Annons:
Etikettfoder
Läst 13923 ggr
hecajon
2009-03-13 16:16

Tips om bra matta framför kattlådan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill bara tipsa om en matta som fungerar väldigt bra att ha framför kattlådan för att förhindra att all kattsand sprids vidare i hemmet, den är även väldigt lätt att tvätta när så behövs (tål tvättmaskin), sanden hamnar under den så då är det lätt att sopa ihop för att lägga tillbaka den också. Jag har testat många olika typer av mattor som sanduppfångare men denna har fungerat bäst hittills.

Det är köpt på en golv/mattbutik och finns på metervara i olika färger, är till för våtutrymmen så man kan använda överskottsbiten till annat också, mjuk och skön att stå på i duschen för en själv tex

Annons:
Lindus72
2009-03-13 17:28
#1

Jättebra med tips från andra, vi har nog samma problem med den sk skvättande sanden överallt…….Skrattande

Mvh Linda

Bokskogens
2009-03-13 18:03
#2

Kanon tips! Funderar alltid på vad man ska lägga framför lådan som fångar upp mest sand.
Detta måste jag testa!

Nayak
2009-03-13 22:09
#3

Jag ska också prova med dörrmatta vid lådentrén. Jag har en som ställer sig och skottar ur en hel hög med sand innan han hoppar i lådan. Sen springer han i full fart ut ur den också Skrattande

Att lägga pellets ovanpå funkar ju mot "springa fort", men inte när han ska skotta. Men då kan man nog ha ett sånt där plastskydd man har under diskmaskinen.

Jag drömmer om ett sandfritt badrum Oskyldig

hecajon
2009-03-13 22:14
#4

#3 Dröm vidareSkrattande kan det ens existera? Man får bara försöka göra det bästa av faktumet så länge.

Nayak
2009-03-13 22:19
#5

En låda med riktigt höga kanter kanske skulle hjälpa Obestämd

Beige
2009-03-13 22:20
#6

Den mattan ska jag också testa för jag blir galen på all kattsand som letar sig in i alla skrymslen och vrår. 

Jag drömmer också om ett sandfritt badrum, och en sandfri säng.

Annons:
HasseH
2009-03-13 22:22
#7

Jag har en bilmatta från OK eller nåt, det fungerar rätt bra tycker jag. Men tackar för tipset, det verkar smart!

hecajon
2009-03-13 22:23
#8

OBS! Lite sand följer fortfarande med en bit, men betydligt mindre än förrSkrattande

hecajon
2009-03-14 04:22
#9

#5 Liljekatten har tipsat om den lösningen också, tror det skulle fungera väldigt bra, vet bara inte måtten på hennes typ av lådor. Jag har endast plats för en låda så den måste vara lång, bred, hög och med hjul samtidigt i såfall (Oj, vilka krav man ställerSkrattande)

Bokskogens
2009-03-14 09:08
#10

Jag provade att göra en egen PeeWee-låda för att slippa sand överallt. Fyllde med pellets och tyckte att det kommer bli suveränt!
Katterna tyckte inte likadant… Gloria protesterade vilt genom att kissa överallt förutom i lådan… Så jag fick stå ut med sand överallt. *ler*

Nayak
2009-03-14 11:33
#11

#9 Man får väl sätta in ett till badkar. Sen kan han ju skotta så mycket han vill, hehe. Sista utvägen - snart desperat Flört

hecajon
2009-03-14 13:09
#12

#11Skrattande

hecajon
2009-07-17 17:33
#13

Puffar upp tråden eftersom jag fortfarande är så nöjd med denna matta.

Men det vore roligt med ännu fler kluriga, smarta tips för att förhindra denna sand att hamna på alla ställen utom där den borde varaSkrattande

Annons:
alltidsiames
2009-07-17 18:23
#14

Jag tycker everclean ceder har blivit sämre. Den dammar extremt, luktar inte lika gott längre och nu har vi den överallt.

hecajon
2009-07-17 20:35
#15

#14 Håller med dig till fullo, alla Everclean dammar massor nu förtiden! Jag fick en förklaring av min Zooaffär att de har haft problem med tillverkningen men att det skulle bli bra nu!! Ha, inte en tillstymmelse mindre damm i mina ögon men de hade mage att minska förpackningen från 11,5kg till 10kg men fortfarande samma pris Förvånad 

Testade Katty ett tag igen, bra på många sätt men inte lika bra klumpbildande och när man har en fertil hona som jag har här hemma så luktar den illa också ganska fort.

Nu har jag sen i tisdags testat TIDY CAT´S (den röda) efter rekommendation, nu luktar det gott igen, dammar inte lika mycket som Everclean men super klumpbildande, tom sophinken(endast för kattsand) luktar gott, det gjorde den inte ens med Everclean!!!

EverClean 99,8%dammfri TIDYCAT´S 99,6% dammfriSkrattande

kalindas
2009-07-17 20:53
#16

#15
Testa CalleCat svensktillverkat och t.o.m jag som hatar den typen av sand tycker att den var bra.

/Elisa

Lejonhjarta
2009-07-17 23:19
#17

#5 och #9. Stämmer att Liljekatten tipsat om bajlåda. Såg dom när ja var nere å parade Blåsan. Åkte direkt och handlade. Speciellt Blåsan och kattungarna älskar dom. Man kan gräva å fara runt hur mkt som helst utan att d syns på utsidan. Kanon!! Har en m värmepellets å en med finkornig klumpbildande kattsand. Köpta på IKEA och heter SAMLA. Finns i massa olika storlekar. Katterna är mest nöjd m 79*57*42 på 130 liter. Är m hjul så d e lättflyttat. 149:- Mkt värda sina pengar!!! Ett klart mkt renare badrumsgolv!Skrattande

hecajon
2009-07-17 23:57
#18

#17 Tack för tipset

marinaw
2009-07-18 01:25
#19

Jag använder Golden Grey och är supernöjd. Absoluta favoritsanden hemma hos mig.

Jag köpte en låda som man ska ha akvariegrus i för att slippa använda sand överhuvud taget. Tjena, vad den var populär då. Not! Men jag lät den lådan stå på nedervåningen och den riktiga, med sand, på övervåningen. Och det är faktiskt katter som kissar i gruslådan. Men det är tyvärr inget jag rekommenderar, tyvärr. Kiss är helt OK - bara att skölhja ur lådan. Men lösa magar är inte roliga att ta hand om.

Golden Grey kan vara svår att få tag i. Jag beställer en pall i taget via mitt företag till ett gäng i Västerås. Funkar kanon och vi har alltid sand hemma. Kontakta mig privat för mer information.

Liljekatten
2009-07-18 19:04
#20

#17 Ja, jag och katterna älskar dessa lådor. Vi har, precis som Lejonhjärta, två lådor. En med Pussy kompaktsand och en med eldningspellets. De är stora och rejäla så katterna får bra med plats att göra vad de ska. Först trodde jag att lådan skulle vara för hög för dem, men de hoppar i utan problem. När vi har kattungar så har jag en liten pall framför, men oftast använder de inte den utan kastar sig upp på kanten och häver sig över den ner i lådan. Det ser lite kul ut.

Bild på lådan.

Annons:
alltidsiames
2009-07-18 19:24
#21

Man märker att affärerna tar in fler märken nu, det verkar vara stor förvirring på marknaden. Förr fanns det typ tre märken i livsmedelsaffärerna. Nu har de säkert 6-8 olika.

Anki-Egerbrandt
2009-10-04 19:03
#22

JAG HAR ETT SANDFRITT BADRUM!!! Skrattande

Har haft samma problem som alla andra, med kattsand ööööverallt! Men en dag när jag skulle köpa en ny badrumsmatta så köpte jag en billig RYA-matta på ÖoB. FYNKAR PERFEKT!!!

Inte ett sandkorn så långt ögat kan se, ingen sand under fötterna och bara att dammsuga mattan för att få bort sanden!

Det är mitt bästa tips iaf! Flört

(min matta täcker större delen av golvet i badrummet)

rahl
2014-03-09 07:53
#23

Hej! Vad heter en sådan matta? försöker hitta men hittar ingenstans på nätet :(

alltidsiames
2014-03-09 10:29
#24

Clas Olsson har också stora plastlådor som funkar ifall man har långt till IKEA…

Liljekatten
2014-03-20 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag har köpt två ganska "långhåriga" badrumsmattor på Ikea som jag har utanför lådan. Funkar riktigt bra då sanden fastnar i mattan. Bara att skaka ibland och väldigt lätta att tvätta. Finns i flera färger också.

De heter Toftbo och kostar 69:-

alltidsiames
2014-05-17 11:28
#26

Den där är också underbar att vika och ha i transportbur eller lägga i kökssoffan. Mina katter älskar att ligga på den.

Attacks
2014-05-18 05:24
#27

De teppene fra IKEA er også brukt her til alt mulig. Dem er kjempefine og har så mange fine farger i tillegg.

Hvis vi har sand/perler i en toa, så er også denne veldig bra :-)

http://animail.no/kattsandsmatta-fyrkantig-60x40-cm.html

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: