Annons:
Etikettfoder
Läst 4616 ggr
Liljekatten
2008-03-21 18:24

Bra eller dålig burkmat?

Jag undrar lite om ni ger era katter burkmat/våtfoder?

Vilken sort ger ni och varför har ni valt just den sorten?

Är dyr lika med bra och billig lika med dålig mat?

Här hemma så får våra katter både torr och våt kattmat. Det står alltid torrfoder framme och de har nästan alltid två olika att välja på. Royal Canin plus någon annan sort, det kan vara lite olika. Burkmat får de en gång om dagen. Jag kokar även kyckling, fisk och grishjärta till dem emellanåt. Det är bekvämt med torrfoder, men det känns mer naturligt att de ska äta blöt mat så därför kombinerar jag. Oftast så köper jag Mjau på burk eller ICA:s kattmat. Varför jag valt just de båda märkerna är nog för att de är tillverkade i Sverige och därför tror jag att det är lite bättre koll på ingredienserna. Det är även bra pris på dem.

Nu fick jag för mej att jag skulle jämföra olika märken och köpte hem några olika sorter för att se vad som skilde i innehållsförteckningen.

Mjau, tetra, bitar i gelé med nötfärs

Kött och köttbiprodukter, mineraler, ägg och äggprodukter, grönsaker, socker.

Mjau, burk, strömming

Kött och köttbiprodukter, fisk och fiskprodukter, mineraler.

Bozita, tetra, med oxlever

Kyckling, oxlever, gris, mineraler, ägg, morot, beta-glukaner.

ICA, burk, färs med oxkött

Kött och köttbiprodukter, mineraler.

Whiskas, burk, kyckling i sås

Kött och köttbiprodukter, spannmål, vegetabiliskt proteinextrakt, mineraler.

Euro Shoppers, burk, bitar i gelé med fisk

Kött och animaliska biprodukter, skaldjur, mineraler.

Man har ju alltid rynkat på näsan åt Euro Shopper (ES) och trott att så billig mat kan ju inte vara bra mat, men om man ser till innehållet så ser det ju inte så illa ut (undrar bara om animaliska biprodukter är det samma som köttbiprodukter?) ES:s kattmat tillverkas dessutom i Sverige. Whiskas innehåller spannmål och vegetabiliskt proteinextrakt. Vad är det???

I en del sorter finns även socker (tex Mjau tetra och ICA:s kyckling och kalkon i gelé). Är det bra?

Givetvis kan man inte bara gå på ingredienserna. Kollar vi på tillsatserna så skiljer det en del och jag har gjort ett sammandrag och det ser ut ungefär så här:

Vitamin A: 1400-3000 IE, (ES 2200 IE)

Vitamin E: 11-81 mg, (ES 14 mg)

Kopparsulfat: 0,5-1,6 mg (ICA 0,5 mg, de andra 1,4-1,6 mg)

Sammanfattning näringsvärden:

Magnesium: alla låg på 0,02% (ingen uppgift på ES)

Protein: 8-10,5 % (ES 8 %)

Fett: 4-6,5 % (ES 6,5 %)

Hur ska man kunna VETA vilken mat som är bäst för våra älsklingar? Eller är det så att det kvittar om vi ger dem Euro Shoppers mat som kostar 3.90 kr för 400 gram eller om vi köper Gourmet Guld, 85 gram, för 7.90 kr styck?

Vad tycker ni?

Annons:
Fliris
2008-03-21 18:50
#1

I følge mange er jo Mjau og Bozita i tetrapakker det som gjelder. Jeg ga mine Mjau tetra i en periode, men de ble begge kjempedårlige og hadde diare og oppkast i flere dager. Jeg har hørt om flere som har opplevd dette, men jeg har hørt om fler som er superfornøyd både med pris og mengde.

Jeg opplevde at det ikke var det beste da avføringen også luktet Mjau som ofte er et tegn på litt dårligere kvalitet. Men ellers så er jo tetrapakkene bra fordi ikke bare er de fra Sverige, men de er uten konserveringsmidler. Sukkeret er bare en bitteliten mengde i fargen på gelen og jeg tror ikke det skulle ha noen stor innvirkning. 

De andre vet jeg ikke noe om. Jeg har selv gitt kattene litt forskjellige typer Almo Nature som er økologisk og hormonfritt fra Italia uten noe som helst annet enn kjøtt, litt vann og 1% ris noen har også litt grønnsaker i seg. Men disse er veldig dyre og jeg gir det stort sett bra for å få opp apetitten til kattene når de ikke vil spise BARFen sin. Men Almo Nature har i følge mange det beste kattunge våtforet og jeg kan vel egentlig i stemme for det er ordentlig fett, men små biter, ingen tilsettnigsstoffer og det er et helfor, i motsettning til de andre.

Hvis du vil gi våtfor, hvorfor ikke bare kjøpe hjem litt råttkjøtt i ny og ne? Det blir billigere og sunnere for kattene i lengden siden du har jo en del og de trenger ikke å ha fullfor ved siden av tørrforet.

Liljekatten
2008-03-21 20:53
#2

#1 Lite svårt att få tag på råttkött häromkring. Skrattande Skämt åt sido, jag har försökt att få dem att äta rå nötfärs och nötkött i bitar, men de gillar inte det. Inte annat än små bitar som de ska matas med. Har även givit dem råa kycklingvingar, men Tingeling är den enda som vill äta dem. Visst är torrfodret ett fullfoder, men jag är rädd att de inte får i sig tillräckligt med vatten och därför vill jag ge blötmat också.

Fliris
2008-03-21 22:28
#3

Nei, nei. Jeg er helt enig i at bløtmat er bedre enn tørrfor, jeg gir jo bare det. Det kan jo være litt vanskelig å venne dem til rått kjøtt (jeg så det forsividt ikke før nå Skrattande) Men om det er prisen det går på kan du vel gi dem 50/50 kyllingkjøtt (det er hvertfall det mine liker best, spesiellt mer enn råttkjøtt :P) og Mjau tetra eller noe lignende. Da får du jo superbra bløtmat til alle pusene til mindre pris.

Liljekatten
2008-03-21 22:51
#4

De får kokt kycklingkött ganska ofta. Menar du rått kycklingkött eller? Och varför är Mjau tetra bättre mat än Mjau på burk som de får nu?

Fliris
2008-03-21 23:04
#5

Fordi tetrapakkene inneholder ikke konserveringsmidler, men jeg at Mjau på boks også er et av de bedre billige variantene. Ja, rått kyllingkjøtt er hvertfall veldig populært her. Det er utrolig mye lettere å gi en kyllingbasert BARF enn lamb eller lignende.

kalindas
2008-03-21 23:40
#6

Man kan ju undra lite varför Mjau tetra innehåller socker…Fundersam

Ger helst rått kött om jag ska ge extra. Men då äter bara Saga, Odin och Spidde. Skatan och Smilla vill helst inte ha annat än burkmat.

/Elisa

Annons:
ossilian
2008-03-22 08:55
#7

#6 Det gör den för att se smakligare ut - för ägaren. Helt idiotiskt!

Ja, du Liljekatten. Detta med kattmat är en vetenskap och jag har nog tyvärr inget vettigt att tillföra tråden ;-)) Jag är inte lastgammal, men tillräckligt för att ha varit med under ett antal matturer inom kattvärlden. Mina första katter fick matrester och Friskies torrfoder. Sen lärde jag mig att torrfoder var pest och enbart burkmat skulle ges. Sagt och gjort - burkmat för hela slanten. När katter nr 3 och 4 kom in i mitt liv så indoktrinerades jag av torrfoderjättarnas mantran och de två kissarna åt fiiiint torrfoder och ingen burkmat alls. Sju katter senare har pendeln vänt igen och burkmat är åter no1 enligt de lärde.

Sammanfattningvis så vill jag säga att det som jag tror har räddat hälsan på samtliga mina katter är nog att jag gett dem rått kött flera ggr i veckan. Numera blandar jag friskt: burkmat, torrfoder och kött. Orkar inte med att följa EN ideologi, typ BARFarnas som ofta är alldeles för högljudd och dogmatisk för min smak.

Nilla
2008-03-22 12:03
#8

Mjau är ett bra alternativ, tycker jag. Jag föredrar detta eftersom det är svenskt och dessutom går en slant till hemlösa katter. Jag värmer Mjau i micron, har i en slatt solrosolja samt Onaka med probiotika.

Jag tror katter som äter Mjau blötmat mår bättre, än katter som enbart knaprar torrfoder, hur fint det än må vara.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2008-03-22 12:32
#9

Jag tror också att katterna mår bäst av blötmat som huvudfoder(burkmat kombinerat med rått kött). Lite torrfoder är nog inte heller fel för tändernas skull.

Men frågan är fortfarande: Hur vet man vilken sorts burkmat som är bäst? Jämförelsen jag gjort visar ju inte på särskilt stora skillnader förutom priset. Nu är det ju bara en bråkdel av alla märken som finns som jag kollat, men ändå….

Rovardotters
2008-03-22 13:55
#10

Hej

Jag vet inte om detta kan vara någon hjälp. Jag bifogar en undersökning som beställdes av Svt efter larm om att kattmaten innehåller för mycket salt.

AFamosa
2008-03-22 14:59
#11

#9 Lite torrfoder är nog inte heller fel för tändernas skull.

Själv tänker jag tvärtom ;) äter dom torrfoder så har det samma effekt som hårt knäckebröd…det knastrar förvisso men lägger sig som en uppblött gröt kring tänder o tandkött och då rensar rått kött, senor o brosk fint, fungerar som både borstar och tandtråd…och tandgympa förståss :-))

Jag blandar också ganska friskt - rått kött som bas förståss men det blir också mycket burkmat av skilda slag och så står ju torrfodret (Orijen) vid sidan om…och ser lite övergivet ut ibland men bra att ha hemma.

Louise

Nilla
2008-03-22 15:11
#12

#11 -Hur sköter du det praktiska kring kötthanteringen? Har du typ en dag per vecka, när du mixar, finfördelar, blandar och fryser in?

Jag antar att du ger köttet rått och inte kokt? Serverar du köttet kylskåpskallt då? För rumstempererat kan det väl inte vara? Är dina köttportioner fullkost för katten eller har du torrfoder och burkmat som bas? Tusen frågor från vetgirig…Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Fliris
2008-03-22 15:17
#13

#12 -Om det gikk til flere enn bare a_famosa, så blander jeg så sjeldent som overhode mulig. Jeg prøver å lage så store rører som jeg har plass til i fryseren. Og nå skal jeg begynne å kjøre over grensen med svigermor for å storhandle inn :P Det tar litt tid med så store rører, men det går helt fint. Mine rører blir helfor, men noen ganger vil ikke kattene spise og da blander jeg inn enten litt tørrfor eller bløtfor (så fremt de ikke får diare). Jeg serverer kjøleskapskaldt eller litt halvfrossent. Halvfrossent går faktisk bedre ned noen ganger :P

Annons:
Liljekatten
2008-03-26 19:56
#14

#10 Tack för bilagan, men jag är inte tillräckligt påläst för att ha så stor nytta av de siffrorna. Någon annan kanske? Tack i alla fall!

#11 Visst rensar senor och brosk tänderna bra, men om man har katter som inte vill äta rått kött så tror jag ändå att det är bra om de knaprar torrfoder emellanåt. Tror inte att de får så mycket tandsten som om de bara äter mjuk mat.

Jag har lagt in denna tråden på perser iFokus också och där skrev en medlem att köttbiprodukter är:

  • Malda hovar, klövar och klor.

  • Nedmalda tänder.

  • Malet skelett.

  • Rensad tarm och urinblåsa.

  • Hud, förutsatt att den inte behandlats med kemikalier.

  • Könsorgan

  • Ryggrad, hjärna och inälvor.

  • Ögon och öron.

Nästan all kattmat innehåller köttbiprodukter och dessa ingredienser verkar inte så smaskiga precis. Någon här som vet om detta stämmer?

Är någon intresserad av att läsa "syskontråden" så kommer länken här: http://perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0abf21bd-3516-4fdf-913d-e0d8d22c92a3

stellina
2008-03-26 22:20
#15

Klart att våra husdjur INTE ska äta socker. Dåligt för oss-dåligt för dem.

Liljekatten
2008-04-07 23:39
#16

Jag mailade tre olika kattmatsfabrikanter (Mjau, Sheba och Whiskas) och frågade vad köttbiprodukter är för något och nu efter en vecka så har jag endast fått svar från en. Mycket dåligt att de andra inte svarar tycker jag. Jag lägger ut svaret jag fick från utvecklingschefen på Doggy, alltså Mjau:

_Vi använder råvaror som blir över från filé- och styckningsindustrin - numer är det ju nästan svårt att få tag på hel kyckling i affärerna - allting styckas upp - vi använder helt enkelt det som blir över eller det som vi människor just nu inte äter - på kycklingen är det exempelvis skrov, lever, hjärta - på större djur kan det vara grislever, njure, grisfötter mm.

Egentligen är det ju inga biprodukter för oss - det är alldeles utmärkta, livsmedelsgodkända råvaror - det är bara det att vi inte äter dessa delar så mycket längre.

Vi skulle hellre vilja kalla dem köttprodukter helt enkelt - men för att vi tillverkare ska göra likadant så har våra myndigheter bestämt att om vi ska kalla det kött- och köttbiprodukter._

Man får hoppas att detta stämmer och att det inte är som i inlägg #14. Men vad vet man….

Jag är faktiskt lite förvånad över att det inte blev mer diskussioner i denna tråd om burkmaten, men jag vill ändå göra detta inlägg eftersom det är många som läst tråden. Kanske är det inte så många här som ger sina katter burkmat helt enkelt.

ossilian
2008-04-08 14:13
#17

#16 Jag tycker du fick ett väldigt sympatiskt svar från Doggy. Men förvånande och trist att de andra tillverkarna inte ens har svarat.

Jag kommer kanske att sticka ut hakan lite nu när jag skriver att jag inte är så chockad över eller ens äcklad av att kattmat kan innehålla det som du beskriver i inlägg #14. Jag har själv sett när min katt Ozzi stolt fångat och slafsat i sig hela musen eller fågeln. Han har inte gjort någon skillnad på filé eller mustassar;-))) Det är livsnödvändigt för den utelevande katten att den äter hela sitt byte för att få i sig viktiga mineraler och vitaminer.

Faktum är att jag föredrar att kattmaten innehåller nedmalda grisfötter och mosade ögon än artificiella vitamin- och mineraltillsatser. För att inte tala om detta ofog att blanda i socker i kattmaten för att den ska se mer aptitlig ut för oss mattar och hussar. 

Annars håller jag helt med dig om att det är viktigt att vi diskuterar vad våra katter får i sig och att vi vågar ifrågasätta de stora tillverkarna.

AFamosa
2008-04-08 15:36
#18

# 17 du tog orden -nästan- ur munnen på mig här :-) var precis i färd med att skriva hur bra sammansättningen verkar vara i Mjau's burkmat- hade dom däremot skrivit att burken innehöll de finaste (!) utvalda filéerna från olika köttslag så hade det inte varit bra alls- alldeles för ensidigt för att ens komma i härheten av fullkost, nej så mycket blandning som möjligt från hela slaktdjuret är det allra bästa- såväl som hårdvara i nedmald form klövar,näbbar, horn och även päls mm

:-) Louise

ElisaCosmos
2008-04-08 16:11
#19

Bara en liten rolig kommentar..Jag har en kompis som äger en djuraffär..Han var på Whiskas fabrik i England tror jag det var på besök..Där har dom människor som sitter o provsmakar:)På riktigt!!:)

Liljekatten
2008-04-08 19:40
#20

#17 Det är ju helt sant det du skriver. Det är ju vi ägare som är lite äckelmagade och tycker att våra älsklingar ska leva på oxfilé och lax. Cool Men inte skulle det vara så nyttigt för dem i längden inte.

#19 Hmmm….inte mitt drömjobb precis.Skrattande

Annons:
Attacks
2008-04-09 02:13
#21

I dag fikk jeg 12 store bokser med Mjau levert med Container Expressen-hahaha.

Jeg har for første gang kresene bebiser hjemme,som enda ikke er klar for tørrfor,men skal etterhvert blande inn. Men jeg har ingen butikk som selger Mjau i nærheten,og det er det eneste kattungene liker,da spiser dem som gale. Bløtmat fra kvalitets produsenter/dyrebutikk/vetrinær eller fra vanlige matbutikker ellers vil dem ikke ha Fot i munnnen Hadde noen Mjau tetra som jeg fikk tak i mens Decibell gikk drektig,og nå hadde jeg gått tom.Noe som resulterte i at bebisene nektet å få i seg annet enn mammas melk til "rett nammenamm" kom i hus igjen. De små kjempesøte stabeistene mine Skrattande

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Connie
2008-04-09 20:19
#22

Jag ger mina katter allt möjligt, för jag tror det är bra för dem att vänja sig vid all möjlig mat. Därmed är det heller inte så viktigt vad deras nya ägare väljer att ge dem, för de tål allt.

Mina katter får torrfoder från Hill's (Nature's Best), RC (mest kitten-varianterna), Nutro Choice och ibland några andra smaksvarianter som de vinner på utställning.

Blötmat är Iam's (olika smaker), Hill's (olika smaker), Sheba (helst kalkon i sås och allra helst kalkonfrikassé i vit sås), Whiskas Mmmm och andra från Whiskas så länge de är med sås. Ibland får de också nåt från Cat Exclusive eller annat.

I tillägg får de rå nötfärs, grillad kyckling, får-i-kål (fast inte kålen), kokt torsk eller annan fisk när vi har det till middag, tonfisk i vatten, kokt skinka som de stjäl när vi har det som pålägg, majs när jag har det i salladen osv, osv. De äter i princip allt, och ingen har någonsin fått magproblem av mat.

Tror de flesta sunda individer tål det mesta. Vad som är ideellt, är en annan sak. Jag var "hälsokost-freak" en period i min ungdom, fast sedan dess kan jag nog inte skryta på mig något speciellt sunt kosthåll. Men jag lever ännu… ;-)

Attacks
2008-04-09 20:59
#23

Er helt enig med deg. Variert kosthold går det i her også. Jeg håper disse små blir ekte Attack's katter etterhvert og blir altspisere med sterke mager som tåler det meste. Trøster meg med at dem er ikke 5 uker enda en gang,så dem trenger ikke like alt mulig enda.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[hakkapelitta]
2008-04-10 12:57
#24

Ptja, mina föredrar Pussi och Sheeba, men de får BARF-light nu istället. Jag ska köpa Jipotimas kattkorvar och se om de gillas.. De är lite kräsna :P

AFamosa
2008-04-10 16:18
#25

….blandar också den färska "barf" maten med en annan bra produkt som tog slut igår, tror den hette Natures Harvest och fanns för både katt o hund….och så pallvis med "fyrkanterna" från Specific.

# 24  jag hade katter som först ratade kattkorven från jipo´s, betänketid på ett par veckor och sedan vill de helst inte ha något annat….inte bra det heller :-/
Nu är det kinkigt eftersom jag nästan har slut på jipo-korven och måste hushålla med de sista, får därmed blanda med blötmat jag nämnde ovan, jag förstår inte hur dom lyckas men kvar på skålarna ligger konservmaten som de förmodligen silar bort ??
- med lite tålamod så äter dom såväl konserv som torrfoder. Lammfärs som jag köpte hem som nödproviant passar inte heller *morr* .  Efter ett par år med jipo´s så är detta ingen tillfällighet. Har jag frysen fullproppad m jipo´s så äter dom mer än gärna blandningar av skilda slag….när jipo´s sinar så vill dom bara ha just den unika produkten och inget annat….

[hakkapelitta]
2008-04-11 01:01
#26

#25 Jag har sån tur som har en kompis som är expert på det här med BARF, så hon skulle komma hit och laga mat åt… mina katter! Ibland undrar jag vad man inte gör för dem?
Men tydligen så innehåller Jipo lite för mkt ben för känslig mage som min lilla skruttpojke här hemma har, så hon skulle minsann göra speciell mat bara för honom.. Just nu är det slut på burkmat så de äter nötfärs för 89kr kg bara för att matte är ekological/lokalproducerat-freak och husse gnäller över att katterna äter upp våran mat.. hehe

Fliris
2008-04-11 01:36
#27

#26 Jeg vil også ha en venn som er expert på BARF :P Jeg lager bare en hel standard oppskrift til mine og har i det siste begynt å strø litt tørrfor over bare for at de skal spise når jeg sier de skal spise og fordi etter to utstillinger og kampanje på dyrebutikken er det en del tørrfor til overs :) Kattkorvene dere får tak innholder vel alltid for mye ben uansett om det er for känslige mager eller ikke, man skal visst alltid blande de ut. Og blander man det med klass kjøttkross så er det visstnok fullverdig BARF.

Annons:
AFamosa
2008-04-11 13:16
#28

#25 den s.k kattkorven innehåller inte ben- nedmalt brosk förståss eftersom det är den köttiga halsen som mals- tillammans med hjärta. Just därför fungerar den fint till småttingar. Deras kyckling-och kalkonkorv innehåller mer benkross och är därför bättre …egentligen…men de små bitarna fastnar lättare i babytänder och det är pillrigt att sitta vid bords och hjälpa till- därför Kattkorv istället ;)

Fick leverans igår kväll *äntligen* Oj så glada alla blev!  Ska beställa direkt idag igen…60 korvar räcker inte många dagar i den här takten ;))) tina,klipp upp,tina,klipp upp…..

Jag hörde ryktas att det söderifrån skall vara en annan typ av "kattkorv" på G där även lever är tillsatt, låter ju hur bra som helst för då slipper jag köpa hem det vid sidan om. Jag har bilvit bekväm med tiden och ju mer som finns "allt i ett" ju gladare blir jag :-)) lite tillsatser måste det bli ändå förståss.

Var glad #25 för att dina äter nötfärs…även om det är lite dyrt, mina har visst tröttnat helt på färser av alla slag just nu men pausar man så brukar det bli intressant igen efter en tid.

Hoppas den "lagade" barfen blir en succé för dina katter (hur lagar man barf föresten???:-))

kalindas
2008-04-11 15:27
#29

#28
Låter intressant med den "nya" kattkorven. Meddela mig när den dyker upp. Vill pröva…:-)

/Elisa

sighni
2008-04-12 16:26
#30

Att mitt inlägg kommer lite sent beror på att jag inte hunnit sitta vid datorn på ett tag. Jag tycker det är en jätteviktig fråga med kattmat. Det är mycket bra att du tagit upp frågan. Även innehållet i torrfodret kunde diskuteras lite mer tycker jag.

 Jag undrar också hur man ska kunna veta vilket foder som är bra för ens djur ( gäller ju även hundarna). Kan man vara så säker på att priset avslöjar det? Vad är det som gör att vissa foder betraktas som fina/bra medans andra blir illa sedda? Är det innehållet eller kan det möjligen vara marknadsföringen? Problem är det i alla fall för mig att välja.

Jag har inte gett mina katter burkmat  tidigare för de har inte gillat det. Mina nuvarande katter äter burkmat så nu händer det att de får det. Fast jag köper oftare fiskkonserver till dem ex. tonfisk och räkor.

Jag tror det är jordbruksverket som gör kontroller av att innehållet ipåsen/burken stämmer med det som står utanpå. Det gör inte alltid det. Tyvärr är ju resultaten sekretessbelagda. varför begriper jag inte. Marknaden hade ju självsanerats i annat fall. Hundägarnas intresseförening (HINT) gjorde någon undersökning kring detta för ett antal år sedan.

Jag har också hört att torrfoder ska vara bra för tänderna. Det finns ju särskilt torrfoder just för tandhälsan att köpa hos vetr.

#14 listan över innehållet av vad köttbiprodukter är stämmer nog bra. Det är ju just biprodukter som är den stora andelen i djurfoder. Hörde något reportage om djurfoder och där sades att annat skräp också maldes ner som plastpåsar.

#1 veg. proteinextrakt är säkert sojaprotein. Soja är vanligt i djurfoder.

#19 Vad är det för vits med att människor provsmakar kattmaten? Det är ju katter som ska gilla den. På Doggy har de ju hemlösa katter som provsmakare vad jag vet.

sighni
2008-04-12 21:27
#31

Jag glömde att jag skulle ge ett boktips. Här kommer det "kattägarens kokbok" av Sallander,Corneliusson och von Porat.De har också skrivit "hundägarens kokbok". Böckerna är utgivna på ICA bokförlag, 2000. De skriver på s.106  att " en stor del av kattmaten är restprodukter från livsmedelsindustrin. De animaliska råvarorna är ofta fiskrester och slakterirester, som inte används till människomat."

kalindas
2008-04-12 21:42
#32

#31
Är lite skeptiskt till om det verkligen finns något torrfoder som är "bra för tänderna", även om det är det foderföretagen gör reklam för.
En katt ska använda sina hörntänder att slita och tugga med. Inte bita av hårda foderbitar.

Tror ett bra torr/färskfoder hade varit om någon kom på ett foder som var segt och smakligt. Det tror jag hade varit bra för katternas tänder.

/Elisa

Liljekatten
2008-04-13 19:42
#33

Det är verkligen jättesvårt att veta och ta reda på vilket foder som är bäst för våra små vänner. Kan man lita på producenterna när man frågar vad som finns i maten? Det är ju tveksamt…

Bra boktips Gunnel! Den boken ska jag skaffa. Finns på Bokus för 86 kronor såg jag.

Håller just nu på att läsa en bok, Brott av Karin Fossum. I ett avsnitt är det någon som säger att Friskis består av "gamla nermalda Ikeamöbler". Inget att ta på allvar precis, men men….Skrattande

AFamosa
2008-04-13 20:03
#34

#33. Att välja mellan pest o kolera…tja varför inte en nedmald billybokhylla istället för torrfoder innehållande stämplat slaktavfall bestående ev primörer som hormon/liniment/antibiotika/doping stinna slaktdjur med stämpel- "icke till humankonsumtion"

Skrattande Louise

Annons:
Avenacattery
2008-04-13 20:59
#35

#34 Så du kanske inte æter knæckebrød då? (sagt i skæmtsam ton)

AFamosa
2008-04-13 21:29
#36

#35…visst, ibland är det gott :-)) men det fastnar i tänderna/gomen tycker jag- förmodligen för att det är så torrt och suger åt sig all vätska i munnen…lite cementklumpkaraktär ;) precis som det ser ut i kattmunnen då de knastrat sitt torrfoder  
Ska testa en Billy-bokhylla…då har man väl inga tänder kvar sen och så var det problemet ur världen ;-))

kalindas
2008-04-13 21:38
#37

Den perfekta kattnaten borde ju vara hackade möss och småfåglar…

Jag får börja föda upp möss och undulater igen. Nån som vill ha kattmix?Flört

/Elisa

sighni
2008-04-13 21:38
#38

Det finns ett foder som heter Yarrah. Det är ekologiskt och även köttprodukterna är KRAV-märkta. Tyvärr har torrfodret till katt för hög magnesiumhalt för att jag ska vara intresserad men jag har köpt hundkex till hundarna och de är populära.Såg att de diskuterat detta foder i katterifokus.  Problemet är väl att få tag i det.Flört

Avenacattery
2008-04-13 21:56
#39

Om det ær KRAV mærkt betyder inte spec. mycket alla ggr om råvarorna kommer utanfør skandinavien.

Exmpelvis æpplen. Ett sk. konventionellt odlat Svenskt æpple kan i många fall jæmstællas med sk. krav import æpplen.

(Valde ngt neutralt som de flesta katter inte ælskar æven om de gillar att klættra i træd)  

Men det blir faktiskt intressant om det finns en kravmærkt Billybokhylla ngnstans på IKEA. Då snakkar vi billig kattmat. :)!  

Dessutom. Utan tænder ingen tandlækarkostnad. Hær kan både jag och mina katter spara pengar. Borde inte risken før FORL minska utan tænder?

btw. Næsta kull ska få BÄRF (Billy of Älmhult Rocket Food) ;)

Liljekatten
2008-04-13 23:18
#40
Silvestris
2008-07-30 01:02
#41

#14

Den som påstått att köttbiprodukter är allt det där pratar i nattmössan. Hjärna och ryggrad är sådan som är absolut förbjudet att stoppa i djurfoder! Det räknas som högriskavfall (pga. BSE) och det skall därmed destrueras (brännas). Hovar, klövar, klor och tänder räknas inte heller som köttbiprodukter utan som animaliska biprodukter. Det gäller att skilja äpplen från päron.Flört SJV har en ganska strikt definition av vad som får kallas köttbiprodukter och egentligen handlar det om sådant människor har ätit i alla tider… fram tills nu då. Lungmos, pölsa (som den var förr), njure… vi kokar buljong på köttben.

De som bannar köttbiprodukter brukar vara de som inte vet vad det är. Personligen tycker jag att det är bra att den mat människan ratar ges till hundar och katter istället. Annars skulle vi bränna stora mängder mat…

Att man sedan ser det som något negativt att skelett och inälvor ingår i kattens diet visar att personen ifråga inte har någon fundamental kunskap om kattens näringsbehov och vad den faktiskt äter i det vilda.

Annons:
mylicharlie
2012-03-11 20:38
#42

Jag ger en av mina katter (han är den enda som gillar dem) godis av torkad kyckling. Det är 100 % torkad kyckling och väldigt segt vilket jag tror är bra för honom att få tugga ordentligt. Köpte det i djuraffären!

BARFmycat
2012-03-11 20:52
#43

Jag har inte läst hela tråden nu men egentligen så är det inte så svårt att hitta bra blötfoder.

Det är bara att vända på burken och titta i innehållsförteckningen efter spannmål (vete, korn, havre, råg, rågvete, majs, ris och hirs), fisk, mjölkprodukter eller socker.
Innehåller burken något av dessa ämnen, ställ tillbaks den i hyllan.

Innehåller den inte något av dessa ämnen, och priset är bra, köp det och ge det till katterna!Skrattande

Blötfoder som alltid är bra är Mjau, Bozita och Husse, sorter utan fiskprodukter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lejdet
2012-03-12 06:54
#44

Jag tycker att man ska utgå från vad de skulle ha ätit i vilt tillstånd och komma så nära som möjligt?

Nu finns ju förvisso inte möss/råttor som burkmat, men fågel dvs kyckling och kalkon samt kaninkött.

En ko, gris eller ett lamm skulle de ha svårt att fånga;-)

BARFmycat
2012-03-12 09:30
#45

#44

Tycker jag med, men ska man hårddra det så som du så blir det svårt att hitta proteinkällor att ge, blir som sagt fågel och kanin. Och att ge liten mängd proteinkällor ska man akta sig noga för, för det ökar risken för att de blir foderallergiska.

Ko, gris och lamm är i alla fall landlevande djur till skillnad som fisk, som inte ingår i någon katts naturliga diet utom just Fiskarkattens, men den tycks ha en mutation som gör att den tål fisken bra som övriga katter inte har.

De flesta blötfoder är dessutom baserade på antingen nöt eller fläsk, även om de har smak av tex kanin, så det blir svårt att utfodra så som du vill göra ändå, tyvärr.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[hakkapelitta]
2012-03-12 10:58
#46

Några riktlinjer är väl att undvika fisk och skaldjur, blötmat med gelé innehåller oftast socker (för gelén). Nu är ju den här tråden 4 år gammal men utbudet är ju relativt detsamma.

BARFmycat
2012-03-12 11:56
#47

#46

Det där stämmer inte, gelé kan man få fram genom att använda gelatin som är helt animaliskt, eller karragenan som är en sorts alg.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Liljekatten
2012-03-12 12:26
#48

RÄTTELSE! Denna tråden startade jag för flera år sedan och nu innehåller ICAs kattmat också vegetabiliska biprodukter och den tillverkas inte längre i sverige utan i nederländerna. Hur det är med de andra sorterna vet jag inte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: