Annons:
Etikettstandard
Läst 6543 ggr
Nilla
4/29/08, 10:05 PM

Trekanten?

Jag hörde av någon, att Siamesens berömda trekant numera är borttaget ur rasstandarden. Är det så? Någon som vet?

Obs. Frågan är seriös, trots bilden. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
ElisaCosmos
4/30/08, 12:29 AM
#1

Nä vad tråkigt i så fall!!Jag kommer ihåg när jag hade köpt min första siames..Han var så vuxen när han kom o var väldigt trekantig,så på första natten fick han tokryck o skulle fånga mina fötter!!O jag drabbades av världens skrattattack för man såg bara siluetten av ansiktet när han dök upp o det var som att se en trekant studsa upp o försvinna o åter upp o försvinna..Jag önskar man kunde spelat in det på nåt sätt!!Jag brukar kalla honom för min lilla 3kant..han e 5 år nu:)Så det skulle vara tråkigt om det försvinner..Men han kommer ändå att vara min lilla trekant..

kalindas
4/30/08, 2:54 AM
#2

I IDPs standard så gäller fortfarande trekantigt ansikte.
Hur det är i sverak vet jag inte…
IDPs standard går att läsa på http://idpnordic.se

/Elisa

ossilian
4/30/08, 8:41 AM
#3

Om trekanten skulle tas bort från rasstandarden så tror jag knappast det blir till förmån för kaninvarianten ;-)) Det är väl snarare så att rasstandarden i så fall anpassas till de kat4-katter som i dag drar hem alla bis; de med öron på halsen.

Juliette-
4/30/08, 10:29 AM
#4

#3 Ja precis då kommer standarden gå ut på att ha öronen så långt åt skogen det baa går och de är ju fint Hemlis

paivi
4/30/08, 10:34 AM
#5

Man skall väl inte skratta… men ni är så roliga :D

Gillar trekanten själv, det har varit någonting väldigt rastypiskt (det lilla jag förstår), synd om det försvinner.

Nilla
4/30/08, 1:53 PM
#6

Var läser man en uppdaterad version av Siamesens rasstandard inom Fife? Hittar inget hos Sverak?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Connie
4/30/08, 2:07 PM
#7

Du hittar standarden under Standards på FIFes hemsida. Konstigare är det inte. :-)

Standarden för siames är inte ändrad, den säger fortfarande om huvudet:

medium size, in proportion to the body, well balanced; wedge shaped with straight lines the wedge starts at the nose and gradually increases in width in straight lines on each side to the ears there should be no whisker break in these two lines the skull viewed in profile is slightly convex

Det har gått en massa rykter på sistone om att två domare skulle jobba för att ändra standarden så att den blir mer i samsvar med den extrema typ som nu ser ut att föredras av många domare.

Men så långt har inte FIFes domarkomité tagit någon ställning till detta, så vitt jag vet.

I GCCF har de gått motsatt väg: Nämligen inskärpt gällande standard.

kalindas
4/30/08, 2:22 PM
#8

Som det ser ut nedan så går Nordiska IDP efter GCCFs standard på SIA.
Detta nedan är taget från IDPs standard:

**

Text origin: GCCF

**_General: _The Siamese typed cat should be a beautifully balanced animal with head, ears and neck carried on a long svelte body, supported on fine legs and feet, with a tail in proportion. The head and profile should be wedge-shaped, neither round nor pointed. The eyes should have a clear brilliant eye colour, the expression alert and intelligent.

**Head: **Long and well proportioned, with width between the ears, narrowing in perfectly straight lines to a fine muzzle, with straight _profile, strong chin and level bite, carried upon an elegant neck.

**Ears: 
**Rather large and pointed, wide at the base, set so as to follow the_ lines of the wedge.

Eyes:
Oriental in shape and slanting towards the nose, but with width between. They should not be deep-set. The haw should not cover more than the corner of the eye.**Body, legs and feet: **Body medium in size, long and svelte, legs proportionately slim, hind legs slightly higher than the front legs, feet small and oval. The body, legs and feet should all be in proportion, giving the whole a well balanced appearance.

**Tail: **Long and tapering.

/Elisa

Nilla
4/30/08, 2:29 PM
#9

Då hade han/hon som påstod detta, nog fått det hela om bakfoten. Det är kanske just de här ryktet, vilket Connie nämner, som är i omlopp. Tack för era svar.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ElisaCosmos
4/30/08, 3:24 PM
#10

Jaaaaaaaa min trekant e rastypiskSkrattande Tolkar jag det som!!Nä visst e det snyggt med öronen långt ner så det blir en utdragen trekant..Men då ska ju inte öronen peka åt sidorna då e det ju ingen trekant längre..

Attacks
4/30/08, 4:17 PM
#11

Men mange litt ekstreme som små blir veldig riktigte i standarden som voksne syns jeg.Ekstra pene. Men det er jo smak og behag for mye,passelig eller for lite Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

AFamosa
4/30/08, 6:35 PM
#12

Jodå..visst finns trekanten där den skall med den enda men kanske markanta skillnad att den tippat omkull upp-och ned där nu långsida/bas på triangeln utgör haka och öron/öronspetsar och överst i spets finns top….någonstans mitt i ögonen där man nu finner div. sällsamma former…där den ledsna widescreen-tv-former kommer allt mer :-/

SkrattandeTrevlig Valborgsmäss allesammans!!!!

Juliette-
4/30/08, 7:49 PM
#13

Fast på många som prisas undrar man ju vart trekanten är

Annons:
hecajon
4/30/08, 10:33 PM
#14

Jag kan bara tycka och tänka om min syn på "trekanten" på Orientaler och Siameser, bilden på Maja på min Avatar är mitt måtto på hur de ska se ut, vare sig mindre eller mer ang öronsättning. Sen skulle jag vilja få fram den gröna ögonfärgen mer på våra orientaler, men det få vi ta upp på ett annat inlägg.

Avions
4/30/08, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Mina bebisars pappa Nalle (S*HiTor's Ivory Illusion) tycker jag har en fin trekant.

 http://siames.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=94f914fc-c0b2-412c-b4ef-d662d348adf3&Filename=Nalle_050208.gif-for-web.jpg

ossilian
5/1/08, 1:24 AM
#16

#14 Jag är helt med dig!

Jag tillhör väl snart en minoritet som faktiskt inte alls gillar typen där öronsättningen är extremlåg. Jag attraheras av orientalens elegans, inte dess freakfaktor.

Juliette-
5/1/08, 10:52 AM
#17

#14 Håller med dig hon har en mycket snygg trekant

Nilla
5/1/08, 1:33 PM
#18

Jag erkänner villigt, att jag tycker den extrema Siamesen som nu lyfts fram på utställningarna, är superläcker. Så där ser inte mina katter ut.

Men jag är orolig för att människan avlar fram en individ som inte är sund? Nosrygg och skalle blir allt smalare och ögonen sjunker allt längre in i skallen. Hur ska tänder och hjärna få plats och vart går gränsen?

Jag tror inte heller att detta är en Siames som "vanligt folk" vill ha. Det är väl vi uppfödare och de domare som dömmer på utställningarna, som sätter ribban?

Genomgående för dessa snygga katter, om man tittar i deras stamtavla, är att man finner samma lilla grupp av populära avelshanar bakom. Varför väljer man inte en kullbroder till fadern att para med, istället för just den kända hanen?

Har jag fel? Ni som är duktiga på detta, dela gärna med er av åsikter och tankar. Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
5/1/08, 2:11 PM
#19

Det är inte lätt att få tag på passande fertila hanar tycker jag. Att hitta en broder till den populäraste katten då ska man vara ute i tid å tinga en ung hane innan han blir kastrat å en sällskapskatt. Jag har redan börjat att leta hane till min 5 månaders Kosmha, det är jätte svårt vill att hela hans syskonskara ska vara defekt fri, fint temprament…. sen gjorde det inget om han såg snygg ut också, ögon färgen djupt blå eller gnistrande gröna. Får man tag på allt detta så spelar inte titlar någon roll.  men drömmen är ju att få fram de där extremt lågt sittande öronen…. men huvudet får inte vara smalt så inte hjärnan får plats  Skrattande

[hakkapelitta]
5/1/08, 2:18 PM
#20

Min hona Kiku har en väldigt fin trekant, men jag tycker den kunde vara mer liksidig. Egentligen är det huvudet som ska vara trekantigt/kilformat och öronen ska förstärka intrycket av detta, något jag tycker lågt placerade öron gör, såvida de inte är extremt breda i basen och dessutom rundade i toppen - de ska vara spetsiga men breda i basen, för ett öppet uttryck.

Annons:
ossilian
5/1/08, 2:40 PM
#21

#20 Där satte du ord på hur jag vill att en oriental "ska" se ut. Det är just de breda och runda öronen jag inte är helt hooked på. Dessutom kombinerat med ett litet ansikte och djupt sittande ögon - nää, inte min grej helt enkelt. En sådan katt får omöjligt en skarp look utan ser, förlåt, dum och slö ut.

#18 Jag är inne på samma tankar som du, men har alldeles för lite kött på benen för att kunna hävda mig i en diskussion med de lärde. Så jag håller mig till vad jag rent estetiskt finner attraktivt och lämnar hälsoaspekten utanför.

Nilla
5/1/08, 2:56 PM
#22

#21 Jag har inte heller tillräckligt med kött på benen, men det är intressant att höra vad andra tycker.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ossilian
5/1/08, 3:11 PM
#23

#22 Fast samtidigt har vi ju inte blivit hemmablinda ännu och kanske kan våra tankar vara värdefulla just därför, tänker jag.

Inom hundaveln finns det många avarter och allvarliga hälsoproblem just bara pga jakten på nya och extrema utseenden. Jag tycker nog att det är väl nonchalant att tro att katten som art är förskonad från sådant.

[hakkapelitta]
5/1/08, 4:33 PM
#24

Jag gillar stora öron, men de ska vara vassa och förstärka den orientaliska, grymma looken, inte som du säger få ett par något pliriga, kisande ögon att se trötta och dumsnälla ut ;-)
Men vissa katter som trots "fel" öron och look för min smak har d e t. Och då spelar det ingen roll, då är de ändå lovely ;-)

Sen vill jag ha en r u n d a d  hjässa på mina OSH, något som jag tycker är underbart vackert. Jag blir mindre och mindre förtjust i platta hjässor, som är helt flata, speciellt med öron som sitter väldigt långt ner. Det ser inte bra ut helt enkelt, trots en massiv bredd och tyngd i skallen så får de inte ett orientaliskt uttryck, hela skallen blir istället för tung och massiv bara, även om man kan skönja en övre linje i trekanten så känns det fel? Hm, jag borde kanske rita en bild på en skalle jag vill ha?

kalindas
5/1/08, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24
Tycker jag har ett bra exempel på rundad hjässa här hemma och det är Smilla. Hon skulle väl enligt standarden har snäppet lägre ställande öron. Men ser man henne framifrån i mörkert har hon en fantstisk trekant…

Spidde har mer bredd över sitt huvud och inte riktigt samma fina topp. Den hade däremot hans bror Batman.

En lite bättre bild på smillas vackert rundade huvud.

/Elisa

[hakkapelitta]
5/1/08, 4:51 PM
#26

Jag gillar Kikus hjässa men tycker inte den är tillräckligt rundad.
Hennes pappa har mkt bättre.

Den borde vara högre i toppen och bredare än den är.

kalindas
5/1/08, 4:55 PM
#27

S*HiTor's Ivory Illusion som visas ovan tycker jag hade en vacker "topp".

/Elisa

Annons:
ossilian
5/1/08, 5:11 PM
#28

#19 vill att hela hans syskonskara ska vara defekt fri, fint temprament….

Det är ju just det här som alldeles för många förbiser. Särskilt när öronen sitter rätt…;-)

Carina.Bokstrom
5/1/08, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det här är för mig katter som jag får gåshud av, harmoniska och med ett jädrans uttryck

ossilian
5/1/08, 7:40 PM
#30

#29 Ja! Precis! Det där är katter med proportioner, inga små pluttansikten. Och vilka ögon sen. Men du måste ju berätta vilka dem är!

Carina.Bokstrom
5/1/08, 9:58 PM
#31

 Angelic Mina. …nej då, önska kan man ju göra. Det är katter från Lettland, en uppfödare med öga, det ligger förresten svenska katter från Birgitta Fliesberg-Tant Raffas Lion Blue- bakom, hon var också  en läcker katt. Uppfödaren heter Bua Luang. Har dreglat några år över dem.

ElisaCosmos
5/2/08, 11:22 AM
#32

Japp det där var snyggingar det!!!!KyssNi måste hålla med om att det e otroligt lustigt att se en siames oriental i mörkret framifrån!!

mylicharlie
11/16/12, 6:22 PM
#33

Nu väcker jag liv i en gammal tråd här..

Har försökt klura på rasstandarden som finns. Allt känns ju väldigt relativt när man läser rasstandarden? Eller tolkar jag det hela fel?

Jag funderar mycket på min honas brister nu när jag går i avelstankar. Har idag suttit och tittat på henne, vridit och vänt på henne. Vet att hennes öron sitter högt placerade på huvudet, men tycker även hon inte har de där madelformade ögonen utan mer rundaktiga. Samtidigt har hon gnistrande gröna ögon sm är fantastiska.

Men ni pratar om hjässan. Bör den vara rundad eller så lite rundad som möjligt?

ossilian
11/16/12, 11:58 PM
#34

Oj, ja, det var en gammal tråd :) Den dök upp på min diskussioner jag deltar i-lista. Här hemma finns inga långsnokar längre pga astmaepedemin som härjar i vår familj. Men väl en viss stallkatt och bastard uppfödd på thaimjölk finns kvar. Nog med OT. Om din hona har gröna, verkligen gröna, ögon - ska du skatta dig lycklig. Gå på en utställning och räkna hur många av orientalerna du ser, som har gröna ögon. Kanske hittar du bara ett par bland långhåren. Mitt tips till dig är att besöka flera olika uppfödare, gärna sådana som hållt på ett tag och som har flera generationer hemma. Du kommer förstå vad en bra topp är när du ser den. Likadant med öronplacering, svanslängd, mönster, pälskvalitet, temperament osv. Lycka till! :)

Annons:
[hakkapelitta]
11/17/12, 12:00 PM
#35

Hjässan ska vara rundad. Tyvärr ser man det ju väldigt sällan nuförtiden.

[vsysu]
11/17/12, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Så kul att den gamla tråd dök upp, intressant och dessutom en hjälp för mig som ganska ny orientalägare och som fortfarande är ganska förvirrad beträffande rasstandard. Jag börjar så smått bli lite mera nyanserad i mitt tyckande än att bara tycka "vilken söt katt";-) men förstår ju att "smaken är som baken" när jag tittar på dessa bilder:

Carlitos
11/17/12, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

ja, det är verkligen inviduellt, vad man gillar när det kommer till utseendet, och det är ju inget fel med det… men själv gillar jag inte stora dumbo öron utan vill mer att dem mer ska vara i harmoni med resten av ansiktet, dem får inte bli för extrema då man bara ser ett par stora öron.

Jag tycker min Siames tjej har ett bra typiskt utseende. =)

Nilla
11/18/12, 10:17 PM
#38

Hon är verkligen jättefin! :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Myzakatt
11/19/12, 11:24 AM
#39

#34

Hur menar du nu? Att du på en utställning ser noll OSH med gröna ögon och några OLH med gröna ögon?

cillaroten
11/20/12, 8:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

En gammal bild…men denna trekanten gillar jag Kyss

Upp till toppen
Annons: