför sig, när det inte ens är ett särskilt stort bekymmer att hitta och ge något annat mer lämpligt foder.

Du säger att du funderat och funderat, och att det är en snårdjungel med foder, men du verkar ju inte ha funderat på riskerna med att ge giftiga fodermedel och allergener. Och den snåriga djungeln slipper du ju, jag har listat alla foder som är säkrast och bäst att ge och motivering till varför.

Jag förstår djurägare som ger ett olämpligt foder för att de inte vet bättre, men jag förstår mig inte på djurägare som ger ett olämpligt foder trots att de är införstådda i hur olämpligt det är.

Bara för att många foder innehåller både det ena och det andra är väl det ingen ursäkt för att ge ett olämpligt foder? Väldigt dålig ursäkt i mina öron..

Det jag säger är ju inte någonting som går att "tycka" något om eller ha en åsikt om, det är ju bara ren fakta. Jag gör ju mina grundade antaganden baserade på fakta, inte åsikt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Millimina
2012-03-05 12:37
#42

#38 Jag har Orijen till mina och sedan jag böt till det har jag fått gladare, piggare, sundare katter med helt underbar pälslyster! Jag är jättenöjd med fodret och kommer inte byta. Har provat olika foder, men kommit fram till att Orijen är det som passar mina vilddjur bäst. Har fått fråga från min veterinär vilket foder jag bytt till för han kan se skillnaden på katterna.

Enda gången de kräks är när det är hårbollar som ska upp, till skillnad mot när de åt RC… Flört

Alla mina katter går på Orijen, fertila som kastrater, och de har alla super fina kroppar, inte för tjocka eller för smala. Glad

hannele44
2012-03-05 12:56
#43

Jag kommer att göra som Millimina och byta till Orijen ! Jag har hört från många som använder det att katterna mår bra på det ! Och som sagt,många tycker olika och att använda sin egen mag känsla är det bästa för mig !

hannele44
2012-03-05 12:58
#44

Oj-korrigering-inte det bästa för mig-utan det bästa för mina katter ! Hoppas jag !

BARFmycat
2012-03-05 13:57
#45

Anledningen till att katterna börjar må bättre när de äter Orijen är för att det har högre biologisk smältbarhet eftersom det är spannmålsfritt och har hög kötthalt.

Det är inte samma sak som att fodret är bra i innehållet. Det är ungefär som att om jag levde på sopor i några månader och sedan övergick till att äta pizza varje dag så skulle jag säkert må bättre än när jag åt sopor, men det är inte samma sak som att pizza är bra mat, om jag uttrycker mig så.

Jag anser att det inte går att tycka något om vad som är giftigt och allergiframkallande för katter, det är bara ren fakta.

Vill man ge torrfoder som inte innehåller giftig lakrits eller allergiframkallande fisk ger man Carnia Lynx, Porta 21 Sensible eller Wild Cat Etosha. Ger man inte de torrfodren, så ger man tyvärr inte ett foder som är säkert ur gift- och allergisynpunkt, tyvärr.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: