Annons:
Etikettavel
Läst 10591 ggr
pishi
2009-02-13 11:14

Svenska uppfödare av traditionella siameser

Hejsan,

Jag har nyligen fått upp ögonen för den traditionella siameskatten och undrar om det finns uppfödare i Sverige?

Alternativt om det finns några uppfödare i grannländerna. Vet att det finns i Nederländerna och England.

Tacksam för svar!

/Mikael

Annons:
[hakkapelitta]
2009-02-13 11:35
#1

Jag tror att Love me tender har haft de såkallade "applehead" http://www.siamese.se/

Nayak
2009-02-13 11:45
#2

"Love Me Tender" hade Old Style, men jag vet inte om det fortfarande är aktuellt. Kanske en början i letandet?

Nayak
2009-02-13 11:49
#3

#1 Samtidigt Skrattande!

#0 Har du kollat www.sogrupp.se

[hakkapelitta]
2009-02-13 12:23
#4

# Skrattande

pishi
2009-02-13 19:53
#5

Tack för era tips! Kollar och ser var de leder.

Nayak
2009-02-13 20:00
#6

Får jag vara nyfiken och fråga vad du fastnat för hos den gamla typen?

Annons:
pishi
2009-02-13 20:17
#7

Absolut. 

För det första har jag fastnat för själva rasen på grund av deras sällskapliga mentalitet. Jag har haft katter tidigare, icke siameser, som förvisso var sociala men inte på samma sätt som siameser är.

Den gamla typen gillar jag på grund av deras mer subtilt säregna utseende i jämförelse med den modernare sorten. Jag föredrar helt enkelt den traditionella mer ur ett rent estetiskt perspektiv.

Nayak
2009-02-13 20:24
#8

Jaha, på så vis Skrattande!

Det är nog bara en vanesak att gå över från vanlig katt till den "moderna siameslooken". Du kanske kan försöka vänja dig med att titta på bilder en stund varje dag och på så sätt bli van vid stooooora fladderöron och rak profilSkrattande

Personligheten är fantastisk hur som helst.

Rovardotters
2009-02-13 20:33
#9

Det finns uppfödare som inte lyckas göra dem så moderna, kolla runt lite på olika hemsidor. Om ungarna har runda huvuden med öronen rakt upp, runda ögon och ser allmänt runda ut ja då blir de rätt traditionella i looken också som vuxna. Temperamentet är inte beroende av utseendet, de är mestadels väldigt trevliga, alla siameser, särskilt om de föds upp i trevliga hem där folk är hemma ofta och pysslar med dem.

pishi
2009-02-13 20:36
#10

Tack för det ytterst pedagogiska tipset. Skrattande Jag kan slå två flugor i en smäll och titta på bilden i samband med att jag kollar på filmer om varför det är så gott med broccoli. Flört

GunD66
2010-04-11 00:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

För  ca:5 år sedan köpte jag en siameshona av en "äldre modell". Nu har vi hennes dotter som avelshona. Till den kullen vi har nu valde jag en stor fertil hane som inte är så typad. Jag funderar så smått på att köpa in en traditionell siameshane från något annat land men har inte kommit så långt än.

Djärf`s

Corydoras
2010-04-11 23:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Just ni finns det tre brunmaskade siameshanar till salu i Umeå. Jag har själv pappan till kattungarna och en unge efter honom (men från en annan hona).
Kattungarna är inte särskilt typade och heller inte avlade för att vara "showkatter", utan istället trevliga och friska siameser. Jag bor nu i Finland och denna kull är den enda i Sverige efter min hane (han är i sin tur född hos en välkänd och mycket kunnig uppfödare av siameser med endast siameser i stamtavlan, är du intresserad av det traditionella så kanske siameser med endast siameser i stamtavlan är något för dig. De har ganska ofta en mer "traditionell look")

Honkattägaren är en nära vän till mig och jag vet att hon har friska och trevliga katter. Hon avlar inte efter extrem typ, andra kriterier är viktiga för henne som bra ögonfärg/pälsfärg och kontraster. Mamman till kullen "Evita" och min "Milo" tyckte mycket om varandra långt innan kattungarna föddes så man kan säga att kattungarna är riktiga kärleksbarn dessutom.

Bifogar bild på pappa Milo och hans son som bor hemma hos oss och på Evita i Umeå.

Lite kul och veta är kanske att båda föräldrarna till kullen mycket gärna apporterar! Borde vara stor chans att ungarna ärver den förmågan (halvbror Kauko här hemma är 4 mån och apporterar mycket bra)

Länk till uppfödaren: www.battlecats.se

 Pappa Milo, 1år.

Kauko, Milos son, 3,5 mån

Modern till kullen i Umeå, Evita, 1,5år.

Annons:
Upp till toppen
Annons: