Annons:
Etikettavel
Läst 9220 ggr
marieirene
2009-10-30 14:49

Slemsug

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har inhandlat mej en slemsug… Tittar på och undrar : Ok nu har jag en slemsug.. så bra Glad. Men hur använder man den?? Förvånad Vilken ände ska användas på kattungen och vilken ska jag suga i??  Har mailat efter bruksanvisning som skulle varit med så den kanske kommer..  Men tänkte höra om det kanske finns någon här som har stenkoll på det här med slemsug..  Tackar & bockar på förhand.

Annons:
batcat
2009-10-30 14:58
#1

Om den fungerar som en näsfrida (till bebisar http://www.nasalprodukter.se/) så ska du suga i den gröna. Men näsfridan är konisk på den tjocka tuben, jag ser inte riktigt ifall din är det. På näsfridan har man ett filter också, för att sugeffekten inte ska bli så stor.

Jag vet inte om detta hjälpte dig?

marieirene
2009-10-30 15:43
#2

Tack, tack, Då är det den gröna jag ska suga i.

hoffens
2009-10-30 16:47
#3

Har en, men tycker det är svårt att ensam klara avdet. Jag slungar mina kattungar.

hecajon
2009-10-30 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

När jag var hos veterinären och hjälpte till under ett kejsarsnitt så hade hon en enkel engångs plastpipett (se bilden) som fungerade jättebra för lite vätska i nosen. Jag tog med mig den hem, kokade den och använt den vid senaste kullen med bra resultat. Vätska följer med när man tryckt ihop den först, vaccum, för att sen släppa ihoptryckningen och spetsen mot en av nosborrarna(heter det så på en kattSkrattande), men vi börjar alltid med att slungat dem med ett fast grepp om hela nacke, huvud och kropp som #3 och det gjorde de hos veterinären till att börja med också.

Bokskogens
2009-10-30 18:18
#5

Slungar mina små med men en sån pipett såg ju faktiskt smidigt ut.

marieirene
2009-10-30 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja den såg ju händig ut :) Slungar ni alltid era kattungar?

Har fått instruktionen nu oxå :)

SLEMSUG

Arbetsgång: För försiktigt ned den rörliga slangen (b) i svalget eller genom näsborren på valpen eller kattungen. Sug därefter in genom det färgade munstycket(c). Slemmet dras på detta sätt upp i behållaren där det samlas (a)

OBS! Var noga med att inte föra in slangen för långt ned i svalget på valpen eller kattungen. Sug försiktigt eftersom att du annars riskerar att suga luft ur valparnas eller kattungarnas lungor!

Behållaren och slangarna kan du spola rena med varmt vatten (inte kokhett) efter användningen.. Det är klokt att använda en ny slemsug till varje ny kull; materialet är inte värmebeständigt och kan efter några gångers användning och rengörning ändra form något.

Annons:
hecajon
2009-10-30 18:41
#7

#6 Ja vi har alltid slungat dem, när jag såg hur veterinären gjorde så var vårat sätt hemma betydligt försiktigare, tydligen klarar de mycket mer om man gör på rätt sätt!

Vi har aldrig stoppat ner något i svalget på våra nyfödda, låter lite läskigt med denna "apparat" att man kan suga luft ur deras lungorFörvånad Man vill ju bara ha bort vätska som förmodan kunde komma ner i lungorna.

HasseH
2009-10-30 20:43
#8

VA! Vaddå slunga??? Förvånad vad innebär det?

Nilla
2009-10-30 21:02
#9

Jag slungar också mina ungar. Det funkar jättebra. Skulle inte våga mig på slemsug.

Slungning: jag lägger kattungen i en handuk i kupade händer. Är noga med att stödja huvud, nacke och rygg som på en nyfödd bebis. För upp händerna ovanför huvudet med raka armar, för hastigt ner mot magen/knäna och stanna med ett knyck. Knycket får ut eventuell vätska ur andningsvägarna och lunginflammation kan undvikas.

En del tycker att slungning är brutalt och slungar inte sina ungar. Det är upp till var och en. Själv skulle jag inte våga, att inte slunga.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

hecajon
2009-10-30 21:12
#10

#8 Inte så allvarligt som det låter, man håller den nyfödda bebisen med ett stadigt tag om hela kroppen på rygg och gör en snabb neråtrörelse, då brukar ev slem komma upp och slipper hamna i lungorna. Inget svingande av katter i svansen utan kontroll

Glad Nilla hann förklara så mycket bättre samtidigt som mig, tack!

kattkompaniets
2009-10-31 10:30
#11

Tycker det är svårt att slunga så man värkligen fixxerat ungen  i mellan händerna annars kan man ju bryta nacken av den.

Sugen är enkel och efektiv att använda. Det är en stor hjälp.

marieirene
2009-10-31 11:16
#12

Tack allaGlad Lite olik bud.. Jag ska på pälsvårdskurs med Eva Porat i dag och ska ta med min slemsug och fråga där oxå. Det kommer att vara x-antal uppfödare…Skrattande

marieirene
2009-11-01 11:34
#13

Hej hoppGlad, De va inspirerande att va på kurs igår Glad.  Både på det ena och andra viset.

Frågade runt lite och summa sumarum..

De flesta använder inte slemsug pga att de anser att den inte hjälper när de gäller iaf.

Någon slungar bara vid behov men de flesta gör det alltid.

Ett litet tipps som ni kanske redan har koll på men ändå värt att nämna var att: Ta ett papper som räcker över kattungens huvud när du slungar kattungen så ser du om och hur mkt som kommit ut.Glad

Så snart ska vi slunga kattungar… dag 63 i dag…

Annons:
alltidsiames
2009-11-01 15:04
#14

Jag övade hemma på att slunga med fjärrkontrollen innan det var dags :-)

marieirene
2009-11-01 20:02
#15

#14 Bra idé, Ska försöka öva in den rätta knycken med fjärrisen.Glad

Wikrita
2009-11-02 00:49
#16

På norsk kaller vi det slynge, det dee på svensk kaller slunge. Ulempen med å gjøre det på nyfødte kull, er at man kan gi ungen hjerneskade.

Nilla
2009-11-02 08:45
#17

#16 Ja, där har du allt en poäng, även om mina tre kullar inte fått hjärnskador av min slungning. Wikrita, använder du dig av slemsug, jag tar för givet att du inte slungar?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kattguld
2009-11-02 12:42
#18

Jag är så oteknisk, så jag är rädd försöka med den där slemsugen. Har däremot slungat två kattungar.

Den ene för att han verkade slö efter födseln, när jag slungat honom fick han upp slem och blev genast rask och matsökande som sina syskon.

Den andra ungen jag försökte med visade inga livstecken alls, slungningen och massage och till slut också växelbad hjälpte inte heller.

marieirene
2009-11-02 13:16
#19

Enligt boken Praktsk guide för kattuppfödning står det att när det gäller människor har man slutat slunga pga det ibland uppvisats symtom på mikroblödningar i hjärnan. Inom vetrinärmedicin för katter har syndromet dock aldrig undersökts…

De anser att om inte sugblåsa eller slemsug (som är bättre enligt dom) räcker till och det verkar mkt tätt kan man slunga försiktigt.

Av ngr uppfödare som gjort kjejsarsnitt och sett vetrinären slunga har jag hört att vet slungar mkt hårdare än vad de gör själva…

kattguld
2009-11-02 17:42
#20

Jag har gått på "magkänslan" när jag enbart slungat den enda kattunge som verkade slö, och ett försök att återuppliva en dödfödd unge.

Googlade och fann nu ett färskt arbete från SLU. Där man bestämt avråder från rutinmässig slungning av kattungar. Pga risken för hjärn- och whiplashskador. (I detta refererades till ett par verk på engelska, jag ska söka vidare och försöka hitta mer, det mesta finns ju bevars på nätet numera… Om man bara hittar i mängden).

I den där SLU rapporten stod en hel del annat intressant om dräktighet och förlossning också. Här är länken:

http://stud.epsilon.slu.se/193/1/wester_s_090527.pdf

Annons:
kattguld
2009-11-02 18:42
#21

Googlade mera:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B8JGR-4WFJJC8-9&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_do

Grovt sammanfattat är ovanstående en fallbeskrivning av en hundförlossning. En av valparna slungades, av erfaren personal påpekades det (vi får alltså förmoda att slungningen utfördes på korrekt sätt), pga att den inte andades bra och också att valpen hade onormalt långsam hjärtrytm. Valpen krampade svårt, och man beslöt ändå till slut att avliva den. Valpen obducerades, och man hittade då blödningar i både hjärna och flera livsviktiga inre organ. Typ shaken-baby-syndrom.

Förlossningen hade varit svår och långdragen och den här valpen var illa däran redan från början. Då försöker man väl allt man kan ta till.

Men jag blir fundersam att så många uppfödare väljer att slunga kattungar som är pigga och livaktiga efter födseln. Själv kommer jag fortsätta att bara slunga ungar som visar tecken på att ha problem med andningen.

Någonstans, för en tid sedan, när jag försökte hitta info om EP-anfall hos katt, stötte jag på påståendet att raskatter oftare var drabbade än "husisar".

Finns ju flera tänkbara skäl (om det nu verkligen är så att raskatter är mer drabbade)…

Inavel? Tja, om man VET att problemet dykt upp hos släktingar så…

Det kan ju helt enkelt vara så att många huskatter inte är försäkrade, man söker därför inte veterinärvård för den stackars katten, utan låter den leva med problemet eller avlivar och skaffar ny gratiskatt i stället. Alltså har de katterna inte hamnat i statistiken.

Men tänk ändå - om någon del av detta skulle kunna bero - till del i alla fall - på att vi uppfödare i ren välvilja och överdrivet nit gör något vi borde vara återhållsamma med och bara använda när det verkligen måste till?

Jag förstår om många kan bli upprörda över det jag skrivit här.

Men alla "sanningar" står sig inte för evigt. Ta neurosedynskandalen till exempel. Min egen svärmor blev ordinerad sådana tabletter när hon väntade sitt första barn. Mot morronillamåendet. Hon tog EN sådan tablett, och sedan sade hennes magkänsla till henne att det kanske ändå var bättre att må illa än att stoppa i sig de där tabletterna…

marieirene
2009-11-02 19:12
#22

Ja vad ska man säga, det är lätt att man känner sej aningens förvirrad….Förvånad Åsikter går isär om vad som är bäst. Och det är väl där den personliga erfarhenheten kommer in.

[lisme]
2009-11-02 19:18
#23

Vi har prøvd både å slynge og å bruke slimsug, men det aller beste er å bruke hunden Cool Ellie vet akkurat hvordan hun skal behandle en nyfødt kattunge og hun fikk liv i Dr. Meow som kom livløs ut i verden.

Nilla
2009-11-02 21:26
#24

Den information jag har fått av erfarna uppfödare, är att slunga samtliga ungar för att undvika eventuell lunginflammation. Men de rön du kommer med, Kattguld, gör mig tveksam. Jag har inte hunnit läsa, men det låter hemskt. Rynkar på näsan

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Felicula
2009-11-02 22:07
#25

Nu blev jag sådär barnsligt off topic, men varje gång jag läser rubriken till den här tråden läser jag "Siamessug" och tänkter att, jo, jag vill också ha fler siameser. Och sen inser jag vad det står :P

BareEssentials
2009-11-06 22:07
#26

Jag använder slemsug och har så gjort på alla mina kullar och skulle aldrig vara utan en vid förlossning

Sandyhamsan
2012-09-24 20:51
#27

Vart är den inköpt? Maila gärna mig, hammarsandra@hotmail.com

MVH Sandra

Annons:
kalindas
2012-09-24 21:12
#28

Här finns slemsug att köpa plus lite annat bra som nappflaska.

http://www.tassalogen.com/shop/index.php

/Elisa

BareEssentials
2012-09-24 22:53
#29

Det var bra dyrt för en slemsug som du bara kan använda en gång.. Jag betalar 50 kr på Djursjukhuset.

siamlove
2012-09-25 21:30
#30

Gang på gang viser det seg att naturen er vis.Jeg tror att man skal være forsiktige med og gå for drastisk til verks.Under forløssninge tryks brystet ihop och evt vætska pressas ur ungen.

Under ett keisarsnitt får inte ungen detta-derav vetrinærens slunging?

Jag tror att under en normal forlossning kanske man skal lita på naturen?Glad

GunillaSverkersson
2012-09-26 14:00
#31

När jag var på föreläsning av vet, visade hon hur man kan slunga små kattungar.

Man lägger kattungen på rygg i sin handflata, kupar fingrarna runt huvudet och knackar sina knogar i ett bord, det blir en försiktig knackning (slungning). Detta hjälpte Bill i våran första kull, han andades inte alls. Detta är den enda kattungen vi har slungat, jag förstår inte varför man skulle slunga friska kattungar.

Är det inte så att den första som föds kan vara lite slöare ( i Våran sista kull var det så ) Eller om någon sitter lite fast och det tar lite längre tid. men då är det ju naturligt att den är lite slöare och vi har inte slungat utan bara hållt ett extra öga på dem i början.Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[lisme]
2012-09-26 14:43
#32

#30 Nei det stemmer ikke alltid. Vi har kattunger som surklet når de pustet, men etter å ha slynget dem har de (bortsett fra en) fått opp resten av fostervannet

Upp till toppen
Annons: