Annons:
Etikettkattprat
Läst 11658 ggr
zeldtrix
2007-08-16 14:07

Blöja till hankatt

Vet att vi pratat i spridda trådar om detta tidigare men ni som använder blöja, vilket märke och vilken storlek använder ni?

Tänkte nämligen att Tikka ska få ha det när vi inte är hemma och så att han kan fortsätta sova hos oss på natten utan att man behöver vara nervös Glad.

Annons:
tuska
2007-08-16 16:06
#1

Hej ! Är det "byxstorleken" du undrar över ??  jag vet de som använder tiksydd för hund, den minsta storleken.  i byxan (tikskyddet) kan du ha en binda med vinge då sitter den på plats

zeldtrix
2007-08-16 16:12
#2

# 1. Tack för infon men nej, jag menar blöjor som man använder till människobarn. De kan kissa mkt i de blöjorna plus att de inte får av sig dem. Tikskydd med binda i har jag provat och jag tycker inte att det fungerar alls.

Nilla
2007-08-16 16:21
#3

Min hane hade tikskydd, men lärde sig snabbt att plocka av sig dem, genom att bita i kardborrbanden och dra. Han lärde sig snabbt att hoppa upp på tvättmaskinen på kommando, för att få på sin byxa. Han vande sig av med att kissa och numera är han byxlös och torr. Istället har jag satt ut mindre lådor i varje rum, dit han nu går och tjoar och markerar.

Ska hankatten verkligen behöva kissa i blöjan? Jag löste det så att min hane var i eget rum med sällskapskatt, då jag inte var hemma och fick komma ut med byxor så fort jag kom hem. Efter två timmar, fick han vara i badrummet en stund för att gå på lådan, sedan ut igen med byxan på. Jag kunde t om följa med honom in och kissa och sedan ut igen. Han visste vad som gällde. Jag tror att de helst undviker att kissa i blöjan.

Men det finns ju hankatter som kissar och sprejar mer än andra. Min kille tillhör nog skaran "småpinkare" och har aldrig sprejat. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
2007-08-16 16:30
#4

Sätt en bebis boddy på honom klipp hål för rumpen,en vanlig lite bebisblöja i den, bara en ide   En sovpyamasSkrattande

 jag har hittat på många roliga grejer när det gällt mina hundar,då har dom sluppit tratten vid oprationer.

Juliette-
2007-08-16 18:03
#5

Lär de inte bli typ minsta?

zeldtrix
2007-08-16 18:05
#6

# 4. Ja, det kanske kan funka. Har fått tips om Icas egna blöjor på kattforum.se. Ska kolla upp dem idag. Storlek är svårare, jag har ju inga barn och har aldrig bytt en blöja i mitt liv (kommer aldrig göra heller förutom på Tikka då).

Tack och lov så kissar han mkt lite men nu när en av tjejerna är på g att löpa kissar han lite mer :). Han vill väldigt gärna para henne men hon är ju inte riktigt redo och han blir nog något frustrerad av det :).

Celia, jag vet att du nämnde blöjor en gång, om du ser detta så får du gärna säga vilken sort.

Annons:
tuska
2007-08-16 18:14
#7

minsta bebis boddyn ?? jaa..   med ärm å ben , dom klipper man av i lagom längd.    Fiffigt ellerhur ?  knapparna ska va på ryggen sen kan man byta blöjan utan att ta av hela utstyrseln. En "pissenisse" kan ju inte bo i en boddy i flera år, det kan va en tillfällig lösning.   testa Zeldtrix spännande å höra om det fungerade med min ide / Inger

zignes
2007-08-16 20:01
#8

Hej!

Jag kör "riktiga" bblöjor på min hankatt. Jag har prövat tre sorter, både med och utan kardborreband. Just nu kör jag med Willys, med kardborre ca 5-7 kg tror jag. Det gör inte så mycket om blöjorna är lite stora, jag gör i vilket fall som helst 4 hål, 2 på framsidan och 2 på baksidan, och drar ignom ett gummiband för att knyta i midjan, annars ramlar de av så lätt. Dessutom måste man ju göra hål för svansen och "bajseriet". Dtta funkar bra för mig, eftersom min "Zipper" kissar stora pölar på olämpliga ställen och blöjan suger upp bra, Givetvis får han en ny torr när han kissat i den!

Hälsningar
Maria

zeldtrix
2007-08-16 20:10
#9

# 8. Stort tack för tipset! Jag ska faktiskt köra iväg och köpa blöjor nu, jag hade gissat mig till storlek omkring 5-6 kg men jag är ingen blöjexpert ;).

Vad använder du för gummiband?

Tikka kissar än så länge väldigt lite och sporadiskt tack och lov men med blöja kan man slappna av på ett annat sätt :).

zeldtrix
2007-08-16 21:38
#10

# 8. Har du en bild på honom med blöja på, hur stort ska hålet vara vid svansen egentligen?

Himmeltinden
2007-08-16 22:05
#11

Jeg bruker truser til mine 2 hannkatter.

Tusene lages av helt vanlige sokker. Og som man kan kaste når dem blir skitne.

Trusene lages av en sokk, som du klipper et lite hull i tåen på, her skal halen på katten komme ut. På siden av sokkene klippes det hull for bakbeina. Vips så har du en truse. laget på 2 minutter. Inne i trusen legger jeg et tykt damebind, som tar av for det våte ;)

Dette er enkelt å lage. Enkelt å bruke…Og katten vender seg med dette da det ikke blir for stort eller for klumpete…

Bilde er av Ezy med bleietruse på.

zignes
2007-08-16 22:20
#12

9,10# Ska ta bilder på honom i smyg, så att han inte blir generad…….
Vanligt resårband som man kan köpa på meter använder jag, är bättre än ett stumt band. Jag tror att har man sprayande katter så går det bra med strumpmetoden, men om katten kissar mycket, som min gör, så suger en riktig blöja upp mer kiss.

Hälsningar
Maria

Himmeltinden
2007-08-16 22:26
#13

#12 - ved mye tissing kan man legge inn nattbindet til tena lady…som er kjempetykt….min Ezy tisser veldig mye og dette bindet holder godt på tiss… Av erfaring,…har prøvd bleier også, men kattene mine biter i dem…og plutselig har man mye av det som skal være inne i bleia rundt om i hele huset.

Men man må jo selvfølgelig prøve seg frem og bruke det man syns passer best til sin katt.

Annons:
Rovardotters
2007-08-16 22:45
#14

Vanliga pojkalsonger med gylf (alltså de gammaldags varianterna), kan man använda om man vänder dem bak och fram och sticker ut svansen genom gylfen. De borde man kunna använda till känsliga gossar som inte vill ha skav på testiklarna. Ev stoppa en binda av något slag i dem.

zeldtrix
2007-08-16 22:54
#15

Tack allihop för svar. Nu har jag köpt hem Libero discovery 5-8 kg. Verkar vara en ganska bra storlek. När Tikka har kissat har han inte direkt sprayat utan kissat ganska mycket precis som din grabb Zignes så blöja kan nog vara bra på min grabb. Han har fått öva att ha den på sig nu ett tag och det fungerar över förväntan Glad.

Annars ser strumpmetoden också ut som ett bra sätt, ska prova den också om inte blöjan fungerar :).

Liljekatten
2007-08-16 23:56
#16

Du måste visa bilder på Tikka med blöja. Vi lovar att inte skratta åt honom. Oskyldig

zeldtrix
2007-08-17 00:17
#17

# 16. Jag lovar, när han har vant sig vid att ha det utan att bli sur :).

Celia
2007-08-17 01:32
#18

#6 - Liberos för de allra minsta. En blöja delas i tre delar, varje del vikes tredubbelt och stoppas in i fickan gjord för tikskyddsbindor. Jag köpte Kamas första tre brallor i djuraffär av märket DogLine från Italien. De gör även bredare brallor nu (som de kallar för shorts). Jag syr egna efter deras tangamodell och kan då bredda där jag vill.

Här finns bild på de vi köpte, där du även ser hur öppningen ser ut. Det går finfint att bajsa som vanligt i lådan med dessa på :)

zeldtrix
2007-08-17 13:01
#19

# 18. Tackar! Om nu inte enbart vanliga blöjor funkar ska jag prova de där shortsen, vanliga tikbyxor plockar de ju av sig så lätt :(. Jag är inte så bra på att sy heller :).

Jag köpte liberos 5-8 kg och klippte extra stort hål vid rumpan. Än så länge övar vi bara en kvart i taget, det är inte jättepoppis men vi vill ju kunna ha honom i sovrummet på natten utan att behöva vara oroliga för att han läcker :).

zignes
2007-08-17 14:05
#20

HÄr kommer två bilder på Zipper med blöjor.

MVH
Maria

Annons:
zignes
2007-08-17 14:07
#21

en till….:

zeldtrix
2007-08-17 14:31
#22

Stort tack för bilderna! Jag ska fotografera Tikka i sin blöja också sen :).

smultronsiamesen
2007-08-17 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

>Oj oj oj,,, hur lär man dem att bli van med blöja? Det måste ju vara krångligt,,, jag som har tänkt att min fina Gisle gutten ska få bli avelshane så länge det går,,,när börjar man att vänja dem vid blöja? Han är över 6mån nu och har inte börjat skvätta ännu,,,

zeldtrix
2007-08-17 18:00
#24

# 23. Jag övar med Tikka en kvart i taget, han tycker fortfarande att det är lite obehagligt men han vänjer sig mer och mer för varje gång han har blöjan på.

Det är ju inte säkert din hane skvätter alls så avvakta du, han kanske bara skvätter sporadiskt som min Tikka också om du har tur :). Om du vill kan du klart börja öva så är han van sen om han börjar skvätta :).

Nilla
2007-09-12 23:11
#25

STA-ON Pet Diaper Harness

Tjosan…titta vad jag hittade!!! Skrattande

www.petgadgets.com

Massor av lustiga saker för katten…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2007-09-12 23:24
#26

Her er en annen modell :

http://www.busterzoo.com/

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Nilla
2007-09-12 23:30
#27

Ha ha ha!!! Skrattande

En amerikansk sida med kul/svindyra kattprylar är…

www.catsplay.com

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Labolina_73
2007-09-14 09:46
#28

#25 hehe massor av kuliga saker ju,, :-)

Och denna "bjla" verkar ju bra,, om katten är van vid sela är det ju hur simpelt som helst..

//linda

Mia-
2007-09-14 12:26
#29

#25 under vilken Kategori hittade du den här??

Nilla
2007-09-14 12:30
#30

Cat - Bathroom Solutions

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

zeldtrix
2007-09-30 17:33
#31

Har inte varit här inne på länge men wow Attacks! De där prickiga trosorna var fina! Sådana ska jag nog köpa! Håller nog fast blöjan ännu bättre!

Mia-
2007-12-07 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Är man maskulin så går allt……eller?!

SacredSouls
2007-12-07 16:05
#33

#32 Hahahahaha Skrattande

 Så bra han ikke vet at du har lagt inn bilde av han her.For da hadde han nok vært fornærmet på deg for evig tipper jeg.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2007-12-07 16:10
#34

#32
Vilka söta små byxor..*s*

/Elisa

Annons:
Attacks
2007-12-07 19:04
#35

Skrattande  Er det neste års mote?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Denna kommentar har tagits bort.
[idaskoog]
2013-02-14 15:09
#37

Jag ser att tråden är gammal men jag chansar…jag har en fråga,kanske dum men jag måste ändå fråga. Om hanen vänjer sig med blöjbyxa så är det väl även skydd för tjyvparning också?

NoOrilux
2013-02-16 10:49
#38

Om ikke hannen klarer å få den av seg, vil den vel skydde mot parring. Hadde ikke stolt på bleien når de var alene, men om man er tilstede er det vel bra nok 🙂

grandma
2013-02-16 11:16
#39

Vilka bra förslag, jag får ju snart hem en hanne som är ganska nykastrerad så han sprayar fortfarande. Min väninna sa att jag skulle spruta vatten på honom när jag ser att han strilar men det låter hårt. Blir han inte rädd för vatten då? Sen är jag ju inte hemma hela tiden, bara i början.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

kalindas
2013-02-16 11:37
#40

#39
Tycker inte du ska spruta vatten på honom och det kan hända att han inte sprayar hos dej. Men du kan om du vill dämpa lite mer, ge honom p-piller för honkatt i någon vecka.

/Elisa

grandma
2013-02-16 12:51
#41

#40 Nä ska inte det. Men ger jag honom ett piller i veckan då eller ett om dagen? Tänk om han får bröst? : D

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
kalindas
2013-02-16 13:10
#42

#41
Ett i veckan.

/Elisa

grandma
2013-02-16 14:12
#43

Ok tack!🌺

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: