Annons:
Etiketthälsa
Läst 5873 ggr
Mikaelan
2009-05-05 10:35

Kattunge lös i magen

Hon är 6 månader, så inte jätteliten. Hon fick smaka tonfisk av mig igår, misstänker att det var oljan som satte fart på magen. Hon har bajsat 4 gånger på ett dygn nu. :( Verkar vara pigg och glad och är inte uttorkad i allafall. Men som kattmamma blir man ju ändå överorolig och får ångest…Vaaaarför gav jag henne maten.  

Ska jag göra någonting/ge specialkost? Kokt torsk? Eller bara låta henne fortsätta med sitt torrfoder som vanligt? Försökte ge ris och morotspure igår som jag läst är bra med det tyckte hon var jättetråkigt och ville bara slicka på några riskorn. Hur lång tid brukar en lös mage hålla i sig?

Annons:
kalindas
2009-05-05 11:06
#1

Det är säkert tonfisken som är boven. Börja inte byta för mycket foder för då hamnar du i en ond spiral. Har gjort detta och det är ett helsike innan de blir bra i magen sen.
Låt henne behålla det foder hon äter nu om hon tål det normalt. Ev. kan du låta henne fasta (noga att hon dricker) ett eller två dygn.
Åk till apoteket ok köp Diarsanyl, brukar funka väldigt bra när det är lösa magar pga fel mat. Ge henne detta i en vecka.
Skulle det inte hjälpa men hon fortfarande är pigg och frisk, så kan du antingen ge lammfärs med mosad kokt potatis. Kan hjälpa bra det också.
Men mitt tips är. Mår hon bra. Ha is i magen och ge Diarsanyl.

En varning!
Köp inte Hills i/d veterinärfoder för känsliga magar! På alla mina katter har det fodret gjort magen sämre!
Finns 2 Hillsfoder som kan hjäpa och det är Hills d/d eller w/d.
Men som sagt byt inte foder så länge hon är pigg och mår bra!

/Elisa

Rovardotters
2009-05-05 11:53
#2

Du kan också ge henne probiotika, antingen Trevis som man köper på apoteket eller Lactiplus som man köper på hälsokost. Det finns också probiotika att få tag på hos veterinärer av olika märken men då brukar de kosta mer, går lika bra med probiotika för människa, diarsanyl är bra i kombination med probiotika. Men jag säger som ovanstående, laborera inte för mycket med maten för ett enstaka tillfälle av lös mage. Annars är rå lammfärs milt och fint om du behöver dietmat, överhuvud taget är rått kött bra för alla katter när som helst.

Mikaelan
2009-05-05 14:20
#3

Tack så mycket båda två för bra tips! Ska försöka avvakta lite. Hon verkar hungrig i allafall…tiggde när jag åt lunch och gick motvillig och nöjde sig med torrfodret. Hoppas att det vänder nu. Ska köpa på mig diarsanyl och lactiplus så jag har i allafall. Nu har hon inte varit lös sen tidigt imorse. Håll tummarna.

Labolinas
2009-05-05 15:24
#4

Jag brukar köra med Prokolin då denna är en kombination av Zolac och Diarsanyl. Prokolinen i kombination med deras vanliga torrfoder samt koktfisk och lite morottspure brukar fixa magen på någon dag.

Hanne86
2009-05-05 16:04
#5

Det som funker supert hos oss når sånt skjer, er helt normalt Naturell Yoghurt, det stabiliserer magen nesten med en gang og de blir helt fine til dagen etterpå. Kan gjerne gi henne litt dagen etterpå. Det funker helt utrolig bra :)
Funker også godt med Zoolac som nr #4 sier :)

Nayak
2009-05-05 16:05
#6

Tonfisk i olja är för människor. Om hon gillar tonfisk så köp den för katter istället så går det nog bättre.Skrattande

Annons:
Attacks
2009-05-05 17:41
#7

Mine reagerer om dem får for mye tunfisk.Smakebiter er det enste dem får om vi lager mat til oss selv med tunfisk.

Men ID  kan jo være bare du har hatt problemer med,Kalindas? Det sies jo å være et godt for. Jeg har katt som før fikk en del ID pga løs mage.Eneste den magen fungerte på.Men det er så styr å kjøpe dyrlegemat for meg,da ikke våre dyrleger fører det.Så det ble gradvis gått over til vanlig Hills,og nå tåler til og med magen bozitas bløtmat,og stekt kylling.

Youghurt naturell,kokt fisk,kokt kylling er ok for en dårlig mage. Også det lettsalta vannet fisk er kokt i kan hjelpe å binde væsken i kroppen. En skål med fiskevann og en med vanlig vann,så får katten i seg mye veske.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Labolinas
2009-05-05 19:19
#8

#6 Tonfisk för katt kan också göra dem dåliga i magen, har själv en katt som blev jätte dålig pga detta och vet flera katter som inte klara av det, visst kan du prova men vänta ett tag med detta så att inte kattens mage slår bakut.

kalindas
2009-05-05 19:28
#9

#0
Faran med att skriva på ett forum, att katten är lös i magen är att man får över 300 olika tips och förslag. Flört
Gå efter den eller det du tycker känns mest rätt och laborera inte med flera.
Tänk även på att vissa katter är överkänsliga mot fisk och man bör vara försiktig med att ge detta.

/Elisa

Fliris
2009-05-05 19:35
#10

Enig med #9 jeg fikk en voldsom magesjau på begge kattungene mine rundt 6mnd også og skulle ut og reise samme dagen så kattevakt fikk prøve seg på litt forskjellig. Jeg fikk så mange tips om kokt vit fisk at hun bestemte seg for å prøve det. Jeg kom tilbake noen dager etterpå og hannkatten min var ikke blitt bedre i det hele tatt. Det viste seg selvfølgelig at han er allergisk mot fisk og ellers ganske känslig (husker faktisk ikke hva det er på norsk lenger :P) i magen ellers. Hvorfor utfordre skjebnen? Jeg hadde hvertfall anbefalt å prøve med rått lammekjøtt for det passer tilogmed på de känsligere magene. Lykke til! Det er ikke noe hyggelig med katter som er dårlig i magen.

Attacks
2009-05-05 19:59
#11

Det jeg skrev er bare egene erfarenheter som fungerer på mine katter Flört

Der finnes også noe som heter diarsanyl og canicur. Noen har med hell også kunne bruke GEM i drikkevann.

Er det også en voksen katt det er snakk om,så kan det være godt for magen,uansett metode en velger etterpå,å faste et døgn,med kunn væske,så tarmen får tømt seg.

Vil det ikke hjelpe med noen form for skånemat,så er det lurt å få tatt en avføringsprøve,så man kan ev utelukke,eller se om katten trenger antibiotika for å bli  riktig behandlet,dersom det feks er parasitter eller sopp eller infeksjon i tarmen.

Men stor erfarenhet på dårlige mager har jeg ikke,for magene her i huset er stort sett tip top hele tiden,heldigvis,Magesjau er noe herk.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Rokkur
2009-05-08 14:13
#12

Har din katt blivt nåt bättre i magen?Glad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Mikaelan
2009-05-19 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

NUUU är hon äntligen bra i magen igen! Herregud. Efter en vecka så blev även hennes bror lös i magen, så det har varit diarre hit och dit ända sedan dess… Kanske inte var den där tonfisken ändå utan nån bacill? Kändes som de aldrig skulle bli bra igen. Var i kontakt med veterinär på telefon och de sa att jag kunde avvakta ett tag till och ge skonkost och diarsanyl så länge de åt och drack bra. I början gav jag fisk och lamm men sen när jag blev helt desperat gick jag över på I/d som fungerat väldigt bra. Först blev hon bra och så tillsist han. Nu håller jag på och slussar in det vanliga torrfodret igen. Det blir nog bra för dem..de har inte världens livfullaste päls direkt efter att ha gått på lågfett-diet i 1,5 vecka. Men de har varit glada och pigga hela tiden hur de nu lyckats med det. :) 

Tack igen för alla råd. Diarsanylen har funkat bra, i början tyckte de till och med att den var ganska god men mot slutet blev den en pina hehe.

På bilden ser ni hur trött Atlas är på att ha diarré!

Annons:
SacredSouls
2009-05-19 21:52
#14

Så bra det har løst seg Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: