Annons:
Etikettavel
Läst 3681 ggr
Nilla
2008-12-13 11:24

Rik på katter?

Häromdagen diskuterade jag och en uppfödarkollega vad våra katter kostar oss per år. Jag har sex katter som kvot och en bonusunge hemma i väntan på export. Har grubblat på detta sedan dess…

  • Försäkring 500 kr/mån/6000 kr/år
  • Torrfoder 500 kr/mån/ 6000 kr/år
  • Blötmat 300 kr/mån/ 3600 kr/år
  • Sand 500 kr/mån/6000 kr/ år
  • Medlemsavgift 3 klubbar 900 kr/ år
  • Anmälningsavgift 2 utställningar/ 700 kr/ år
  • Vaccination ca 400 kr/katt/ 2400 kr/ år
  • Leksaker, liggplatser etc/ ca 1000 kr/ år
  • Ny katt/ 6500 kr

      = 33 100 kr

Beräkningen gäller om mina katter håller sig friska och i år har jag haft tur. Jag har inte tagit med veterinärkostnader, antibiotika eller inköp av täcken, kuddar och ny soffa pg a kisseri.

Ja, så hade jag ju en kull på 3 ungar också:

  • Parningsavgift/ 4000 kr
  • Registrering av 3 ungar/ 900 kr
  • Vaccinationer/ 2000 kr
  • ID-märkning och besiktning/ 1200 kr
  • Modersmjölkersättning/ 600 kr
  • Extra blötmat/ 800 kr
  • Bensinkostnader till veterinär/ 500 kr
  • Antibiotika & avmaskning/ 500 kr

      = ca 10 500 kr

Sammanlagd summa = 43 600 kr

Försäljning av ungar = 18 000 kr, (en av ungarna sålde jag till lägre pris pg a att han hunnit bli 6 månader innan det rätta hemmet dök upp.)

Förlust och kostnad för i år: 25 600 kr

Undrade häromdagen varför jag shoppat så lite i år? Här har jag svart på vitt.

Jag har säkerligen glömt fler utgiftsposter och uppgifterna är ungefärliga. Att föda upp katter är inget man blir rik på.

Ska du ha kull? Se till att ha ett fett kontokort eller en rejäl buffert som du har tillgång till via Visakort. Ett kejsarsnitt eller ett par dagars intensivvård kan annars sänka dig totalt.

Katter blir sjuka och föder sina ungar, nästan uteslutande på jourtid då veterinärkliniken inte direktreglerar med försäkringsbolaget. Du förväntas hosta upp den totala summan på studs.

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
[hakkapelitta]
2008-12-13 12:20
#1

Det är väl en självklarhet att man har runt 10 000kr på ett konto inför kull? Vad händer annars om man får åka in på jourtid och snitta sin hona och det inte finns möjlighet att direktreglera till försäkringsbolaget t.ex.?

Nilla
2008-12-13 14:05
#2

#1 Är det självklart för alla?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
2008-12-13 14:07
#3

Ja, det är väldigt dyrt att föda upp katter. Jag hade som uppgift i en pawpedskurs att räkna ut vad en kattunge kostar att föda upp under optimala omständigheter och kom fram till att en unge kostar 8300 kr och då har jag inte räknat in något strul i denna summa. Dina tre ungar kostade betydligt mycket mer, är alla tre sålda för 10 000 kr tillsammans?

kalindas
2008-12-13 14:32
#4

#1
Säger som Nilla. Det är inte självklart att man har någon buffert sparad för en kull. Även om man skulle vara så rik så man kan få ihop omkring 10 000kr eller mer som säkerhet. Så kan det hända mycket innan kattungarna är födda.
Kanske blir någon annan av katterna eller hundarna sjuka. Då försvinner den lilla buffert man har ganska fort.
Jag har ett kreditkort på 10 000kr. Men det fick jag använda upp innan kullen var född.
Det lilla som var kvar gick till Skatans kejsarsnitt. Det kan som sagt hände mycket med en buffert.
Visst är tanken att man lägger undan de pengar man "tjänar" då man säljer ungarna. Men än så länge finns det alltid hål att stoppa dem i.

/Elisa

Nilla
2008-12-13 14:34
#5

#3 Nej, utgifterna för kullen var ca 10 500 kr grovt räknat. De är tagna ur minnet och inte exakta. Jag har dessutom fått behålla 2 av ungarna till en ålder av 9-10 månader och stått för foder, veterinär, försäkring etc.

Egentligen är det den löpande kostnaden per år för att "hålla mina katter" som intresserar mig. Kullen är en "bisak" i sammanhanget.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
2008-12-13 15:08
#6

#5 ok, i mina beräkningar är alla kostnader för att hålla honan, köpa henne, para henne och hålla henne med allt inkluderat, dvs allt är medräknat i kostnaderna för en kattunge utom strulet som kan bli. Ett annat sätt att beräkna kostnader för att vara uppfödare men som sagt inget strul är direkt inräknat i denna kostnad och det är inte medräknat kostnader för sällskapskatter utan syftet med den beräkningen var att beräkna vad en kattunge verkligen kostar att föda upp.

Visst är det dyrt att hålla katter som sällskapdjur också, särskilt om man har många…Jag har i dagsläget fyra katter och räknar med att de kostar ca 3 tusen per månad i snitt, då äter de torrfoder, BARF och annan varierad blötmat. Kattsand: Ever Clean, vi har tre lådor igång samtidigt. Så visst kostar det…

Annons:
[hakkapelitta]
2008-12-13 15:24
#7

För mig är det en självklarhet att ha en buffert på 10 000 ca för kullen, sen har de övriga katterna en annan buffert på runt 5000kr. Det är pengar som aldrig, aldrig rörs om inte det händer något väldigt oförutsett, och det läggs alltid på någon hundralapp varje månad.. Sen om andra har buffertar eller inte är väl rätt krasst sett inte mitt problem, men jag tycker nog allt att ska man kunna föda upp katter måste man nog kanske ha en buffert från början, för katternas och sin egen skull. Om det skulle bli så att inte pengarna räcker, så ser vi också till att inte vara totalt barskrapade själva vid tiden för kull :-))

kalindas
2008-12-13 15:30
#8

Snitträkning vad mina katter kostar i månaden (Otto ej medräknad).

Försäkring - 300kr (5 katter/Agria)
Kattsand - ca 300kr eller mindre
Kattmat - JW fri tillgång, ca 300-400kr
I snitt ca 1000kr i månaden.

Årstillägg: medlemsavgift 225kr, utställning ca 800kr,
Vaccinering: 5x300kr

Hundarna kostar:

Mat - 600-700kr
Tuggben - 200kr
Försäkring: 300kr (betalar bara Bonnies försäkring)
Träningsgodis: ca 50-100kr
Kostnad månad ca 1300kr

Årstillägg: Kurser ca 2000kr, medlemsavgifter ca 1000kr, utställning ca 1000kr

Med tanke på att jag inte lägger pengar på andra nöjjen sällan köper kläder. Så är kostnaderna ok tycker jag. Men hundar är absolut dyrast! Sen får man ju bara hoppas att djuren är friska!

/Elisa

kattguld
2008-12-13 19:16
#9

Jag VILL inte tänka på vad katternas uppehälle kostar. Brukar sätta alla "kattkvittona" i en burk, utifall myndigheterna någon gång skulle mena att det går att gå plus på att sälja en kull ibland.

Om man också räknar med de där små utgifterna som blir grädde på moset. Som att köpa något extra gott ibland för att skämma bort dem med, den där selen som bara måste till för att matcha kissens ögonfärg. De där leksakerna som de alltid lyckas slakta.

Åh, glöm för all del inte kattböckerna…. Som boken om orientaliska korthårskatter som jag beställde som julklapp åt mig själv igår. Det duger ju inte att bara ha specialböcker om ocicat och abessinier. Hur skulle jag då kunna ta hand om lilla Inez på rätt sätt? Flört

hannele44
2008-12-13 20:06
#10

Det är dyrt att ha djur..det är ngt man måste upplysa eventuella köpare om..det kostar om man ska ta hand om sina djur ordentligt-till skillnad mot vad många tror.

Liljekatten
2008-12-13 20:39
#11

Och så tror "vanligt" folk att vi tjänar STORA pengar på vår kattuppfödning. HA!

De gör sina enkla uträkningar: Jaha, så fick ni fem kattungar som ni tar 6000kr/st för minus 4000kr i parningsavgift och lite mat och stamtavlor. Ja då tjänar ni ju minst 20 000kr på kullen.

Ojojoj, så fel det kan bli.Skrattande

Attacks
2008-12-13 21:32
#12

#11 Hihi,jeg hadde senest en sånn prat i går på jobben min. Dem spør hva kattene koster og får bakover sveis og dollar tegn i øynene. Jeg orker ikke diskutere den biten med dem jeg,ikke har jeg tenkt å selge dem noen katt heller. Men dette er mennesker som i tillegg syns det er fint å hente seg en gratis katt hos naboen..

En gang sa jeg på fleip at jeg vurderte å slutte å jobbe,bare være hjemme med kattene mine,for jeg håvet inn penger i store sekker. Det er bare at man må ikke fleipe med sånt,for noen tror jo det er sånnGuld i mun

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

hoffens
2008-12-15 16:13
#13

Undrar lite hur ni räknar? Hur kan 4 katter vara mer än dubbelt så dyra än 5 katter?

Annons:
ossilian
2008-12-15 18:12
#14

Fast, hm, jag vet inte riktigt om jag håller med om sättet ni räknar på.

Jag tänker att jag hade haft alla utgifter utom just de kring kullen ändå. Mina katter är mina sällskapsdjur och inte medlemmar i ett katteri. Så enligt mitt sätt att räkna har min E gett mig ett överskott på nästan 20.000:- på sina två kullar. Och då är inte jag den snåla typen som skickar med ungarna gratispaket från RC, utan jag fläskar på ganska rejält med gåvor till de nya ägarna. Kullen äter mycket rått kött, lattjar med tusen leksaker, river sönder soffan, vaccineras hos dyra veterinären, sover kungligt osv osv. Parningsavgifterna har båda legat i överkant, inga symboliska summor precis.

Jag tror inte någon hade hållt på med detta om det verkligen var så att man gick i personlig konkurs vid varje kull. Mycket pengar ska ut på kort tid och det i sig är/kan ju vara väldigt ansträngande, men de kommer ju in sen igen med råge. Eller tänker jag helt fel?

Avenacattery
2008-12-15 20:19
#15

#14. Håller inte riktigt med dig i din tankekalkyl, før har du verkligen tagit med allt. Och jag menar allt. har du tagit med den sønderivna soffan, før æven om du, jag också, låter de små hjærtligt slita i gardiner, klæder och soffor, så kostar det. Inget snack om saken, det hade varit billigare utan de små, sedan såklart, det ær ett val -Ingen tvingar en att føda upp katter, men ingen tvingar mig att gør allt annat jag gør heller ;)-. Så før att gøra en kostnadskalkyl måste vi ta med æven de saker som vi av kærlek sjælvklart avsætter :).

Jag tror att jag med samma kalkyl som du anvænt, alltså inte brytt mig om att min soffa måste køpas ny -och egentligen hur dum var jag nær jag køpte en skinn soffa?!, det ær ju inte ens snyggt! :) men men..-, har bara tagit upp. Vet.kostnader, mat, sand, reg.avgifter, medlemskap i  kattklubb, rasring, inga utstællningar (!!!), parningsavgift, beræknat på våra två sælskapskatter, kommit fram till att det hela gått minus en 10.000 i år… så visst om jag hade haft 4 kattungar till hade det nog slutat på ett par tusen pluss, ta i træ om nu allt gått væl. Hade jag stællt ut så, ja då hade det gått plus minus noll igen… det ÆR ingen inkomstkælla . Och nu har jag inte ens tagit in en ny katt i mina berækninar… ;)

Så ærligt Ossilian. 9 kattungar/ hona varje år. Ær det en rimlig kalkyl? Inga tråkig extra vet utgifter, før den kastrerade som också måste ræknas med…. och så ær din hona alltid fertil ;)

Så tror jag inte heller att någon mænniska går i personlig konkurs vid kull. Det ær dæremot ingen dans på rosor mellan kullar och vissa kullar, ja de ger inget øver mer æn ett tomt hål…

Nu skrev jag før långt så ingen orkar læsa. sorry alla. :)

ossilian
2008-12-15 20:38
#16

#15 Nej, jag har en liten känsla av att jag missar några avgörande utgifter i min kalkyl eftersom jag inte upplever att jag går minus. Kanske är det så att om jag gjorde en riktigt torr uträkning där jag tog med allt, allt, allt så skulle jag komma fram till blåa siffror även jag. Men jag har liksom inte det tänket.

ps. känner du igen resonemanget från tidigare korrespondens ang trädgårdsaffärer… jag är hopplös :-))

Så ærligt Ossilian. 9 kattungar/ hona varje år. Ær det en rimlig kalkyl? Inga tråkig extra vet utgifter, før den kastrerade som också måste ræknas med…. och så ær din hona alltid fertil ;)

Inte särskilt rimlig kalkyl eftersom jag numera har två kastrater. Man ska sluta på topp, innan de ekonomiska bekymren hopar sig :-))

Avenacattery
2008-12-15 20:55
#17

Nej inte hoppløs. Søtt godtrogen heter det. ;)

Sjælvklart ska man sluta på topp! allt annat ær botten… åhh vad plumpet sagt…

jag orkar heller aldrig gøra upp kalkyler. Sæger alltid att jag ska men så blir det aldrig. Fastanar alltid framfør ngt roligare, som dagdrømma i en trædgårdstidning tex! :)

Caroline22
2008-12-16 00:54
#18

Jeg orker ikke og ta regnestykket en gang jeg;-))) Blir like sjokket over hvor mye penger jeg bruker på katt..Men gud så mye glede disse "barna" mine gir meg;-)))

Men så er vel jeg på ca 15 utstillinger i året..Og det er super dyrt;-))

Neste år har vi bestemt oss for og ikke dra så mye,men SW, WW og NM blir det nok.

[nollottan]
2011-10-07 00:12
#19

Fann denna så jag bestämde mig för att putta upp den trots att den är gammal, för jag tycker att den var lite kul. Vi är säkert flera "nya" på fokus som behver ta del av detta! ha ha ha jag ska helt ärligt säga att mina katter inte är ett dugg billigare att ha än min häst!!!! och om jag räknar med en utställning i månaden kom jag upp till en summa jag inte vill dela med mig av…..Oskyldig

cillaroten
2011-10-07 09:09
#20

Ja,det är verkligen intressant!!

Det beror ju helt på hur man räknar…jag har ju förvisso inte räknat allsOskyldig Men hade jag gjort det så hade jag inte räknat in klös,bäddar,leksaker mm. Det hade jag ju köpt oavsett om jag hade fött upp kattungar eller inte.

Sen kan jag tänka mig att det kan skilja enormt från år till år..

Jag tänkte en gång att jag skulle räkna vad alla djuren kostade på ett år…Jag började med hästarna! Vaccinationer+hö+strö+hovslagaren+…..Äsch,tänkte jag då…det är nog bäst att inte vetaSkrattande Alla små håriga här hemma ger mig så mycket tillbaka som inte går att omvandla i pengar.

Annons:
Lillatassen
2011-10-07 11:06
#21

Jag lever i förnekelsen och stoppar huvudet i sanden när de kommer till vilka pengar som går åt katterna. Vill inte veta. Är inte redo för några chockerande upptäckter.  Oskyldig

mylicharlie
2012-08-10 16:27
#22

Jag och min sambo lägger undan 1000 kronor var (2000 kronor) varje månad på Charlie och Julius som bara är sällskapskatter. Detta OM det skulle hända något. Men mest är detta i början för att bygga upp en buffert. Jag är otroligt glad att vi har möjligheten till det! Kan tänka mig att det är så mycket dyrare än vad man inser att föda upp katter men som även jag fattat - att bara ha katt! Min stora dröm är att i framtiden ha en småskalig uppfödning av siameser och orientaler, men justnu skulle inte ekonomin funka + att vi bor för litet.

Ska säga att vi tråkigt nog har fått erfara många jobbiga sjukhusbesök med vår äldsta siames då han har diskbråck och FORL. Det blir svindyrt i längden. Men han är ju vår lilla bebbe också.

Silvestris
2012-08-11 01:25
#23

#14

Du tänker så, men rent skattemässigt är har du rätt att göra avdrag för alla kostnader aveln innebär vilket innebär hållning av avelskatter. Rimligtvis är det Skatteverkets regler vi bör följa när vi räknar på om vår hobbyverksamhet går med vinst eller inte.

Vad gäller buffert… jag tar inte kull om jag inte har en buffert och 10000 kr räcker inte för att jag ska känna mig säker. Det är ju inte bara akuta utgifter som ska betalas utan även parningsavgifter och löpande kostnader (vaccinationer, veterinärbesiktningar osv.) och de kostnaderna går inte på hushållskassan.

Nilla
2012-08-28 18:02
#24

Kanske dags att putta upp den här gamla tråden. Men nu behöver vi lägga till kostnader för tester också. Bl a har PRA tillkommit.

Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-08-28 18:12
#25

#24
Tittar på min lilla tråd en bit upp och måste säga hur billigt det var med katterna då! Glad

Lägger säkert mer på dem nu. Trots jag inte ens är medlem i en kattklubb.

Det jag inte skrev ovan var alla övriga kostnader som kom till. Såsom de 10-12 tusen kronorna det kostade att ha tre katter inlagda på Djursjukhus samtidigt. Eller alla de tusenlappar som man gick back vid varje kull.
Då tog man ju inte hälften av tester som krävs nu!

/Elisa

Nilla
2012-08-28 18:23
#26

Jag föder ju inte upp längre. Vad kostar testerna nu? Jag skulle testat för Giardia, TF, FIV & Felv, PRA.

OCH kanske en av avelsdjuren är importerat? Vad hade du för ungefärlig kostnad på den importen? Detta ska också läggas till kullkostnaden.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2012-08-28 18:29
#27

En Giardiatest koster ca 400 kr, en TF-test koster 1100 kr for den første, sender du flere tester samtidig koster det 800 kr for de påfølgende testene. Hurtigtest FIV/FeLV koster 600 kr, samme test men analysert på et laboratorium (f.eks Laboklin) ca 1000 kr, PRA ca 250 kr om du har rabatter, helseundersøkelse før parring av foreldredyrene koster her ca 1000 kr…. dette er selvfølgelig norske kr

Annons:
Lejdet
2012-08-28 18:32
#28

Jag gjorde en grov kalkyl för nåt halvår sedan tillsammans med min son som är civilekonom och räknade ut att mina katter kostar mig ca 7000kr/månaden exklusive förstörda möbler, hus etc.

Det är fullständigt vansinnigt egentligen, själv lever jag på ca 3000 kr/mån.

84000:-/år= 252000kr på de 3 år jag hållt på

Jag har sålt ca 25 ungar under de senaste åren a i genomsnitt 5000 vilket ger 125000 på 3 år.

Alltså har jag gått 125000 drygt back på 3 år!

kalindas
2012-08-28 18:32
#29

#27
Tror det ligger på ungefär samma i Sverige. Men jag föder ju inte heller upp längre, så någon som gör det kanske kan ge ett bättre svar. Glad

/Elisa

SacredSouls
2012-08-28 19:29
#30

Ja TF tester er ikke billig. Gudskjelov rabatt fra nr 2.Godt vi har mye nytt å bruke penger på.Skrattande

Jeg tør rett og slett ikke tenke på hvor mye minus jeg har gått de siste par år + at vi importerte Raspen fra USA. Knut reiste over ,bodde på hotell og fløy med Lufthansa for å ha Raspen i kabinen. + såklart prisen for Raspen.Jeg har ikke regnet over hvor mye det egentlig kostet men det var en del Tungan ute

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2012-08-28 20:45
#31

Jeg orker ikke å tenke på hvor mye penger vi har brukt på kattene disse få årene vi har holdt på. Men jeg vet at vi minst har brukt 100 000 Nkr i 2011-2012. Bare på et kull brukte vi langt over 30 000 Nkr

AngelsCo
2012-08-29 09:25
#32

Efter förra kullen gick jag back minst 8 000 sek, efter försäljning. 10 000 räcker som buffert, men då får man räkna med att punga ut med åtminstone standardkostnaderna (reg. vacc. mat. sand. ev kattungeavgift) på lönen. 10 000 går fort om man får snitta eller någon av kattungarna blir sjuk.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[hakkapelitta]
2012-08-29 09:28
#33

Själsligt rik, finansiellt fattig Skrattande

Upp till toppen
Annons: