Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4584 ggr
kalindas
4/23/09, 10:19 AM

Hepatic Amyloidosis

Denna sjukdom läser jag om på var och varannan mejlinglista. Dock har jag bara hört om en katt som drabbats.
Den katten var en såkallad "ren" Siames och borde rent logiskt vara skonad från sjukdomen.
Hur vanlig är den egentligen i Sverige?
Kanske har katter dött av den i åratal, bara att det är väldigt tyst om just diagnosen?
Tycker själv att det är en såpass allvarlig sjukdom att vi bör vara uppmärksamma på att den finns!

Hepatic  Amyloidosis

/Elisa

Annons:
Rovardotters
4/23/09, 11:20 AM
#1

Jag har hört talas om två fall totalt, ett som framkom i vår enkätundersökning och ett fall senare. Men det kan säkert finnas fler fall. Det vore intressant att veta mer om hur man upptäcker sjukdomen, om det är någon som vill berätta här eller i Café Siam.

yahtzeecats
5/3/09, 12:28 PM
#2

För några år sedan var det en uppfödare som hävdade att hennes katter gått bort i njursvikt orsakade av amyloidosis. Dock visade det sig att någon obduktion inte hade gjorts… men det var 'rimligt' att tro att det var amyloidosis. Amyloidosis drabbar mkt unga katter, Kategori IV-katter som får njursvikt i Sverige är i regel 5-8 år.

Obduktioner på siameser som dör i njursvikt visar 'njurinflammation', 'njurbäckeninflammation' - inga andra sjukliga förändringar. Amyloidosis som drabbar njurarna således inte konstaterat i Sverige vad jag vet. Amyloidosis på lever vet jag inget om.

Sant är att Kategori IV-raserna av någon anledning har känsliga njurar. Man ser det i många olika linjer. Njurarna tar på en del katter 'slut' alltför tidigt, dessa problem uppträder från ca 5 års ålder om katterna drabbas - man kan göra enkelt blodprov på sin katt vid 5-6 års ålder för att se värdena. Katter som inte har några avvikande värden i denna ålder brukar i regel klara sig fint upp i höga år. Det går INTE att ultraljuda då 'förslitning' av njurarna av denna typ i regel inte syns på ultraljud…uppfödare som säger att de ultraljudat sina 3-åriga siameser har således ingen koll på huruvida dessa katter löper risk att få för tidigt utslitna njurar.

Vad som påverkar njurarna så att de slits är oklart men kan vara urinvägsinfektioner, tandproblem, foder, ämnen i vaccinationer, ökad ämnesomsättning/belastning på njurarna pga dräktighet … troligen ofta en kombination av allt detta. Artiklar om siamesens historia visar att detta nog är ett problem som varit känt tidigare. Njurarna är kattens 'svaga punkt' och i större grad hos Kategori IV än andra raser. Uppfödare av kat IV i England säger: antingen 'får de detta' (dvs njursvikt när de är 5-6 år gamla) eller inte. Men det är inget man helst pratar om. Suck. Ev nedärvning också oklar - kan hoppa ett antal generationer.

Bra artikel om njurbäckeninflammation på katt (tydligen också förekommande inom fler raser än kat IV):

http://www.ryssfolket.se/bp/Nummer%20108/Njurbacken.htm

yahtzeecats
5/3/09, 12:36 PM
#3

Kalindas, varför skulle en katt vara förskonad från amyloidosis om den är från rena siameslinjer? Är amyloidosis bundet till någon inparning för att få fram nyare varianter?

kalindas
5/3/09, 12:47 PM
#4

#3
Den uppfödaren jag pratade med och som fått detta på sin katt. Födde upp "rena" SIA.
Det var h*n som sa till mig att h*n innan inte trodde att just de SIA inte kunde få detta. Orsaken var att det är en vanlig sjukdom på ABY. ABY finns inparat på OSH men borde inte finnas bakom de renavlade katterna.
Så det är inte mitt citat utan något jag hört.

Själv kan jag inget om sjukdomen, men läser och hör om den på var och varannan mejlinglista. Tycker därför det är konstigt att det aldrig pratas om den.

/Elisa

Nonimonos
5/3/09, 1:07 PM
#5

Rena siameser är absolut inte förskonade från detta. Detta är en myt som vissa siamesuppfödare har levt på ett tag.

yahtzeecats
5/3/09, 1:10 PM
#6

#5 Från 'detta', du menar från hepatic amyloidosis? Genen kommer från fler håll än från ABY då? Tar tacksamt emot länk du har till mer info om nedärvningen.

Har bara hört en enda uppfödare i Sverige oroa sig för att katterna hade drabbats av amyloidosis och det gällde 'rena siameser'. Jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning, eftersom amyloidosis knappt diskuteras alls i Sverige i kat IV -världen.

Annons:
[figgelina64]1
7/1/13, 10:37 PM
#7

Plockar fram denna tråd då den är lite aktuell Cecilia 😉

SE*Wishetens
7/3/13, 10:11 PM
#8

Tack! Det har ju gått några år sedan 2009, så det var därför jag skrev en ny tråd. Att katter har drabbats av njurproblem, amyloidosis eller ej, känner jag till - men att diagnosen verkligen konstaterats via obduktion har jag inte hört lika mkt om, bara att det varit troliga eller möjliga fall. Vore intressant att höra mer om detta.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Upp till toppen
Annons: