Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 9874 ggr
Liljekatten
7/15/09, 8:22 PM

Vad har ni som bolåda?

Alltså till kattmamma med ungar.

Jag har en större transportbox som bolåda och har lossat skruvarna så att jag kan ta bort taket (den övre halvan alltså) och den vänder jag om 180 grader. Sen ställer jag undre delens öppning mot en vägg (eller tejpar igen den med en kartongbit) och då kan honan hoppa in genom den övre delens öppning och ingen kattunge kan komma ut. Lägger över en filt eller liknande så att det blir mörkt och ombonat där inne. Funkar toppenbra och är lätt att rengöra.

Vad har ni? Skriv och berätta och sätt gärna in en bild. Här kan vi uppfödare kanske få nya ideér. Glad

Annons:
Ratchaburi
7/15/09, 8:26 PM
#1

Hmm. Jag har byggt tre olika lådor med olika fina finesser på i plywood. Med tak som kan öppnas, väggar som kan fällas ner och liknande. Men katterna är inte ett dugg imponerade.

Hittar dom en kartong tar dom gärna den, eller i en garderob, eller varför inte mitt upp i klätterställningen?

Senaste gången drog hon med sig handdukar och annat skräp under soffbordet och tyckte att ungarna ville bo där.

Nej så här har alla plywood lådor åkt ut och nu mera har jag gett efter och låter dom ha sina ungar i en flyttkartong fran IKEA, det är det enda som duger enligt katterna.

Obestämd

hecajon
7/15/09, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är Majas fd bebislåda (Molly kullen):

Ibland duger den men inte alltidSkrattande

Moa ,kastrat systern, tog över den senast innan ens senaste kullen var föddSkrattande.

Lagom lång för att få ner en värmedyna och flyttbart litet tak

Hanne86
7/15/09, 8:29 PM
#3

Jeg bruker en Atlas 80 som bolåda.
Har sydd ett trekk i bomull (cotton) som jeg har over kassen slik at den er lunere for de små og moren. Fjerner den ene døra, og har også trekk over dør nr 2.

Enkel og utrolig grei og rengjør mellom hvert kull :)

Liljekatten
7/15/09, 8:40 PM
#4

#1 Det är ju ofta man hör att katten föredrar en vanlig kartong och det är ju inte fel. Blir den smutsig så är det ju lätt att bara skaffa en ny.

#2 Vad tjusig!!! Och så vackra Moa som passar så bra in. Glad

#3 Har själv funderat på en sån. Så bra med hög kant så ingen ramlar  ut.

Hanne86
7/15/09, 8:45 PM
#5

#4 Jepp det stemmer, slipper at de triller ut, hehe.
Samt den er så stor at det går an og ha dobbel kull i den, og om en ønsker kan en kjøpe en skillevegg og dele den på midten så slipper mødrene og dele beibiser :)

Mange muligheter jah :D

kalindas
7/15/09, 9:10 PM
#6

Har ingen vacker låda. Men Skatan är nöjd. Den ligger mellan sängen och ytterväggen.
Annars har jag haft en papplåda i en bebisresesäng. Sen när ungarna blir lite större så får de gå ut i hela sängen. Ska leta upp ett foto på detta.

/Elisa

Annons:
[lisme]
7/15/09, 10:32 PM
#7

Vi bruker et Altlas car 80 eller 100, alt etter som.

Bokskogens
7/15/09, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vi har en sån här:

http://www.katter.nu/mate/box.htm

Den tycker jag funkar fin fint! *ler*

tuska
7/15/09, 11:17 PM
#9

#8   En sån bo låda fixade min gubbe till den här kullen jag har nu, men den gillades inte av mammakatt, trångt blev det oxå när tre mammor skulle ligga där och ta hand om fem ungar.

Jag blev tvungen att ha en stor hundbädd då blev alla nöjda.

SacredSouls
7/15/09, 11:41 PM
#10

Vi bruker et stort hundebur. Pleier å legge et laken/dynetrekk over  toppen og bak slik at alle sider minus forsiden er dekt (slik at det blir mørkt og ikke trekk)

Når bebisene blir litt større så pleier vi å sette opp en treplate som stengsel foran døren slik at mamma pus kan gå ut og inn som hun vil,mens bebiser holder seg der inne.

Her ligger gjengen og venter på at Mus skulle få bebiser sist gang Skrattande

 

Litt dårlig bilde men her er det med pledd rundt og platen satt opp.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
7/16/09, 1:17 AM
#11

Tack Liljekatten! Mkt bra så man får lite tips. Ibland är det ju dom billigaste å lättaste som blir mest uppskattat!

Zandrinos
7/16/09, 2:01 PM
#12

Vi har en dator-kartong, som vi har skurit till, kraftig och hållbar.

Man kan även köpa en flyttkartong, som man skär till, så får man tak och önskvärd öppning.

alltidsiames
7/16/09, 4:31 PM
#13

Jag tror att jag ska ta ner hundburen från vinden och testa som Line har visat. Om inte det duger blir det transportburen. Hon går runt och spanar i alla garderober (inte Line, min katt Feng!) så nåt rör det väl sig i hennes tankar. Brukar de börja bädda dagarna innan förlossningen?

Annons:
SacredSouls
7/16/09, 5:49 PM
#14

Skrattande Haha nei det er bra det ikke er meg som går å spaner.

Ja absolutt bädda. Men her har de også noen ganger begynt veldig tidlig med dette å spane i garderober etc.Så et sikrere tegn her har vært at de har begynt å leke veldig mamma for en av de andre(1-2 dager før)

Sist gang så stemte fingertupp regelen på Messi. To fingerbredder -2 dager igjen,en fingerbredde -1 dag. En halv fingerbredde så kom de samme dagenGlad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Hanne86
7/16/09, 7:49 PM
#15

#14 Oooh hørtes interessant ut, hva er egentlig fingertupp regelen?

Vet jo at jentene f.eks blir iskalde på ørene når det er 24 timer eller mindre igjen.
Hadde jo vært greit og visst om andre enn den bare ;)

SacredSouls
7/16/09, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Jo man sier så at når magen ramler ned og man får alt i fra tre til en finger mellom "slutten" på magen og åpningen at det er så mange dager igjen til fødsel som man får plassert fingre.

Her kommer et dårlig bilde med pil på Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

acas
7/17/09, 12:40 AM
#17

Jag köpte en tygtransportlåda som var ganska stor på RUSTA för några år sedan och vet att de fortfarande finns att köpa för ca 200:- Shnüg heter den.

Den har en öppning upptill med en dragkedja som man kan ha öppen när de är små och inte ska ramla ur. Sen finns det en öppning i framkant med dragkedja och kardborre som man kan ha när de blir lite äldre och rumlar runt ut och in själva. Alla min katter som haft kattungar har gillat den. Sen har jag täckt den med en fleece för att det inte ska dra på de små!

"Ugglan" som ligger på buren är Cornish RexKattungen Penny som verkar bli en mycket bra mammai framatiden…

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

 

Liljekatten
9/13/11, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag har köpt en ny bolåda idag. Tycker att jag gjorde ett riktigt fynd! En Altasbur blev det. Hittade en begagnad på Blocket. Den är som ny i skicket och kostade 1500kr som ny och jag fick den för 400kr! Skrattande

Katterna här hemma var ju inte sena att inspektera den.

Den kommer att bli toppen till nästa kull!

Attacks
9/13/11, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jeg har også det Altas Car buret, str 100. Det er supert,for det kan alltids rengjøres skikkelig om det  behøves. Men det er ikke alle som liker den kassen.

Jeg har også en veldig enkelt laget trekasse som er beiset så den er enkel å vaske ut av. Den har jeg hatt flest kull i. Som sagt en kvadratisk fødekasse med avtagbart tak og en inngang i ene enden. Har ikke bilde av den akkurat her og nå. Kjedelig å se på,men kattene elsker den.

Jeg har også et stort stoff bur,men det er bare brukt 1 gang som fødekasse. Mer i nødstilfelle. Damene fant ut etter 1 dag at dem kunne bo i en og samme,selv om det det ble trangt Skrattande

Min aller nyeste er bare helt super duper. Den fikk jeg fra Holland for få uker siden. Den er foreløpig Rufus sin kosehule. Den kan åpnes i taket,eller brettes ned forran,faktisk på 3 ulike måter. Så har den utgang også fra en av sidene med katteungetrappegang hvis en ønsker,ellers settes bare et pleksi glass over de utgangene man ikke vil ha i bruk.

Den vil tas i bruk  løpet av høsten håper jeg Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

amandahurtigh
9/13/11, 3:17 PM
#20

Vi hade alltid en hundbur som vi gjorde mysig. Det har fungerat perfekt! Skrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Annons:
[figgelina64]
9/13/11, 6:49 PM
#21

Jag har en större hundtransportbur i canvas, men Melli har en undergarderob med en halv övre lucka som hon går igenom (bestämde själv och så fick det bli)

Köpte en "resebarnsäng" som dem fick vara i från 3 veckor då jag har min Jack Russeltik Kajsa. När jag märkte att den blev för trång var det Canvasburen och nätdörrar i köket som gällde…

När kattungarna blev ngr veckor äldre började dem få komma ut i lägenheten då hade dem via nätdörren bekantat sig med kajsa, var allt lite orolig för om hon skulle göra dem illa, men det har fungerat braGlad

Broddans
9/13/11, 10:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Denna har Wednesday haft sina båda kullar i, man ser inte så mycket med det är en transportbur för hundar som är inredd med filt så de ej kan fastna i gallret. Nackdelen är väl att det är lite låga kanter. Men de lär sig gå snabbt ;)

Liljekatten
1/11/13, 8:07 PM
#23

Puttar upp tråden på begäran.

kalindas
1/11/13, 8:31 PM
#24

Satt just och funderade på vad det var för småkakor på tre veckor som du hade hemma. Flört

/Elisa

Lillatassen
1/11/13, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#19 Åh en sån hade ju vart drömmen, otroligt vacker!!

Jag brukar använda en kartong som vi fixar iordning till lagom bra mått, men denna gången blev det så akut att åka in på kejsarsnittet att jag inte hann planera så mycket, så fick bli utställnings-igloon som köptes på Ö&B, funkar fint - speciellt eftersom mammakatt är liten och bara fick en bebis :)

Lejdet
1/12/13, 11:19 AM
#26

Jag använder an av Jysk/Rustas plastbackar med lock på. Hög modell ca 55 x 70 x 50. Sen har jag sågat upp en öppning för mamman på framsidan och filat de vassa kanterna som blir när man sågar i plast. Lätt att rengöra och återanvända!

Upp till toppen
Annons: