Annons:
Etikettkusinraser
Läst 7174 ggr
HasseH
2009-02-24 23:02

Peterbald?

Någon som är aktiv här som har eller känner någon som har Peterbald? Bilderna på Reina  som Bare essentials visade var ju för läckra. Är det verkligen bara bristen på päls som skiljer PEB från andra kat4-katter?

Annons:
HasseH
2009-02-24 23:05
#1

Hoppsan, ibland är man lite snabb. Såg just att det fanns en tråd som frågade ungefär samma sak. Det är dock över ett halvår sedan någon skrev i den tråden, så det kanske har hänt nåt på PEB-fronten sedan dess?

CoralReefs
2009-02-24 23:16
#2

Jackpotts har en mycket vacker peterbaldhane! Sen finns det några uppfödare till som har peterbald, tror det finns några gossar till salu på blocket just nu=)

Ja, det är avsaknaden av päls som ska skilja en peterbald från en sia/osh men peterbaldarna är ganska mycket efter i typen också.

AlexH
2009-02-24 23:24
#3

www.azoo.nu har hållt på med peterbald länge och har även importerat och ställt ut

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

SergeantHanna
2009-02-24 23:42
#4

Jag var inne på att skaffa PEB innan jag bestämde mig för siames istället. Då fick man ju två stycken till priset av en Flört.

BareEssentials
2009-02-26 00:50
#5

Peterbald finns i fem hårlag så du kan få allt från fullpälsad (sia/osh i stort sätt) till en gumminaken.

Många gillar brush varianten bäst som du inte finner någon annanstans än hos PEB och don.

Många ligger efter i typen ja men långt ifrån alla. Tyvärr är vi få som föder upp, både S*Azoo och S*Sunday Best har lagt ner PEB nu.

Priset varierar från ca 3000-14.000 kr till sällskap.

cleo
2009-02-26 01:14
#6

Ja jag och min syster har en gumminaken peterbald

Än så länge har vi inte parat men han har kattungar i Stockholm hos Partylines uppfödning.

Typen ligger väl lite efter men i temerament och övrigt sätt uppträder de samma som en annan kat 4 katt. go, trevlig social och kontaktsökande på alla vis.. väldigt pratig ocksåSkrattande

Det är inte så lätt att avla peterbald med oriental i Sverak därför kommer vi att tillsammans med Hoffen samarbeta i PEB aveln framöver

Annons:
hannele44
2009-02-26 09:41
#7

 Hur är det med skötseln av en katt utan päls?

HasseH
2009-02-26 12:21
#8

Är det alltså väldigt krångligt eller svårt med just PEB-avel? Varför det? (tycker det låter så av både cleo och Bare essentials inlägg)

BareEssentials
2009-02-26 12:56
#9

Jag ser inte att peb-aveln är krångligare än någon annan avel men Sverak har lite speciella regler när det gäller registrering av kattungar som är lite lustig, därför har vi valt att vara med i WCF och en Moskva baserad klubb.

Skötseln är inte svår, jag badar mina katter var 4-6 mån om jag anser dem behöva det, har en som inte badat på 1,5 år nu.

Annars så får man rensa öronen lite oftare iom att de inte har päls som skyddar mot att smuts kommer in men sedan är det vanlig kattvård som gäller :)

hannele44
2009-02-26 14:01
#10

Aha..alltså inget "smörja in " hela tiden då? Tyckte det var ngn som sa det-att man alltid måste smörja dom?

BareEssentials
2009-02-26 16:25
#11

De nakna har liksom de pälsade pälsolja så det är snarare så att vissa linjer är mer feta och behövs torkas av. Jag har själv sluppit sådana katter.

Enda gången du behöver smörja är om du skall ha katten ute länge i solen då de liksom vi blir solbrända :)

AlexH
2009-02-26 23:04
#12

hm inte har väl Azoo lagt ned… hon hör till IDP nu och jag mötte henne p utställning i höstas och då hade hon peterbald med sig och hon sa inget om att lägga ned, utan att hon hade tagit championat på sin första egenuppfödda Peterbald :) kanske hon har lagt ned i SVERAK, men jag tror inte hon har lagt ned uppfödningen - bara bytt förbund.. (fast jag kan ju ha fel..)SkrattandeTungan ute

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

BareEssentials
2009-02-26 23:07
#13

Hon har lagt ner nu precis tyvärr

Annons:
AlexH
2009-02-26 23:09
#14

asch då vad tråkigt!! Skrikandes jag som var så glad att vi hade en Peterbald uppfödare i IDP, en ras som efter Cornish rex intresserar mig mycket.

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

oscarsine
2009-02-26 23:21
#15

#6 Kan du ikke vise fram et bilde av din Peterbald hannkatt, Cleo?? Jeg syntes de er rå kule, og hadde ikke vært redd for å parre en av mine hunnkatter med en;-)

Pernille

HasseH
2009-02-26 23:41
#16

#6 instämmer, jag var in på hemsidan och ville kolla, men där fanns han inte vad jag kunde se! Bara en massa andra snyggingar…

SergeantHanna
2009-02-26 23:48
#17

#6 Vill också se bild, blev så himla nyfiken och så fanns han inte på sidan…

Håller med #16, gott om snyggingar, JA, bland annat snygga farsan Holiday Cool ME LIKE

kalindas
2009-02-27 00:00
#18

#13
Vet du varför Azoo lagt ner? Hon har ju flera planerade kullar på sin sida? Får väl fråga henne själv annars då hon troligtvis kommer till Varberg..
Lite synd att det är så få. Hade jag haft fler fertila än Skatan, så skulle jag kunna tänka mig ta en kull för skoj skull…

/Elisa

AlexH
2009-02-27 10:52
#19

#18 jag var inne på hennes hemsida och den har inte blivit uppdaterad sedan oktober 2008..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

kalindas
2009-02-27 11:03
#20

#19
Jo hon är lite dålig på det där med uppdateringar…

/Elisa

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
BareEssentials
2009-02-27 22:56
#22

#13 Det gick inte så bra med aveln och hon ansåg det vara lite för mycket jobb som jag förstod det, skall koncentrera sig på sina vackra långhår istället :)

Upp till toppen
Annons: